Back-up maken van DOS 3.11 computer.

Pagina: 1
Acties:

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

Topicstarter
Goedemiddag,

Probleem
Bij ons op het bedrijf hebben wij een relatief oude DOS 3.11 computer staan, op deze computer staat een DBF bestand, nou willen wij een back-up maken van dit bestand, dit was het makkelijkste geweest als de floppydrive het gewoon deed, maar nu blijkt het zo te zijn dat deze floppydrive nogal wat problemen vertoont (fouten bij lezen/schrijven).

Geprobeerd
- Verschillende soorten floppies door de floppydrive te laten lezen.
- Geprobeerd de lees/schrijf kop schoon te maken met een schoonmaak floppy.
- Een ZIP-Drive aansluiten maar deze wil alleen functioneren met DOS 5.X of hoger maar dit krijgen we niet geïnstalleerd omdat hij niet normaal floppies wil lezen.
- Geprobeerd de floppydrive te vervangen maar dit werkt niet omdat de floppydrive die er in zit geen externe stroom aansluiting heeft.

Mogelijke oplossingen
- Een andere floppydrive voeden met een externe voeding en deze aansluiten op de DOS computer.
- De data printen naar een 'virtuele' printer.

Ik heb gezocht op het internet naar 'virtuele' printers maar dat is meestal lokale software, wat ik dus zoek is een printer die de data niet print maar er een bestand van maakt wat op een andere computer kan worden uitgelezen, aangezien 65000+ regels niet te printen zijn.

De eerste mogelijke oplossing heb ik geen idee van of deze enige kans van slagen heeft, de tweede mogelijke oplossing heeft mijn voorkeur maar ik heb nog niet zo een 'printer' kunnen vinden.

Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden?

Hier komt ooit nog wat te staan..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een diskettestation zoeken en aansluiten lijkt me gewoon de beste oplossing eerlijk gezegd :) Je kan eventueel ook de harde schijf in een andere computer uitlezen.

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:56
Xyzer schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 13:25:
Als de printer een seriele port heeft zou je kunnen proberen over een seriële kabel de data over te brengen. (Nulmodem kabel of iets dergelijks). Geen idee meer hoe het exact werkt, maar zo als ik mij kan herinneren was het relatief eenvoudig.

[ Voor 65% gewijzigd door Koen_R op 04-03-2009 13:28 ]

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:01
Harde schijf eruit halen en op een "moderne" computer aansluiten dmv. usb.

Edit: spuit 11

[ Voor 10% gewijzigd door dik_voormekaar op 04-03-2009 13:29 ]

• feelthepower
  • Laatst online: 18:17
Ik vind die eerste mogelijkheid helemaal geen slechte oplossing? Wat is het bezwaar daartegen?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Voor 5€ een nieuwe floppy kopen en die oude in de prullenbak kiepen? :?

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
De floppydisk vervangen is inderdaad de makkelijkste oplossing; Wat voor soort floppydrive is het precies? Andere oplossing is de harde schijf aan een andere pc koppelen, en te imagen. Eventueel kan je de pc dan in een virtual machine draaien.

Wat is verder de specifieke functie van deze pc? Is het niet mogelijk deze te vervangen door een moderner (betrouwbaarder) model?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik betwijfel of een pc met DOS 3.x 'gewoon' IDE heeft. Laat staan dat een dergelijke schijf in LBA kan worden aangesproken wat de USB-kastjes doen.

Ik zie ook geen andere mogelijkheid dan een moderne floppy-drive aansluiten. Dat is praktisch het enige storagemedium dat nog even ouderwets werkt als apparaten uit die tijd.

EDIT
Wat ook kan is het bestand direct naar LPT1 uitvoeren en dan op een andere pc een 'sniffer' programmeren die alle data op die poort weer inleest. Betrouwbaar is dat overigens allerminst want die poort kent origineel totaal geen foutcorrectie (kwam pas bij ECP/EPP).

EDIT2
Wat betreft die echte 'koppelprogramma's' zoals LapLink en internlnk: deze werken ook pas vanaf versies 5 of 6 en hebben meestal hoog geheugen nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door The Third Man op 04-03-2009 13:52 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt het bestand kopieren naar een seriele poort. (copy bestand.dbf com1), en dat dan opvangen in hyperterminal of zo. Je kunt de baudrate zetten met het mode commando (link). Probleem is dat DOS wel hardwarehandshake wil, dus je hebt een volledig bedrade nullmodem kabel nodig, of je moet zelf wat bruggen op de connector solderen. (Alle kruisjes in het schema doorverbinden.)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c0/Nullmodem.png

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Xyzer schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 13:25:
Goedemiddag,

Probleem
Bij ons op het bedrijf hebben wij een relatief oude DOS 3.11 computer staan, op deze computer staat een DBF bestand, nou willen wij een back-up maken van dit bestand, dit was het makkelijkste geweest als de floppydrive het gewoon deed, maar nu blijkt het zo te zijn dat deze floppydrive nogal wat problemen vertoont (fouten bij lezen/schrijven).

