Toon posts:

deskundig advies gevraagd door een WC maagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Ik wil voor 't eerst waterkoeling in m'n PC installeren. Irriteer me aan de herrie van de fans, zeker die van m'n 2 GTX 260's zodra ze warm worden. Ik mag van de gemeente na 10 uur 's avonds al niet meer gamen vanwege het geluidsoverlast, Schiphol is er niks bij.

De koeling is voor 1 CPU en 2 GPU's (met EK waterblokken), reduceren geluid is het belangrijkste.

Ik dacht aan een XSPC X2O 750 reservoir pomp (750l/h en 1,8m opvoerhoogte), is deze goed genoeg voor wat ik wil?

Welke radiator is verstandig i.c.m. geluidsarme fans of misschien zelfs geen? Ik hou 'm 't liefst buiten de kast. En ik zoek een niet te dure oplossing.

En heeft iemand nog een handige tip voor me om het systeem makkelijk en netjes leeg te laten lopen?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Ik kan je verzekeren dat er verdomd weinig flow overblijft met zo'n zwakke pomp.

Ik ben, volgens mij, een van de weinige met een alphacool AP1510 op GoT maar dat ding heeft wel een opvoerhoogte van 6 meter met een max flow van 1500 liter/uur.

De meeste hier draaien met Eheim en Liang, die beide minder presteren als de AP1510, maar ook minder kosten.

Bekijk dus wat je uit wil geven, je geeft al aan dat het niet veel mag kosten, en neem zowieso een betere pomp!

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik was er al bang voor dat ie niet goed genoeg zou zijn. Jammer, want die pomp is stil en met dat reservoir was 't wel handig, nu moet ik extra passen en meten en met slangen en aansluitingen rotzooien.

De MCP655, is die een beetje stil?

Verwijderd

ja die is stil....

Verwijderd

Topicstarter
OK. Zou ik een MCP355 kunnen gebruiken in mijn opstelling?
En is een Black Ice Stealth 240 genoeg?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 13:49 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
355 kan je ook gebruiken idd, andere top erop verbeterd de prestaties aanzienlijk. En kan tevens dienen als reservoir (XSPC maakt zo'n top). een 240mm rad lijkt me aardig krap, zeker aangezien deze maar 2,5cm dik is en vrijwel alle nieuwe rads 5cm dik zijn. Ik zou minimaal gaan voor een TFC 240mm of het liefst nog een 360mm radiator.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die XSPC reservoir + top had ik in gedachten. Dan ga ik voor die pomp, denk ik, met een iets grotere radiator dus.

Gaat wel een hoop tijd zitten in het uitzoeken van alle componenten. Weet ook nog niet precies hoe ik 't allemaal ga plaatsen en ik zoek nog een handige manier om het water eruit te laten lopen, mocht 't nodig zijn.

Bedankt voor alle hulp zover.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
en ik zoek nog een handige manier om het water eruit te laten lopen, mocht 't nodig zijn.
Wat ik wel goed vind werken is er voor zorgen dat er ergens onder in de kast een aansluiting hebt zitten. Die kan je dan los draaien en daar een bakje onder zetten. Ik draai zelf altijd de koppeling los bij de uitgang van het GPU waterblok.

Maar als je dat niet fijn vind kan je ook prima voor een T stukje gaan. Doe je aan het einde daarvan gewoon een dop die je er uit kan trekken.

Voor 2x GPU + CPU is een 2x120mm rad eigenlijk niet voldoende. Ik zou zeker voor een 3x120mm gaan.

