Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:52
Beste Allemaal,

onlangs via dealextreme een front panel besteld, en deze mogen ontvangen. Gisteren geprobeerd dit front panel in te bouwen. Na alle kabels weer netjes geordend waren de computer terug op zijn plaats gezet. De externe kabels aangesloten, en ik zet de voeding "aan".

*snif* *snif* ik ruik iets. Voeding uitgeschakeld. Computer open gemaakt, alles nagekeken. Kabels die "over" waren gebundeld en aan de kast vast gezet.

Geen reden tot vreemde geuren gevonden.

Computer nogmaals aangesloten. Voeding weer ingeschakeld (op de achterkant), weer die "ozon" geur. Dit maal kennelijk iets trager met uitschakelen, want er komt een heftige rookwolk op me af.

Computer opnieuw geopend. Ditmaal zie ik wel iets
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gvo17/nsa1984/090304-asus%20a8n-e%20defect/P1000016-cut-resize.jpg"aparts" (links onder het vierkantje chipje onderaan.)
Extra foto
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gvo17/nsa1984/090304-asus%20a8n-e%20defect/P1000018-cut-resize.jpgNu rechtsboven het vierkante chipje.
Dat lijkt wel afgebrand.

Allereerst de vraag is achterhaalbaar wat dit chipje moet doen?
Ten tweede de voeding lijkt ook dood te zijn. Is te achterhalen in welke volgorde dit is gebeurd?
Ten derde is er nog iets redbaar aan dit moederbord of is dit gewoon shit en einde verhaal. :( (had me net voorgenomen nog een jaar met deze setup te doen)

Even voor de volledigheid:
Moederbord is een Asus A8N-E revisie 2.00 socket 939.
Voeding betreft een Antec smartpower sp-400p.
Front panel in kwestie is deze

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb ook onlangs wat electronische spullen gekocht bij dealextreme en ze zijn stuk voor stuk van zeer dubieuze kwaliteit.
Echt goedkope chinese namaakspullen. Dus als je weer nieuwe hardware hebt zou ik er zeker geen spullen van dealextreme meer aansluiten. (Dealextreme en Focal price zijn allebei webwinkels met chinese spullen.)

Heb hier een laserpen die het na 2 weken niet meer goed deed. En een mp3 speler met allerlei kuren en slechte aansluitingen/contacten en een piepschuimkorrel of iets wat erop lijkt onder het glas van het display. Zeer vervelend.

Dat moederbord kun je niet zelf maken en het loont zich ook niet om zoiets te laten maken. Je kunt het beste een 2e mobo/donor pc met zelfde mobo erin op de kop tikken en die gebruiken. Een voeding zou ik zelf niet zo gauw 2e hands kopen. Maar daar heb ik geen onderbouwing voor eigelijk.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op hiermee want electronica werkt op rook. Als de rook er eenmaal uit is dan werkt het niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Wat bij mij vorige pc is gebeurd:

-Frontpanel gekocht(coolermaster musketeer, niets dubieus dus).
-Ingebouwd, aangezet: ROOK.
-Voeding dood en doorgebrand.

Bleek dus dat ik teveel had aangesloten op mijn voeding(die maar 300 watt was). De voeding was kapot maar mijn moederbord en de rest was gelukkig nog heel. Met een nieuwe voeding werkte het kastje toen prima.

Dit lijkt een beetje vergelijkbaar, in tegenstelling dat jou moederbord ook nog is overleden is(wat misschien zou kunnen door die doorgebrande voeding).

Ik denk trouwens wel dat je zoiezo een nieuw moederbord mag gaan halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
ik denk dat je mobo helaas rip is....
als je geluk hebt leeft je voeding nog.
succes!

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 23:21
Antec smartpower voedingen hebben condensators van slechte kwaliteit.
Het is heel goed mogelijk dat de voeding door slechte voltages onderdelen op je moederbord kan slopen.