Geprobeerd
- Verschillende soorten floppies door de floppydrive te laten lezen.
- Geprobeerd de lees/schrijf kop schoon te maken met een schoonmaak floppy.
- Een ZIP-Drive aansluiten maar deze wil alleen functioneren met DOS 5.X of hoger maar dit krijgen we niet geïnstalleerd omdat hij niet normaal floppies wil lezen.
- Geprobeerd de floppydrive te vervangen maar dit werkt niet omdat de floppydrive die er in zit geen externe stroom aansluiting heeft.

Mogelijke oplossingen
- Een andere floppydrive voeden met een externe voeding en deze aansluiten op de DOS computer.
- De data printen naar een 'virtuele' printer.

Ik heb gezocht op het internet naar 'virtuele' printers maar dat is meestal lokale software, wat ik dus zoek is een printer die de data niet print maar er een bestand van maakt wat op een andere computer kan worden uitgelezen, aangezien 65000+ regels niet te printen zijn.

De eerste mogelijke oplossing heb ik geen idee van of deze enige kans van slagen heeft, de tweede mogelijke oplossing heeft mijn voorkeur maar ik heb nog niet zo een 'printer' kunnen vinden.

Koop gewoon een IDE-> USB adapter. Heb er hier zo enkele kan je HD eruit halen, daaraan aansluiten met USB aan een PC hangen en alle data van de HD kopieren.

Kost een 30euro, en kan nog handig zijn voor veel andere zaken.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:39

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wikipedia: LapLink cable

Dat zijn de kabeltjes die je zoekt. (vast nog wel overal voor weinig op de kop te tikken)

Op die manier "vroeger" ook veel van dos -> win95 getransporteerd...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:48

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

k995 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 16:00:
[...]

Koop gewoon een IDE-> USB adapter. Heb er hier zo enkele kan je HD eruit halen, daaraan aansluiten met USB aan een PC hangen en alle data van de HD kopieren.
Dit gaat waarschijnlijk niet werken; de oude computer zal nog een 40-aderige IDE-kabel gebruiken, en tegenwoordig is alle IDE dat je kunt kopen 80-aderig, ook de adapters... dus een floppydrive lijkt me nog het handigst...

Verwijderd

Je hoeft niet persé een sniffer te hebben. Een tool zoals Norton Commander (maar ook andere tools) kunnen een parrallele poort gewoon voor datatransfer inzetten. Zo van 1 machine naar de ander. NC op beide machines en de ene in ontvangmodus en de ander in verzendmodus.

Overigens is dan de vraag even nog of NC onder DOS 3.11 draait.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
woelders schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 16:03:
[...]

Dit gaat waarschijnlijk niet werken; de oude computer zal nog een 40-aderige IDE-kabel gebruiken, en tegenwoordig is alle IDE dat je kunt kopen 80-aderig, ook de adapters... dus een floppydrive lijkt me nog het handigst...
Een PATA kabel met 80 aders kan je volgens mij toch ook nog gewoon op oudere apparaten gebruiken? Alleen zal een snel apparaat (>ATA33) niet snel kunnen werken op een 40 aderige kabel.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Oude dos 3.3, dan zijn er inderdaad voldoende tools om de data over te halen. Zit er geen netwerkkaart in de pc? je ziet (zag) nog wel eens dat men een computer met meer mogelijkheden met dos 3.x inrichte om compatible te blijven met oude software... dan zou er dus ook een ide disk in kunnen zitten, en kun je deze makkelijk bij een andere pc aansluiten met windows en netwerk, en zo je data ophalen.
Als ie echt oud is, dan zit er wellicht een MFM disk in, en dan houd die truuk wel op.. nulmodem kabel is een optie, maar via printer poort gaat wel veel sneller..
Als de pc van na 1993 is, dan kun je er wel van uit gaan dat er een IDE disk in zit.. is ie ouder, dan kan het ook MFM zijn..

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
woelders schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 16:03:
[...]

Nee hoor als ik me goed herinner is die extra 40 voor snelheid om cross talk tegen te gaan. Het zal dus misschien trager gaan maar als het IDE is zou het moeten werken.

MS dos 3.11 is van ergens eind jaren 80 IDE ook dus hopelijk heeft die PC al IDE. Zou wel leuk zijn als die PC al 20 jaar meegaat waarschijnlijk is dus wel al eens vervangen.

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

IDE-schijven zaten al in 286's, dus aansluiten op een moderne pc is geen probleem.
Dat zal inderdaad geen lba-modus zijn, maar de instellingen overnemen die op het etiket van de hd staan (even aankoppelen op de interne controller dus, een usb-ide convertor zal waarschijnlijk redelijk tilt slaan: die zijn daar niet echt op berekend)

80-pins vs 40-pins is geen issue: de connector is _altijd_ 40-pins, de 40 overige kabels maken idd hogere snelheden mogelijk.

En als je die hd dan toch aangesproken krijgt, misschien meteen de hele pc die erop staat virtualiseren?

