Betaalbare Netwerk Storage Oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voor mijn eigen zaak heb ik voor bijna elke klant wel een virtuele omgeving waar ik kan testen, troubleshooten of support mee kan leveren.

Het probleem hierbij is dat deze omgevingen steeds groter worden, met name windows vista die een aardige C: schijf nodig heeft, dit in tegenstelling tot virtuele XP machines die een stuk kleiner waren.

Ik heb momenteel een HP systeem met 16gb aan ram met 4x 1tb schijven in Raid. Dit op een Windows 2003 omgeving met vmware server.

Dit laatste gaat allemaal perfect, ook wat performance betreft, echter loop ik nu tegen het probleem aan dat ik omgevingen (10-40gb per klant) moet verhuizen om ruimte te maken voor een nieuwe.

Ik moet hiervoor deze data bijvoorbeeld naar een externe schijf overzetten van western digital maar dit gaat niet bepaald snel, bovendien loopt de western digital ook weer vol en is relatief duur. (heb er al 3 :X)

Mijn vraag aan jullie is, hoe kan ik het beste als klein ondernemer, betaalbaar een archief maken met een netwerk aansluiting voor het opslaan van mijn klantomgevingen? Liefst met ruimte om te upgraden? En bij voorkeur ook nog raid?

Mijn idee was om de recent / active klant omgevingen lokaal op te slaan op de vmware server en de overige omgevingen op een zelfbouw systeem op basis van unix, 6x sata schijven + raid controller & gbit kaartje?

Is dit de beste methode? Een storage unit van Dell is niet te betalen en overkill voor puur " opslag ".

ISCSI of een SAN is leuk en het zou mooi zijn als ik direct vanaf de SAN/NAS kan werken (NFS/iSCSI) maar dit is zwaar overkill voor het eenmalig opstarten van een omgeving en tevens ook 2000+ euro.

Iemand hier met vergelijkbare problemen in het MKB? Zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik wil best wat uitgeven of investeren, maar laten we voorop stellen dat ik geen duizende euros wil uitgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 04-03-2009 12:13 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13
Wij hebben voor een aantal klanten een testomgeving, maar zijn hier vanaf gestapt omdat het veel tijd kost om de omgevingen up to date te houden en ook omdat het redelijk gat slaat in de beschikbare opslagcapaciteit.

We hebben bij een paar klanten Qnap nassen draaien voor bijvoorbeeld backup of netwerkopslag, met name de 209 serie. Zijn stabiele apparaten, helaas zijn de prestaties van deze x09 serie niet echt om over naar huis te schrijven. Zeker bij raid5 is de processor onvoldoende om alles bij te benen, maar ondersteunen wel zaken als online migratie en expantion.

Op dit moment wordt de 09 serie vervangen door 39 serie, deze hebben betere processoren, meer geheugen en hebben de mogelijkheid om als iscsi target te dienen. Heb nog geen praktijk ervaring met de nieuwe generatie, kan dus weinig zinnigs zeggen of het wel of niet geschikt is.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Workaholic schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 12:09:
Voor mijn eigen zaak heb ik voor bijna elke klant wel een virtuele omgeving waar ik kan testen, troubleshooten of support mee kan leveren.

Ik moet hiervoor deze data bijvoorbeeld naar een externe schijf overzetten van western digital maar dit gaat niet bepaald snel, bovendien loopt de western digital ook weer vol en is relatief duur. (heb er al 3 :X)
Ik begrijp uit je bericht dat je de kosten voor die testomgeving niet doorbelast aan je klanten?

Even uit pure nieuwsgierigheid, waarvoor is die testomgeving? Is dat iets wat de klant wenst, of is dit iets wat je "zelf" geintroduceerd hebt?

Bij ons op het werk laten we de keuze aan de klant: of een testomgeving voor een x-bedrag per maand, of bepaalde changes ongetest doorvoeren (uiteraard met een goed rollback plan).

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 04-03-2009 13:09 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 07:11
Je zou eens kunnen kijken naar FreeNAS. Daarmee kan je met wat hardware een NAS doos in elkaar zetten. Je kan ook b.v. een ReadyNAS, Drobo of soortgelijk apparaat aanschaffen. Die hebben het voordeel dat je de schijven gemakkelijk kunt uitbreiden of vergroten terwijl het ding door draait. Je kan dan ook klein beginnen en later uitbreiden.