Die pomp in de TS valt trouwens nog wel mee hoor. Ik draai hier met 5 waterblokken en 2 rad's met een Eheim 1048. Die is zwakker dan de pomp uit de TS en dat draait prima. Maar het is zeker aan te raden voor een sterkere pomp te gaan. Ik begon mijn setup met alleen CPU + GPU en 1 rad. Daarom ben ik toen voor een 1048 gegaan. Later is er veel bij gekomen, als ik dat van te voren wist zou ik niet voor die Eheim gegaan zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 06-03-2009 19:04 ]

• DMN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 23:12

DMN

Hier een goede review van de pomp die je in de TS noemt:

http://martin.skinneelabs...ReservoirPump-Review.html

Afhankelijk van welke cpu/gpu blokken en radiator je kiest voldoet deze dus prima. Zeker wanneer je voor stilte gaat is het een goede keus volgens de reviewer.
Voor geschikte onderdelen zou je dus ook kunnen kijken naar blokken en radiators van XSPC, omdat deze niet zo restrictief zijn. Onderaan de review vind je nog een schatting van de flowrate in een setup met 1rad, 1cpu-blok en 2x gpu-blok, waarbij de flowrate nog ruim boven het aangeraden minimum van 0,9 gpm uitkomt.
Wanneer je echter in de toekomst je setup nog uit wilt breiden, is een iets krachtigere pomp misschien beter.

Freude am Fahren

Verwijderd

Topicstarter
Goeie link, volgens mij ben ik er al een keer langs geweest, maar al die tabellen en grafieken zeggen me niet zoveel.

Dus als ik die XSPC pomp neem, kan ik beter bvb de XSPC X2O Delta CPU, 2x Swiftech MCW60-R+GTX200 Heatsink en XSPC RX360 radiator erbij nemen en als ik de EK waterblokken (Supreme en FC280 GTX SLI) wil, kan ik beter MCP355 pomp kopen?
Dan gaat het erom welke pomp het stilst is. Ik ben niet van plan om het uiterste uit m'n PC te halen en de loop uitbreiden zal ook niet gebeuren, denk ik, chipset heeft al een behoorlijke heatsink. Eerste optie is iets goedkoper.
Al die keuzes...
PilatuS schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:02:
Wat ik wel goed vind werken is er voor zorgen dat er ergens onder in de kast een aansluiting hebt zitten. Die kan je dan los draaien en daar een bakje onder zetten. Ik draai zelf altijd de koppeling los bij de uitgang van het GPU waterblok.

Maar als je dat niet fijn vind kan je ook prima voor een T stukje gaan. Doe je aan het einde daarvan gewoon een dop die je er uit kan trekken.
De voeding zit al vlak onder de onderste GPU. Kan ik een T-stuk aan GPU waterblok maken met een stuk slang eraan met daar een stop met dop op?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De voeding zit al vlak onder de onderste GPU. Kan ik een T-stuk aan GPU waterblok maken met een stuk slang eraan met daar een stop met dop op?
Ja dat kan.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, dan ben ik er grotendeels uit wat ik ga kopen en hoe ik het ga plaatsen. Het zal nog wel even duren, voor dit soort dingen neem ik altijd de tijd, ik moet zeker weten dat alles er in één keer in kan en dat ik niet achteraf nog dingen bij te moeten bestellen.

Bedankt voor alle hulp. Als er nog iets is, dan kom ik zeker weer hierheen.
Als 't allemaal in m'n PC zit laat ik nog wel weten hoe het gegaan is en of het bevalt.

Verwijderd

Als je voor stilte gaat moet je juist een Eheim pomp nemen !! en wel het aqua model
http://www.highflow.nl/po...-xt-usb-12v-standard.html

Deze is erg krachtig (opvoerhoogte 4,2 meter) de flow is meer dan genoeg en hij is erg stil.
Na lang zoeken heb ik zelf ook voor deze gekozen juist omdat ik ook voor stilte ga ;-)

Verwijderd

Ik adviseer je ook om eens wat info op te doen op dit Forum
http://www.highflow.nl/forum/
En daar zullen mensen je ook de aquastream XT pomp aanraden welke dus een verbeterde Eheim pomp is ! op de pomp zelf staat ook gewoon Eheim dus het is dezelfde pomp met verbeterde prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Aan die pomp had ik nog niet gedacht. Regelbaar en als ie heel stil is, dan geloof ik dat we een winnaar hebben.
Goeie, John.

