Toon posts:

Tekstverwerken op een Mac

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals zovelen dezer dagen zit ik midden in het besluitvormingsproces van de aanschaf van ofwel een windowscomputer ofwel een Mac. Ik vind van mezelf dat ik me inmiddels behoorlijk heb ingelezen (hoewel ik me verbaas over het geringe aantal volledige en objectieve sites die Windows en Mac tegenover elkaar plaatsen). Waar ik nog altijd niet de vinger achter heb gekregen zijn de verschillen wat tekstverwerkingsprogramma's betreft. Ik weet dat er hier en daar wel wat topics deze vraag proberen te beantwoorden, maar ik ben er nog niet uit.

Mijn eisen zijn weinig verrassend: een allesomvattende tekstverwerker waar je ook nog layouttechnisch wat in kwijt kunt. En wat ik maak op mijn Mac moet iemand op een Windowscomputer zonder problemen (i.e. alles moet exact hetzelfde kunnen zijn) kunnen openen en bewerken. En vice versa. Daarbij gaat het niet om heel eenvoudige bestanden van maximaal 10 pp, maar grotere en complexere teksten. Ik tik daarbij ook nog veelvuldig andere karakters dan het Latijnse schrift, namelijk Antiek Grieks. Maar daar zal ik jullie niet te veel mee vermoeien.

Nu heb ik al gezien dat het neerkomt op twee opties wat de Mac betreft: iWork09 of Office2008. Ik weet dat je kunt exporteren naar .doc vanuit iWork, maar kan een ervaren tekstverwerker mij nu eens vertellen of dat echt goed en volledig werkt (zelfde met importeren)?

Eigenlijk denk ik dat ik niet onder Office2008 uitkom. Maar ik zie veel gemengde reacties over dit programma. Op bijvoorbeeld deze site staat een uitgebreide discussie waar vooral de traagheid van Office2008 naar voren komt. Traag om op te starten, traag om mee te werken, vooral als het langere teksten betreft. Ook las ik ergens dat iemand bij zoeken&vervangen in een groot bestand veel crashes ervaart. Dat zou echt een groot probleem zijn voor mij, want dat soort functionaliteit gebruik ik om de haverklap.

Wie kan me nu eens echt overtuigen van de degelijkheid van de tekstverwerkers op de Mac?

• izzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-01 22:48
Heb je al eens gedacht over Openoffice?

Openoffice is gratis en ik gebruik het al een tijd. Ben nog geen problemen tegengekomen.

http://why.openoffice.org/

• Suaver
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11-2025

Suaver

jokecoat

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 17:03:
En wat ik maak op mijn Mac moet iemand op een Windowscomputer zonder problemen (i.e. alles moet exact hetzelfde kunnen zijn) kunnen openen en bewerken.
Dat zal gewoon niet gaan werken. Ik ben zelf echt absoluut geen voorstander van Microsoft Office 2008 op de Mac. Ik ben daarentegen wel een voorstander van Pages, werkt gewoon perfect.
Het natuurlijk niet zoals Word en je zal hier ook echt wel aan moeten wennen. Het biedt tevens de mogelijkheid om je bestand te exporteren naar .doc. Hoe dit zit met 'n .docx weet ik niet.

Sommige dingen converteert hij niet precies zoals het was in Pages, dit is het nadeel.

You, me, us, together, me, us, you, we, us, you, me... DONE.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:23
Met office 2008 ben nou nog niet echt tegen vreemde dingen aangelopen. Zo heb ik voor me werk divers CV's omgezet op mijn mac met Office 2008 en in word formaat terug gestuurt naar de persoon die de CV's netjes bij houd..

