Toon posts:

Nieuw systeem start niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb voor het eerst sinds tijden componenten besteld om een nieuw systeem te kunnen bouwen.
Eenmaal alles geinstalleerd wilde ik hem op starten maar er gebeurde totaal niks (ook geen gezoem van ventilatoren of van de harde schijf). Op het moederbord brand echter wel een LED dat volgens de handleiding aan geeft dat de mobo wel spanning heeft.

Eerste instantie dacht ik dat het de stekkertjes van de frontpanel knopjes waren maar na een aantal pogingen wilde ook dit niet lukken. Op het moederbord zelf zijn naast de batterij 2 knopjes aanwezig waarbij één de functie heeft als Power Switch en de ander Reset Switch. Na ook deze geprobeerd te hebben gebeurde er niks. Ik gaf op en ging met het systeem naar de Paradigit.

Eenmaal bij de technische balie van de Paradigit heb ik samen met een twee technici gezocht naar een oplossing. Hierbij hebben we geprobeerd alle componenten los te halen (videokaart, geheugen, drives) om te kijken of daar de knoop in zat maar ook dit mocht niks baten.

Één ding wat mijzelf opviel is dat de voeding bij de processor 8-pins bevat dat voorheen 4-pins was. De voeding die ik heb gebruikt en ook bij de paradigit hebben echter 4-pins maar volgens beide technici mag dit niet veel uit maken. Het moederbord word ook nog is dmv een molex connector gevoed (naast de videokaart).

Wat we als laatste hebben geprobeerd is een andere voeding (coolermaster) maar ook hierdoor startte het systeem niet op. Één technicus had een vermoede dat de processor misschien defect is maar vind het wel sterk omdat deze nieuw is.

Een mogelijkheid die ik nog moet gaan proberen is het opnieuw installeren van de CPU.

Zelf heb ik de diploma MBO ICT en heb ondertussen heel wat ervaring maar ook samen met technici van de Paradigit kwam ik er niet uit.

Resumé:
Frontpanel stekkers gecontrolleerd,
Switches op het moederbord geprobeerd,
Componenten los gehaald,
Andere voeding geprobeerd,
CMOS reset.

Ik heb de volgende onderdelen (nieuw):
MSI P45 Platinum
Intel E8400
PEAK ATI 4850
Corsair 2x2048mb CL5
Samsung Sata II 160gb
Gigabyte G-Power Koeler
Gigabyte SuperB 460W Voeding

En de het volgende herbuikt
2x Samsung DVD -/+ DL (IDE)
1x Floppy (ja ja old skool)

Ik hoop dat ik zo duidelijk mogelijk bent geweest.

Vincent

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:10:
Ik heb voor het eerst sinds tijden componenten besteld om een nieuw systeem te kunnen bouwen.
Eenmaal alles geinstalleerd wilde ik hem op starten maar er gebeurde totaal niks (ook geen gezoem van ventilatoren of van de harde schijf). Op het moederbord brand echter wel een LED dat volgens de handleiding aan geeft dat de mobo wel spanning heeft.
Ik hoop dat de heren techneuten dan de conclusie hebben getrokken dat het aan je mobo ligt. Zonder CPU (en dus ook met een defecte CPU) zal de boel namelijk weldegelijk gaan draaien; er zijn zat zaken die niet direct door de CPU aangestuurd worden!
Hier moet je in ieder geval zijn: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Ok, één vertelde zelfs dat niks op start als de processor niet goed is of defect. Mooi gezegd zei die "No ready, no go". Dus vandaar dat hij het vermoede had dat het de CPU is.

Maar ik zal even dat stuk gaan lezen, thnx voor snele response!

Verwijderd

Al geprobeerd of hij start met alleen processor, videokaart en 1 geheugen stick? Ik heb een dergelijk probleem gehad met geheugen dat niet op 1,8 volt kon starten. Heb toen het meest cheapo stukje memory gehaald, daarmee geboot en in bios handmatig de voltage opgekrikt naar 2.1 volt. Toen cheapo memory eruit en de andere memory stick er in en booten maar.
Wat zegt de handleiding van je moederbord over de aansluitingen voor stroom, veel moederborden geven ook geluidssignalen bijv. 3 piepjes, je kan in de manual vinden wat die signalen betekenen.
Onderdelen al apart getest in andere moederborden? Ik besef dat die niet altijd binnen handbereik aanwezig zullen zijn maar als alle losse onderdelen werken dan kan je het moederbord RMA sturen.
Suc6 ik weet hoe frustrerend dit kan zijn.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 09:51
die 8pins voedingstekker is volgens mij wel degelijk verplicht...
er zijn verloopjes te krijgen van 4pins naar 8 pins (4pins = 2x12v rails, 8pins is 4x12v rails)

Even niets...