Ik snap dat je het goedkoop wilt houden, maar wat Question Mark ook zegt: kijk of je de klanten kan doorbelasten voor deze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:38
Ik heb, als kleine zelfstandige, de beschikking over dit apparaatje:

WD ShareSpace

Beschikbaar in de volgende varianten:

- 2TB
- 4TB
- 8TB

Raid info:
RAID capability - Offers multiple RAID configurations for data protection and speed -- RAID 0 (Striped), RAID 1 (Mirrored) and RAID 5. The RAID 5 mode, only available on the fully-populated 4-drive system, is the recommended mode to achieve both high-performance and data protection through redundancy.

The 4 and 8 TB WD ShareSpace systems are shipped in RAID 5 mode for maximum reliability.

The 2 TB WD ShareSpace system is shipped in Spanning Mode for maximum capacity and the flexibility to add additional drives without reformatting the system.
Zelf gebruik ik de 4TB variant. Ik vind het zelf een geweldig apparaat. De kosten vallen best mee. Ik heb de mijne ingekocht voor € 600,- bij de normale distri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Wat betreft het doorbelasten, ik heb helaas relatief kleine marges en mijn doelgroep heeft niet veel te besteden helaas. Dus dit terug verdienen zal lastig worden.

Aan de andere kant, dit is een aanschaf wat ik terug kan verdienen in tijd wat het me nu kost om elke keer ruimte te maken, machines te verplaatsen etc etc.

Misschien zou een storage enclosure toch een oplossing zijn? Ik heb dingen van hp voor bij zien komen voor 1500 euro met 12x500gb sata schijven op basis van scsi.

Ik heb nog wel wat hp servers staan met een scsi controller.. maar goed, dit is wellicht weer investeren in oude techniek.

Misschien moet ik ook maar gewoon een tweede dell server kopen en daar goedkope sata schijfjes in zetten, kan ik deze later verwisselen, kan ik de load verdelen over twee servers en dan kan ik altijd nog een systeem op basis van FreeNAS opzetten.

Spijtig dat de schijven nog zo duur zijn bij dell.. laat staan de geheugenprijzen. Misschien toch maar is informeren naar zo'n storage enclosure....
nextware schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:05:
Ik heb, als kleine zelfstandige, de beschikking over dit apparaatje:

WD ShareSpace

Beschikbaar in de volgende varianten:
600 ex btw voor maar 4TB is nog een hoop geld voor een externe unit met relatief lage transfer speeds.
4x 1tb sata schijfjes van 80 euro + goedkoop systeempje is dan wellicht een betere keuze.

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 04-03-2009 14:30 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 17-06 18:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Workaholic schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:26:
Wat betreft het doorbelasten, ik heb helaas relatief kleine marges en mijn doelgroep heeft niet veel te besteden helaas. Dus dit terug verdienen zal lastig worden.
Ik bewonder de moeite die je doet voor je klanten. Als ik klant was zou ik tevreden over je zijn. Alle changes die ik door wil laten voeren worden gratis voor mij getest.

Persoonlijk zou ik (aangezien het financieel) niet uit kan gewoon stoppen met het testen, of de klant ervoor laten betalen

[/offtopic]

Hoeveel schijfruimte en welke performance wil je hebben? Dat lijkt me de eerste informatie die opgeleverd moet worden voordat er gekozen kan worden voor een nieuwe storage-oplossing. Is dat HP Systeem overigens niet uit te breiden met extra lokale disken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Hoeveel ruimte heb je nodig? Je hebt nu 3TB? Daar kun je toch een hele sloot aan VM's op kwijt zou ik zeggen? Kun je niet beter naar ESXi kijken en dan meer met snapshots werken? Voor hoeveel klanten heb je bv VM's en hoeveel VM's per klant heb je dan?

