Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MSWord 2003] Sjablonen/Templates

Pagina: 1
Acties:

• FrostXL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 18:58

FrostXL

cool as ice

Topicstarter
Hey Tweakers,
Ik ben bezig met een aantal sjablonen te maken. In deze sjablonen heb ik tekstvakken opgenomen. In deze zogenaamde tekstvakken (zo'n grijs veldje) is het dan de bedoeling dat informatie wordt ingevuld bij het gebruiken van het sjabloon. So far, so good.

Nu zit ik er alleen mee dat ik nu een vrij omvangrijk sjabloon heb. In dit sjabloon moet meermaals dezelfde informatie in zo'n tekstvak worden ingevuld. Nu zou het de gebruiker van mijn sjablonen echt een stuk schelen als deze een tekstvak (bijvoorbeeld voor de achternaam) 1 keer hoeft in te vullen en dat dan alle tekstvakken in het hele document waar ook achternaam moet komen, verandert in de ingevulde achternaam. Tekstvakken moeten dus op de een of andere manier aan elkaar worden gelinked, denk ik. Maar een dergelijke mogelijheid heb ik nog niet kunnen vinden. Ook de help functie van word en google konden mij helaas niet verder helpen, aangezien het een vrij specifiek probleem is.

Een soort gelijk iets is wel mogelijk via de 'brieven en verzendlijsten' functie. Echter moet je hier met een extern database bestandje gaan werken, wat het onnodig ingewikkeld maakt. Ik heb liever gewoon dat gebruikers in het bestand een tekstvak 1 keer invullen, en dat dit dan in het hele bestand wordt bijgewerkt. Bestaat hier een functie voor in Word2003? Of zijn er handige manieren om dit aan te pakken?

Weet jij al?

Verwijderd

een tekstvak heeft een bladwijzer. hier kan naar verwezen worden dmv het ref-veld (invoegen->veld).
code:
1
{ REF bladwijzernaam }

• FrostXL

FrostXL

cool as ice

Topicstarter
Thanks, dit heeft me al een heel stuk verder geholpen! Maar nu zit ik nog met een probleempje. Als ik een tekstvak wil invullen als gebruiker zijnde, dan klik ik op het tekstvak, vervolgens wordt het hele tekstvak geselecteerd. Als ik dan begin met typen, verdwijnt het tekstvak, samen met de bladwijzer. Er komt tekst voor in de plaats te staan zonder verwijzing.

Bestaat er een speciale manier om tekstvakken in te vullen waarbij de bladwijzer wel bewaard blijft? Waarbij het tekstvak dus als het ware wel blijft bestaan?

Of bestaat er een ander object in plaats van het tekstvak dat ik in deze situatie kan gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door FrostXL op 04-03-2009 11:00 ]

Weet jij al?

Verwijderd

Met tekstvakken kan je in 2 modi werken.
Ofwel laat je het document onbeveiligd voor formulieren en dan is het standaard gedrag idd dat het veld verdwijnt. Om dat te verkomen, dient het ingevuld te worden door erop te dubbelklikken en in het venster dat verschijnt vul je bij standaard waarde het gewenste in.
Met een voor formulieren beveiligd document daarentegen kan het veld gewoon ingevuld worden zonder dat het verdwijnt. Deze modus beperkt echter zeer sterk de interactiviteit voor de rest van het document.

• FrostXL

FrostXL

cool as ice

Topicstarter
Ja precies die tweede optie is niet echt mogelijk, aangezien het mogelijk moet blijven om het hele bestand aan te passen waar ze willen. Dan blijft de eerste optie over, welke opzich goed werkt. Alleen het invullen door erop te klikken maakt het nog wat lastig, maar daar is opzich wel overheen te komen.

Maar het bijwerken zit ik meer mee, dit werkt nog niet zoals ik wil. Zoals ik het nu zie moet ik op elke ref die ik heb geplaatst klikken, en op 'veld bijwerken' klikken om het bij te werken. Bij het kiezen voor 'link' in plaats van 'ref' kun je een vakje aanvinken met 'veld automatisch bijwerken'. Waarom hebben ze deze functie niet bij ref ingebakken? Dit lijkt me toch wel een minimale functionaliteit. Overigens wordt bij het printen van het document wel de ref genomen. Alleen bij het viewen in het word document staat nog steeds de originele naam van het tekstvak.

Of bestaat er niet een functie die alle velden in 1 keer bij kan werken? Dat zou ook weer heel wat geklik schelen.

Weet jij al?