Als je de voeding openmaakt dan ga je hoogstwaarschijnlijk bolstaande "Fuhhjyyu" condensators tegenkomen.
googlen op "smartpower fuhjyyu" geeft al genoeg info hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Hmm je zult gelijk hebben, maar helaas geeft dat geen verdere informatie in de zin van welk deel van het moederbord niet meer zal werken.
KneppaH schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:19:
Ik heb ook onlangs wat electronische spullen gekocht bij dealextreme en ze zijn stuk voor stuk van zeer dubieuze kwaliteit.
Echt goedkope chinese namaakspullen. Dus als je weer nieuwe hardware hebt zou ik er zeker geen spullen van dealextreme meer aansluiten. (Dealextreme en Focal price zijn allebei webwinkels met chinese spullen.)
Dat is inderdaad waar. Aan de andere kant oogde het redelijk betrouwbaar. Ik heb het front panel vandaag getest aan een "losse" voeding, en kan geen vreemde dingen vinden. Vandaar ook een beetje mijn vraag welk deel van het moederbord beschadigt is. dan weet ik of verder moet zoeken in de front panel.
KneppaH schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:19:
[knip]
Dat moederbord kun je niet zelf maken en het loont zich ook niet om zoiets te laten maken. Je kunt het beste een 2e mobo/donor pc met zelfde mobo erin op de kop tikken en die gebruiken. Een voeding zou ik zelf niet zo gauw 2e hands kopen. Maar daar heb ik geen onderbouwing voor eigelijk.
Dat het moederbord economisch niet meer redbaar is, was me eigenlijk alwel duidelijk. Donor / vervanger heb ik recent naar gezocht en dat is stuk gelopen op een onbetrouwbare marktplaatser, en een onbetrouwbare chinees. Dat zit er dus niet echt meer in. (het blijft ook 939 dus veroudert is het toch.)
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:22:
Pas op hiermee want electronica werkt op rook. Als de rook er eenmaal uit is dan werkt het niet meer..
Hmmm dan moet dit moederbord het nog wel doen. rook komt er nog wel uit als ik de voeding er weer op aansluit ;)
peugeot106xsi schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:26:
Wat bij mij vorige pc is gebeurd:

-Frontpanel gekocht(coolermaster musketeer, niets dubieus dus).
-Ingebouwd, aangezet: ROOK.
-Voeding dood en doorgebrand.

Bleek dus dat ik teveel had aangesloten op mijn voeding(die maar 300 watt was). De voeding was kapot maar mijn moederbord en de rest was gelukkig nog heel. Met een nieuwe voeding werkte het kastje toen prima.

Dit lijkt een beetje vergelijkbaar, in tegenstelling dat jou moederbord ook nog is overleden is(wat misschien zou kunnen door die doorgebrande voeding).

Ik denk trouwens wel dat je zoiezo een nieuw moederbord mag gaan halen :P
Denk dat het inderdaad vergelijkbaar qwa situatie is / was. Hoewel ik me afvraag hoeveel Watt zoon front panel dan wel niet trekt.
Bij mij in het systeem zat:
2* opticals
2* sata hdd
1* 6600gt
1* 120mm casefan
1* 80mm casefan
1*zalman CNPS7000C-Cu
en de voeding zelf dan.
400watt zou het volgens mij rustig moeten kunnen hebben. Of reken ik gewoon te krap.
wooley schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:28:
ik denk dat je mobo helaas rip is....
als je geluk hebt leeft je voeding nog.
succes!
Voeding vanavond nog even geprobeert met handmatig starten, en die geeft geen reactie dus die is rijp voor de sloop.
Phenos2 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:30:
Antec smartpower voedingen hebben condensators van slechte kwaliteit.
Het is heel goed mogelijk dat de voeding door slechte voltages onderdelen op je moederbord kan slopen.

