B&W 804 & Receiver keuze

Pagina: 1
Acties:

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Aangezien GoT ook een Audi & Hifi forum heeft toch maar hier proberen te plaatsen.

Met name vanwege de minder " audiofiele" houding hoop ik hier een nuchter advies te kunnen verkrijgen voor de aanschaf van een Set B&W 804 S speakers.

Zijn er mensen hier met een B&W 804 S ? Zo ja, welke receiver gebruiken jullie hierbij en wat zijn de bijbehorende ervaringen?

Ik ben al een aantal keer wezen luisteren bij diverse zaken en de B&W 804 serie speakers staan hierbij absoluut op nummer 1. (over smaak valt niet te twisten uiteraard)

Het nadeel hierbij is echter het prijskaartje, nou wil ik dit in eerste instantie opvangen door de receiver/versterking 2dehands te kopen.

Ik kan de speakers nieuw voor een zeer scherp bedrag krijgen (3400euro) en ik wil eigenlijk een occassion zoeken voor maximaal 1600 euro. Zijn er surround receivers in deze prijsklasse die jullie mij kunnen adviseren?

Ik heb de volgende occasions op het oog :

Arcam AVR 350 : 1000
Rotel 1067 : 1299
Marantz :SR12S1 1500

Helaas kan ik deze receivers niet zomaar testen of beluisteren bij een audio zaak. Met uitzondering van de rotel 1067 die eigenlijk behoorlijk goed klonk bij Hobo.

Zijn er eventueel nieuwe toestellen (receivers) die in de prijsklasse 1000-2000 zitten en de voorkeur hebben boven de bovenstaande occasions?

Of zijn er eventueel andere modellen waar ik op moet zoeken/letten in de occassion markt voor een surround receiver?

De Arcam kan ik waarschijnlijk voor minder als 1000 krijgen maar deze zou niet genoeg kunnen leveren volgens de meeste audio forums. Iemand hier ervaring mee toevallig?

Hopelijk is het topic een beetje duidelijk, in het kort, welke surround versterker/receiver zouden jullie mij adviseren voor deze set speakers? Zijn er geschikte occasions in mijn prijsklasse? Zijn de aanbiedingen wat betreft gebruikte receivers interessant voor mij?

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 03-03-2009 15:35 ]

Mijn V&A

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Mijn mening: hou Ebay Duitsland in de gaten voor een 2e hands eindbak, als je een beetje weet wat je smaak is of als je de gok durft te nemen dat de versterker misschien niet 100% bij je past qua geluid. Zo heb ik voor 520e inc verzenden een Parasound HCA 806 op de kop getikt. 1,2kva transformator. Die kan dus ook echt het vermogen leveren wat ze opgeven. Maar het heeft erg goed uitgepakt voor mij, ik ben er megablij mee. Super controle over de speakers en ik vin m'n geluid nu geweldig. En geen receiver van 1000e die kan tippen aan de kwaliteit van die versterker. Leuk surround versterkertje als pre, aangezien ik ook vaak surround gebruik.

Ook al loop je het risico dat het geluidskarakter niet 100% bij jouw smaak/speakers hoort, kan je al vaak wel door te zoeken in de richting komen van welke merken je wel en niet moet hebben. En als je dan voor dat geld zo een mooie eindbak hebt, dan denk ik eveneens dat de extra kwaliteit die je hebt opweegt tegen het beetje verschil in geluidskarakter tussen wat je hebt en wat je wilt.

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 03-03-2009 15:42 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Workaholic
  • Niet online
Een stomme vraag als audio leek, kan ik een eindversterker gebruiken met een surround receiver zonder hierbij een vertekend stereo/surround beeld te krijgen?

Een verkoper wist mij te vertellen dat je hierbij ander geluid krijgt omdat de versterker dan alleen de L en R speakers aanstuurt en de overige via de surround. Kortom verschillend geluid.

Mijn V&A

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 22:42

Jag

Om te beginnen: goede speaker keuze :).

