Toon posts:

Plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en dames),

Ik ben een redelijke leek, dus vergeef het me als dit echt een hele domme vraag zou zijn.

Anyway, het gaat om het volgende. Ik heb een audiosetje aangeschaft (Jamo i300) welke 2 speakertjes bevat. Nu is het probleem dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik die dingen het beste kan ophangen.. Ik zit op een studentenkamer van zo'n 12 m2, die er min of meer zo uit ziet:
|--------------------------------------|
|--------------------------------------|
|--------------------------------------
|--------------------------------deur
|------------XX-----------------------
|3---------------------------------- 4|

XX geeft de positie aan waar ik als ik op mijn kamer ben het grootste deel van de tijd doorbreng (op de bank, al dan niet met m'n laptop op schoot, tv aan). Intuitief zou ik zeggen dat de linker speaker het beste in hoek 1 kan worden opgehangen, en de rechterspeaker in hoek 2 (zodat het geluid van vore komt). Het probleem is echter dat in hoek 2 de TV al hangt waardoor het ophangen van een speaker daar erg moeilijk wordt...

De linker speaker in hoek 3 en de rechter in hoek 1 lijkt me ook geen goede oplossing, omdat al het geluid dan van links komt. Right? De linker in 3 en de rechter in hoek 4 zou kunnen, maar dan komt al het geluid van achteren, wat mij ook redelijk irritant lijkt. Wat denken jullie van het plaatsen van de linker speaker in hoek 1 en de rechter in hoek 4? Of is het tegenover elkaar plaatsen van speakertjes op deze manier uberhaupt al 'not done' vanuit een audiophile oogpunt? Wat zouden jullie doen?

Bij voorbaat heel veel dank voor jullie inzichten en advies! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 17:27 . Reden: wat hoeken door elkaar gehaald! excuses! ]

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:11
Als ik het zo zie lijkt het mij het handigst als je de linker speaker in hoek 1 hangt en de rechter in hoek 2. Op die manier komt je geluid van voren uit 2 aparte kanalen. Misschien kan je een oplossing bedenken waardoor je tv en de speaker wel in dezelfde hoek kunnen?

Edit: Moeten de speakers per se in een hoek hangen? Anders kan je ze misschien aan beide kanten van de tv er 1 zetten. Zodat beide speakers ongeveer evenver van de tv afstaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Martijn1990 op 04-03-2009 17:21 ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:57
Hoe is de bank georienteerd? Tegen muur 3-4 aan? En waarvoor ga je de speakers gebruiken? Voornamelijk voor muziek e.d., of juist bij films (bij de tv dus)?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties;

De Jamo i300 is een set bestaande uit 2 speakertjes, een subwoofer, en een dock voor de ipod. Verder is er de mogelijkheid om nog twee andere bronnen erop aan te sluiten. Ik ga in ieder geval ook mijn laptop erop aansluiten, en wat betreft de TV, daar ben ik nog over aan het nadenken. Ik kijk in ieder geval maar zeer zelden films op die TV, en zal ze dus voornamelijk voor muziek gebruiken. De bank staat inderdaad tegen muur 3-4 aan.

Misschien dan toch maar voor hoek 1 en 2 gaan, al merk ik zojuist dat dat waarschijnlijk ook betekent dat ik nog los een luidsprekerkabeltje moet gaan kopen omdat de meegeleverde dan te kort is. Kan het gebruiken van een luidsprekerkabeltje dat van een ander merk is nog (significante) invloed hebben op de geluidskwaliteit?

ps. @ Martijn1990, nadat jij je post had geplaatst heb ik nog wat kleine aanpassingen gemaakt aan mij OP omdat ik zag dat ik de nummers van een paar hoeken door elkaar had gehaald.. excuses

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 17:49 ]

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:23

ikbenwouter

! w t R

Ik heb ook een 2.1 setje aan de pc van mijn beamer hangen en die staan achter / naast me op de bank waar ik zit. Hoek 3 en 4 dus als het ware maar dan meteen naast de bank, niet in de hoek. Ben er erg tevreden over, stoort me helemaal niet dat tijdens film kijken het geluid niet uit de buurt van het beeld komt.

Maar je kan dit toch gewoon simpelweg testen, wat je zelf het lekkerst vindt?

........................................................................................................................................................

Verwijderd

Topicstarter
ja dat is misschien ook wel zo.. eerst dacht ik dat dat geen optie was omdat ik dan in twee hoeken voor niets gaatjes zou moeten boren, maar ik zou de speakers idd natuurlijk ook gewoon even op de grond kunnen zetten ofzo

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:57
Speakers horen eigenlijk niet tegen muren aan te staan (ivm reflecties via de muur) of aan het plafond te hangen (ze horen ongeveer op oorhoogte). Een subwoofer moet je altijd in een hoek van je kamer zetten, maar dat wist je vast al. Perfect zou zijn als de speakers precies tegenover de hoekpunten van je bank kan neerzetten, maar zo audiofiel zal je nou ook al weer niet zijn ;) .