Ik zou bv een 8 port SATA RAID controller kopen, welke werkt met ESXi, en daar wat 1TB schijfjes op aan sluiten. Dat is redelijk goedkoop, snel en je hebt met 4 of 5 schijven weer flink wat ruimte erbij. VM's opstarten via een elcheapo NASje is echt niet leuk.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 04-03-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik denk dat ik te veel offtopic ga met mijn keuze voor een storage oplossing als ik ga praten over iscsi, sans etc.

Ik zou bij voorkeur een "archief" willen hebben (performance is niet van belang dus, als ik er maar met gbit snelheden naartoe kan copyen). Dit laatste is dus onderdeel van mijn topic start, hoe kan ik relatief betaalbaar een aantal TB gaan opslaan?

Wat de huidige HP server betreft, deze zit al helemaal vol met disks en eigenlijk is het gevaar dat ik nu te veel machines aan ga zetten met nog meer local storage. Dan trekt de dual opteron het niet.. bovendien als ik een schijf toevoeg voor " storage " dan moet ik gaan copyen van de vm schijf naar de archive.. en dan ligt het systeem plat (software raid 1)

Misschien moet ik overwegen om een nieuwe dell server aan te schaffen om de huidige (test) vmware server te vervangen voor een serieus exemplaar en hierbij een storage enclosure aan te koppelen voor archief/opslag? Dan ga ik er zowel op performance als opslag op vooruit..

OF

Een HP Storageworks MSA20 enclosure a 500 euro, 12 1tb disks a 80 euro per stuk in raid 5? Deze aansluiten op de huidige HP en dan zowel als archive als local storage gebruiken om de vm's vanaf te draaien? De local storage disks kan ik dan alsnog gebruiken voor echte archive..

Om toch even kort offtopic te gaan :

Daarnaast moet ik gaan denken om eventuele storage ook via iscsi te gaan doen zodat ik niet meer gebonden ben aan local disks en zodoende snel wisselen tussen vmware servers.
Anoniem: 105569 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:39:
Hoeveel ruimte heb je nodig? Je hebt nu 3TB? Daar kun je toch een hele sloot aan VM's op kwijt zou ik zeggen? Kun je niet beter naar ESXi kijken en dan meer met snapshots werken? Voor hoeveel klanten heb je bv VM's en hoeveel VM's per klant heb je dan?
1 XP client van pak en beet 10gb, 1 vista client van 15-20gb en 1 server van 10gb en je zit al op bijna 40gb per klant..

[ Voor 43% gewijzigd door Workaholic op 04-03-2009 15:33 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Workaholic schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:46:
[..]

1 XP client van pak en beet 10gb, 1 vista client van 15-20gb en 1 server van 10gb en je zit al op bijna 40gb per klant..
En hoeveel klanten heb je..?

Verder is het maar net wat je wilt. Als je een NAS met 1Gbit wilt van een 4TB kun je via google genoeg modellen vinden. Als je dit te duur vindt, kun je zelf een systeem bouwen met iets van FreeNAS erop. Als het alleen om archief gaat kun je ook kijken naar een tape drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik ben er uit denk ik, ik heb voor 1700 ex btw :

1x HP Storageworks MSA20 enclosure met 12 x 1 TB sata disks(new) in Raid 5 (4 partities)
1x Raid controller 6404 van HP + kabel

Dit geheel koppelen aan de vmware test server, de huidige 4x local disks gebruiken als extra archief ruimte en de storage works gebruiken om direct de vm's vanaf te runnen.

Ga ik er op performance gebied ook op vooruit en daar kan een western digital nasje van 4tb a 600 ex btw per stuk niet tegen op.

Wat denken jullie? Een goed idee? Ik hoef nu iig het netwerk niet te belasten met grote filetransfers etc en kan de hele enclosure later nog verhuizen naar een snellere vm server als ik dat wil.
34 klanten waarvan ik momenteel een testomgeving heb draaien. Ongeveer een 3,5 tb aan data, daarnaast nog een 4 tb aan archief data van oude klanten of oude omgevingen.

Uiteraard komen hier vanzelf meer bij..

Maar goed.. ik denk dat ik met een 1600-1700 ex btw voor storage + betere performance niet slecht zit voor 12tb aan diskspace ;) Relatief goedkoop als je weet dat de disks samen bijna 1000 euro kosten.

[ Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 04-03-2009 17:21 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 11:16

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Als je nog een beetje in de "doe het zelf" richting wilt blijven zou je eens kunnen kijken naar een oplossing als deze:

http://www.tranquilpc-sho...log/BAREBONE_SERVERS.html
De Tranquil BareBone server biedt plaats aan 3x interne + 1x ESATA RAID of 4x interne RAID.

Hierin kun je dan een aantal disks kwijt, die je in de toekomst kan upgraden.

Als je voor de eSATA oplossing gaat, kun je in de toekomst nog een SQA-Ex eraan hangen
http://www.tranquilpc-sho...A-5H_Accessories.html#a71
Hierin kunnen nog eens 5 schijven gehangen worden.

Ik weet niet wat de performance is, en wat het kost als je een volledige setup zou willen maken.
1x Barebone server + 1x SQA-Ex + 8x storage disk + 1x boot disk

Maar je zou er eens naar kunnen kijken. Als je er 2TB disken voor storage in gooit, kun je 16TB kwijt, uiteraard kun je ook kleiner beginnen en in de toekomst uitbreiden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:42

M2M

medicijnman

Ik denk dat de goedkoopste oplossing is als je zelf een systeem in elkaar schroeft en die op een gigabit netwerk aansluit, zelf linux of NAS software erop en je bent klaar. Iets als een CM stacker case, met een simpel AMD moederbordje + processor + geheugen. Areca raid kaartje en een batterij harde schijven. Zorg voor voldoende koeling voor je schijven en je hebt denk ik de goedkoopste oplossing (uitbreidbare oplossing) in handen. Kies je bijvoorbeeld voor een SLI/crossfire moederbord (of in ieder geval een moederbord met verschillende PCI-E 4x+ lijntjes), dan kun je eventueel later nog een extra raid kaart er in steken, mocht de eerste aan zijn maximum capaciteit zitten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
M2M schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:04:
Ik denk dat de goedkoopste oplossing is als je zelf een systeem in elkaar schroeft en die op een gigabit netwerk aansluit, zelf linux of NAS software erop en je bent klaar. Iets als een CM stacker case, met een simpel AMD moederbordje + processor + geheugen. Areca raid kaartje en een batterij harde schijven. Zorg voor voldoende koeling voor je schijven en je hebt denk ik de goedkoopste oplossing (uitbreidbare oplossing) in handen. Kies je bijvoorbeeld voor een SLI/crossfire moederbord (of in ieder geval een moederbord met verschillende PCI-E 4x+ lijntjes), dan kun je eventueel later nog een extra raid kaart er in steken, mocht de eerste aan zijn maximum capaciteit zitten.
Psies, Freenas kan exact dat.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek
  • Laatst online: 06-02 17:44
Weet niet of je al wat hebt maar je zou eens kunnen kijken naar een oplossing van "sans digital".

Je wilt de kosten drukken en toch kunnen groeien:

TR8X met 2 sas aansluitingen (personally preferred)
of de
TR8M met een pci-e kaartje in je 2003 servert.
of de
TR8U (8 drives over 1 USB2 poort)... (~300 $)

Ikzelf gebruik een Dual Q-xeon asus-DSBF-DE (ESX) via 2 GBit (jumbo frames) naar openfiler/freenas (op een AMD x2 4850e met 2 PCI-e Gbit).

Momenteel draait dat ESX ding op een interne LSI 8344 met 4x500GB in R0+1.

Openfiler start via een 8GB laptop drive (p-ata) op een asus-M4A78 met 6x 1 tb samsung...

Draait als een tierelier.

Ben op dit moment wel op zoek naar zuiniger storage (zoals de VIA NSD7800 of NSR7800) want bovenvermelde config zuipt wel 300w continue... wat op zich nog niet zo slecht is.

Success of PM me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174333

Nog even ter toevoeging ... een sata omgeving is leuk voor de ruimte maar een heel stuk minder voor de i/o 's en ik kan je uit ervaring vertellen dat je de performance limitatie erg snel gaat merken. Dus als tip geef ik je mee meer disken is meer i/o 's dus meer snelheid. zelf zou ik voor scsi gaan maar goed ik begrijp dat je dat vanuit finacieele redenen niet wil. Investeer dus in veel kleinere disken dan enkele grote disken welke de zelfde gezamelijke totale grootte zijn om deze limitatie zo lang mogelijk uit te stellen. Mijn ervaringen zijn zowel met een standaard diskcabinet met eigen controllers tot een enterprise oplossing met een sata cabinet ... controllers snel zat ... disken te langzaam.

