Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb sinds kort een core i7 systeem draaien. het betreft de volgende hardware:

core i7 920 met Thermalright Ultra-120 eXtreme 1366 koeler
Asus P6T deluxe V2
OCZ 6GB Platinum 1600mhz (3P1600LV2G x3)
Asus EAH 4850 met Actic cooling accelero twin turbo koeler
Zalman 600W voeding
4x 320GB sata seagate schijven

alles is nieuw behalve de videokaart (3 maanden oud) en de DVDrom en hardeschijven.

Het systeem draait Vista buisness 64bit

Nu heb ik het volgende probleem. Als ik prime 95 (Blend) draai dan loopt de pc na een minuut of 15 vast met de volgende error:
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 0.4978027344, expected less than 0.4
:(

(edit) ben nu bezig met een small FTT test van prime95, tot zo ver gaat dit wel zonder problemen. Test draait pas 15 min, ik update wel na een uur of 2. maar met bovenstaand probleem was dus binnen een kwartier al over. (/edit)

Het is geen temp probleem, de cpu haalt de 70 graden nog niet eens. idle is de cpu zo'n 34 graden.
Kast heeft ook 2x 80mm intake, 1x 120mm intake en 2x 80mm outtake fans dus airflow genoeg.

De pc is niet overclocked. alles in de bios staat op auto behalve de DRam voltage (1.66V) de geheugensnelheid (1600Mhz) en de timings (7-7-7-24 uit mijn hoofd, maar iig wat er op de OCZ site staat).

Mijn vraag is nu: heb ik een hardware probleem? Zo ja, is hoe kom ik er achter welk onderdeel niet goed is? Zo nee, waar komt het vast lopen dan door? Doe ik iets anders fout?
Ik was van plan de cpu te gaan overclocken, maar als de pc nu al niet stabiel is ga ik daar nog wel even mee wachten.

Overigens loopt de pc ook vast met een lagere DDR snelheid en minder voltage op de ram en lagere timings maakt ook niets uit.

Met het forum van Prime 95 kom ik iig niet echt een duidelijk antwoord tegen, 1 topic leek hier om en die had een kapotte ram module, maar het verhaal komt niet helemaal overeen dus voor ik onderdelen terug ga sturen wil ik graag jullie mening / sugesties om er achter te komen wat het probleem is.

alvast bedankt voor alle tips/hulp/oplossingen >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Wabs op 03-03-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-08 03:05
Heb je bij je memory ook je QPI voltage aangepast?
Indien je dit niet deed zet het is op 1.3. Dit is wat ze mij aangeraden hebben op het forum van OCZ.

test ff en laat het weten :)

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
bedankt voor je tip.

Ik ben nu dus bezig met een Small FTT test (prime 95) tot nu toe alles nog stabiel dus het zou idd op ram duiden (of zie ik dat verkeerd)?

Als deze test een uur of 2 heeft gelopen ga ik iig jouw tip proberen en dan weer blend testen. Loopt dit ook vast dan ga ik jouw tip wat eerder testen. uitslag, goed of slecht, komt er dus aan, gaat alleen ff duren.

(edit)
Small FTT gaat dus prima, 2 uur verder nu en niets aan de hand. ga nu het voltage verhogen van de QPI, en dan weer blend test doen, hopen dat het helpt.
(/edit)

[ Voor 18% gewijzigd door Wabs op 03-03-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
net qpi voltage op 1.3v gezet. Mag niet baten. Krijg weer de zelfde errors.

Oveirgens valt het nu wel op (ik zat er deze keer bij en ben niet iets anders gaan doen) dat de cores (8 stuks door HT) 1 voor 1 weg vallen.

ff de log:
de eerste valt weg na 0 minuten.
dan 3 na 1 minuut
dan nog 1 na 4 min
vervolgens nog 1 na 7 min
toen heb ik de test maar gestopt omdat nog maar 1 core (gezien als 2) nog aan het werk was. fouten zat dus. Er is iets mis, maar wat?! |:(

Dit was dus prime 95 op Blend. Small FTT werkt wel prima voor 2 uur. Temp kwam niet boven de 64 graden.

wie heeft er meer tips of mogelijke oorzaak aanwijzingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Draai eens memtest86 (Google!) en kijk eens of je RAM fouten geeft. Zoja, dan word het een gevalletje RAM RMA denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de cores wegvallen dat heet turbo mode dacht ik. Je cpu overclockt 2 cores en schakelt 2 cores uit bij bijv. games die lange niet alle 8 threads benutten.