Verwijderd

Topicstarter
;)

Dank voor je tips!

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een klein follow-up vraagje (voornamelijk @ Mr.Qips);

Is het 'toegestaan' om de subwoofer onder een tafeltje 'weg te stoppen' (de term wegstoppen is echt gepast, omdat er ook nog een 'bankstoel' voor staat). Probleem is dat op een 12m2 kamer niet zoveel 'vrije' hoeken te vinden zijn... :/

Verwijderd

In de hoek van 1 en 2

Verwijderd

Topicstarter
Ga je er dan vanuit dat de speakers in hoeken 1 en 2 staan? Of in 3 en 4? Of maakt dat voor de plaatsing van de subwoofer verder niet uit?

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:23

ikbenwouter

! w t R

Nogmaals: probeer het gewoon uit. Als jij je subwoofer onder de tafel verstopt en het klinkt goed ben je klaar toch. Ik denk dat je er tevreden mee zult zijn...

........................................................................................................................................................

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:35:
Toch nog een klein follow-up vraagje (voornamelijk @ Mr.Qips);

Is het 'toegestaan' om de subwoofer onder een tafeltje 'weg te stoppen' (de term wegstoppen is echt gepast, omdat er ook nog een 'bankstoel' voor staat). Probleem is dat op een 12m2 kamer niet zoveel 'vrije' hoeken te vinden zijn... :/
Kies in dat geval de de snijfrequentie naar midden/hoog zo laag mogelijk!

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik zit ook met een vraag omtrent de plaatsing/aanschaf van speakers in een HT-opstelling, dus dacht ik dat ik in deze topic even goed kon aansluiten i.p.v. een nieuwe te openen.

Even een korte inleiding:
Mijn ouders hebben net een nieuwbouw gezet, en nu zijn ze dus aan het uitkijken naar een goede surroundset met stereomogelijkheden. Basically heb ik carte blanche gekregen, maar 3000 euro voor zowel speakers als receiver/versterker is wel zo wat het maximum. De enige restrictie is dat de speakers niet al te bombastisch mogen zijn (dus geen vloerstaanders :| ). Bose heb ik hen gelukkig snel uit het hoofd kunnen praten. Ik heb namelijk zo een €4000 kostende installatie bij een vriend mogen aaschouwen, en de set kon mij absoluut niet bekoren. Op vlak van receiver heb ik het wel voor de nieuwe Denon-lijn (de AVR-3310 lijkt me wel interessant).

De THX select lijn van Teufel speakers is momenteel mijn keuze voor de speakers. Deze speakers krijgen in Duitsland namelijk enorm goede reviews. Teufel biedt 12 jaar garantie en een mogelijkheid tot inruil zonder kosten binnen de 8 weken. Omwille van de combinatie design/kwaliteit/prijs zouden we dan opteren voor de THX Select 6 lijn in 7.1 uitvoering. We spreken hier dan over een set van ongeveer €2000.

Ik heb me al wat ingelezen betreffende de optimale plaatsing van een surroundsysteem in een cirkel rond de centrale bank, steeds op luisterhoogte, maar dat is in ons geval niet mogelijk.

Nu de kern van deze post: de voorzieningen voor de speakers (ingewerkte bedrading) is ongeveer 10cm van de zijmuur en 10cm van het plafond aangebracht. De speakers zouden dan steeds aan de muur worden opgehangen. De plaatsing is dus redelijk dicht tegen de hoeken, wat dus niet echt optimaal kan genoemd worden. Bovendien is de afstand linkerfront-tv en rechterfront-tv niet gelijk, er zit namelijk een verschil van ongeveer 2m tussen.

Vallen al deze imperfecties met audyssey calibratie en tilting (verticaal onder hoek richten van de speakers) te compenseren. Met andere woorden: is de aanschaf van een €3000 systeem nog steeds verantwoord, of zijn de kwaliteitsconsessies dermate hoog dat een lager geprijsde combo min of meer dezelfde kwaliteit zal bieden?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:14

-Stef-

Slainthe!

Oli469 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:27:
(...) Bose heb ik hen gelukkig snel uit het hoofd kunnen praten. Ik heb namelijk zo een €4000 kostende installatie bij een vriend mogen aaschouwen, en de set kon mij absoluut niet bekoren.
Je vindt het er niet uitzien voor die 4000 euro dus is het niks? :? De hype neemt steeds ruimere vormen aan tegenwoordig.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Oli469
Misschien een wat ongelukkige woordkeuze van mijn kant, maar met aanschouwen bedoelde ik dus aanhoren en dat de audiokwaliteit mij dus absoluut niet kon overtuigen, niet het uitzicht. Als er iets is waar die Bose-setjes wel in uitblinken dan is het hun uiterlijk. Kwaliteit is natuurlijk iets anders...

• Oli469
Bump.

Is er echt niemand die me hier een advies kan geven?
Pagina: 1