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
thijs_cramer schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:20:
die 8pins voedingstekker is volgens mij wel degelijk verplicht...
er zijn verloopjes te krijgen van 4pins naar 8 pins (4pins = 2x12v rails, 8pins is 4x12v rails)
dat is helemaal niet verplicht hoor, de 4 extra pinnen schijnen een wat stabieler voltage te kunnen leveren die met bv overklokken iets kan toevoegen..

wat betreft je rails... ik heb hier een voeding van corsair met 1 massieve rails, hoe ga je dat verklaren met je meer rails verhaal.....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
@d00rgaan:
We hebben geprobeerd het systeem te starten op 1 geheugenbalk zonder videokaart. Maar er gebeurde niks. De fans of drives beginnen niet eens te ratelen.

@thijs_cramer:
Dat vermoede ik dus ook al. Ik vertelde dat ook aan die knakkers maar die waren er zeker van dat het ook op 4-pins moet draaien. Toen ik het board uit de verpakking haalde zat er wel een kapje op de overige 4-pinnen.
http://global.msi.com.tw/...p?func=faq2show&faq_no=38

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mooi gezegd zei die "No ready, no go"
Wie zij dat?

BTW, ik heb hier een 8 pins CPU aansluiting, waar ik mijn 4-pins CPU stekkertje in heb zitten. Flinke OC erop, no problemo.

[ Voor 52% gewijzigd door Edmin op 04-03-2009 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Één van die knakkers bij de Paradigit!

Ok Ed_L, kan ik uitsluiten dat het in ieder geval niet aan de stekker ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 23:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net geprobeerd mijn voeding handmatig te testen door middel van PIN-14 door te lussen met PIN-16 van de ATX/EPS stekker. Ten eerste instantie dacht ik dat ik niks hoorde maar die voeding was gewoon lekker stil.
Die werkt dus!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Over het al dan niet reageren met een defecte CPU:
http://www.google.nl/sear...ta=lr%3Dlang_en%7Clang_nl

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:15

Aganim

I have a cunning plan..

Ik kan me niet echt voorstellen dat de processor hier het probleem is. Dan zouden, zoals al gezegd, je fans in ieder geval moeten draaien.

Als er een D-LED bracket bij het moederbord zit, zou je deze kunnen aansluiten om te kijken of er in ieder geval een chipsetinitialisatie plaatsvind. In dat geval moet 1 van de 4 leds groen gaan branden en heb je de processor opzich uitgesloten. Blijft alles rood (wat ik eigenlijk wel verwacht) en draaien er totaal geen fans, zijn er naar mijn ervaring de volgende opties:

1. Voedingstekker niet goed aangesloten, controleer in ieder geval nog even of ie wel helemaal aangedrukt zit en dus goed is vastgehaakt.

2. Moederbord dood.
3. Voeding probleem. Bijv. een slechte/lekkende condensator, komt voornamelijk voor bij de el-cheapo voedingen. Overigens starten zulke systemen vaak wel op als ze een paar uur aan het lichtnet hebben gehangen.

2 en 3 zijn te testen met een andere voeding, werkt het moederbord ook niet met een andere voeding, kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het mobo defect is.

Over de 4/8 pins discussie: Ik heb hier een MSI mobo met een 8 pins afsluiting. Ook hier zit een kapje over 4 pinnen, dit moederbord draait prima met een 4 pins stekker.

Edit, even wat verduidelijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat we nu al een beetje conclusies kunnen gaan trekken.

Moederbord is getest met:
- 2 verschillende voedingen
- zonder componenten op CPU en 1 geheugenbalk na.

Voeding zojuist getest door deze handmatig door te lussen en deze werkte.

edit: er is een indicatie led op de mobo die brand en volgens de handleiding het volgende aangeeft:
"LED 3 Lights when system is power-on"
Maar.... deze led brand echter wel rood, nu weet ik niet of die normaal groen moet weergeven.

Dus ik denk dat ik een RMA kan schrijven naar Azerty Hardware.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 23:58 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

nedernakker schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:23:
[...]

dat is helemaal niet verplicht hoor, de 4 extra pinnen schijnen een wat stabieler voltage te kunnen leveren die met bv overklokken iets kan toevoegen..

wat betreft je rails... ik heb hier een voeding van corsair met 1 massieve rails, hoe ga je dat verklaren met je meer rails verhaal.....

Dat is een half half verhaal, die tweede stekker is niet persee nodig, niet verplicht, maar als je voeding krap gekozen is, dan ga je de tweede stekker wel degelijk missen en gaat dit problemen veroorzaken met opstarten.

