Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:48
Ik zit met een probleempje.

Onlangs heb ik een Asus M3n72-D gekocht met een 6000+ CPU. (vandaag of morgen gaat er een 940 BE in)

Vorige maand heb ik er waterkoeling ingezet. CPU wordt niet warmer dan 35 graden (stressed).

Maar mijn Chipset daarentegen werd eerst 63 graden. Vervolgens heb ik er nieuwe koelpasta tussen gedaan van Zalman en het werd rond de 57 graden. (ik heb trouwens de TIM (thermal interface Material) er tussen gelaten.

Nu heb ik het gevoel dat de koeling ribs de warmte niet oppakken zeg maar.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen. Ik ben bang dat met de AMD 940 BE mijn chipset het nog warmer gaat krijgen. (misschien ook niet hoor geen idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 23:33

painkill

Pain(k)(ill)

57 is echt niet warm hoor voor een chipset, soms worden ze zelfs rond de 80.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
ok. Stelt me al iets geruster.

Ik hield mijn temperaturen nooit bij tot dat ik waterkoeling had aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Er is niet voor niks ook waterkoeling voor de chipset :)

Pas als het rond de 100 komt heb je een probleem.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
painkill schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 10:14:
Er is niet voor niks ook waterkoeling voor de chipset :)

Pas als het rond de 100 komt heb je een probleem.
Klopt maar ik kan het voor mijn chipset nog niet vinden. (Nforce 750i)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb verder ook geen verstand van waterkoeling hoor, maar lijkt mij wel dat er ergens iets is.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

is er in je kast nog wel voldoende airflow om ook je chipset te koelen ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Ik heb aan de voorkant een radiator zitten met 120mm fan die lucht naar binnen blaast, en in de zijkant van mijn kast zit een 80mm fan die direct op mijn chipset blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

zou inderdaad genoeg moeten zijn als er voor de rest niet zo veel gekoeld hoeft te worden omdat je zo`n beetje de rest van de pc met water koelt

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Kun je niet gewoon een betere koeler plaatsen op je chipset?? Als je zo'n heatpipe chipset koeler neemt van thermalright (hr-o5) of noctua (nc-u6) heb je vaak al een veel beter koelvermogen. Ik had zelf eerst een northbridge koeler met actieve koeling > daarna een noctua erop gezet en hij was passief koeler als voorheen.

Dit kan je trouwens eerst nog ff proberen:
Bedoel je trouwens met die TIM, die standaard koelpasta sticker ding?? Ik zou die koeler helemaal schoonmaken met alcohol en de chipset ook, hierna nog eens proberen met een laagje koelpasta ertussen (niet teveel).

[ Voor 29% gewijzigd door Rob1106 op 12-03-2009 14:49 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb iets van 2 jaar lang een P5W moederbord gehad met waterkoeling op CPU + GPU. De NB, SB en Mosfets waren passief gekoeld. Ik had vrij slechte airflow in de kast en de chipset werd meestal zo rond de 60 graden. De koeler zelf was zo heet dat je em niet langer dan 3 sec vast kon pakken, anders verbrande je je vingers er aan.

Dit heeft verder 2 jaar lang prima gelopen zonder enige problemen. Aangezien jij meer airflow hebt zou het bij jou alleen maar beter kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

57 graden is geen probleem.. zorg gewoon dattie niet boven de 80 graden uitkomt dan is alles prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

haborym schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 10:53:
Ik heb aan de voorkant een radiator zitten met 120mm fan die lucht naar binnen blaast,
Huh? De warmte die je radiator net kwijt is blaas jij weer IN je kast? Je warmte moet er uit he?
en in de zijkant van mijn kast zit een 80mm fan die direct op mijn chipset blaast.
Zou voldoende moeten zijn toch.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
leuk_he schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:15:
[...]

Huh? De warmte die je radiator net kwijt is blaas jij weer IN je kast? Je warmte moet er uit he?

[...]

de standaard geplaatste fans blazen lucht aan de voorkant erin, en aan de achterkant er uit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Moet idd voldoende zijn. Mijn chipset had geen directe airflow en dat ging ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Ik heb vorige week een AMD 940 BE in mijn pc geplaatst. Hierdoor is de FSB verhoogd van 1000 Mhz naar 1800 MHZ.

Je raadt het al de verwarming is nog hoger gegaan. Nu na een uurtje gamen of een HD serie kijken loopt de temperatuur van mijn MCP (SB750) op naar 67 graden. Is het dan misschien toch verstandig om waterkoelblok aan te schaffen voor mijn chipset of wellicht navraag doen bij Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
zoals hierboven gezegd is mag een chipset best wat warmer worden dan 67 graden. Dat hij nu misschien zo warm wordt komt misschien ook doordat de airflow rond de chipset koeler weg is nu je waterkoeling hebt, in veel gevallen zorgt de cpu koeler ervoor dat er een airflow rond de northbridge koeler stroomt ;)

nu jij waterkoeling hebt is die airflow weg en kan hij idd warmer worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Ik denk ook dat, dat het probleem is. NAdeel is dan weer dat er voor dit moederbord geen chipset waterkoeling beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zeg het nog 1 keer, zolang hij niet boven de 100 uit komt is er niks aan de hand ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Zeg het dan nog maar een keer :+ misschien hebben we het dan pas door :P
maar het is wel aan de hoge kant om eerlijk te zijn maar er is inderdaad geen probleem.

Wat je kunt proberen is er een fannetje in de buurt te zetten wat het ding een beetje van airflow voorziet.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:21

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Misschien komt dat omdat het de nForce 750a betreft. Niet bepaald een koelhoofd. Ik heb namelijk een 790GX MB, en bij alles (CPU stress/gaming/1080p converteren etc.) kan ik de NB en SB gewoon aanraken en voelt niet eens heet aan ofzoiets. Aangezien ik het niet heel erg vertrouwde qua aflezing van mijn MB, was ik even gaan voelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
haborym schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:23:
Ik denk ook dat, dat het probleem is. NAdeel is dan weer dat er voor dit moederbord geen chipset waterkoeling beschikbaar is.
tipje, neem een 2e hands (mag oud model zijn) koelblok van een socket 478 processor. bevestigingsbeugelje aanpassen of op tactische plekken wat gaten erbij boren, presto.

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Dat is echt niet warm, je moet er niet ongerust over zijn. Ik heb een Gigabyte GA-M790X-DS4 waarvan de chipset 85 graden is en dat is gewoon zo. Kan wel moeite doen om er andere pasta tussen te smeren en een nb koeler maar wat maakt het uit. Die van anderen wordt ook 85c. Als dit te hoog zou zijn, zou Gigabyte wel een grotere koelblok hebben gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 18:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat ook kan helpen is een simpel klein fannetje te pakken en die er op te monteren of iig een beetje airflow te genereren dat zal heel wat schelen.

Bij sommige moederborden wordt zo'n fan meegelevert die je er op kan klikken, opzich lijkt me dat een kast met een beetje airflow toch al voldoende moet zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Ventieldopje op 08-04-2009 01:04 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Het is natuurlijk TIM of koelpasta, niet beiden. En een strategisch gerichte, stille (laagtoerige 8cm of 12cm) fan zou ook wonderen moeten doen ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:31
SKiLLa schreef op woensdag 08 april 2009 @ 01:15:
Het is natuurlijk TIM of koelpasta, niet beiden. ....
dat is denk ik de voornaamste reden waarom die chipset redelijk warm wordt, maar verder sluit ik me ook aan bij de mensen die zeggen dat de chipset wel wat kan hebben, maar boven de 80 zou ik toch wel beginnen me zorgen te maken...
Pagina: 1