En ja, wat je aansnijdt is een beetje een heet hangijzer: daar wordt ook hier heel verschillend over gedacht. Ik denk persoonlijk dat je met een goede receiver een heel eind komt. Maar er zullen vast weer een aantal mensen zijn die zullen beweren dat de 804's heel "moeilijk aan te sturen zijn". Dat wordt meestal geroepen met dure speakers :+.

Als je een losse eindversterker koopt zit je wel aan de safe side en het kost je de kop niet in principe. Het bezwaar van verschillend geluid zie ik niet zo. Uiteraard moet je wel netjes de levels instellen onderling tussen alle speakers. Maar dat moet sowieso altijd (belangrijk!), of je nou een losse eindversterker gebruikt of niet.

Maar het wordt sowieso een surround opstelling? Ik zou me dan richten op wat je belangrijk vindt dat een receiver allemaal kan. Als ik iets nieuws zou kopen bijvoorbeeld, zou ik per se video up conversion, genoeg hdmi in- en outputs, en uitgebreide auto-level en delay en een goede handmatige EQ erin belangrijk vinden. Maar dat is voor iedereen anders.

[ Voor 19% gewijzigd door Jag op 03-03-2009 17:15 ]

• JT

JT

VETAK y0

Workaholic schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:21:
Een stomme vraag als audio leek, kan ik een eindversterker gebruiken met een surround receiver zonder hierbij een vertekend stereo/surround beeld te krijgen?
Niveau's kan je per kanaal aanpassen en moet je sowieso doen omdat de speakers elk op een andere afstand van de luisterplek staan. Als hij het heeft over klankkarakter dan heeft hij misschien een punt. Maar dat beetje verschil in klankkarakter (je versterker heeft daar een relatief klein aandeel in, speakers en akoestiek veel meer) kan je of oplossen door een meerkanaals eindversterker te nemen (de mijne is 6 kanaals) en anders zou ik persoonlijk me niet zo druk maken om het beetje verschil in klankkarakter, vanwege de grote winst in kwaliteit die je dan boekt voor je voorste speakers.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Workaholic
  • Niet online
Wat betreft de surround keuze, dit komt met name omdat het toch een 50/50 verhouding tussen films kijken en muziek luisteren.

Mijn eisen voor wat betreft het surroudn zijn totaal niet hoog, het huidige JBL setje + harmon kardon (500 euro totaal) voldoen prima! Sub opendraaien en het surround idee heb je wel met DTS.

Het gaat mij persoonlijk meer om het stereo/muziek wat op dit moment ronduit saai is en niet prettig is om naar te luisteren.

Dus ik wil graag investeren in de voorkant en eventueel een goede center om aan de voorkant een goed balans te krijgen. Ik zat zelf te denken aan wat goedkopere speakers van B&W voor de rears.

Mijn V&A

• JT

JT

VETAK y0

Ja, ik zou proberen een center uit dezelfde serie als je front speakers te regelen. Regel en 6 kanaals eindbak, bi-amp je fronts en center en hang die andere speakers aan de receiver. Dat lijkt mij het beste voor jou :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

De Marantz. Die zal ze zeker goed kunnen aansturen.

• Workaholic
  • Niet online
Spreek je uit ervaring Koeitje? Of kijk je hierbij naar de specs?

Ik heb begrepen dat marantz niet mag worden vergeleken met de Rotel 1067 omdat deze top of the line is en een veel stabielere voeding heeft in tegenstelling tot de marantz.

[ Voor 57% gewijzigd door Workaholic op 04-03-2009 09:04 ]

Mijn V&A

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-12 22:26
de arcam is een prima versterker... inmiddels voor rond de €700 te verkrijgen in de UK... weinig poespas, neutraal geluid. of het past bij een b&w 804... geen idee. heb ze laatst beluisterd met Totem Acoustic Hawk en Sttaf, vond daar het laag tegenvallen. Met Opera Grand Mezzo klonken ze iig zeer goed. Draai ze hier met oude mission speakers. Klinkt niet verkeerd, maar de versterker kan meer aan.

