iPhone 3G haarscheur dilemma

Pagina: 1
Acties:

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ik probeer een lang verhaal kort te houden.
Ik heb eind juli 2008 een iPhone 3G in België aangeschaft. Dit voor de prijs van 615 euro. Dit heb ik gedaan in het Mobistar Center in Mol, ca. 90 km van mijn woonplaats. Dus 90 km heen en weer terug.
Na enkele weken begonnen zich onder het scherm rare scheuren voor te doen (na vervanging later na gelezen dat dit eventueel oplossing van de lijm zou kunnen zijn geweest). Ik heb toen het Mobistar Center in Mol gebeld of ik de iPhone ook ter reparatie kan aanbieden in een ander Mobistar Center. "Ja dat kan". Ik ben dus op dat moment naar Bree gereden en wilde daar mijn iPhone ter reparatie aanbieden. "Helaas is de iPhone niet hier gekocht dus mogen wij 'm niet aannemen ter reparatie". Ik kon letterlijk dood neer vallen, er werd niks voor mij gedaan. Dit waren 45 km heen, en gezien ik dit niet helemaal nutteloos wou laten eindigen ben ik maar doorgereden naar Mol. Dit was vanaf Bree ca. 70 km en daarna weer 90 km naar huis. De iPhone is destijds aangenomen en een week later lag er een nieuwe iPhone 3G klaar. Dus weer 90 km heen en weer terug om de herstelde iPhone op te halen. Inmiddels was ik dus 565 km verder en had een nieuwe iPhone. Ik was echter ook 12,50 kwijt voor een parkeerbon, gezien ik (schijnbaar) in een parkeerzone stond (welke niet goed aangegeven stond). Maar goed, die 12,50 is eerder om te lachen dan om te huilen.

Enkele weken later begon bij mij het beruchte haarscheur probleem. Aan de zijkant bij de volumeknop ontstond een haarscheur. Gezien dit een premium smartphone is, van maar liefs 615 euro, vond ik het absurd dit zo door te laten gaan en heb weer mijn iPhone laten aanbieden ter reparatie. Gezien ik nog steeds niet kon uitwijken naar Bree of zelfs Maasmechelen (omdat ze een afsplitsing van Allcom zijn), ben ik weer naar Mol gereden. Dit was net een week voor de kerstvakantie en ik hoopte dat het natuurlijk snel geregeld zou worden. Bij inlevering van het toestel bleek dat ik de herstelbon van de vorige herstelling niet had. Dit was echter wel nodig. De medewerker was vijf minuten weg en kwam terug dat het verder geregeld is.
De status op de website (welke sowieso zeer weinig informatie verschaft) bleef twee weken lang op "wacht" staan. Ik heb velen malen gebeld of er misschien intern wel meer bekend was, maar nee. Na twee weken ben ik gaan bellen naar Dynafix. Zij wisten mij te vertellen dat het IMEI-nummer van de iPhone en die van de garantiebon niet overeenkwamen (gezien de huidige iPhone een nieuw toestel was, en dus een ander IMEI-nummer bevatte als dat wat op de aankoopbon stond). Dit heeft uiteindelijk nog een week aangehouden en toen was het toestel plotseling teruggestuurd (wel met de nodige telefoontjes naar het hoofdkantoor van Mobistar). Dit toestel zag er op het eerste gezicht prima uit, ook bij het aanzetten zag ik geen problemen.
Toen ik echter thuis aankwam en de iPhone dus ook pas kon activeren, zag ik dat er een zwarte spikkel onder het scherm zat, ter hoogte van het batterij-icoon. Ook kwam er, in een donkere ruimte, aan de linkerkant bij de chroom-rand een licht lekkage uit. Dit kon ik helaas niet constateren bij het aanzetten waarbij ik alleen het recovery scherm te zien krijg. Dit is helemaal zwart op de meeste plekken en hier kom je, tot na activatie, ook niet doorheen.
Ik heb weer enkele malen gebeld met het Mobistar Center in Mol, en zij gaven mij als enige optie weer het toestel ter reparatie aan te bieden. Ook werd mij elke keer verteld dat de garantie van de fabrikant en niet van hun komt (wat absoluut niet in de consumentenwet staat). Ook durfde deze meneer te beweren dat talloze rechters de consumentenbond en fabrikanten afkeurde wanneer zij vermeldden dat de garantie komt van de eindverkoper. In dit geval zou dat dus het Mobistar Center in Mol zijn. Inmiddels was ik ook weer 360 km extra verder, een totaal van inmiddels 925 km.
Ik was het echter zo zat dat ik naar verschillende Centers gebeld heb. Het Mobistar Center in Lommel wilde mijn iPhone ter reparatie aannemen en snapte de problemen van andere Centers niet. Ook zij zijn een afsplitsing van Allcom. Anderhalve week later had ik een (ik neem aan gerefurbishde) iPhone 3G. Ook waren dit weer 70 km heen en weer terug, en dat weer twee keer, dus zit het totaal op 1205 km. Deze iPhone begint echter na 3 weken ook alweer haarscheuren te vertonen, en heeft in de afgelopen 2 weken 3 haarscheuren gekregen. Ik gebruik een Vaja case en er zijn geen haarscheuren op andere plekken, alleen bij de volume- en muteknop.

