[SQL] Oppervlakte berekeningen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboer.bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-04-2021
Tweakers,

Ik zit met een probleem die mijn sql (access) kennis te boven gaat.

Het gaat om een tabel met deelobjecten die weer hun eigen inhoud hebben.
Voorbeeld:

Dorpslaan 1 | Woning | 250
Dorpslaan 1 | Serre | 50
Dorpslaan 2 | Woning | 350
Dorpslaan 2 | Uitbouw| 100

Het tabel- en kolomnamen ziet er als volgt uit:
Tabel: Nummeraanduiding
Kolom 1: Adres
Kolom 2: Deelobject
Kolom 3: Inhoud

Nu zou ik graag een query willen draaien die per adres de inhoudsvelden bij elkaar optelt.
Mocht je dat op bovenstaand voorbeeld draaien, als uitkomst:
Dorpslaan 1 | 300
Dorpslaan 2 | 450

Hopelijk kunnen jullie me opweg helpen....

Alvast bedankt!

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joekoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09-2024
iets met sum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
SQL:
1
2
3
SELECT Adres, SUM(Inhoud) as TotaalInhoud
FROM Nummeraanduiding
GROUP BY Adres

Zie ook: Programming FAQ - SQL voor meer uitleg over de GROUP BY functie :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboer.bas
:) daar zou je wel is gelijk in hebben ;)

hoe ga je dan om zodat dorpslaan 1 niet bij 2 word opgeteld? Er zal een selectie moeten worden gemaakt, maarja als je "WHERE Adres = Adres" gaat dit niet werken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
Wat denk je dat "GROUP BY Adres" doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deboer.bas schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 16:57:
:) daar zou je wel is gelijk in hebben ;)

hoe ga je dan om zodat dorpslaan 1 niet bij 2 word opgeteld? Er zal een selectie moeten worden gemaakt, maarja als je "WHERE Adres = Adres" gaat dit niet werken.....
Daarvoor wordt de GROUP BY gebruikt. Deze zorgt ervoor dat elk nieuw item onafhankelijk word behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Aka: misschien handig dat je de FAQ eens leest waar P_de_B naar verwijst want daar staat dat netjes in uitgelegd ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboer.bas
Super!!! Weer wat geleerd, zocht me suf....maar zocht kennelijk in de verkeerde richting!

THX!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboer.bas
Word nog leuker hoor ;) want ik moet inhoud gaan omrekenen naar oppervlaktes...waarbij VROM verschillende omreken factoren heeft vastgesteld.

Hoekwoning, flat, twee onder één kap, etc... en daarover nog verschillen in bouwjaar..haha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
deboer.bas schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 17:04:
Word nog leuker hoor ;) want ik moet inhoud gaan omrekenen naar oppervlaktes...waarbij VROM verschillende omreken factoren heeft vastgesteld.

Hoekwoning, flat, twee onder één kap, etc... en daarover nog verschillen in bouwjaar..haha...
Dat is iets wat je standaard niet in je database wilt gaan doen. Daar is je business logica voor. Verder zou ik eens naar Database Normalisatie kijken!

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 04-03-2009 17:45 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Woy schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 17:44:
Dat is iets wat je standaard niet in je database wilt gaan doen.
En waarom niet? Databases kunnen uitstekend rekenen, de + en - en vele andere functies zijn allemaal bedoelt voor het rekenwerk, dan kan een volumeberekening daar ook nog wel bij. Er is niks mis met een database die je goed aan het werk zet, daar is hij voor bedoelt. Een database is meer dan een stuk kladpapier om wat data te onthouden, het wordt niet voor niets een DBMS genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
cariolive23 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 18:28:
[...]

En waarom niet? Databases kunnen uitstekend rekenen, de + en - en vele andere functies zijn allemaal bedoelt voor het rekenwerk, dan kan een volumeberekening daar ook nog wel bij. Er is niks mis met een database die je goed aan het werk zet, daar is hij voor bedoelt. Een database is meer dan een stuk kladpapier om wat data te onthouden, het wordt niet voor niets een DBMS genoemd.
Dat iets het kán, betekent niet meteen dat het dan ook logisch is :) Als jij een groot rekenprogramma OOP programmeert, en er iets fouts uitkomt, dan hoor je je probleem op te zoeken in je reken class, en NIET in je database layer. Dit is gewoon een van de basisprincipes van OOP waar ik me zoveel mogelijk aan vast probeer te klampen, om het voor mezelf en anderen zo duidelijk mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Zonder extra informatie kun je denk ik lastig zeggen of het extra rekenwerk in de database op de businesslogica thuishoort. Als er omrekentabellen zijn die ook in de database zijn opgenomen kun je door deze tabel ook je joinen snel berekeningen uitvoeren. Ik denk dat dat beter is dan alle data kaal naar de applicatie te halen en daar berekeningen te doen. Ik denk dat je heel goed berekeningen in de queries kunt uitvoeren. Maar zoals gezegd, dat hangt af van de uit te voeren berekeningen en de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

cariolive23 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 18:28:
[...]