Als je de voeding openmaakt dan ga je hoogstwaarschijnlijk bolstaande "Fuhhjyyu" condensators tegenkomen.
googlen op "smartpower fuhjyyu" geeft al genoeg info hier over.
Ik kan het merkje niet lezen, maar bol staan ze inderdaad wel. Tjah shit maar doet er nu niks meer aan.
Misschien had ik lont moeten ruiken toen de voeding het bij een vriend om een vage reden niet uithield. Toen die antec voeding van hem bij mij erin gezet en hij heeft mijn fortron meegenomen. Die deed het wel. (nog steeds trouwens :) ) (me stiekem wel blij dat ik wel goede spullen koop)

Samenvattend is het inderdaad waarschijnlijk dat de voeding al langer op zijn grens heeft zitten werken. Helemaal als ik nu de bolle condensatoren zie zitten. ZUCHT wanneer krijgen we doorzichtige voedingen zodat je dat zonder garantie verbreken kunt zien O-) Dat front panel heeft dan net dat beetje extra gevraagd wat niet beschikbaar was, en daardoor de boel gesloopt.

Vraag me af of ik nog iemand kan vinden die voor een zacht prijsje een 939 3800+ x2 niet overgeklokte, maar ongeteste cpu wil hebben.
Geheugen kan ik wel bij me vader in de computer plaatsen denk ik. Of het moet ook overleden zijn.

Dankjulliewel voor alle reacties. Morgen maar eens kijken naar een moederbordje, geheugen, processor.
PS het stinkt hier nog steeds naar verbrande electronica. Zal de voeding zo nog even in de schuur leggen.

edit:
Ik zal ook maar morgen kijken voor een voeding, want zonder voeding doet de computer zo weinig. :)

[ Voor 1% gewijzigd door nsa1984 op 05-03-2009 00:44 . Reden: edit: voeding ook? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
nsa1984 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:42:
[...]

Denk dat het inderdaad vergelijkbaar qwa situatie is / was. Hoewel ik me afvraag hoeveel Watt zoon front panel dan wel niet trekt.
Bij mij in het systeem zat:
2* opticals
2* sata hdd
1* 6600gt
1* 120mm casefan
1* 80mm casefan
1*zalman CNPS7000C-Cu
en de voeding zelf dan.
400watt zou het volgens mij rustig moeten kunnen hebben. Of reken ik gewoon te krap.

[...]
Bij mij was een sempron 2800+, 1HD, 1DVD en een x800 al genoeg om mijn voeding te smoken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Heeft er volgens mij niets mee te maken dat het teveel van je voeding heeft getrokken, hooguit door slechte voeding of ouderdom, maar naar schatting gebruikt mijn Phenom II systeem (2x2 GB DDR2 - MSI 4830 OC - 1 x 7200 tpm HDD, WiFi 2x DVD, 5 fans) zo'n 300-350 watt onder full load.

Zelf heb ik er een Antec Earthwatts 650 Watt aan hangen, voedingen houden het meestal niet lang uit als ze continu of vaak op 80% of hoger van hun max lopen. Bovendien is een voeding het meest efficient met 50% belasting, de meeste voedingen met een efficiëntie van 80% halen dan 85% of zelfs meer. Bovendien kan je er later altijd een high-end kaart in zitten.

Af en toe, best vaak eigenlijk, vraag ik me af waarom mensen en bedrijven (Medion) besparen op goede voedingen.. dit kan resulteren in een compleet vern* systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Oudere smartpower voedingen van Antec hebben inderdaad condensators van slechte kwaliteit. Misschien dat je nog eens naar hen kan mailen met een foto van de bolle condensators en dat ze dan van goede wil zijn? :)

Tenslotte koop je Antec omdat ze goede voedingen maken doorgaans.

