Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Vraag bereken

Pagina: 1
Acties:

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-11 13:12

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik zit met een probleem in excel, ik weet niet welke formule ik moet gebruiken om mijn vraag van product te berekenen.

Ik heb een bepaale hoeveelheid product die ik altijd moet hebben(de veiligheidsvoorraad) - het wekelijkse verbruik + producten die vorige week besteld zijn:

Ik heb de bestelde hoeveelheid in week 1 die 2400 is.(Cel D27)
De veiligheidsvoorraad in week 1 is 400 (Cel D29)
De geplaande ontvangst in week 1 moet 2800 zijn (Cel D30) en deze wordt berekend uit de geplande vrijgave van 2800 in week 0(Cel C31)

Ik moet nu echter een formule hebben voor de geplande vrijgave, die op basis van Cel D29 en D27 berekend hoeveel ik in Cel C31 moet bestellen om mijn veiligheidsvoorraad van 400 te behouden/behalen.

Vraag, kan dit, en zo hoe??

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/Excelprobleem.jpg

De omcirkelde cel moet uitrekenen(over de gehele horizontale breedte) hoeveel ik extra moet bestellen, om te zorgen dat Voorraad altijd boven 100 blijft, na aftrek van Benodigt. Benodigt is gegeven. Voorraad is Ontvangen-Bestellen, en Ontvangen=Benodigt, maar dan 1 week later.

Iemand enig idee welke formule's ik moet gebruiken om dit uit te rekenen, als het al kan??

[ Voor 3% gewijzigd door Darkasantion op 04-03-2009 18:04 ]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Er kloppen een paar dingen niet in het verhaal...
E.e.a. ziet er erg uit als een schoolopdracht en een eenvoudige ook...

O.a. de ontvangen goederen zullen in de berekening moeten worden meegenomen.

Benodigd is gegeven. Voorraad is Ontvangen-Bestellen; M.i. is voorraad Bestellen-Ontvangen, en Ontvangen=Benodigd, maar dan 1 week later-> Eeehm ontvangen is niet gelijk aan Benodigd; dat is als appels en peren met elkaar vergelijken.

Afgezien daarvan ga ik geen directe oplossing geven, maar wel wat tips. Je moet er van leren he?

In de formule:
* Controleer de voorraad of deze <100; indien ja, ophogen tot je op het gewenste niveau zit; indien nee: 0 in laten vullen
* Tel dat op bij de absolute (!!!) waarde van de 2 cellen die je van elkaar aftrekt. (evt de geleverde goederen meenemen in je berekening)

Ik heb nog geen 5 minuten nodig gehad om het op te lossen.... Inclusief het (over)typewerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Nulnulnix op 04-03-2009 19:05 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 22:52
Je bent bezig met een MRP planning, dus als het goed is hoef je in de kolom van week 0 geen formule te hebben :P.
Verder kun je beter je voorraad, voorzien voorraadverloop noemen, aangezien het niet je echte voorraad is.

Verder is volgens mij Ontvangen: wat je aan het begin van de week ontvangt en dus de hele week kunt gebruiken.
Bestellen, is dan ontvangen + 1 week (als je 1 week levertijd hebt).

Dan nog je veiligheidsvoorraad van 100, deze zou ik uit je berekening laten, omdat deze altijd 100 moet zijn. Deze wordt alleen in de werkelijkheid gebruikt en is dus niet van belang deze in je planning te weten. En als deze in de werkelijkheid onder de 100 komt, dan neem je deze gewoon als benodigd mee. Verder is het natuurlijk wel goed om de veiligheidsvoorraad te noemen boven aan in je plannin, ter info. Als je deze er echter wel in wilt hebben, dan zul je de hieronder genoemde voorraad van 0 op 100 moeten zetten en als je de voorraad gaat vergelijken, hier eerst 100 aftrekken.

De de moeilijke formule is voor ontvangen. De regels voor ontvangen zijn uit mijn hoofd:
  1. als voorraad positief, ontvangen = 0
  2. als eerste keer voorraad negatief, ontvangen = voorraad * -1 (zodat deze positief in je bestelling komt :) )
  3. als tweede keer voorraad negatief, ontvangen = benodigd.
dus in formulevorm:
=als(voorraad >= 0; ontvangen = 0;als(voorraad vorige week < 0;ontvangen = benodigd; voorraad * -1))

Uitgangspunt:
  • Je hebt niet te maken met batchgroottes, anders moet je twee extra rijen hebben, 1 met de werkelijke voorraad en een met de netto behoefte.

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Dankje voor de tips, ik wist dat het makkelijk was, maar kon er gewoon niet uitkomen :D