Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeden middag tweakers,

Ik wist niet helemaal waar ik dit probleem nou kon posten, het zit net op het randje van linux en windows in. Terwijl het probleem zich voordoet in Windows (virtuele machine/hvm), denk ik dat linux er ook mee te maken heeft.

Sinds kort heb ik Ubuntu en Xen juist draaiende om een stabiele Windows server op te zetten. Mijn keuze is gevallen op Windows 2008, maar helaas heb ik met Windows 2003/Vista/Windows 2008 dezelfde problemen.

Ik ben in het bezit van MSDN keys (volledig legaal, niet verspreid) voor Windows 2003/Vista en Windows 2008. Ik had Windows 2008 geinstalleerd, eerst even getest of het stabiel werkte alvorens te activeren. Dit is helemaal perfect gelopen en Windows 2008 is (lees was) geactiveerd. Het was een mooie Genuine installatie.

Tot mijn verbazing (toen ik vanochtend wakker werd) moest ik opnieuw activeren. De server is niet opnieuw opgestart. Als ik nu wil activeren krijg je de melding dat de key te vaak is gebruikt, of ik met microsoft contact op wil nemen om de key weer te activeren. Dit is opzich geen ramp, maar ik vermoed dat het juist door Xen komt. Als ik met microsoft ga bellen dan zal ik over een aantal dagen weer aan de lijn moeten hangen (waarschijnlijk).

Is er enig verband tussen het gebruiken van een Virtuele machine, hetzij Xen of Virtualbox/vmware met betrekking tot hardware fingerprints? De hardware in de server is niet veranderd, het enige wat mij opvalt is het stukje "Processor: Intel Core 2 Duo @ 2,66 Ghz" waarna de uiteindelijke snelheid staat vermeld, inmiddels 2,80 Ghz. Dit getal fluctueert nogal, is dit misschien de oorzaak van het veranderen van de fingerprint?

Alvast Bedankt, Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het zou heel goed zo kunnen zijn dat er features actief zijn op de Ubuntu installatie die de cpu frequency aanpassen als het systeem niet te zwaar beslast wordt. En het zou mij niet verbazen als windows niet meer informatie krijgt dan 'je hebt een nieuwe cpu met een snelheid van 2,66GHz' en daardoor denkt dat de hardware veranderd is.

Ik denk dat het een kwestie is van bekijken welke features er in je bios aanstaan, en welke daemons er actief zijn op de ubuntu doos, als ik even zoek vind ik al snel twee daemons die de cpu frequency zouden kunnen aanpassen alla;
cpudyn - CPU dynamic frequency control for processors with scaling
cpufreqd - fully configurable daemon for dynamic frequency and voltage scaling

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:22
Dat is wel een work-around, maar eigenlijk is het natuurlijk de omgekeerde wereld. Het is heel zinnig om de processorsnelheid te variëren afhankelijk van de load en het zou jammer zijn als je gedwongen wordt permanent op hoge snelheid te werken alleen maar omdat Microsoft's activatie tool daar niet mee om kan gaan.

Ik weet niet precies hoe dat zit met Windows licenties, maar ik zou niet weten waarom je je legale kopie van Windows niet in een VM zou mogen installeren. Het is dan aan Microsoft om te zorgen dat hun activatie goed werkt, lijkt me. Kun je het probleem niet bij hun neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:06:
Is er enig verband tussen het gebruiken van een Virtuele machine, hetzij Xen of Virtualbox/vmware met betrekking tot hardware fingerprints? De hardware in de server is niet veranderd, het enige wat mij opvalt is het stukje "Processor: Intel Core 2 Duo @ 2,66 Ghz" waarna de uiteindelijke snelheid staat vermeld, inmiddels 2,80 Ghz. Dit getal fluctueert nogal, is dit misschien de oorzaak van het veranderen van de fingerprint?
Dit fluctueren doet een een native XP installatie waar speedstep actief is ook hoor.

En xen is zelfs gevalideerd door MS, wel niet in jouw setup maar toch.

http://www.windowsserverc...-d449d325fc05&bCatID=1521

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een beetje de omgekeerde wereld als je zelf moet uitzoeken waarom de activatie niet juist verloopt. Gisteren toch naar Microsoft gebeld en hun vertelde mij dat Xen werkt (maar ze vertellen niet specifiek welke Xen).

