Toon posts:

Fan zuipt te veel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 12 bij 12 bij 2 cm fan, met een rating van 3 watt (12v/.25a) onder m'n vidkaart hangen.
Ik had 'm voorheen op het mobo aangesloten, en hij deed het prima, misschien ietjes zwak voor een 3watt fan, maar verder geen problemen. Nu heb ik 'm met zo'n HD powersuply kabel verbonden, en hij draait nu VEEL (repeat, VEEL) harder. Zo hard dat dit absoluut geen 3 watt kan zijn, het MOET wel meer zijn. (als ik met m'n hoofd 40cm erboven hang gaat m'n haar nog wapperen :-/, terwijl hij nog voor 2/3 verscholen onder de vidkaart hangt)

Nou is mijn vraag, kan zo'n fan meer gaan zuipen dan z'n rating alsie de mogelijkheid krijgt? Hij maakt namelijk zorgwekkend veel wind...ik vraag me af of dit nog wel gezond is...

Gillish

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 14:17
ik denk dat ie meer vermogen aan kan, maar of dat gezond is?????? hmmmmmmmmm, ik betwijfel het

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Verwijderd

Ik zou hem echt niet op je mobo hangen meer. Dat soort fans zuipen veel te veel en is echt niet lekker voor je mobo :(

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, maar dat was de vraag niet echt.
Ik vraag me dus af of die fan zichzelf niet doorbrand zo. Hij zuipt nu duidelijk meer dan 3 watt, en daar issie niet voor bedoeld. Dus, is het wel gezond voor die fan zelf? Hoe lang houdt-ie het uit zo?

Overigens kan m'n mobo wel wat hebben, is zo'n oude degelijke K7M ;)

Gillish

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Denk dat je mobo het toch niet aan kon en dat die fan toen gewoon minder dan 3 watt kreeg...
Misschien een beveiliging in je mobo, en heb je geluk gehad dat je mobo uitgang niet doorgefikt is...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 00:03
nou,
fans van me zuipen heel veel, vooral met carnaval.

:)

Verwijderd

Op maandag 26 februari 2001 19:30 schreef Gillish het volgende:
Hij zuipt nu duidelijk meer dan 3 watt
Ik denk niet dat ie meer dan 3 watt zuipt nu. Ik denk eerder dat ie eerst veel minder dan 3 watt gebruikte. 3 Watt is best veel voor een fan, misschien dat je mobo dat gewoon niet kon leveren. Hang er eens een multimeter tussen; meten is weten.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat valt toch wel mee??? Die delta's van mij vreten al 0,9 Ampère op 12V, reken maar uit: 10,8W... Die sunons wil je al niet eens weten hoeveel dat is, maar dat is dan ook 220V, dus kun je niet vergelijken...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Hmmmm Nu weet ik ook waarom de lampen gaan knipperen thuis als ik m'n comp aanzet....:)
Hehehehe Jup een 3 Watt is wel verfrissend voor je kast =o) (Ik heb 3 van die jongens aangesloten op een 2e PowerSup.:))

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Uh, ik denk dus wel dat jou Delta een HP 80x80 is en ook net zo veel lucht verplaatst als zijn 120x120. Het rendement van een 120x120 fan is alleen 3x zo groot als jou 80x80.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Pagina: 1