Toon posts:

Koeler: underclock, maar met hogere cpu-belasting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een zo koel mogelijke Netbook te maken en heb geprobeerd eén en ander te meten, maar kreeg geen eenduidige resultaten. Heeft iemand enig idee wat, als ik het constant zou laten draaien, koeler blijft:

CPU op standaard snelheid waarmee belasting 20-50% is,
CPU underclocked waarmee de belasting 40-70% is, of eventueel
CPU overclocked, met een belasting van 10-40%

Ik neig naar underclocken, maar zonder goede onderbouwing.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
Underclock met lagere voltages natuurlijk :). Dan produceert hij veel minder warmte omdat de voltage lager is.

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 00:02:
Underclock met lagere voltages natuurlijk :). Dan produceert hij veel minder warmte omdat de voltage lager is.
Met eenzelfde belasting zal de warmte produktie minder zijn, ja. Maar ook underclockte cpus vertonen een piek in temperatuur wanneer ze zwaar belast worden. Vandaar mijn dillemma.

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:38
Een niet ondergeclockte zal ook pieken in vermogen bij volle belasting, aangezien lekstromen groter worden bij hogere clocks/voltages zal een ondergeclockte koeler blijven, ook al is ie langer bezig met dezelfde taak. Langer bezig betekend ook meer tijd om de warmte kwijt te komen dus ook koeler, al dan marginaal.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Undervolten zonder de klok te verlagen. Ik weet wel niet hoeveel rek er in die VIA / Atoms zit.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
RobLemmens schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 00:26:
Een niet ondergeclockte zal ook pieken in vermogen bij volle belasting, aangezien lekstromen groter worden bij hogere clocks/voltages zal een ondergeclockte koeler blijven, ook al is ie langer bezig met dezelfde taak. Langer bezig betekend ook meer tijd om de warmte kwijt te komen dus ook koeler, al dan marginaal.
Een redenatie waar ik me volledig in kan vinden, thanks.

Undervolten wil ik nog even niet doen. Voorlopig zijn ook de praktijk-tests voor underclocken positief. Gemiddelde temp over 12 uur bij ca. 40% cpu belasting: 37 graden.
Dit tegenover 43 graden C voor normale kloksnelheid. Overclocken geeft al gauw 53C.
Pagina: 1