NB: de totem klonk super met een buizenversterker, dus de versterker heeft zeker invloed op de klankkleur!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Jammer dat je niet ietsje eerder was. Vandeweek werd er een leuke Arcam combo tweedehands aangeboden: AVP700 preamp met een P7 eindversterker. Dat doet het nog een stukje beter dan de AVR350. Voor de prijs is een AVR350 echter nogsteeds een prima ding. Inmiddels is er ook een AVR600 maar die dik boven je budget. Ik vermoed dat die technisch redelijk overeenkomt met een AVP700+P7.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op wat voor receiver heb je de B&W's mogen beluisteren? Aangezien de receiver ook van invloed is op het totale geluid lijkt het me verstandig om te proberen de Arcam, Rotel en Marantz op de B&W's te gaan beluisteren.

Hobo heeft de Arcam AVR 300/S voor € 800,- als occasion staan. Ook de Rotel RSX 1057 staat er voor € 999,- en de Rotel RSX 1067 voor € 1449,-

Met een beetje geluk hebben ze ook een set B&W 804 S staan waarop je deze kan beluisteren, het gaat immers om veel geld!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Workaholic schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 09:03:

Ik heb begrepen dat marantz niet mag worden vergeleken met de Rotel 1067 omdat deze top of the line is en een veel stabielere voeding heeft in tegenstelling tot de marantz.
En wat is die Marantz dan? Instapmodel van €3000 en 27 kg ;) ?
Ik denk dat je met al die receivers goed uit de voeten zal kunnen. Die 27 kg van die Marantz zal ook wel niet uit een loden grondplaat bestaan aan de trafo te zien :P (Rotel weegt 20.4 kg).
En een gevoeligheid van 90db bij 2.83 volt op 1 meter en een nominale impedantie van 8 ohm zijn nu ook niet echt waardes om van te schrikken. Natuurlijk verdient zo'n speaker een goede versterker, maar echt lastig aan te sturen zullen ze ook wel niet zijn tenzij hij een erg grillig impedantieverloop heeft.
Ik zou me dus meer zorgen maken om de klankkleur (is het jouw smaak of niet?) dan het vermogen deze klasse receivers. Ik zag iemand met jouw speakers op een Marantz SR8001 (hoogste model uit de Range serie, die SR12S1 is uit de hogere Premium serie en zal dus niet minder zijn) en die zei geen vermogen tekort te hebben na zijn voor- eindcombinatie verkocht te hebben uit ruimtegebrek.

Die Arcam is trouwens een duidelijke (prijs)klasse lager, maar heeft ook een erg degelijke voeding en zal dus hoogstwaarschijnlijk ook wel voldoen. De meeste mensen die hem gehoord hebben zijn er namelijk erg enthousiast over.

Duitse testen van de SR12S1: http://www.testberichte.d...rantz_sr12_s1_p27561.html
RSX-1067: http://www.testberichte.d...otel_rsx_1067_p32446.html

[ Voor 14% gewijzigd door mac1987 op 04-03-2009 18:11 ]

Verwijderd

Workaholic schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 09:03:

Ik ken de reputatie van die Marantz ;). Is niet echt speelgoed meer.

Op HT forum staat er trouwens eentje te koop:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85509.0
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=85510.0

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 18:20 ]

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Mijn ervaringen met de 804s:

- Arcam avr350: verfijnd, laag mag wel wat meer punch hebben
- Rotel: 1067: gedetailleerd, krachtig geluid (zou voor film mijn eerste keus zijn), voor muziek vind ik 'm misschien iets te rauw
- Marantz PM11: iets gemoedelijker maar zeer fraai en muzikaal
- Marantz PM15: wordt wat sloom in het laag, geen partij voor z'n grote broer

Ik zou voor een (zo dik mogelijke) Marantz opteren wanneer je er ook veel stereo-muziek mee gaat luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 04-03-2009 18:27 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Workaholic
  • Niet online
De kogel is door de kerk, de 804s zijn besteld.. nu nog een geschikte receiver vinden.. liefst occasion..

