Ik ben bezig met een projectje waarbij ik gebruik maak van een 40mm casefan. De casefan heeft zelf al een RPM meter aan boord. Nu is het hem alleen dat ik de RPM wil meten, terwijl de ventilator niet op stroom werkt maar op de wind (tijdens een vrije val). Daarvoor vroeg ik me af hoe de rpm meter van een casefan nou precies werkt. En eigenlijk zou het het beste zijn als we een schema hadden van de printplaat van een standaard casefan (met rpm-meter). Ik zou namelijk de rpm-meter alleen maar willen gebruiken, en laten werken op 5V, dus zonder dat de fan draait. Daarvoor heb ik dus het schema nodig van een printje van een casefan. Ook zou het fijn zijn als jullie tips hadden voor hoe ik dit precies uit kan voeren.
Kortom:
- Ik wil van een fan de RPM meten, zonder dat hij draait. (evt. is 5V mogelijk om hem op aan te sluiten)
- Ik zou graag het schema van een printplaatje van een casefan willen hebben.
Ik hoop dat dit mogelijk is, en dat jullie me kunnen helpen.
Kortom:
- Ik wil van een fan de RPM meten, zonder dat hij draait. (evt. is 5V mogelijk om hem op aan te sluiten)
- Ik zou graag het schema van een printplaatje van een casefan willen hebben.
Ik hoop dat dit mogelijk is, en dat jullie me kunnen helpen.

De hall-sensor meet welke pool er aanwezig is (N of Z) en schakelt dan de spoelen zo dat de rotormagneet aangetrokken wordt in de gewenste draairichting. Zodra de rotor 1/4 verdraaid is, meet de hall-sensor dit en zullen de spoelen omgepoold worden, zodat de rotor blijft draaien.