Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:25
Op dit moment wordt mijn salaris voor een deel bepaald door een commissiestelsel met verschillende artikelgroepen om de totale commissie te bepalen. Het is vrij simpel qua opzet, op artikelgroep 1 zit x euro commissie per stuk, op artikelgroep 2 y euro etc etc. Deze aantallen worden op maandbasis uitgekeerd

Nu is het zo dat er sinds lange tijd gehamerd wordt op een bepaalde categorie. Prima, deze is blijkbaar belangrijk maar ik kan niet meer doen dan mijn stinkende best. Nieuwste foefje van de directie is het korten op je commissie wanneer de aantallen niet gehaald worden.

Stel je zit op 80% van je target (dit wordt bekeken per team) dan wordt er 10% gekort op je totale commissie (alle artikelgroepen). Zit je op 90% is het 0% korting, maar zit je op 70% wordt er weer meer gekort.

Mag dit? Moet dit in de CAO staan? Moet dit goedgekeurd zijn door de O.R.?

Zoeken op google leverde mij werkelijk niets op! Er zijn teveel commissies en veel mensen worden gekort waardoor het in het nieuws komt ;)

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Wat staat er in je contract over deze bonus? Bij mijn bedrijf gaat de bonusregeling via de OR, maar heb geen idee of dit verplicht is.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Bonusregelingen zijn onderdeel van de beloning. Het hoeft niet in een CAO te staan, CAO's zijn namelijk niet verplicht. Maar als dit toegezegd is, dan is het een contractuele verplichting. Daar kan het bedrijf alleen via de rechter van af.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Anderzijds is dit ook een zeer slechte tactiek van het bedrijf.

Als de verkoop van dat product te leiden heeft onder de crisis, is het nogal cru om de verkoper hiervoor te bestraffen.
Als er voor een product maar een markt van 100 klanten bestaat, kan een verkoper dat niet aan 110 klanten verkopen.

Mocht de directie de doelstellingen te hoog instellen, dan is de kans reëel dat de verkopers minder gaan presteren. Lees: we halen de doelstelling toch niet, dus waarom moeite doen ...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Ruud schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:31:
[...]Mag dit? Moet dit in de CAO staan? Moet dit goedgekeurd zijn door de O.R.?

Zoeken op google leverde mij werkelijk niets op! Er zijn teveel commissies en veel mensen worden gekort waardoor het in het nieuws komt ;)
Bonus, commissie etc is onderdeel van het beloningsbeleid. Indien van toepassing moet de werkgever de CAO volgen (wanneer het systeem in de CAO is opgenomen). Indien het een extra element is bovenop de CAO, of indien er geen CAO is, dan wordt het beloningsbeleid afgesproken met de OR.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Overigens:

Blijkbaar vind de directie dat jij deze artikelen moet kunnen verkopen, wat dus niet lukt. Beschik je wel over de juiste tools om te verkopen? Is er marktonderzoek gedaan?

Als het echt zo moeilijk is zal de directie toch te overtuigen zijn? Neem deze anders eens mee naar de klant.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
Bij mijn werkgever loopt de beloningsregel via de OR en wordt voor een x-aantal jaar vastgelegd. Als die periode verloopt komt er een nieuw voorstel en is het voor de OR doorgaans accepteren wat er geboden wordt, immers de oude regeling is verlopen en de werkgever kan even goed niks bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sempy op 04-03-2009 08:30 ]

Pagina: 1