Verwijderd

Als je deze pomp neemt , let dan op dat je ook de in- en uitlaat adapter nodig hebt (zie gerelateerde producten http://www.highflow.nl/po...-xt-usb-12v-standard.html)
Want die zitten er standaard niet bij ! en dan heb je ook nog twee G 1/4 fittingen nodig die weer in die adapters komen.

Je kan ook nog een flowmeter erbij plaatsen , http://www.highflow.nl/aa...-flow-meter-fhkuc-70.html met de kabel die je daaronder in gerelateerde producten ziet staan.

deze flowmeter werkt samen met de software die bij de pomp zit !
Ik heb de boel zelf nog niet lopende want zit te wachten op de graka , maar ik hoop dat deze flowmeter stil is ! :P

Neem in ieder geval GEEN goedkope flowmeter want die maken wel herrie en dat willen wij niet ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2009 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met die prijs zou je verwachten dat die adapters erbij inbegrepen zitten. Met al die kleine dingetjes hier en daar loopt de prijs goed op. Maar ik krijg nog wat vakantiegeld, dus doe ik 't maar meteen goed. Voor wat ik wil gaat 't bijelkaar boven de 600€ uitkomen, ben ik bang.

Verwijderd

Dat vond ik dus ook belachelijk dat die dingen er niet bij zaten, daar ga je toch echt wel van uit.
Heb je alles besteld en binnen en ziet dan pas dat je die adapters + fittingen nog nodig hebt dan is dat goed lullig. Vandaar dat ik je er ff op wees ;-)

Maar ben 't zeker met je eens , alles tesamen is het beetje duur ja ...
Met een paar honderd euro bouw je echt geen fatsoenlijke setup (ik ga cpu + graka koelen)
denk dat ik wel rond de 800 euro heb uitgegeven , gekke werk natuurlijk maarja wellicht eenmalig en
leuk om eens gedaan / gehad te hebben.

Verwijderd

Als stilte voor jou de enigste reden is voor waterkoeling dan lijkt me dat je best hier en daar wat kan bezuinigen en wat goedkopere onderdelen te kopen zoals goedkope waterblokken en goedkope radiator(s)
Want als je overclocken niet belangerijk vind dat hoef je ook geen super lage temp's te halen en dan is het ook niet nodig om bv een dure radiator te kopen want een goedkope radiator doet zijn werk ook goed alleen met wat minder koeling van de vloeistof en dat vind jij dan toch niet boeiend.
Zou wel wat betreft de slangen voor Tygon gaan (duurste slang) want die zijn flexibeler en dat is makkelijker monteren. Je kan ook een andere goedkopere pomp nemen en mits die regelbaar is gewoon wat langzamer zetten dan is die ook stil. Zolang de temp's niet hoger worden dan de cpu en graka zouden worden met standaard luchtkoeler ...is 't ok.

Anders maak hier eens een lijstje wat je tot nu toe hebt uitgekozen
Dan kunnen we meedenken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geluid is wel het belangrijkste, maar die kaarten worden toch wel wat warm in SLI, dus het water moet wel wat beter koelen dan de lucht 't nu doet.

Dit is wat ik nu in gedachten heb:
-Aquastream pomp
-XSPC RX360 radiator (6cm dik)
-Swiftech reservoir
-Masterkleer ½" slangen (dan maar iets minder buigzaam, ben geen koter met dunne armpjes)
-EK-Supreme LT Plexi
-2X EK-FC280 GTX SLI Plexi
(plexiglas, want ik wil toch de binnenkant zien i.v.m. vuil en algen e.d.)
-Koolance snelkoppelingen (voor radiator)
-Feser One vloeistof

Heb nog een paar vraagjes:
Is de Supreme LT minder restrictief dan de gewone Supreme?
Zijn die snelkoppelingen makkelijk los te maken aangezien je ze een kwartslag moet draaien, moet de slang meedraaien?