Ook mijn eigen word documenten geen enkel probleem!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 22:21
Naar mijn inziens, Microsoft misbruikt zijn positie (.doc is nog steeds de standaard :s) duidelijk door een half-bakken Office versie voor Mac te leveren. Het is zelfs niet helemaal compatible met Office 2007 op Windows. Het grappige is dat ik met Office 2007 op Windows ook nog steeds vaak tegenkom dat op een ander computer met Office 2007 het bestand ook niet zo mooi opent. Maar helaas, als je .doc(x) toegestuurd krijgt en die wil openen krijg je toch nog steeds de beste resultaten met Office 2008.
Ander nadeel met Office 2007/2008 is de rare restrictie dat je vaak geen tekstvak aan een figuur kan groupen, waarom weet ik niet precies (iemand een antwoord?), dit was met de oude versie niet iig. Aangezien je aangeeft dat je vaak complexe bestanden maakt is dit toch wel erg onhandig.

Heb helaas mijn eerste scriptie nu in Office 2007 gedaan, maar ik denk dat ik voor mijn volgende verslag Openoffice ga gebruiken. Inleveren doe ik dan in PDF formaat.

Offtopic: Een tip als je met referenties gaat werken (je gaat uitgebreide (wetenschappelijke) verslagen maken?) , ipv Endnote of Reference manager, kijk eens naar Zotero: www.zotero.org.

vogelaarke135

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Office 2008 werkt voor mij goed, Pages ook, maar helaas kunnen beide geen vergelijkingen openen uit Office 2007.

Als je de formule editor niet gebruikt is er volgens mij geen enkel probleem.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:10
izzo schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 17:07:
Heb je al eens gedacht over Openoffice?

Openoffice is gratis en ik gebruik het al een tijd. Ben nog geen problemen tegengekomen.

http://why.openoffice.org/
Alsjeblieft zeg, dat programma kan zich met geen mogelijkheid vergelijken met de pakketten Microsoft Office, of iWorks.. heb 'openoffice for mac' (port van openoffice) geprobeert, maar het werkt gewoon niet fijn.

Ook is de .doc en .docx ondersteuning om te huilen.

--------

Zelf vind ik Microsoft Office voor de Mac zeker niet slecht werken, en als je de beste ondersteuning wilt naar Windows bakken (.docx) is dat de weg om te bewandelen.

----

Is een .doc genoeg (waarmee je dus sommige functies niet zult kunnen gebruiken) dan kan je voor iWorks gaan. Zelf gebruik ik iWorks sinds 20 dagen (trial) en vind het heerlijk werken, er is veel makkelijker een nette opmaak voor elkaar te krijgen dan in Office. Ga dan ook vandaag iWorks aanschaffen, hij is 50 euro goedkoper en werkt fijner. (Voor windows compatibaliteit (alleen voor offertes naar klanten) converteer ik het geheel altijd naar een PDF wat prima werkt).

Helemaal als je 'keyNote' er bij pakt, deze blaast Powerpoint vierkant het raam uit. (Numbers vs Excel geen ervaring).

-----

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat .doc en .docx is in ieder pakket om te huilen, ook in Microsoft Office. Dat komt omdat dat oude binaire formaat gewoon een brakke standaard is die top secret wordt gehouden door Microsoft en van .docx zijn er inmiddels al aardig wat versies waardoor het steeds weer de vraag is welke versie het is en of het pakket wat je gebruikt die versie ondersteund. Daarom is het ook niet zo verstandig om die formaten te gebruiken als je bestanden moet uitwisselen. Als je dat toch wilt doen houdt het dan bij het oude binary formaat omdat de meesten dat wel kunnen lezen, al helemaal als je het in Office 97/2000/XP formaat opslaat (dus niet 2003!). Dat .docx is een echte afrader om te gebruiken omdat je daarvan vrijwel zeker bent dat de ander het niet kan openen.

Als je veel met Microsoft Office spul werkt kun je beter helemaal geen Office 2008 nemen en ben je gewoon beter af met OpenOffice.org of het oude Office 2004. In 2008 zit namelijk geen ondersteuning meer voor VBA waardoor voor heel veel bedrijven dingen gewoonweg niet meer werken en Office 2008 dus absoluut geen optie is. In de oude versie (Office 2004) zit dat nog wel en zelfs in OpenOffice.org. iWork (dus geen iWorks) is niet erg sterk in het uitwisselen van MS Office documenten, OpenOffice.org is daarin sterker. Numbers is trouwens nog iets wat echt in de kinderschoenen staat, toch nog best wat bugs (waarvan de nodige in versie 09 al zijn opgelost). Daarnaast werkt iWork ook heel anders dan iets als MS Office en OpenOffice.org waardoor je weer te maken krijgt met een bepaalde leercurve. Je moet voor jezelf bepalen of je dat accepteert of niet. Bij OpenOffice.org zit er ook een leercurve maar die is wat lager omdat het aardig op MS Office lijkt.

