• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 18:50

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
De laatste tijd begint mijn broertje steeds meer te zeuren dat ik zijn PC eens moet repareren. Maar ik vind het maar een vreemd probleem eigenlijk. Dus vandaar dat ik het probleem die de PC van mn broer heeft maar eens hier neerleg.

Mn broer kan sinds een paar maanden inmiddels van het ene op het andere moment veel games van dit moment niet meer spelen. Ik heb het dan over spellen als Call of Duty 4 en 5, Left 4 Dead, GTA IV, en nog een paar. Nu heeft Call of Duty 4 het altijd goed gedaan tot dat ene moment. Andere spellen zoals Trackmania United Forever, World of Warcraft, ROSE Online doen het wel gewoon normaal. Van dat laatste kunnen er zonder problemen gewoon 8 clients naast elkaar draaien.

Wat gebeurd er dan? Nou de genoemde spellen blijven hangen, beeld wordt vervolgens zwart en na een paar seconden ben je weer terug ingame om vervolgens na een paar tellen de voorstelling weer van voor af aan te zien. Enorm storend. Vooral omdat ik niet weet hoe dit nu kan. Drivers heb ik altijd de laatste versie van geinstalleerd staan, temperatuur is goed van de videokaart (niet boven de 70 graden).
Ik heb zelfs nog Windows opnieuw geinstalleerd om schadelijke software uit te kunnen sluiten, maar het probleem blijft bestaan.

Het is nu een half jaar geleden ongeveer dat ik voor mijn broertje een PC heb samengesteld, welke bestaat uit vrijwel identieke hardware als ikzelf heb. Op de PC staat Vista x86 geinstalleerd. Ik heb de specificaties van de kast even hieronder op een rijtje gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT Apollo Zwart€ 74,95€ 74,95
1Asus Maximus Extreme€ 240,95€ 240,95
1Corsair TX650W€ 84,85€ 84,85
1Intel Core 2 Duo E8400€ 152,85€ 152,85
3OCZ Gold OCZ3G13331G€ 19,-€ 57,-
1Asus EAH3870/HTDI/512M€ 79,73€ 79,73
1Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB€ 66,20€ 66,20
ImporterenTotaal€ 756,53

Hopelijk dat iemand iets kan vertellen hoe ik kan oplossen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
- Gaat het geluid wel door in de game, of blijft dat ook hangen. Overigens, blijft de computer hangen, of kijkt het of alles verder wel doorgaat en alleen het beeld wegvalt?

- Zou het liggen aan de DX versie?

- Heb je de games al op een lager detail getest.

Het vreemde is dat het bij het ene spel wel voorkomt en het andere niet. Wellicht dat de videokaart niet helemaal lekker is of iets in die richting. Van TMUF weet ik dat het niet heel zwaar is in vergelijking met CoD4/5 bijvoorbeeld.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
GENETX schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:08:
- Gaat het geluid wel door in de game, of blijft dat ook hangen. Overigens, blijft de computer hangen, of kijkt het of alles verder wel doorgaat en alleen het beeld wegvalt?
Geluid slaat ook vast. Het is enkel het spel wat vastslaat. Ik gewoon naar windows toe als ik wil.
- Zou het liggen aan de DX versie?
Dat was eerst mijn vermoeden dat de directX versie de oorzaak zou zijn. Eerst stond er namelijk een Vista versie op die geen updates kon binnenhalen, slechte image. Nu staat er wel een goeie image die wel kan updaten, maar ook nu de laatste DirectX versie eropstaat is het probleem nog niet weg.
- Heb je de games al op een lager detail getest.
Ja, op lager detail of resolutie blijft het probleem nog steeds bestaan.
Het vreemde is dat het bij het ene spel wel voorkomt en het andere niet. Wellicht dat de videokaart niet helemaal lekker is of iets in die richting. Van TMUF weet ik dat het niet heel zwaar is in vergelijking met CoD4/5 bijvoorbeeld.
Geen idee, maar volgens komt TMUF aardig in de richting qua zwaarte als je alle settings opentrekt.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 14:22
Is het niet de VPU Recovery van CCC die loopt te kutten? Wat gebeurd er als je het kaartje onderclockt?