Enkele cijfers wat mij ter oren is gekomen :

Sata disk 50 ~ 75 io/s
SAS 10k rpm 100 io/s
SAS 15k rpm 125+ io /s

zet er eens 12 in een raid set en je ziet het verschil in i/o performance.

Verder nog een tip ... ik neem aan dat je die gein niet gaat backuppen omdat dat een beetje ondoenlijk wordt. RAID 5 ... niet doen, de rebuild tijd van een disk duurt 8+ uur dit met de tijd dat dit defect wordt gedetecteerd/ nieuwe disk wordt ingezet is een enorm gat waarin een andere disk kappot kan gaan en dan ben je alles kwijt ... gebruik daarom RAID 6 bij deze grootte van disken, dan kunnen 2 disken kapot gaan voordat je RAID set is overleden. En ja ik heb het gezien dat er in de rebuild status nog een disk stuk ging .... gelukkig was het data verlies niet erg maar wel een wijze les.

HP spul ?

goed spul maar zorg dat je raid controller een BBCW heeft ... scheelt in snelheid (meestal meer memory) en houd je cache vast bij stroomuitval. Eenups is ook niet verkeerd om erachter te zetten ... als nieuw te duur is ... 2de hands is erg goedkoop en conrad ofzo is your friend voor accu's.

Testen is een pre voordat je alles in productie zet.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 174333 op 21-05-2009 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Goedkope oplossing is kleine storage server met openfiler. Zorg dat je genoeg capaciteit hebt zodat je de vm's gewoon via iscsi kunt draaien vanaf je SAN/NAS. Oude VM's start je vanaf daar op, gewoon met goede performance. Nieuwe waar je veel mee bezig bent start je vanaf je lokale machine en archiveer je daarna naar je SAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 10:47
Meschien een raare opmerking. maar geef je test omgeving maar aan de klant. voor al als het gaat om systeemen waar je noulijks support op levert. en als het toch er eens weer van komt dan kan de klant deze weer aan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er is enige tijd geleden een soho NAS box door de VMware certificatie heengekomen.

Het is me even ontschoten welke maar dat moet niet moeilijk te vinden zijn.
Het is de Iomega Storcenter

[ Voor 10% gewijzigd door TheBrain op 24-05-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 16:56
TheBrain schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:59:
Er is enige tijd geleden een soho NAS box door de VMware certificatie heengekomen.

Het is me even ontschoten welke maar dat moet niet moeilijk te vinden zijn.
Volgens mij de Iomega IX2 en IX4 nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 16:47
Hallo allemaal,

Weet niet of ik het mag plaatsen maar

Heb pas geleden er een offerte opgevraagd bij HPSindustrial (http://www.hpsindustrial.nl/).

Het ging om 12 disk storage systeem, een tijd met een van de medewerkers gechat en uiteindelijk besloten dat ik 1TB x 8 SATA 7200 en 450GB x 4 SAS 15k schijven, Areca Controller 1680ix 512MB (ga hem voor +/- 150 extra upgraden naar 4GB) + Areca Battery Backup. +3 jaar onsite support voor net iets meer dan EUR 6700,- :P

en gebruik openfiler als OS

Als je mijn volledige specs wilt laat maar weten.

Maar het kan nog veel goedkoper :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ljarutten schreef op zondag 24 mei 2009 @ 20:26:
Het ging om 12 disk storage systeem, een tijd met een van de medewerkers gechat en uiteindelijk besloten dat ik 1TB x 8 SATA 7200 en 450GB x 4 SAS 15k schijven, Areca Controller 1680ix 512MB (ga hem voor +/- 150 extra upgraden naar 4GB) + Areca Battery Backup. +3 jaar onsite support voor net iets meer dan EUR 6700,- :P
Iedereen kan NAS systemen aandragen, maar de TS geeft in zijn topicstart al aan dat ie 2000 euro al duur vindt.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1