Voordeel is wel dat je iWork 09 en OpenOffice.org kunt proberen; iWork heeft een 30 dagen trial versie, OpenOffice.org is gratis. MS Office daarentegen kent geen trial of gratis versie. Ik zou dus eerst eens iWork en OpenOffice.org gaan proberen, dat kan je mogelijk geld besparen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Nog steeds heerst er veel onenigheid over bijv de mogelijkheid van OpenOffice. Ik heb dat programma ook al eens getest en mijn indruk was dat er toch nog heel wat aan moest gebeuren. Maar wie weet. Ook bedankt voor die tip over referenties vogelaarke135.

Maar het is dus niet zo dat Office2008 heel traag werkt? En in het geval van Office2004, als ik die besluit te gebruiken ivm VBA ondersteuning, draait die nu al native onder Mac? Ik heb eigenlijk de hoop dat Pages veel beter en vooral gebruiksvriendelijker layouttechnisch werkt dan Word, omdat mijn ervaring met Word niet zo heel goed is.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 09:37
Ik vind Office zelf niet traag, maar gezien de volledige Mac-gui werkt het op een of andere manier niet zo lekkere als "echte" mac apps.

Pages kon ik niet aan gewend raken, OO is het nog steeds niet, dus helaas: ik blijf bij Office.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 09:55:
Bedankt voor de reacties! Nog steeds heerst er veel onenigheid over bijv de mogelijkheid van OpenOffice. Ik heb dat programma ook al eens getest en mijn indruk was dat er toch nog heel wat aan moest gebeuren. Maar wie weet. Ook bedankt voor die tip over referenties vogelaarke135.

Maar het is dus niet zo dat Office2008 heel traag werkt? En in het geval van Office2004, als ik die besluit te gebruiken ivm VBA ondersteuning, draait die nu al native onder Mac? Ik heb eigenlijk de hoop dat Pages veel beter en vooral gebruiksvriendelijker layouttechnisch werkt dan Word, omdat mijn ervaring met Word niet zo heel goed is.
Office 2008 werkt prima, en zeker niet traag. Ik gebruik het dagelijks en werk met veel bestanden die op Windows computers worden gemaakt, overigens wel altijd .docx en ben nog nooit problemen tegengekomen. Het is wel zo dat ik weinig documenten open die een hele spannende layout hebben, dus ik kan niet zeggen of er dan meer problemen zijn.

Pages heeft nog wel steeds mijn voorkeur, maar gebruik ik alleen voor documenten die ik niet hoef te verspreiden.

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 14:36
Ik gebruik toch liever Pages dan Office 2008. Office komt bij mij een beetje over alsof het niet helemaal af is, is een beetje rommelig (niet echt het simpele wat je in de meeste mac programma's ziet) en vind het toch vrij langzaam. Ook heb ik soms toch nog wel eens dat ik een .docx bestand open dat in Office 2007 is gemaakt en dat er een aantal dingen verlopen of het er net iets anders uitziet dan in Windows.

Pages is makkelijk te gebruiken en je kan snel en eenvoudig een document mee maken dat er ook leuk uitziet. Office ondersteuning is alleen niet echt heel erg geweldig, vooral als je een paar layout dingen erin hebt zitten zien de documenten er toch heel anders uit op een Windows computer.

Meeste documenten maak ik daarom in Pages en exporteer ik als PDF. Als ik een document voor school moet maken en klasgenoten die een Windows PC gebruiken moeten het ook kunnen bewerken maak ik het in Office 2008.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Door mijn studie (journalistiek) moet ik ook veel schrijven. Dit doe ik altijd in WriteRoom. Voor de grotere verslagen/rapporten moet ik dit in de huisstijl van onze opleiding zetten, en dit doe ik in Office 2008.