Overigens steekt in vele Medion computers gewoon een voeding van FSP Group en die zijn nu ook weer niet slecht te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst heb ik nog zo'n oude processor een tweede leven gegeven door een nieuw mobo te bestellen.
Dit is mischien nog een mogelijkheid als je het rot vindt om je cpu weg te doen en je nog geld eraan wilt besteden.

Er zijn nog verschillende webshops die een s 939 bord hebben, het is een as-rock, maar tot nu toe draait dit met volle tevredenheid in mijn bak met een 3500+.

pricewatch: Asrock 939N68PV-GLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Red-Front schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 10:58:
[knip]
Zelf heb ik er een Antec Earthwatts 650 Watt aan hangen, voedingen houden het meestal niet lang uit als ze continu of vaak op 80% of hoger van hun max lopen. Bovendien is een voeding het meest efficient met 50% belasting, de meeste voedingen met een efficiëntie van 80% halen dan 85% of zelfs meer. Bovendien kan je er later altijd een high-end kaart in zitten.

Af en toe, best vaak eigenlijk, vraag ik me af waarom mensen en bedrijven (Medion) besparen op goede voedingen.. dit kan resulteren in een compleet vern* systeem.
Heb je voor dat efficientie een bron? Bedoel dat zou de keuze voor een zware voeding wel meer verantwoorden. Ik heb tot nog toe zelf altijd in de stelling gewerkt, reken uit wat je ongeveer nodig gaat hebben en rond dat naar boven af tot het vermogen van een gangbaar wattage.

Wat betreft je opmerking over het gebruik van te zwakke voedingen. Hmmm tjah het komt inderdaad veel voor. Maar wat ik zie is het hoofdzakelijk de "winkelsystemen" die uitgebreid worden, zonder nog eens naar de voeding te kijken. Dan roep je het ook een beetje over jezelf af.
Admiral Freebee schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 12:01:
Oudere smartpower voedingen van Antec hebben inderdaad condensators van slechte kwaliteit. Misschien dat je nog eens naar hen kan mailen met een foto van de bolle condensators en dat ze dan van goede wil zijn? :)

Tenslotte koop je Antec omdat ze goede voedingen maken doorgaans.

Overigens steekt in vele Medion computers gewoon een voeding van FSP Group en die zijn nu ook weer niet slecht te noemen.
Antec mailen zou misschien een optie kunnen zijn. Vraag me alleen af of het wat oplevert. Het gebeurt namelijk bij installatie van een nieuw onderdeel waarvan de betrouwbaarheid ter discussie kan gesteld worden. Daarnaast heb ik de voeding niet gekocht, maar geruild met een vriend toen hij problemen had met deze antec voeding, die misterieus verdwenen toen ik de voeding in mijn pc geplaatst had. Hij heeft toen mijn fortron (fsp) voeding in zijn systeem ingebouwd en we hebben het er verder nooit meer over gehad.
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 18:41:
Laatst heb ik nog zo'n oude processor een tweede leven gegeven door een nieuw mobo te bestellen.
Dit is mischien nog een mogelijkheid als je het rot vindt om je cpu weg te doen en je nog geld eraan wilt besteden.

Er zijn nog verschillende webshops die een s 939 bord hebben, het is een as-rock, maar tot nu toe draait dit met volle tevredenheid in mijn bak met een 3500+.

pricewatch: Asrock 939N68PV-GLAN
Tjah heb dat moederbord, en een paar andere, gezien toen ik ongeveer een maand terug aan het rondkijken was. Ik heb het toen afgewezen, maar wete niet meer goed waarom. Wel is dat moederbord uATX en ik ben daar wat minder fan van, waarom weet ik niet want vrijwel alles zit onboard maar het staat me tegen. :)

Ik denk dat ik via via ergens de cpu moet proberen te testen. Als die nog in orde blijkt te zijn kan ik altijd nog een s939 bordje op de kop tikken als 2e systeempje. Eerst maar eens kijken naar een volwaardige vervanger voor mijn oude spullen, en das nog best moeilijk.

Pagina: 1