Normaal heb je (ik althans) geen problemen met menig Windows en speedstep, maar dit is natuurlijk geen virtuele machine. De processor zelf veranderd niet, alleen de stepping speed. Hierdoor veranderd de fingerprint niet, heb ik mij laten vertellen door Microsoft.

Microsoft heeft de key weer enabled. Ik had Windows weer geactiveerd, om vervolgens weer dezelfde melding te krijgen. Natuurlijk duurde dit een paar uur voordat mijn windows weer niet genuine was, maar het is dus niet verholpen.

Het is toch van de zotte dat als je eindelijk een legale windows opstelling wilt maken, je toch weer richting een crack of activation bypass geduwt word. Lang leven piracy |:(

@leuk_he
Ik weet dat Xen ondersteund word door Microsoft, vandaar dat ik het ook heb geprobeerd. Maar wat ik echter niet snap is dat er twee verschillende Xen versies zijn?

XenServer - Citrix - versie 5?
XenSource - van ?? www.xen.org - versie 3.3.1

Over welke Xen support hebben ze het dan? Alleen Citrix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:23:
XenServer - Citrix - versie 5?
XenSource - van ?? www.xen.org - versie 3.3.1

Over welke Xen support hebben ze het dan? Alleen Citrix?
Ik denk allen die van citrix, terwijl je open source tak hebt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:34
Zie onderaan de xen.org site: Copyright 2005-2009 , Citrix Systems, Inc. All rights reserved. Legal and Privacy
Citrix This site is hosted by Citrix

Xen is opgekocht door Citrix, dus.. hetzelfde :+

Heb je in Xen niet een optie waarin je het virtuele OS voor de gek kan houden, qua cpu-speed? In virtualbox kan het namelijk wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

je kunt ook de wga forum gebruiken:

http://social.microsoft.c...-US/genuinevista/threads/

(ik neem vista , er is geen server subforum).

Dan moet je een tooltje draaien en dat verteld je activatie status (uitgebreid).

/edit: dit tooltje http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=52012.

/edits..

Deze post
http://social.microsoft.c...c-4549-98fc-c22b32fc639b/ (vmware)
Support policy for Microsoft software running in non-Microsoft hardware virtualization software

Microsoft does not test or support Microsoft software running in conjunction with non-Microsoft hardware virtualization software. For Microsoft customers who do not have a Premier-level support agreement, Microsoft will require the issue to be reproduced independently from the non-Microsoft hardware virtualization software. Where the issue is confirmed to be unrelated to the non-Microsoft hardware virtualization software, Microsoft will support its software in a manner that is consistent with support provided when that software is not running in conjunction with non-Microsoft hardware virtualization software.
lekkuh..

Maar draai eerst die tool maar.

[ Voor 72% gewijzigd door leuk_he op 05-03-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zit 't 'm niet gewoon in je random MAC-adressen? Wat gebeurt er als je die vast zet?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik kan de activatiegeschiedenis voor je nakijken (incl hardware id's). stuur even een DM of PM ofzo, dan hoeven we geen prive gegevens op het forum te zetten ;)

alleen het PID van je installatie is normaal gesproken voldoende (dat nummer bij de systeemeigenschappen)

[ Voor 25% gewijzigd door defusion op 05-03-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment test ik Windows 2003, alleen omdat ik WDS niet juist ingesteld krijg (wil Mixed met RIS maar daar heb je eerst W2k3 SP1 voor nodig? Naja, beetje off topic.) Deze activatie verloopt vlekkenloos, maar ik wil toch graag terug naar Windows 2008. Het word dus nog even een avondje klooien.

@leuk_he

Ik heb de tool gedownload, maar omdat ik even geen Windows 2008 draai kan ik het nog niet verifieren.

@Cyber

Het kan inderdaad kloppen dat mijn MAC adres steeds veranderd, dit heb ik niet vast gezet in de vif. Hartelijk bedankt voor deze tip, ik ga meteen mijn vif aanpassen! (wel raar dat W2k3 dan wel juist activeert, misschien is de fingerprint wijze van W2k8 net iets anders)

@Defusion

Ik zal je spoedig een PM sturen nadat ik Windows 2008 weer heb geinstalleerd, tevens zal ik de tool bekijken van leuk_he. Waarschijnlijk ga ik dit vanavond uitvoeren.
Pagina: 1