Dit werkt voor mij het beste. Office 2008 is echt prut dus ik probeer er zo veel mogelijk uit te blijven. De interface is omslachtig, het werkt compleet niet samen met spaces en er zitten veel rare bugs in.

Crashes ervaar ik niet en ik werk regelmatig met grote documenten (50+ pagina's).

Als je een Mac echt alleen voor tekstverwerken koopt, dan weet ik niet of ik het je zou aanraden. Voor mij wegen de andere voordelen van het besturingssysteem echter een stuk zwaarder dan de nadelen.

Overigens kun je op elke intel Mac ook Windows zetten, mocht je toch niet aan het OS kunnen wennen.

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:41
Ik merk erg met Microsoft Office:Mac 2008 pakket dat het erg vaak (bij grotere documenten) rare glitches vertoond. Vooral als ik er Visio tekeningen in ga importeren. Voor nu draai ik Vmware Fusion met Windows XP en Office 2007.

Moet ik snel een document in elkaar gooien (En ben ik verplicht om op de accu te werken) dan gebruik ik Pages.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 09:42
Waarom gebruikt je geen LaTeX? Dan kan je met gewone tekstbestanden werken die op ieder platform te gebruiken zijn. Vooral met grotere documenten vind ik het makkelijker om een consistente opmaak te krijgen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

Exirion

Gadgetfetisjist

durian schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 11:11:
Waarom gebruikt je geen LaTeX? Dan kan je met gewone tekstbestanden werken die op ieder platform te gebruiken zijn. Vooral met grotere documenten vind ik het makkelijker om een consistente opmaak te krijgen.
Absoluut waar, en zeker in de universiteitswereld wordt het veel gebruikt. Maar het is natuurlijk wel een vrij spartaanse oplossing voor iemand die de luxe van een pakket zoals Office gewend is :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:17

samo

yo/wassup

Ik werk gewoon met office. En nu en dan met pages, maar dat is lastig met samenwerken. Office 2008 doet het bij mij goed, doet wat ik er van verwacht.
Openoffice komt nooit meer op mijn computer. Ik moet ermee op werk omgaan, maar wat een bochtsoftware is dat. Met onlogische zaken en menu structuur. Je ziet dat het gemaakt is door makers, niet gebruikers. Het werkt pas als je weet wat de makers bedoelen. Office is tenminste wat gebruiksvriendelijker.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• vogelaarke135
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 09:55:

Ook bedankt voor die tip over referenties vogelaarke135.
Niks te danken :) Ik gebruik het met heel veel plezier en is echt vele malen beter dan de andere twee paketten, en de nieuwe 1.5beta1 is helemaal geniaal: die kan syncen over verschillende computers. Je moet wel weten dat zotero helaas (nog) niet werkt met Pages, alleen met Word en Openoffice. Dus als je voor Pages kiest moet je helaas overstappen op Endnote.

En inderdaad ben ik het er mee eens dat Office2008 echt een slechte GUI heeft, neemt ook veel te veel schermruimte in trouwens op het macbookje. Door het .doc(x) formaat kunnen ze mensen bijna dwingen om een halfslachtig product af te leveren en er toch aan te verdienen. En ik zie ook mensen die zeggen dat ze geen problemen hebben met .doc(x)/Office, maar dit is toch echt alleen met simpele dingetjes als CVs of gewoon veel tekst. Ga maar eens tekstvakken aan plaatjes linken (lukt vaak niet), uit powerpoint lastigere plaatjes copy-pasten (zooitje) en met een wat lastiger layout werken. Dit geldt trouwens ook voor Office 2007. Dus helaas, een echt goede tekstverwerker om betrouwbaar met compabiliteit leuke dingen mee te doen is er nog niet naar mijn inziens.

