Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kun je het beste 3 (wit,zwart,groen) kleuren onderscheiden met een sensor ?

Ik had gedacht aan een IR led met een IR ontvanger voor het wit (weerkaatsing) en zwart ( geen weerkaatsing), maar hoe los ik die groene kleur dan op ?

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 08:23
een groene led erbij en een ldr moet wel werken

Verwijderd

Topicstarter
Dit versta ik niet goed...
In wit licht zit toch ook groen licht (wit licht is alle kleuren samen).
En moet die ldr dan een speciaal type zijn ?

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
3 sensoren: rood, geel, blauw

groen: geel en blauw geven X mV, rood geeft 0 mV
zwart: alle geven 0

op deze manier kan het.

zelf ooit een webcam gebruikt en daar softwarematig de RGB kleuren van uitgelezen.
bij bepaalde waarden werd dan een relais geschakeld.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met een kleurensensor van Taos of ander merk.

Afbeeldingslocatie: http://www.taosinc.com/images/pg09_tcs230d.jpg

Verwijderd

Zo'n IR sensor kan meer terug geven dan 1 of 0. Een kleur zal iets minder reflecteren dan wit, maar meer dan zwart. Neem bijv. een CNY70 en hang die aan een AD converter, afhankelijk van de hoeveelheid reflectie meet je dan minder of meer spanning.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 12:06:
Zo'n IR sensor kan meer terug geven dan 1 of 0. Een kleur zal iets minder reflecteren dan wit, maar meer dan zwart. Neem bijv. een CNY70 en hang die aan een AD converter, afhankelijk van de hoeveelheid reflectie meet je dan minder of meer spanning.
En wat dacht je van drie 'normale' (zichtbaar licht) sensoren met de passende filters ervoor? Dan komt er netjes voor R, G en B een aparte waarde uit (waar je daarna weer wat mee kan doen).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 18-11 18:16

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

IR sensor zal niet altijd even goed werken. Je kleuren zijn gebaseerd op zichtbaar licht. Zo kan iets wat zwart lijkt in normaal licht voor een IR sensor bijna wit lijken. Het ene zwart is dus het andere niet. Ik denk dat dit ook voor veel kleur pigmenten geld.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben voor mijn project ook nog op zoek naar een fotodiode of fototransistor die goed functioneert in het zichtbare bereik (detectie van laser op 532nm). Heeft iemand daar een goed idee voor? Een LDR wil ik liever vermijden in verband met snelheid en gevoeligheid voor omgevingslicht.

Verwijderd

Topicstarter
Heb beslist gebruik te maken van 3 witte ledjes en 3 fototransistoren elk apart gemonteerd in 3 buisjes en zo dan de lichtintensiteit te meten met behulp van een comperator.

Mijn transistors haal ik bij conrad.be. Het is rond de 2 euro voor 1
De golflengte is 420 - 1130 nm

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 15:07 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik zie dat je al een keuze hebt gemaakt, die wellicht voor jou eisen zal voldoen.

Voor een beter onderscheidend vermogen, lijkt me een RGB led en een lichtsensor ICM een µC het interessantst. Laat een na een de 3 led's van de RGB led oplichten, bij zwart en wit zal je op de 3 kleuren ongeveer evenveel reflecterend licht meten en bepaalt de amplitude hoe wit het is, bij een van de kleuren zal vooral de eigen kleur licht gereflecteerd worden, zo kan je afhankelijk van de nauwkeurigheid van je meting gemakkelijk tientallen kleuren onderscheiden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mr.Nobody
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 13:33:
Ik ben voor mijn project ook nog op zoek naar een fotodiode of fototransistor die goed functioneert in het zichtbare bereik (detectie van laser op 532nm). Heeft iemand daar een goed idee voor? Een LDR wil ik liever vermijden in verband met snelheid en gevoeligheid voor omgevingslicht.
gebruik een 532 nm filter met een smalle bandbreedte, dan kan je alle soorten detectoren voor zichtbaarlicht gebruiken zonder dat er iets anders kan storen.

zo iets als dit: http://www.thorlabs.com/n...9.cfm?objectgroup_id=1000

http://www.thorlabs.com/t...cfm?partNumber=FL05532-10

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Nobody schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 20:46:
[...]
gebruik een 532 nm filter met een smalle bandbreedte, dan kan je alle soorten detectoren voor zichtbaarlicht gebruiken zonder dat er iets anders kan storen.
Dat is stap twee, dat kan ik voorlopig nog wel even doen met een groene kleurengel (die heb ik hier liggen). Ik ben eerst op zoek naar een goeie zichtbaar licht-fototransistor of diode die niet SMD is :)

Pagina: 1