Installeer prime95 even opnieuw anders. Heb je verder geen problemen want dat is het misschien gewoon een software probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
nee heb ook af en toe dat de pc spontaan reboot. vandaar dat ik ging testen. is dus niet een probleem dat zich alleen met prime95 voordoet.

Prime installeer ik wel even opnieuw nadat ik de memtest heb gedaan (dat ga ik nu doen).

bedankt voor alle tips tot nu toe. ill keep you posted.

zal ook na memtest (als dat niets oplevert) even turbo mode uitzetten en kijken of het dan ook gebeurt.

[ Voor 15% gewijzigd door Wabs op 03-03-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
memtest gaf geen fouten.

nu ff turbo uit zetten en nog es prime downloaden en testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Thandor

SilverStreak

Memtest is een procedure die lang kan duren. Weet je zeker dat je deze volledig hebt door laten lopen? Krap twee uur is namelijk nogal weinig :).

Wat je overigens kunt proberen is even werken met één DIMM. Test ze alle drie individueel. Mocht er één DIMM bij zitten waar het systeem steeds mee crashed dan weet je genoeg :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
yep dat was ik van plan om morgen te doen.
test is nu 1 keer tot 100% door gelopen (1 pass) ik laat de test morgen wel de hele dag lopen, kijken of dat wat oplevert. anders idd elke module los proberen en dan nog es prime draaien.

net iig nieuwe versie van prime gedownload en met turbo uit. was erger dan vorige keer, zo goed als instant reboot. zelfde foutmelding in de result file van prime.

reboot, nog es geprobeerd. en nu lijkt het wel te draaien, weer 1 voor 1 uitval van threads alleen....

Let er even op dat je de editknop gebruikt als je iets wilt toevoegen :). Op deze manier schop je steeds onnodig het topic omhoog. Dit zgn. 'bumpen' mag pas als er 24 uur lang geen reactie is geweest.

[ Voor 92% gewijzigd door Thandor op 03-03-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Net weer prime gedraaid. nu Large FFT geselecteerd. Weer reboot binnen 3 minuten.
Probleem is alleen dat large fft ook iets van ram vraagt dus het nog prima een ram probleem kan zijn....
morgen maar eens de geheugen repen stuk voor stuk proberen.

Is er een manier om prime95 op 8 threads te draaien met een cd boot os (ubuntu of zo?) op hirens boot cd staat een mini windows xp, dat heb ik ook getest maar die ziet maar 1 core. en dus maar 2 threads. en dat liep dus ook zonder problemen.

Als ik het op ubuntu of zo wel kan testen dan weet ik zeker dat het hardware is en geen software (toch?). 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door Wabs op 03-03-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Thandor

SilverStreak

Wabs schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:16:
Als ik het op ubuntu of zo wel kan testen dan weet ik zeker dat het hardware is en geen software (toch?). 8)7
Bijna zeker tenzij Ubuntu met dezelfde 'bug' (of wat dan ook) kampt. Die kans is natuurlijk wel klein.

Onder Ubuntu kun je bijvoorbeeld cpuburn gebruiken. Het kan zijn dat je deze zelf moet compileren en nadien handmatig 8x op moet starten. Het compileren van cpuburn kan overigens prima middels een LiveCD. Ik heb dit een week of twee geleden ook gedaan :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Eens met Thandor. Memtest 2 uur laten lopen is niet genoeg :) Die plotselinge reboots wijzen overigens meer op een voedingprobleem, maar omdat hij er met Prime95 SmallFFT's niet uitklapt weet ik het ook niet meer.

Ooooh wacht...
* omgwtfbbq bedenkt zich net wat
Asus bordjes zijn heel picky wat RAM betreft, en OCZ is één van de merken die zelden goed werkt op aangegeven specificaties. Verlaag de timings eens wat (8-8-8-30 ofzo) en verhoog het voltage ietsjes. Kijk eens of dat werkt :) (En kijk eens op de QVL (Google!) van je P6T of het OCZ RAM erop staat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
memtest is nu aan het lopen, ben pas rond 4 uur weer thuis dus dan heeft ie iig genoeg kunnen testen.
Heb de timings ook iets verhoogd.