vogelaarke135

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb een jaar terug ook de stap gemaakt van Windows naar Mac. Net zoals ppl aangeeft de iWorks trial geprobeerd evenals openoffice. Over pages was ik best content, hoewel het soms wel zoeken was naar bepaalde dingen. Zelfde geldt voor openoffice. Uiteindelijk heb ik toch maar microsoft office aangeschaft (via surfspot) en tot op heden heb ik daar geen spijt van gehad. Voordeel is ook dat mijn vriendin er fatsoenlijk mee kan werken zonder dat ik iedere keer moet uitleggen waar een functie verstopt zit. Zoals ppl al heeft aangegeven zou ik gewoon iWorks en openoffice proberen, bevalt het niet kun je altijd nog overgaan op MS Office.

• AFR
  • Niet online

AFR

Anderhalf jaar terug ben ook ik overgestapt op Mac. Ik ben reuze tevreden…. maar moet bekennen dat ik juist voor serieuze tekstverwerking nog regelmatig gebruik maak van bootcamp en office 2007 onder windows.

Het ontbreken van de scriptingmogelijkheden op de mac en het ontbreken van een goede integratie met de literatuurdatabases zoals INSPEC zijn hiervoor de belangrijkste reden. Afgezien van deze twee tekortkomingen werkt de Office 2008 versie voor Mac hier prima; het programma draait soepel en documenten zijn prima uitwisselbaar met collega’s. Zelfs zaken zoals het gebruik van sub-documenten, locale referentiemanager en reviewtools werken prima!

Helaas is de GUI van office 2008 wel erg rommelig. Zeker wanneer je een scherm met een lage resolutie gebruikt. Voor prive documentjes (waarin geen grote literatuurlijsten worden gebruikt, er geen complexe stijlschema’s worden gebruikt en er geen complexe reviewprocesen zijn voorzien), maak ik daarom ook nog wel eens gebruik van Pages. Een prima pakket met een frisse overzichtlijke interface en voldoende tools voor semi-professioneel gebruik!

• ppl
  • Niet online

ppl

Owja, als je Office gebruikt (met name Office 2008) is het van groot belang dat je die blokkeert in je firewall. Het is namelijk continu actief aan het zoeken op het netwerk naar andere Office versies. Dit is een antipiraterij functie om te checken of je niet stiekem dezelfde serial op meerdere computers gebruikt. Indien hij de serial al op een andere machine in het netwerk spot dan weigert hij verder op te starten. Vanuit netwerkbeheer gezien is zoiets uitermate kwalijk en het zou me niets verbazen als er netwerkadmins zijn die de boel dusdanig hebben ingesteld dat zulke machines op de blacklist verdwijnen. Het is gewoon onnodig en hinderlijk netwerkverkeer.

Het verschil tussen Office 2004 en Office 2008 qua performance is erg klein. Je merkt niet dat Office 2004 een PowerPC applicatie is en in Rosetta draait. Sommige mensen ervaren 2004 zelfs als sneller op hun machine dan 2008. Bovendien zijn er een aantal mensen die dat ribbon gebeuren maar niks vinden. Hetzelfde verhaal als met Office 2007 in Windows dus. Wat trouwens ook vaak een reden is waarom mensen een Office 2003/2004 aanhouden of juist iets anders als OpenOffice.org en iWork.

EDIT: Voor wie de interface van OpenOffice.org maar niks vindt, er is nu een online survey waarin je dit soort dingen aan kunt geven zodat ze dat kunnen verbeteren: http://surveys.services.openoffice.org/surveys/index.php (ook dit is dus mee doen aan open source ;)).

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 06-03-2009 23:12 ]

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
De beste oplossing

Ik gebruik MS office 2001 onder crossover (win98 bottle), werkt nagenoeg foutloos, ook levert crossover al veel spullen mee, zoals griekse ondersteuning ed. Er blijven evenwel gebreken aan MS office in zeer specifieke gevallen, in excel bijvoorbeeld. Voor word werkte alles eigenlijk perfect zover ik weet. (tenzij je een excelblad integreerd misschien.

