Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel verticaal schrijven probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem binnen Excel 2007. Ik ben bezig met een sheet, waarin ik data weg wil schrijven in een database in een ander tabblad. Ik zal even een korte uitleg geven:

Afhankelijk van een aantal keuzes komen er twee getallen uit. (getal X & Y)
Via een dropdownbox kun je de eigenschappen van een product laden.
Deze getallen X & Y moeten vervolgens in een vaste kolom in de rij met eigenschappen van dat product weggeschreven worden.
De data van alle verschillende producten staan in een los tabblad. (meer dan 3000 producten)

Dit wegschrijven lukt niet. Ik heb verschillende methodes gebruikt, ook met macro's. Kan iemand me helpen?

Vriendelijke groet,
Eric

Verwijderd

Het wordt giswerk zonder dat we het betreffende bestand kunnen zien. Zou je dat eens kunnen uploaden - eventueel gestript van gevoelige informatie?

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij: Bestand

Verwijderd

Na door talloze pagina's aan advertenties te hebben moeten manoeuvreren: "Sorry, there are no free download slots available on this server"... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Poging 2 dan: (Megaupload) Link

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:43:
Hallo,

Ik zit met een probleem binnen Excel 2007. Ik ben bezig met een sheet, waarin ik data weg wil schrijven in een database in een ander tabblad. Ik zal even een korte uitleg geven:

Afhankelijk van een aantal keuzes komen er twee getallen uit. (getal X & Y)
Via een dropdownbox kun je de eigenschappen van een product laden.
OK - tot hier is het helder;
Deze getallen X & Y moeten vervolgens in een vaste kolom in de rij met eigenschappen van dat product weggeschreven worden.
De data van alle verschillende producten staan in een los tabblad. (meer dan 3000 producten)
Welke getallen wil je wegschrijven (tabblad + celadressen)?
Waar moeten deze getallen heen (tabblad, kolommen, rijen)?

Ongetwijfeld is dit te automatiseren met VBA, maar dan moet je heel specifiek kunnen aangeven wat er moet gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Welke getallen wil je wegschrijven (tabblad + celadressen)?
Tabblad Rekenschema, Q16 & Q17
Waar moeten deze getallen heen (tabblad, kolommen, rijen)?
Q16 moet naar Tabblad Data, Kolom 8
Q17 moet naar Tabblad Data, Kolom 9

De rij is variabel. Deze moet overeenkomen met het gekozen product mbv de dropdownbox op het Tabblad Rekenschema (J16)

Hoop dat het nu duidelijker is!
Alvast bedankt..

Verwijderd

Even snel:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Sub testje()
Dim RijNummer As Long
Dim TotaleLengte As Double
Dim Priemwaarde As Double
Dim Rekenschema As Worksheet
Dim Data As Worksheet
Dim Rijen As Range
Dim Rij As Range

Set Rekenschema = Sheets("Rekenschema")
Set Data = Sheets("Data")
RijNummer = Rekenschema.Range("Kabel").Value
TotaleLengte = Rekenschema.Range("Q16").Value
Priemwaarde = Rekenschema.Range("Q17").Value

Data.Select
Set Rijen = Data.Range(Range("A2"), Range("A2").End(xlDown))
Set Rij = Range(Rijen.Find(RijNummer).Address)

Rij.Offset(0, 8).Value = TotaleLengte
Rij.Offset(0, 9).Value = Priemwaarde

Set Rij = Nothing
Set Rijen = Nothing
Set Data = Nothing
Set Rekenschema = Nothing

End Sub

Wat ik hier heb gedaan, is het rijnummer, de totale lengte en de priemwaarde gedefinieerd onder resp. de variabelen RijNummer, TotaleLengte en Priemwaarde.

Omdat alle rijnummers uniek zijn, ga ik in de range A2 t/m laatste gevulde cel in kolom A op je tabblad Data (gedefinieerd als range Rijen) op zoek naar dit rijnummer dmv de Find-methode - de cel waar dit betrekking op heeft is Rij. 8 kolommen rechts van Rij laat ik TotaleLengte invullen; 9 kolommen rechts van Rij Priemwaarde.

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er goed uit! Heb ooit zelf wat aan programmeren gedaan, maar kende in VBA de commando's niet. Ik kom hier zelf verder wel uit! Mocht dit niet het geval zijn, hoor je nog van me!

Bedankt!! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Werkt perfect! Thanks!

Topic kan gesloten worden.

Verwijderd

Graag gedaan! 8)
Pagina: 1