Verwijderd

Ik vind de radiator keuze wel goed ! omdat het je enigste radiator is voor 1 cpu en 2 gpu's zal het best nodig zijn dat je de 6 cm hoge versie neemt ! zou je een 3 cm hoge nemen dan ben je met 47 euro al klaar
(Alphacool NexXxoS Pro III - Rev. 2) maar durf niet te zeggen of je dan nog wel genoeg koeling hebt.

Aquastream pomp is perfect , moet je alleen nog keuze maken of je de standard / advanced / ultra versie neemt. De duurdere versies hebben meer extra's en is voor jou om uit te maken of je die nodig hebt.
Ik heb de duurste versie gepakt (ultra) omdat die een flow sensor connector heeft waaraan je een flowmeter (die ondersteund moet worden door de pomp !) kunt aansluiten die dan samenwerkt met de software van de pomp. Dus je ziet je flow op je monitor ! wel zo handig want dan hoeft de flowmeter niet in 't zicht zoals bij een gesloten kast.

Met Koolance snelkoppelingen bedoel je schroeffittingen ? ik heb daar geen ervaring mee. Ik ga alles met gewone fittingen en slangklemmen vastzetten.

Ek Supreme Lt , waarbij Lt staat voor "light" oftewel een goedkopere uitvoering.
Ik neem aan dat dat betekend , iets minder koelprestaties maar wellicht daardoor wel minder flowweerstand.
maar dat gok ik maar ...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 22:15:
Met Koolance snelkoppelingen bedoel je schroeffittingen ?
Ik bedoel deze: http://www.koolance.com/w...g/default.php?cPath=62_60

Die XSPC radiator schijnt wel goed te zijn met lage fan snelheid en dat betekent weer minder herrie.

Verwijderd

Topicstarter
Alle spullen al gekocht (en het zijn extreme flow snelkoppelingen van Koolance geworden).

Ik zit nu in de test fase buiten m'n kast en het probleem is dat ik met een flow rate van 115-118 l/u zit en 84-87 l/u in silent mode ('t liefst draai ik 'm in silent mode). Dus bij die 0.9 g/m komt ie totaal niet in de buurt. Ik weet waar 't door komt en wat ik eraan kan doen of misschien was 't te verwachten. Kan iemand me helpen?

Heb een Aquastream pomp met EK Supreme LT en 2x EK FC280GTX, XSPC RX360, Swiftech reservoir, Digmesa flowmeter, ½" slang, 8x 90° stukken en dus die snelkoppelingen.

edit: Met maar 1 GPU blok zit ie op 129-132 l/u. Ik heb specs van mensen gezien die meer met die pomp koelen dan ik, hebben die dan ook zo'n flow rate?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 20:23 ]

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 10:07
8 x 90° beperkt natuurlijk je flow rate, echter of dit de enige reden is geen idee.

Ik zelf had 90° koppelingen maar die heb ik verkocht en ga ze vervangen door de 45° variant :+

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:49:
Ik kan je verzekeren dat er verdomd weinig flow overblijft met zo'n zwakke pomp.

Ik ben, volgens mij, een van de weinige met een alphacool AP1510 op GoT maar dat ding heeft wel een opvoerhoogte van 6 meter met een max flow van 1500 liter/uur.
Even wat rekenen:

De sw van water is 4,17joule per gram per graad. Met 4,17watt kun je per seconde 1 gram water 1 graad in temperatuur verhogen.

Stel dat je - effe gemakkelijk rekenen - 417watt moet afvoeren aan warmte, en je wilt het water niet meer dan 1 graad in temperatuur laten stijgen, dan heb je 100 gram water per sec nodig, oftewel 360L per uur. Bij 10 graden temp verschil tussen in en uitgaande lijn (volgens mij is dat meer normaal) is het nog maar 36L per uur.