MS Office is eht enige windows-programma, waar geen perfect alternatief voor bestaat. iWorks-pages is zeer mooi, en het is hetgene ik ook start voor persoonlijk gebruik (pdfjes zijn dan om te gebruiken).

Numbers is ook zeer mooi, maar excel is zoveel meer.

MS Office mac heeft bij mij een HELE slechte nasmaakgelaten, ik zal het nooit meer gebruiken, ik heb de 2 laatste versies geprobeerd. In eerste instantie lijkt alles goed te gaan, maar voor complexe dingen is er geen compatibiliteit, en sommige opties komen niet voor op de mac-variant, maar ook andersom komen sommige dingen niet voor op de windows-variant!

Als je geen risico's wilt nemen, kun je misschien best gebruikmaken van virtualbox, of een betaalde versie, zoals parralels, of vmware, de laatste heeft duidelijk mijn voorkeur

Verder gebruik ik windows niet, en ik ben nog altijd gelukkig met mijn keuze, ééns je een paar maanden gewerkt hebt op een mac ken je het verschil!

/ps opensource alternatieven zoals openoffice.org zijn zelfs geen optie. Ze zijn inderdaad een zeer goede imitatie, maar weeral mis je compatibileit, maar ook zoveel andere funties, en het integreerd niet eens degelijk in OS X. (Versie 3 gebruikt nu wel de systeem-menubalk, maar dat noem ik nog niet geintergreerd.!)

[ Voor 10% gewijzigd door g4wx3 op 07-03-2009 19:05 ]

http://www.softfocus.be/

• Alkjoa
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:47
Heeft hier iemand ervaring met Mellel? Het heeft wel aardige reviews maar ik ken niemand persoonlijk die het gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Alkjoa op 08-03-2009 14:51 ]

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Zelf gebruik ik OpenOffice. Sinds versie 3 uit is, die een native GUI heeft werkt dit heel prettig. Exporteren naar .doc gaat prima en eigenlijk heb ik nooit last van mensen die verschuivingen hebben of iets dergelijks. Opleveren doe ik voor de zekerheid meestal in PDF, zodat het niet uitmaakt op welk platform iemand werkt. Alleen het openen van een docx bestand gaat niet altijd zoals het moet zijn, daar zou ik niet mee samen durven werken.

Ik heb ook nog iWork '06 hier ook en moet zeggen dat het een heel mooi pakket is. Met name KeyNote steekt met kop en schouders boven OpenOffice en PowerPoint uit. Alleen gebruik ik Pages zelf nooit om tekst te verwerken. Maak zelf vaak verslagen voor mijn studie en Pages is mij iets te veel gericht op de layout van het document en niet zo op de inhoud. Als ik eens een nieuwsbrief of iets dergelijks moet maken haal ik Pages uit de kast.

Met MS Office heb ik zelf geen ervaring, maar een studiegenoot werkt er wel mee en is tevreden. Denk dat de afweging tussen OpenOffice/MS Office op de Mac ongeveer hetzelfde zijn als op de PC.

Daarnaast kun je Pages en OpenOffice gratis proberen (of zelfs helemaal gratis gebruiken), dus waarom zou je niet eerst voor die twee gaan. Mocht het niet bevallen, kun je altijd nog MS Office kopen. Je komt er sowieso wel uit met tekstverwerken op een Mac denk ik zo.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Alkjoa schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:50:
Heeft hier iemand ervaring met Mellel? Het heeft wel aardige reviews maar ik ken niemand persoonlijk die het gebruikt.
Ik gebruikt het dagelijks.

Het is een elegante, snelle tekstverwerker die je niet moet nemen om z'n goeie compatibiliteit met MS Office of z'n standaard interface.

Maar op een logische manier documenten in elkaar steken die je als perfect uitziende pdf verspreidt, daarvoor is het erg goed. De manier van opbouw van documenten en verwijzingen daarbinnen zit netjes in elkaar. Bovendien is de samenwerking met Bookends (referentiemanager) uitstekend.