Mijn 3850 heeft ongeveer dezelfde nukken wanneer hij het warm krijgt. Dan grijpt de Ati vpu recovery in en gooit hij het beeld voor een paar seconden zwart, waarna het vervolgens wel weer doorspeelt/loopt.

één is geen, twee is één

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb eens ff wat gezocht naar die VPU recover functie om dat uit te schakelen. Als ik de help van geloven van ATI Catalyst dan heb ik die functie niet of niet zichtbaar in de Catalyst Control Center als je Vista hebt.. Ik kan hem dus dus ook niet uitzetten ofzo.
Geen idee of die ergens verborgen zit, maar ik heb dat daar tot nu toe nog niet echt iets over gevonden.

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Denk ook niet dat je hem uit wil zetten, als Wackoz gelijk heeft dan is het feit dat het beeld zwart wordt eigenlijk je videokaart die crashed, daarna komt hij terug door VPU recover. Zet je die optie uit, dan blijft je beeld dus zwart. Toen Wackoz dat noemde moest ik aan mijn x1950xt denken, ik had daar ook last van, beeld werd zwart en kaart kwam terug door die recover functie (als ik snel tabde stond er ook een message in windows van), de kaart deed het daarna totdat ik afsloot, na opnieuw opgestart te hebben kreeg ik het weer. Het was toen gestart nadat ik Overdrive in Ati Catalyst had unlocked, dat is de trigger geweest (maarja, een x1950xt werd dan ook gewoon rustig 90-95 graden stock, dus kan zijn dat het daarmee te maken had).

Ik heb het nooit kunnen oplossen op die windows installatie, maar het lag niet aan de kaart, hebben de kaart in 4 systemen getest, alleen bij de mijne werkte het niet. Toen kreeg ik mijn nieuwe kaarten, deed ik een reinstall en liep ik tegen tegenvallende resultaten aan, even x1950xt erin gezet om te vergelijken, die werkte wel goed en ik kreeg de VPU recover niet (daar overdrive locked nog). En om het verhaal rond te maken: Bleek dat het tweede PCIe x16 slot in de P35-DS4 een 1.1 slot was die enkel x4 supportte, ja dat is wel een bottleneck voor je HD3870...

In ieder geval mijn vraag: Is Overdrive unlocked?

[ Voor 4% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 18:35 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
the_RJ schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 18:33:
In ieder geval mijn vraag: Is Overdrive unlocked?
Nee, de Overdrive staat nog op Locked.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Even een update van dit probleem.

Ik heb vandaag een GPU koeler gehaald. De standaard koeler is vervangen door een Zalman VF900-CU.

Het leek even dat het probleem verholpen was, maar er kwam uiteindelijk toch weer een crash. De temperatuur was op dat moment ~65 graden. Het lijkt erop dat, in mijn ogen, dat de videokaart niet echt het probleem is, maar wat dan?
Ik heb nog even in de ATI overdrive de lock eraf gehaald en de ondergeklokt (van 855mhz naar 810mhz). Nu lijkt het probleem weg te zijn, maar op deze manier is dat eigenlijk niet de bedoeling.

Iemand nog ideeën, want ik weet het niet meer. :/

[ Voor 18% gewijzigd door Zerora op 10-03-2009 20:29 ]

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
als het probleem minder wordt met een betere koeler, en helemaal weg gaat met een lichte onderklok, ligt het dus wel degelijk aan de temperaturen.

m.a.w. genoegen nemen met de onderklok of echt goede koeling erop zetten (water?)

scheelt het nog of je de panelen van de kast open hebt?

Petrolhead en draadjesnerd

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Misschien een raar idee, maar heeft je broertje in de bios zitten rommelen? Soms wil een bios reset wel helpen. Ik ben toevallig ook de pc van m'n broertje aan het repareren, deze startte namelijk niet meer nadat hij verplaatst was voor een 'pimp your room' sessie bij m'n broertje. Na een simpele bios reset startte de pc weer...

| system specs |

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
antiekeradio schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:21:
scheelt het nog of je de panelen van de kast open hebt?
Nee, scheelt bijna niks. Valt eigenlijk te verwaarlozen.

Maar ik zal eens kijken of ik in de Bios nog iets kan verbeteren.

Pagina: 1