Toon posts:

Hulp gevraagd i.v.m. DNS/forwarding in OpenSUSE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik volg Tweakers nu al een jaartje of twee en ik studeer ICT Beheer in Leiden. Nu wil ik graag wat ervaring opdoen met netwerken, netwerkservices en Linux. Het leek mij dan ook leuk om een simpele router te simuleren op een virtuele bak draaiende op OpenSUSE. Tot nu toe en met de vele HowTo's op het internet vergaat het me prima en ik heb al veel geleerd. Nu loop ik echter tegen een vraag op en ik hoop dat jullie deze misschien kunnen beantwoorden. Ik heb namelijk mijn forwarder op één specifieke DNS server geconfigureerd en ik vroeg me af of dit ook automatisch kan net zoals simpele SOHO-routers doen. Kan ik dus mijn forwarder automatisch laten bepalen doormiddel van DHCP oid? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt!

Jori

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:59

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, ik heb geen ervaring met OpenSUSE, maar als ik op Debian dnsmasq installeer, dan gebeurt dat automatisch via resolvconf.

Als de externe interface up komt, dan wordt er een IP adres aangevraagd dmv DHCP. Dhclient krijgt ook de nameservers door via DHCP, maar deze worden niet weggeschreven naar /etc/resolv.conf, maar omgeleid via resolvconf naar een plaats waar dnsmasq er iets mee kan. Kijk eens of jij resolvconf hebt, en zo nee of/hoe je dat kunt gebruiken op OpenSUSE. Welke DNS server gebruik je overigens?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het allemaal erg moeilijk hoor, excuseer mij O+ . Ik gebruik BIND en als ik in resolv.conf kijk dan zie ik dat er vrijwel niks staat. Ik gebruik ook vooral YaST om de boel te configureren.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:59

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:18:
Ik vind het allemaal erg moeilijk hoor, excuseer mij O+ .
Dat geeft niet, maar je kunt natuurlijk verder aan de slag met de steekwoorden die ik gaf, bijvoorbeeld door er op te googlen, of door te kijken of je resolvconf hebt. Zo geeft de eerste hit van een google zoekopdracht naar "resolvconf" hier al een link naar Wikipedia die misschien het een en ander verduidelijkt voor je.
Ik gebruik BIND
Hmm, ik weet niet zeker of bind dat ondersteunt, maar dat zou je kunnen proberen uit te vinden door te zoeken op bijvoorbeeld "bind resolvconf" of "bind resolvconf opensuse" (beiden zonder de aanhalingstekens).
en als ik in resolv.conf kijk dan zie ik dat er vrijwel niks staat.
Maar wat staat er dan wel in? Misschien kunnen wij wat nuttigs zeggen aan de hand van de inhoud van die file, maar dan moeten we natuurlijk wel weten wat er in staat ;)