QVL kijk ik straks naar, nu ff geen tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
als je het daarna nog steeds niet goed krijgt ga naar het forum van OCZ zelf , die helpen je zeker en vast verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

De pc is niet overclocked. alles in de bios staat op auto behalve de DRam voltage (1.66V) de geheugensnelheid (1600Mhz) en de timings (7-7-7-24 uit mijn hoofd, maar iig wat er op de OCZ site staat).
De voltages van OCZ Platinum DDR3 1600 zijn 1.9V uit mijn hoofd. Maargoed ik had zelf ook problemen met dit geheugen goed draaiend te krijgen. Bij mij lag het probleem bij de trfc waardes van de dimm sloten. Stonden bij mij op 90ns, daarmee bluescreens binnen 15 minuten prime95. Verhogen naar 110 of 160 in de BIOS loste dit op. Mocht memtest dus geen problemen vinden: maak even een foto van de BIOS omtrent de geheugen settings. De andere tip van het OCZ forum is een aanrader, goede en snelle hulp daar (hou wel rekening met amerikaanse kantooruren).

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
die voltages van 1.9 zijn niet echt aan te raden op een i7 systeem dacht ik. Volgens wat ik las zou intel als max 1.65 gezegd hebben.
Ik blijf daar dus ook mooi onder ;)
Maar ja die trfc heb ik nog zien voorbij komen toen ik op OCZ aan het lezen was dus dat kan idd veel helpen.
Zij weten het natuurlijk zelf het beste zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
dit is het OCZ geheugen dat ik heb Zoals je ziet speciaal voor core i7 en 7-7-7-24 timings op 1.65v

Ik zal zo even de fora van OCZ door gaan pluizen. ben nu niet thuis dus ik heb geen idee hoe memtest verloopt nog. Kans is inderdaad vrij groot dat het iets met timings is. Als ik thuis ben post ik meer info. bedankt voor alle tips tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

In mijn geval draaide memtest 10 uur stabiel met een trfc van 90, maar binnen 15 minuten BSOD in Prime95.

Omdat ik zelf mijn probleem op het OCZ forum heb staan, heb ik toen ook het forum doorgezocht, ik kon mij een topic herinneren met iemand met jouw mobo/cpu/geheugen, even opgezocht: i7 920 Trying for 7-7-7-24 w/DDR3 PC3-12800/ 1600MHz / Platinum. Helaas voor jou heeft de topicstarter aan het einde niet meer gereageerd lijkt het (niet echt oud topic, dat wel), dus geen idee of het voor hem nu opgelost is of niet, maar je zult er misschien wat info uit kunnen halen.

[ Voor 20% gewijzigd door the_RJ op 04-03-2009 12:40 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
memtest draait zonder problemen tot nu. net gestopt, 8 passes.

dat topic (een post boven mij) heb ik ook gevonden inderdaad. Helemaal doorgelezen en wel wat info uit gehaald. Hij heeft iig het zelfde probleem, het is dus een timing verhaal van het geheugen en niet een hardware fout (wat ik eerst dacht). Ik ga zo ook even kijken of mijn pc net zoals persoon op OCZ forum met timing van 8-8-8-24 wel stabiel draait. Ben benieuwd of dat wat wordt, anders start ik idd wel een topic op OCZ forum aangezien het probleem heel erg richting geheugen timing probleem wijst. |:(

lijkt er dus wel op dat mijn hardware niet stuk is 8)

Ik zal hier nog wel posten als ik een definitieve oplossing heb, dan hebben andere misschien ook nog wat aan het topic.

edit:

heb net de timings van het geheugen op 8-7-7-24 gezet en nu draait prime 95 (blend) al een uur zonder problemen. Het hele verhaal lijkt dus opgelost, al vind ik het wel raar dat het geheugen de specs op hun eigen site niet haalt (op dit bord iig). PC is iig stabiel nu dus ik ben blij. 8) binnenkort es de proc kietelen.

thnx voor alle hulp iig. O+

[ Voor 19% gewijzigd door Wabs op 04-03-2009 16:11 ]

Pagina: 1