In de afkorting DataBase Management System zie ik nog steeds de term 'Calculator' niet staan. Hoewel het niet zo zwart-wit is als het hier en daar hier gesteld wordt denk ik wel degelijk dat je basisaanname moet zijn dat echte berekeningen in de business logic thuis horen behoudens DB-targeted strak gedefinieerde uitzonderingen zoals filters.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Wel of niet berekenen in de database, zou ik vooral laten afhangen van het doel: Wil je op basis van het resultaat een vergelijking doen en de bijbehorende records opvragen of niet. Het heeft weinig zin om bv. 25 miljoen records op te gaan halen, in je "business logica" de hele zooi uit te gaan rekenen, 24.999.999 resultaten richting prullenbak en bij dat ene resultaat de resterende data ophalen. Dat kan efficienter... En wel door de berekening in de database te laten doen, dan hoef je maar 1 resultaat op te halen, de database zal keurig voor jou gaan berekenen welk resultaat dit moet zijn.

OOP is handig, maar niet met grote databases en datasets. Span in dat soort gevallen de database voor jouw karretje en laat deze het werk voor je doen. Databases kunnen heel veel werk verzetten en veel meer doen dan alleen een simpele insert, update, select of delete. Het is niet voor niets dat er een behoefte is ontstaan voor het gebruik van stored procedures, vrijwel alle databases beschikken inmiddels over deze zeer krachtige mogelijkheden. Al moet je daar ook weer niet mee overdrijven, ze zijn geen doel op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Als je voor je berekeningen een SP nodig hebt ben ik geneigd te zeggen om het toch aan de client te doen. Als je een setbased oplossing kunt gebruiken (zoals de genoemde join met een tabel met omrekenfactoren) kun je het imo wel goed in de database doen.Het gebruik van een SP suggereert dat je het al niet meer in het SELECT statement kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBucket
  • Laatst online: 29-10-2022
In het algemeen ben ik het eens met de posters die zeggen dat dit soort zaken niet op je database thuishoren, maar in je business layer.

Er zijn imo twee goede argumenten om hier vanaf te wijken:
- Als het om een dusdanig grote hoeveelheid (bulk)data gaat, dat alles overpompen in je business layer om daar de berekeningen te doen je performance in het gedrag brengt.
- Als de berekening zo simpel is dat je het met een redelijk simpele SP kunt uitrekenen, en het min of meer onzin zou zijn om zulke simpele logica in je business layer vast te leggen

Anders denk ik dat je beter af bent om het in je business layer uit te rekenen. Procedurele code is vaak een stuk praktischer in dit soort gevallen dan SQL, en ook een stuk compacter vergeleken met bv T-SQL, en dus waarschijnlijk beter onderhoudbaar. Zeker als het gaat om complexere regels aan de hand waarvan je berekeningen gedaan worden, wat volgens TS een redelijke kans heeft.

Nu zag ik in de openingspost staan dat het MS Access betreft, en voor zover ik weet biedt dat sowiezo niet zoveel ondersteuning om complexere logica op de database op te lossen... Als ik TS was, zou ik (met de huidige kennis) ervoor kiezen de berekeningen in code te gaan doen en de database puur de benodigde data op een efficiente manier laten aanleveren.

Niet van toepassing op TS, maar voor de discussie in het algemeen: Als je SQL Server 2005 / 2008 gebruikt, kun je ook methodes uit een .NET-assembly aanbieden als user-defined function of SP. Dit kan voor sommige gevallen een uitkomst zijn, met name bij het in bulk uitvoeren van een berekening die complex is, maar weinig data als invoer nodig heeft (theoretisch voorbeeld: in bulk de oppervlakte bepalen van een groot aantal polygonen, waarbij elk polygon als een verzameling van ong. 20 punten in de database is opgeslagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
P_de_B schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:07:
Als je voor je berekeningen een SP nodig hebt ben ik geneigd te zeggen om het toch aan de client te doen. Als je een setbased oplossing kunt gebruiken (zoals de genoemde join met een tabel met omrekenfactoren) kun je het imo wel goed in de database doen.Het gebruik van een SP suggereert dat je het al niet meer in het SELECT statement kunt doen.
Idd, dat is ook mijn idee. Ik stelde het inderdaad erg zwart-wit, maar aan de hand van de volgende quote trok ik de conclusie dat er een stel regels aan zaten, en dus niet een simpele conversie factor die je in je set bewerking mee kan nemen.
deboer.bas schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 17:04:

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Ik zelf heb vrij weinig ervaring/kennis wat betreft access, maar zit VBA niet in Access op hetzelfde niveau als managed stored procedures in MSSQL?

Enkele maanden terug heb ik bij een installatie bedrijf nog een Access programma gezien welke zowel de frontend als de backend vormt.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Niemand_Anders schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 11:06:
Ik zelf heb vrij weinig ervaring/kennis wat betreft access, maar zit VBA niet in Access op hetzelfde niveau als managed stored procedures in MSSQL?

Enkele maanden terug heb ik bij een installatie bedrijf nog een Access programma gezien welke zowel de frontend als de backend vormt.
Ja VBA zit compleet in Access geintergreerd. Dus het is relatief eenvoudig om wat berekeningen in VBA te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
VBA zit inderdaad in access, maar wat is de frontend van de TS? je kan de access vba alleen goed gebruiken bij een access frontend.

Zelf is mijn eerste gedachte dat oppervlakte berekeningen business logic zijn. Ik zou het geheel in mijn applicatie uitschrijven.

Dingen!

Pagina: 1