Mijn V&A

Verwijderd

Ik zou voor die grote speakers gewoon kijken naar een voorversterker en een eindversterker. Denk dat ze namelijk heel wat power lusten 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 19:37:
Ik zou voor die grote speakers gewoon kijken naar een voorversterker en een eindversterker. Denk dat ze namelijk heel wat power lusten 8)
Omdat ze groot zijn? :?

Verwijderd

De afmeting van de speaker heeft er niks mee te maken, maar die drivers lusten best wat power (staat de 800 serie ook bekent om). Als hij voor de pre/end combi gaat kan hij de laatste altijd nog upgraden als hij toch nog meer wil, maar een krachtige geïntegreerde versterker kan natuurlijk ook altijd. Wellicht dat hij naar 2e hands Classé kan kijken (vorige serie). Er staat nog een Cap 151 op het htforum dacht ik.

Speel zelf met Aaron versterking op Sonus Faber, maar weet niet of die ook goed matcht met B&W. Vind het iig een hele degelijke en goed gebouwde versterker die alles fijn weergeeft.

Afbeeldingslocatie: http://wizard.av-links.net/pict/sov/IMG6-800.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 20:50 ]

• JT

JT

VETAK y0

Workaholic schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 18:44:
De kogel is door de kerk, de 804s zijn besteld.. nu nog een geschikte receiver vinden.. liefst occasion..
Mijn idee geen optie dus? ;)

Ecodan warmtepomp

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Gluten Parody schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 18:21:
Ik zou voor een (zo dik mogelijke) Marantz opteren wanneer je er ook veel stereo-muziek mee gaat luisteren.
De Arcam AVR350 staat ook als erg goed bekend voor stereo. Volgens velen beduidend beter dan de AVR300, maar daar kan ik zelf niks over zeggen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Hallo,
Je geeft aan dat je de speakers voor 3400 euro kan krijgen. Kun/wil je aangeven waar, ik heb al langere tijd interesse in deze speakers!

• hydrah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08 09:11
Ik zou voor de Marantz gaan of voor een tweedehands Primare (SPA21).

Ik denk dat deze versterkers het besten uit de 804 halen, doch het wel persoonlijk is.

I take my twist with a shout !

• Workaholic
  • Niet online
JT schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 20:46:
[...]

Mijn idee geen optie dus? ;)
Uiteraard, maar het nadeel is dat het via ebay moet. Ik overweeg om een occasion te kopen in een winkel zodat ik hem eventueel zou mogen testen op de speakers. Blijft immers om een hoop geld gaan 1500-2000 euro.
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:16:
Hallo,
Je geeft aan dat je de speakers voor 3400 euro kan krijgen. Kun/wil je aangeven waar, ik heb al langere tijd interesse in deze speakers!
Ik mocht de naam helaas niet noemen omdat het hierbij om een uitzondering ging.. Maar ik weet nog een set te staan voor 3100 euro bij een particulier E-mail me maar even op het profieladres.
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 20:42:
De afmeting van de speaker heeft er niks mee te maken, maar die drivers lusten best wat power (staat de 800 serie ook bekent om). Als hij voor de pre/end combi gaat kan hij de laatste altijd nog upgraden als hij toch nog meer wil, maar een krachtige geïntegreerde versterker kan natuurlijk ook altijd. Wellicht dat hij naar 2e hands Classé kan kijken (vorige serie). Er staat nog een Cap 151 op het htforum dacht ik.

Speel zelf met Aaron versterking op Sonus Faber, maar weet niet of die ook goed matcht met B&W. Vind het iig een hele degelijke en goed gebouwde versterker die alles fijn weergeeft.

