Linux server aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 19:15
Beste medetweakers,

Momenteel zit ik voor een buitenlandse stage in Barcelona. Daar mag ik een linux-servertje gaan bouwen die met een webinterface te besturen is. Nu heb ik de server gebouwd, Ubuntu Server 8.0.4 ingericht als web-file-print-imaging server en XEN server.

Nu moet het mogelijk worden dat de server te besturen is via een interne webpagina. De dingen die moeten kunnen zijn:
- Gebruikers en groepen aanmaken
- Printerconfiguratie via CUPS.
- Serverstatus controleren.
- Server rebooten / ram inzien etcetera.

Maar hoe ik dit in PHP kan gaan programmeren is voor mij vooralsnog een raadsel. Ik heb gedacht om configfiles weg te laten schrijven met PHP, maar dit is niet zo'n nette oplossing .

Kunnen jullie me een schopje verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik zou eens naar de sourcecodes van o.a. Webmin kijken en zien hoe het daarmee gedaan is. Webmin is in staat de vier dingen die je noemt netjes op te roepen/te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietman792
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 14:19
Kijk eens hiernaar:
http://ebox-platform.com/

Volgens mij is dit precies wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 19:15
MacBreQ en frietman792,
Bedankt voor de snelle reacties! Top!
Ga nu aan het experimenteren :)

[ Voor 68% gewijzigd door Charles Nasi op 03-03-2009 15:53 . Reden: Reactie inkorten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
Met phpsysinfo kan je ook wat leuke dingetjes uitlezen over je hardeschijf, processor, pci slots, geheugen etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is in PRG de bedoeling dat je zelf wat inzet toont, en aangeeft wat je al zelf geprobeerd hebt. Het is niet de bedoeling om hier een vraag neer te dumpen en te verwachten dat mensen je aan het handje nemen, of om om kant en klare oplossingen te vragen.

Als je concrete programmeer problemen hebt kun je natuurlijk altijd een nieuw topic openen.

Als het meer over het beheren van de server zelf gaat kun je beter in een van de andere sub-forum's posten.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 03-03-2009 16:41 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.