Wat de floppy's zelf betreft: ga eens op zoek naar een 720k-floppy, misschien dat dat je probleem oplost, want support voor 1.4MB-floppy's zit er pas in vanaf dos 3.3...
En uit ervaring weet ik dat dat idd lees/schrijfproblemen kan geven. Een andere floppy-drive steken zal dus ook niet zomaar helpen vrees ik.

Weet je trouwens zeker dat het over DOS 3.11 gaat? die versie komt namelijk niet voor in de releaselijst op http://www.nukesoft.co.uk/msdos/dosversions.shtml

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 12:27

JW1

Beide 40p/80p IDE-kabels gebruiken gewoon dezelfde connector. Dit moet geen probleem zijn.
Wat voor machine is het? Zeer oude machines hadden een HD waarvan de controller op het moederbord zat.

Naar mijn weten bestaat er geen MS-DOS versie 3.11, wel 3.1 en 3.2. Bedoel je niet Windows 3.11?
Ik neem aan dat je alleen de beschikking hebt over een 5 1/4" floppydrive omdat MS-DOS 3.1 nog geen 3,5" diskette ondersteuning had. Ook partities tot max 32 MB

Verwijderd

Ik kan me herinneren van toen dat ik een proggie had " parac" . en dan de data via paralelle kabels overschieten. ik zat net even voor je te kijken maar ik kan het niet 123 vinden, misschien dat er een lampje gaat branden bij andere mensen ( of dat er een dos fan is die dit nog ergs heeft )

Suc6
Gr sjoerd

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-03 01:45
De HDD overzetten lijkt mij 100% de makkelijkste oplossing. Computer in kwestie even rebooten en de gegevens in de BIOS noteren (zodat je weet hoe je hem, indien nodig, moet configureren). Verder wil je zeker geen USB->IDE-converter gebruiken, maar een gewone onboard PATA-controller die ook echt in de southbridge zit (en dus onderdeel is van de BIOS).

Vervolgens moet het mogelijk zijn de FAT16 partitie bestand voor bestand te kopiëren.

PS. Iedere PATA-kabel (40 of 80-pins) moet voldoende zijn voor die HDD.
PPS. Liever een wat oudere, tweede PC. Niet eentje die alleen nog maar SATA onboard heeft en PATA via een losse chip heeft.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het meest simpele is een goede kwaliteit floppy eerst opnieuw formatteren in de floppydrive die er nu in zit. Met een in de eigen drive geformatteerde floppy is de meest betrouwbare data overdracht mogelijk. Als dat lukt en de oude computer kan het bestand er naar wegschrijven en weer teruglezen dan is het evt. een kwestie van genoeg computers proberen om het schijfje uit te laten lezen als dat in andere computers problemen zou geven. Als het mee zit leest de eerste de beste computer het dan zo in.

Verschillen in calibratie kunnen maken dat floppydrives hun tracks op iets verschillende plaatsen op het schijfje schrijven. Daarom kan het wel eens lastig zijn om een floppy op een andere drive te lezen dan waar die op geschreven is. Vandaar dat een in de eigen drive geformatteerde floppy het meeste kans op succes geeft.

8)

CJS

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17
null modem. wel even een svf maken zodat je de intergriteit kunt checken.

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 04-03-2009 20:47 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Iedereen heeft het hier over nullmodem, programma's als laplink, norton commander, etc. Heeft iemand er ook aan gedacht hoe je zo'n programma op DOS 3.1 geinstalleerd krijgt zonder floppydrive?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:18
_JGC_ schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:03:
Iedereen heeft het hier over nullmodem, programma's als laplink, norton commander, etc. Heeft iemand er ook aan gedacht hoe je zo'n programma op DOS 3.1 geinstalleerd krijgt zonder floppydrive?
Als er Basic op de computer aanwezig is zou het zo moeten kunnen?

Accessing a DOS machine without floppy

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Daar het een dbf bestand is, neem ik aan dat het een databestand in good old dBase is.
Je dient het dbf bestand eerst te converteren naar een textbestand. Dit doe je door het databestand in dBase te openen en vervolgens het commando "copy to xxx.txt sdf" te gebruiken. Hierdoor krijg je een text bestand dat op iedere andere pc is in te lezen en te verwerken.

Vervolgens kun je het dan evt via de methode aangegeven door "The_Doman" exporteren naar een andere pc.

EDIT: Of je kan met een nulmodemkabel je pc verbinden met een andere dos pc en gebruik maken van resp. Interlnk en op de andere pc Interlnksrv. Je brengt daarmee je data over naar de andere pc. Gaat wel erg langzaam.

[ Voor 20% gewijzigd door donnervogel op 05-03-2009 12:03 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:31
Kun je er geen netwerkkaart instoppen en middels pxe booten en zo een image maken ? Onder 3.1 kun je ook net.exe starten om een netbios verbinding te maken.

• Coromoto
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 14:05
@TS: Kan je iets meer vertellen over het merk en model PC? Misschien is vervangende /compatibele hardware dan sneller gevonden?
Pagina: 1