Zoef

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Misschien wat ver gezocht, maar voor professionele doeleinden toch zeker relevant om te melden: Latex is er ook voor mac, en dat werkt heel goed.
meer vind je hier: http://theappleblog.com/2006/10/05/latex-and-osx/
Zelf had ik nog een echt veel betere editor gevonden, maar mijn macbook is nu binnen voor een crack, dus kan ik het je niet vertellen
100% uitwisslbaar, compatibel met ALLE schriften. Uiteraard moet je bijna leren programeren, wil je er alles uithalen.
Ofwel gebruik je iets als PDF writer van adobe

http://www.softfocus.be/

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ppl schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:48:
Dat komt omdat dat oude binaire formaat gewoon een brakke standaard is die top secret wordt gehouden door Microsoft
Hoe lang heb je geslapen? De oude binaire Office formaten zijn al tijdenlang openbaar gemaakt door Microsoft.

• vogelaarke135
Dreamvoid schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:48:
[...]

Hoe lang heb je geslapen? De oude binaire Office formaten zijn al tijdenlang openbaar gemaakt door Microsoft.
Dan heb ik ook liggen slapen, wanneer was dat?
Of is het net zo open als .docx: verwijzingen naar andere gesloten formaten en meer dan 6000 pagina's tellende beschrijving van het formaat: http://weblog.infoworld.c...07/05/odf_vs_openxml.html

vogelaarke135

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 02:11
(Zoals hierboven vermeldt) Mocht je met Latex overweg kunnen, dan blijft dat natuurlijk wel de oplossing. Is ook veel gemakkelijker om samen aan een document te werken en aangezien het platte tekst is, ook mooi voor een versioning systeem. Daarbij komt dat het gewoon een pdf wordt, wat tegenwoordig overal te openen is.

[ Voor 4% gewijzigd door sroebert op 09-03-2009 15:29 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Dreamvoid schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:48:
Anno 2009 is er maar een heel beperkt deel vrijgegeven aan documentatie. De hele binary standaard zoals die in Office zit is gesloten en zal ook gesloten blijven. Wegens de nodige patenten en andere ongein zal het nooit openbaar worden gemaakt. Het enige wat openbaar is, is het OOXML gebeuren waarbij ook hier geldt dat dit niet volledig is (referenties naar dingen uit oudere office versies zonder dat deze openbaar zijn is wat het nog steeds een gesloten standaard maakt). Volgens mij ben jij nogal sterk in de war met OOXML die maar ten dele openbaar is. Kennelijk ben jij hier degene die heeft liggen slapen of die een veel te roze bril op heeft. Reverse engineering is nog immer de enige mogelijkheid om een compatibiliteit met bijv. Office 2003 te verkrijgen; de documentatie van Microsoft is daarvoor veel en veel te karig (reden voor de EU om daar actie tegen te ondernemen wat uiteindelijk tot een forse boete heeft geleidt).

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:05
Office 2007 werkt trouwens perfect in combinatie met CrossOver 7.1 !

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

kan iemand mij vertellen wat iWorks voor een raar programma is?

Of bedoelen we hier eigenlijk iWork?

Launching containers into space

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:04

Nitai

Live the life you love.

Zelf werk ik in Google Docs, alleen is de uitwisselbaarheid (qua doc formaat) niet echt ideaal. Samenwerken aan een document werkt wel geweldig. Verder is het strak en leidt het niet af, een ideale werkomgeving.

Naast Google Docs maak ik ook gebruik van MS Office 2008 en Pages, dit doe ik echter als ik puur opmaak of fancy rapporten schrijf. Als ik Access opdrachten moet nakijken dan doe ik dit in VMware Fusion met Office 2007.

[ Voor 11% gewijzigd door Nitai op 23-03-2009 20:09 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:21
g4wx3 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:27:
[...]
Latex is er ook voor mac, en dat werkt heel goed.
Zelf had ik nog een echt veel betere editor gevonden, maar mijn macbook is nu binnen voor een crack, dus kan ik het je niet vertellen
[...]
Zelf gebruik ik MacTex en TexShop als editor. Dat werkt erg goed vind ik zelf.
Pagina: 1