Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] RDC disconnect na remote opbouwen ISDN verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn werk zit ik met het volgende probleem:

Wij hebben een XP machine staan die rechtstreeks op een ADSL verbinding aangesloten zit dmv een fritz-box, deze pc zit dus niet in een netwerk. Daarnaast zit in deze pc een isdn kaart om verbinding te maken met externe telefooncentrales.
Op deze pc staat een lijst met inbelverbindingen die gebruikt worden om in te bellen naar verschillende telefooncentrales om onderhoud uit te voeren. Lokaal op deze pc werkt dit allemaal prima.

Nu is de bedoeling dat deze pc van afstand overgenomen kan worden (met remote desktop connection bv) waarna een inbelverbinding tot stand moet worden gebracht om zo onderhoud aan de telefooncentrales uit te voeren. Alleen gebeurt het nu dat wanneer ik remote ingelogd zit op de pc (via rdc) ik eruit gegooid wordt als ik de isdn verbinding tot stand wil brengen. De isdn verbinding wordt wel succesvol tot stand gebracht, maar bij dit tot stand brengen wordt de rdp sessie afgesloten. Hierna is het ook niet meer mogelijk remote in te loggen. Het is enkel mogelijk remote weer in te loggen wanneer iemand lokaal op de pc de inbelverbinding verbreekt.
Dit hele gebeuren heb ik ook al met RealVNC geprobeerd ipv RDC maar met hetzelfde resultaat.
Bestaat er uberhaupt een mogelijkheid om remote een nieuwe (isdn) verbinding tot stand te brengen zonder uit de remote sessie gegooid te worden.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dialup verbindingen krijgen default altijd de hoogste network metric mee en fungeren als default gateway.

Daarmee wijzigt ook de binding van de RDP sessie en raak je die kwijt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
alt-92 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 17:16:
Dialup verbindingen krijgen default altijd de hoogste network metric mee en fungeren als default gateway.

Daarmee wijzigt ook de binding van de RDP sessie en raak je die kwijt.
En de volgorde van routes kun je wijzigen in een dos prompt met het commando ROUTE...
of je de metric van een dialup permanent kunt wijzigen weet ik niet...

Even niets...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alleen gok ik dat het hier niet om een IP verbinding gaat maar een rechtstreekse verbinding...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
ISDN Inbellen is toch altijd een IP verbinding?

Even niets...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waaruit leid jij af dat het om een IP verbinding gaat?
Op deze pc staat een lijst met inbelverbindingen die gebruikt worden om in te bellen naar verschillende telefooncentrales om onderhoud uit te voeren.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je kunt voordat je in gaat bellen de route naar de machine waar je fysiek achter zit aanpassen. In mijn geval is dit bijvoorbeeld:

route add 131.34.34.55 MASK 255.255.255.255 192.168.1.1 METRIC 40

als je fysiek achter 131.34.34.55 zit en de gateway van het netwerk 192.168.1.1 is (in mijn geval is dat mijn router). Ik weet of die metric hoog (40 bijv) of juist laag (1) moet zijn.

Edit: Je moet dit intypen op de machine waar die inbelverbinding op gemaakt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Kuhlie op 04-03-2009 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een ISDN verbinding, dit is geen IP verbinding dacht ik?

Ik heb het deels voor elkaar gekregen. Aan de hand van keywoorden uit jullie reacties ben ik op de volgende website terecht gekomen waar het precies uitgelegd staat: http://www.seanster.com/cable/Routing.html

Met het volgende commando heb ik een permanente route toegevoegd (192.168.7.10=interne ip van pc, 192.168.7.1=router):

route -p add 192.168.7.10 mask 255.255.255.255 192.168.7.1 metric 1

Wanneer ik nu via ISDN inbel naar een centrale heb ik geen internet meer, dus RDC werkt ook niet meer. Via het commando route print kwam ik op het volgende:

Netwerkadres Netmask Gateway Interface Metric
0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.7.1 192.168.7.10 2
0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.43.201 192.168.43.201 1

Hij geeft dus mijn LAN-interface metric 2 mee wanneer ik verbinding maak.
Deze heb ik terug op 1 gezet dmv:

route change 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.7.1 metric 1

Echter wordt nu de regel met gateway-192.168.43.201 en interface-192.168.43.201 verwijderd.
Ik heb hierna wel weer verbinding met internet en de ISDN verbinding werkt ook nog steeds. Dus zogezegd zou het prima werken.
Echter zit ik met het probleem dat ik nu lokaal op de betreffende pc werk en dus makkelijk zonder internet even die metric terug op 1 kan zetten van mijn lan-interface. Als ik nu dus remote dit doe heb ik een probleem want voordat ik de metric terug op 1 kan zetten ben ik er al uitgegooid via RDC en kan ik niet meer connecten omdat de ISDN verbinding actief is.
Zoals thijs_cramer zei, het zou inderdaad handig zijn als je de ISDN interface metric permanent op 2 kan zetten zodat de internetverbinding in tact blijft en ik er remote niet uitgegooid wordt.
Ik kan alleen hier nergens iets van terug vinden om een isdn interface permanent te wijzigen. Iemand hier meer ervaring mee?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 14:03 . Reden: typo ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zou een script kunnen maken wat door middel van RASDIAL bepaalde zaken regelt, zoals het inbellen en daarna de acties ondernemen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een kleine update. Ik heb inderdaad een scriptje gemaakt, maar gewoon simpel: een 30 seconden teller, in deze 30 seconden moet er ingebeld worden, daarna wordt de metric van het netwerkkaart adres weer terug op 1 gezet (geen nette oplossing, ik weet het):

route add 192.168.7.10 mask 255.255.255.255 192.168.7.1 metric 1
@echo off
title 30 sec timer
echo 30
ping localhost -n 2 > nul
echo 29
.....
echo 2
echo 1
echo 0
route change 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.7.1 metric 1

Dit leek perfect te werken. Wanneer ik via remote desktop geconnect was, het script starte en inbelde via isdn naar een ander netwerk, dan werd ik even uit mijn sessie gegooid, maar hierna maakte RDC weer automatisch terug verbinding. Bijde verbindingen waren dan in gebruik. Nu wilde ik naar een telefooncentrale in het ISDN netwerk connecten, wat hij normaal deed, maar wanneer ik de configuratie van de centrale wilde downloaden kreeg ik een "netwerkfout" foutmelding.
Dit kan ik wel begrijpen aangezien de waarde van de metric van het netwerkkaart adres nu weer bovenaan staat, dus pakketjes gaan denk ik de verkeerde kant op.
Blijkbaar bestaat er dus geen mogelijkheid om remote op een pc een inbelverbinding te maken en tegelijkertijd 100% functionaliteit van beide verbindingen te behouden.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat ligt denk ik er ook aan of je je default gateway de andere kant op laat wijzen...
Een korte disconnect is altijd mogelijk, maar ook met een ipsec vpn kan ik met een split tunnel zowel intern als getunneld verkeer gescheiden gebruiken.

Pagina: 1