Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of dit een gepaste topic is om hier te posten.. zo niet.. sorry en gooi er maar een lockje op :)

Ik werkte tot op heden een 4-tal jaar voor een zakenfamilie waarbij ik voornamelijk drukwerk deed en websites bouwde voor al hun privé activiteiten en ondernemingen. Ik amuseerde me enorm in deze job aangezien deze zeer gevarieerd was maar sinds kort wordt mijn contract beëindigd doordat er privé te weinig werk is. Kort gezegd de ondernemingen waarvoor ik het meeste werk deed, werden onlangs verkocht of stopgezet.

De eerste jaren was het voornamelijk drukwerk, e-marketing (opstellen, uitsturen en opvolgen van mailings) en een deel IT, onderhoud netwerk enzovoort. Ik had me in der tijd ASP aangeleerd om meer dynamische sites te gaan bouwen en ging ook aan de slag met Flash en basis AS2.0 programmeren. De afgelopen jaren heb ik leren werken met ASP.NET en bouwde op deze technologie m'n laatste sites. Ook heb ik m'n Flash kennis bijgeschaafd en de overstap gemaakt naar AS3.0. Ik maak ondertussen ook gebruik van enkele JQuery toeters en bellen. Als er zaken uit een database gehaald moeten worden beperk ik mij tot een Access database. De grootste reden hiervan was tot op heden de extra hosting kost voor SQL en deze methode is vrij eenvoudig. Ik ben zeker geen uitgebreid programmeur maar kan m'n mannetje staan. Mijn sterkste troef ligt eerder bij de grafische kant.

Mijn zaakvoerder is altijd enorm tevreden over me geweest en staat als referentie op de eerste rij wanneer ik ga solliciteren voor een nieuwe job. Maar ikzelf heb nu een beetje het gevoel dat ik achterloop in de webwereld. Ik stel mezelf de vraag 'Kan ik hiermee nog mijn brood winnen?' Ik denk wel dat ik in een webbureau aan de slag kan maar aangezien daar de taken verdeeld worden over de designers, programmeurs,.. verlies ik voor een groot stuk hetgeen wat mij tot nog toe het meeste heeft geboeid.. en dat is zelfstandig sites bouwen.

Momenteel ben ik voor mezelf nog aan het uitmaken welke nieuwe uitdaging ik wil aangaan. Zie ik een eventuele job in een webbureau zitten? Maar los hiervan wil ik sowieso sites blijven bouwen en denk ik om dit eventueel in bijberoep te gaan doen. Ik richt me dan voornamelijk naar kleine KMO's, eenmanszaken enzovoort. Ik weet dat ik momenteel bepaalde belangrijke zaken niet kan aanbieden zoals oa SEO search friendly urls of een uitgebreid CMS. Op zich is mijn doelgroep tevreden met het eindresultaat waarbij voornamelijk het grafisch aspect primeert. Wat er allemaal achter de motorkap gebeurt, interesseert hen in mindere mate of totaal niet. Ik kan met m'n huidige kennis voor hen zeker en vast sites bouwen maar ik denk vooruit en wil dit dan ook een lange tijd volhouden. Steeds meer mensen weten hoe ze een site kunnen bouwen, de vraag naar websites neemt niet toe. Is deze markt verzadigd?

Zijn er mensen op tweakers die ook zelfstandig sites bouwen en wat is jullie visie rond mijn problematiek? Hoe kan ik die aanpakken? Is het bouwen van sites tegenwoordig weggelegd voor webbureau's en komt de doe-het-zelf hobbybouwer hier nog weinig aan te pas? Laat ik het webdev gedoe beter links liggen en kijk in naar andere mogelijkheden?

Ik denk eventueel om een open source cms te gaan aanleren bvb dotnetnuke en hiermee sites te bouwen.. Lijkt dit een goeie stap vooruit? Of is een op maat gemaakte CMS de sterkste troef? Laatste vereist natuurlijk wel de nodige programmeer skills die mij jammergenoeg ontglippen hoe goed ik m'n best ook doe.

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie hierover denken. Misschien stomme vragen maar toch graag serieuze reacties.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Lijkt me meer iets voor Werk en Inkomen ;)

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29

Blauw

De Schreeuw

Gezien de hoeveelheid van mkb'ers die nog geen website hebben en de hoeveelheid lelijks dat ik kan vinden op internet is er nog genoeg te doen voor webdevvers. Als je als broodwinning wil gaan webdevven moet je jezelf (en dat doe je al in je startpost) gaan afvragen:

- Heb ik genoeg sales skills en een goed netwerk om opdrachten binnen te slepen?
- Wat heb ik mijn klanten te bieden? En waarom moeten ze persé met mij werken?
- Voor welke klanten wil ik werken?

Over je open source CMS keuze: ik zou het als bedrijf een pré vinden wanneer je dit aanbied. Ik merk dat mensen graag content willen toevoegen, wijzigen of verwijderen zonder continue jouw hulp nodig te hebben. Een goed (open Source) CMS helpt je daarbij en maakt het voor de partij waar je mee werkt ook makkelijker om zonder je hulp dingen te doen en op niveau te krijgen.

Succes :)
-

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Je kunt natuurlijk ook bijna kleine webbureaus gaan solliciteren (zeg minder dan 5 werknemers). Bij doet soort bureaus voeren de meeste werknemers nog alle taken zelf uit en af en toe bij wat grotere projecten gezamenlijk.

Alles zelf doen betekend ook dat je alleen kleine opdrachten kunt aannemen want geen enkele opdrachtgever wil een jaar op zijn website wachten..

If it isn't broken, fix it until it is..