Waarom zou je in hemelsnaam 1500L/uur nodig hebben? Ok, dit is een erg theoretische benadering, maar als het verschil tussen praktijk en theorie ZO ontzettend groot is, dan moet er toch iets mis zijn met de praktische implementatie van waterkoeling.

Verwijderd

Topicstarter
freak-ish schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 08:50:
8 x 90° beperkt natuurlijk je flow rate, echter of dit de enige reden is geen idee.

Ik zelf had 90° koppelingen maar die heb ik verkocht en ga ze vervangen door de 45° variant :+
Met behulp van martinm's flowrate estimator (met vergelijkbare pomp) kwam ik nog boven de 1 g/m en dat is met meer 90° stukken, een restrictiever cpu blok en andere extra waterblokken die ik niet eens heb, heb wat overdreven eigenlijk om enigszins zeker te weten dat de Aquastream pomp het aan zou kunnen. Maar in de praktijk zit ik op de helft. Ik snap wel dat die estimator een estimate geeft, maar dat 't verschil zo groot is snap ik weer niet. Kan er misschien een foutje ergens tussen de flowmeter en software van de pomp zitten?

Ik heb eigenlijk geen zin om alles in m'n pc te bouwen en 't er daarna er weer uit te moeten slopen omdat 't totaal niet goed koelt. Ik ga 't toch maar proberen straks. Is de stock koeler van de gtx260 makkelijk weer terug te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Gister alles ingebouwd, vandaag de temps gecheckt. De flow rate is nu 110-115, da's iets meer dan de helft van het minimum (naar men zegt).
Mijn gpu's komen niet boven de 50°C en m'n cpu iets boven 50, dat is met Sacred 2 op max met 1680x1050. Dat spel is erg veeleisend, kaarten zaten soms al binnen 5 minuten tegen de 90°C, heb er 1 zelfs ooit betrapt op boven de 100°C na een uurtje spelen, maar da's dan zonder fans op max. De cpu is ongeveer hetzelfde als met de Scythe Mugen. Temps hetzelfde met Crysis Warhoofd op max.

Die temperaturen zijn goed genoeg voor mij, ik ben niet van plan om enorm te gaan overklokken. 't Was ook voornamelijk om m'n pc stiller te krijgen.
De vraag is alleen, zit er een foutje in de weergave van de flow rate of is ie gewoon goed genoeg op bijna 0.5 g/m?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

1 g/m is ruim 230 liter per uur.. dus op 1xx liter per uur kom je wel op 0.5 g/m uit.
waarschijnlijk zijn die stroomsnelheden behoorlijk overdreven, in amerika gebruiken ze ook voornamelijk systemen met extreem grote flow (wat eigenlijk onzin is, want dan heb je n grote pomp nodig, die zijn warmte ook in het water kwijtraakt, dus netto vaak hogere temps.
50/50/iets-meer-dan-50 zijn nog best nette temps voor n loop met 2 dikke gpu's en n cpu op een 360 rad. watvoor fans zitten dr ookalweer op die rad?

en check ff wat je watertemperatuur nou is, voel ff aan een slangkoppeling ofzo, als het water lauw is is het prima, als het water ook 40+ graden is is je rad te klein, of iig niet genoeg lucht dr doorhen.

Verwijderd

Topicstarter
De fans op de radiator heb ik uit de case (Antec 1200) zelf gehaald met 1200-2000 rmp en 39-79 cfm.
Aquasuite (software van Aquastream) gaf een watertemperatuur van bijna 40°C aan met fans op 1200 rpm.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

te kleine rad dus.. (iig, als je lagere temps wilt, en die temp sensor klopt, zit ie trouwens voor of na de rads?)
zonde.. mijn watertemp zit zo rond de 25-30 (kamertemp 20-25) met 2x 240, maar ik heb dan ook n gpu minder in de loop zitten..

[ Voor 24% gewijzigd door AlexanderB op 28-06-2009 23:07 ]

Pagina: 1