Ik ben het echter inmiddels zo zat dat ik, na vier iPhone's te hebben gehad, nog steeds geen goed product heb. Ik wil echter graag weten wat mijn opties zijn. In hoeverre kan ik een kantonrechter inschakelen (gezien het product in België is aangeschaft)? Ik heb ook geen zin meer in een enkele vorm van reparatie, en wil absoluut de koop laten ontbinden. Daarnaast is natuurlijk ook nog de vraag of ik Mobistar aansprakelijk kan stellen voor de velen kilometers die ik heb gereden, die ik betaalt heb. In de voorwaarden staat dat ik bij elk Mobistar Center terecht kan. Hier heb ik ook rekening mee gehouden om de koop in België te doen, gezien ik dan, volgens hun voorwaarden, makkelijk bij Bree terecht kan, wat maar op 45 kilometer afstand ligt. Ik constateer echter, na aankoop, dat dit niet mogelijk is.
Mijn auto heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 12, dus 100,417 liter is er al doorheen gegaan, puur alleen om een iPhone te laten herstellen, tot drie keer aan toe! Bij de huidige benzineprijs van ca. 1,35 euro (gezien de benzineprijs in de zomer nog op 1,65 euro stond), ben ik dus 135,5625 euro aan benzine kwijt, en nog heb ik geen fatsoenlijk product.
Wie kan mij goed adviseren?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
In Nederland is het zo dat je dan de leverancier in gebreke kan stellen omdat zij geen goed werkend product kunnen afleveren en dit kan tot ontbinding van de koop leiden, echter weet ik totaal niet hoe dit in België is.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Daarnaast is natuurlijk ook nog de vraag of ik Mobistar aansprakelijk kan stellen voor de velen kilometers die ik heb gereden, die ik betaalt heb.

ben ik dus 135,5625 euro aan benzine kwijt,
Je had het product ook kunnen verzenden ipv zelf te rijden, dat was veel goedkoper geweest.

March of the Eagles

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

No offense, maar het verhaal over benzinekosten lijkt mij niet echt relevant voor het verhaal. Lullig dat je van hot-naar-her word gestuurd maar je kiest er zelf voor om in Belgie zo'n apparaat te kopen, en wat Hacku zegt versturen is ook een optie.

Ik denk niet dat je verhaal wat betreft benzinekosten voor een rechter stand houd

Elect a clown, expect a circus.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Het was zeker mijn keus om de iPhone in België te kopen. Ik heb echter niet gekozen om de iPhone, als deze een defect vertoond, niet naar het Mobistar Center naar keuze te kunnen brengen, hoewel dit wel in de voorwaarden staat vermeld.
Had ik gewoon naar Bree gekunt was ik 720 km verder, bij het gelijk aantal reparaties. Dat vind ik toch wel een signifcant verschil. Alleen al het feit dat de voorwaarden niet kloppen, terwijl de voorwaarden voor mij wel de koop hebben bevorderd, vind ik al groot genoeg om een schadevergoeding naast de koopontbinding te krijgen.
Ik had wel degelijk de iPhone kunnen opsturen, zij het echter dat mijn telefoon nummer al niet correct was opgeschreven, waardoor mijn vertrouwen in een correcte retourzending minimaal was.

Ook mag ik niet rechtstreeks naar Dynafix in Nuth, het moet allemaal via Mobistar. Daarnaast komen nog de beweringen die de verkoper durft te maken.
Al met al reden genoeg voor een koopontbinding. Daarom vraag ik om advies.

Verwijderd

Je zegt dat de garantie niet via de fabriek loopt en dat is wel zo. Uiteraard kan je je ei kwijt bij de verkoper en kan je hem verantwoordelijk stellen, maar de garantie geeft de fabrikant en niet de winkel ;)

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

Dat klopt Donwesje, maar als consument heb je niet met de fabriek te maken.

Je hebt een overeenkomst met de winkel, mocht de winkel reparaties uitbesteden aan een andere partij (in dit geval de fabriek) dan heb je in principe hier geen boodschap aan. jouw overeenkomst is immers met de winkelier.

De winkel is dus je aanspreekpunt, niet de fabriek!

Coding 4 Fun!

Verwijderd

Maar de winkel heeft geen boodschap eraan dat jij binnen 1 week je spullen bijv terug wilt aangezien dat totaal niet reeel is. Er zijn fabrieken die aan de andere kant van de wereld gevestigd zitten en consumenten moeten eens wat coulanter worden en niet denken alles te mogen in my opinion.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

Je mening doet er niet zoveel toe Donwesje, de wet is helaas voor winkeliers geschreven om consumenten te beschermen.

In de Nederlandse wet (weet niet hoe dat in België zit!) staat bijvoorbeeld dat als een product binnen 6 maanden na aanschaf een gebrek vertoont je het kunt inleveren bij de winkel en een vervangend (nieuw) product hoort te krijgen en mocht een winkelier dat niet kunnen dan je geld terug. De winkel kan nog als keuze geven (hoef je niet te accepteren als consument) om het product te (laten)repareren.

Om terug te komen bij het verhaal van Fab1Man.
Zoek eens uit wat het Belgische consumentenrecht is, er is namelijk een groot verschil tussen België en Nederland.

Coding 4 Fun!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Deze is eigenlijk hetzelfde, gezien dit zelfs op Europees niveau geregeld is.
Pagina: 1