Probeerde laatst met een 380W Antec Truepower mijn E6600 op te starten (voor de vergelijking: met een 6600GT), fans aan voor 0.1 seconde en weer uit, uiteindelijk alles los gehaald behalve hdd (cd-roms enzo dus), daarmee in BIOS, processor ondergeklockt en ondervolt, toen ging het wel. Nu zit er een 520W CoolerMaster RealPower in (nu de computer van mijn huisgenoot) en dat werkt natuurlijk uitstekend.

Ik weet niet hoe efficient deze 460W is, maar zeker met slechts 1 4 pin kabel zou er weleens een wat wisselend voltage voor kunnen komen en dat kan dan weereens voor geen boot zorgen.

Haal dus alles even los qua power wat niet nodig is, liefst even met een videokaart die minder stroom verbruikt (zonder extra stroom aansluiting) en probeer dat eens op te starten.

Edit: zie dat je al zonder videokaart geprobeerd hebt op te starten, dat bewijst wel een beetje het tegendeel van mijn theorie ^^, was wat te vroeg met antwoorden.

[ Voor 5% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 23:58 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:53:
edit: er is een indicatie led op de mobo die brand en volgens de handleiding het volgende aangeeft:
"LED 3 Lights when system is power-on"
Maar.... deze led brand echter wel rood, nu weet ik niet of die normaal groen moet weergeven.

Dus ik denk dat ik een RMA kan schrijven naar Azerty Hardware.
Even kijkende naar mijn eigen MSI mobo, brandt de indicatieled oranje als er stroom op het moederbord staat en groen als het systeem draait. Gezien de rest van het verhaal, denk ik dat je met een gerust hart een RMA kan aanvragen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Op mijn Gigabyte EP45-DS4 brandt hij... groen.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik ben blij dat jullie mij (op de late avond/nacht) nog te hulp willen schieten.
Ik zal morgen vroeg een RMA aanvragen bij Azerty Hardware.

Het is duidelijk dat het moederbord niet mee wilt werken.
Ik zal deze topic wel up to date houden ;-)

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
Assign Resources to all ISA. Dat is volgens de manuel de foutcode voor rood licht op groep 3

oops ik zat te slapen, geen andere bios nodig

[ Voor 19% gewijzigd door steppert op 05-03-2009 00:40 ]

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Steppert, dat is de led 3 op de D-Bracket. Volgens mij bedoelt Frog de led op het moederbord, welke aangeeft of er stroom op het systeem staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Aganim op 05-03-2009 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aganim schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:37:
Steppert, dat is de led 3 op de D-Bracket. Volgens mij bedoelt Frog de led op het moederbord, welke aangeeft of er stroom op het systeem staat.
helemaal gelijk. ga nu nog proberen de cpu opnieuw te monteren en te starten.
niet geschoten is altijd mis.

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
helemaal gelijk, ik ben een beetje aan het slapen schijnbaar. Kijk ook goed of er geen pinnetjes in de socket verbogen zijn,

voor de E0 stepping heb je toch wel een latere versie bios nodig. Maar dan zou je toch wel verwachten dat de fans gaan draaien

[ Voor 34% gewijzigd door steppert op 05-03-2009 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
steppert schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:42:
helemaal gelijk, ik ben een beetje aan het slapen schijnbaar. Kijk ook goed of er geen pinnetjes in de socket verbogen zijn,

voor de E0 stepping heb je toch wel een latere versie bios nodig. Maar dan zou je toch wel verwachten dat de fans gaan draaien
Het is laat ja :P , heb de cpu opnieuw geinstalleerd maar er gebeurt nog steeds niks.
Terug naar de kleur van het ledje, het is gewoon oranje/rood, die kleuren zijn moeilijk te onderscheiden soms.
Maar dat hij spanning heeft wilt niet zeggen dat hij gaat werken.

Ik duik nu lekker m'n bedje in, heb een RMA verstuurd dus hoop morgen antwoord te ontvangen.

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

steppert schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:42:
helemaal gelijk, ik ben een beetje aan het slapen schijnbaar.
Dat mag ook best, gezien het tijdstip. :+

Succes in ieder geval en we horen wel wat er uit de RMA komt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord heb ik vanochtend op de post gezet dus zal het daar morgen wel arriveren.
Ben benieuwd of zij het wel aan de praat krijgen anders is dit een DOA product.

Verwijderd

Zo een doorgeluste voeding zegt niet alles, bij belasting van de voeding kan je de juiste werking pas goed beoordelen.

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Opzich waar, maar als het moederbord aangeeft dat er wel spanning op het systeem staat en er vervolgens zelfs op een bare-bones setup nog geen fan gaat draaien, is de kans toch wel zeer groot dat het probleem in het moederbord zit.
Pagina: 1