Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga 12 mei (verjaardag) een digitale spiegelreflex camera aanschaffen, en wou een tweedehandse nemen. Gezien mijn beperkte budget is de keus gevallen op een Canon EOS 350D.

Ik heb nu echter van mijn opa gehoord, dat hij nog 2 telelenzen heeft liggen, die hij niet gebruikt, en die ik voor een zacht prijsje zou kunnen overnemen.
Het gaat hier om de volgende lenzen:

Kenlock - Mc.tor 1:55 f =300 mm 58 doorsnee nr. 315611
Sigma Mini-tele 1:3.5 f=135mm multi-coated nr. 892601

Dit is de precieze informatie die ik van hem heb gekregen. Hij gebruikte de lenzen voor zijn Olympus camera, maar hij gebruikt deze 2 lenzen nauwelijks meer.
Nu snap ik natuurlijk dat ik deze lenzen niet gewoon op een Canon EOS 350D kan zetten, en ik hoorde dus over convertor ringen.
Nu mijn vragen:

Werken de lenzen nog, als ik deze met convertor ring op een 350D zet?
Met zo'n convertor ring wordt de brandpuntsafstand vergroot, in hoeverre merk ik dat?
Kunnen deze lenzen echt niet op een 350D, wat is dan een andere, goede camera, die, tweedehands, in mijn budget (€200-€250) ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

bobcom

Dedicated dabbler

Lenzen met een Olympus-vatting kun je met een adapterring op een Canon-body zetten. de lenzen "werken" dan nog in die zin dat je (handmatig) kunt scherpstellen en diafragmeren. Voor zo'n € 55,- heb je een adapterring die je (Canon) camera ook een piepje laat geven als je beeld scherp is.

Je moet je echter afvragen of je je body op die lenzen wilt kopen. Noch de Kenlock, noch de Sigma zijn in hun soort toplenzen, en voor een paar tientjes koop je goede merklenzen die je ook met een adapter op je (Canon)body zet. Maar wschl. kun je beter voor je € 200-250 een DSLR met een kit- of andere lens aanschaffen en daarmee aan de slag gaan dan je te veel op de lenzen van je opa te focussen. Zoek gewoon een platform waarvan je denkt dat je er ook later plezier van gaat hebben en begin met wat je budget toelaat.

Btw: die convertor vergroot de brandpuntsafstand niet, dat is gewoon een adapter. Maar doordat je een camera met een kleinere sensor hebt (crop, 1/1,6 van kleinbeeld) is je beelduitsnede kleiner en heb je de beeldhoek van een lens met een langer brandpunt (300 mm heeft de beeldhoek van 480 mm). Duik ook eens in het topic "ik wil een DSLR" 1 - ,,,,,,)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef mijn body zeker niet op die lenzen te kopen, maar het zou wel een leuke extra zijn, als ik een kwalitatief vergelijkbare camera zou kunnen krijgen, en dus eigenlijk 2 lenzen bijna gratis te krijgen.

Ik denk dat ik dan gewoon voor de 350D ga, en dan kan ik altijd nog later een convertor aanschaffen, om die lenzen te gebruiken.

Of er moet binnenkort op Marktplaats of eBay een goede aanbieding voor een 400D of 450D komen natuurlijk :)

Ik zal het topic zeker even bekijken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 19:29:
Ik hoef mijn body zeker niet op die lenzen te kopen, maar het zou wel een leuke extra zijn, als ik een kwalitatief vergelijkbare camera zou kunnen krijgen, en dus eigenlijk 2 lenzen bijna gratis te krijgen.

Ik denk dat ik dan gewoon voor de 350D ga, en dan kan ik altijd nog later een convertor aanschaffen, om die lenzen te gebruiken.

Of er moet binnenkort op Marktplaats of eBay een goede aanbieding voor een 400D of 450D komen natuurlijk :)

Ik zal het topic zeker even bekijken, bedankt voor de tip!
Even een paar opmerkingen hierover:
Het is geen converter , maar een adapter...
Canon EOS is vrijwel ideaal door de grote bajonet en relatief kliene afstand tot de sensor, waardoor zeer veel optiek eenvoudig aan te passen is met behoud van scherpstelling op oneindig.
Belichtingsmeting gaat prima in Av of M modus.
Het enige nadeel is dat er standaard geen AF bevestiging op zit, scherpstellen moet met een simpele adapter dus op het matglas gebeuren, maar de adapters met chip zijn steeds beter te krijgen (Ebay)