[afbeelding]
Mooie versterking heb je daar staan! Past ook mooi bij het meubel ;)

Een losse voor en eind is leuk, maar is misschien iets voor de toekomst. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een enkele receiver, past beter in de meubel, vriendin is blij, minder kabels etc.

Kan ik later alsnog uitbreiden..

[ Voor 68% gewijzigd door Workaholic op 05-03-2009 08:03 ]

Mijn V&A

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Heeft je huidige H/K-setje misschien pre-outs voor FL en FR?

Dan heb je nog een andere optie. Diverse merken hebben stereoversterkers met de optie om één lijningang een vast volumeniveau mee te geven. Arcam noemt het "Processor Mode", Naim noemt het een "Programmable unity-gain audio-visual input", bij sommige andere merken kun je de pre-in gebruiken alsof het een line-in was, ...

Je kun je €1600 dan uitgeven aan een stereo-versterker (voor dat geld koop je leuke dingen :)). Apparaten als je cd-speler en andere muziekbronnen sluit je direct aan op deze stereoversterker. Voor surround blijf je je huidige receiver gebruiken, welke het geluid voor de voorkanalen doorsluit naar de stereoset.

Dat lijkt me het overwegen waard, als je nu tevreden bent met het geluid bij films. Zo investeer je enkel in het beste geluid bij muziek. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Workaholic
  • Niet online
Helaas niet, dus dat gaat niet werken.

Heb vandaag een PrimeraPrimare i30 aangesloten gehad op de B&W 804, erg mooi, maar het viel me weer tegen bij een cdtje van faithless.. weinig lage tonen :( Een R&B cdtje daarin tegen klonk helemaal niet.. mijn logitech speakersetje klinkt dan veel beter.

Ik denk dat de 804 niet echt een House/Bass/R&B achtige speaker is..

edit:
lol @ tiepVout

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 07-03-2009 18:23 ]

Mijn V&A

• Xander
Workaholic schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:06:
Jammer, het had een mooie compromis kunnen zijn. :)
Heb vandaag een Primera i30 aangesloten gehad
Primera :D _O-

sorry :>

Verwijderd

Heb vandaag een PrimeraPrimare i30 aangesloten gehad op de B&W 804, erg mooi, maar het viel me weer tegen bij een cdtje van faithless.. weinig lage tonen :( Een R&B cdtje daarin tegen klonk helemaal niet.. mijn logitech speakersetje klinkt dan veel beter.

Ik denk dat de 804 niet echt een House/Bass/R&B achtige speaker is..

edit:
lol @ tiepVout
Let ook goed op dat je wel een cd meeneemt met goede opnamen. Veel goede sets laten ook echt horen wat je erin stopt, en het verschil tussen een goed opgenomen cd en een slechte klinkt dan als dag en nacht.

Wellicht dat je ook eens een andere versterker combi kan proberen. Die I30 is namelijk wel erg goed, maar wellicht dat het toch niet zo goed matcht. Als je echt van een gevuld en warm geluid houdt moet je Naim eens uitproberen (staat op dit moment een Supernait :) op het htforum voor 2500,-)..

Verwijderd

edit:
lol @ tiepVout

Heb ook 2 Logitech speakersetjes (2.1 en 5.1), die, in het 'laag' er lustig op los "pompen".
In mijn hoofdset gebruik ik de 803 (groter broertje van de 804), en daar gaat het er wat discreter (beschaafder) aan toe. Mijn versterker mag er nochtans ook wel zijn: McIntosh MA6850.

Dat een 804 het minder goed op R&B etc. is logisch, daar is ie ook niet voor ontworpen...
Je hebt nl 'laag' en 'echt laag'

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:04:
Dat een 804 het minder goed op R&B etc. is logisch, daar is ie ook niet voor ontworpen...
Sorry, maar dit soort uitspraken vind ik altijd de grootste onzin. Een goeie speaker is niet ontworpen voor een bepaalde muziekstijl. Wat er aan signaal in gaat hoort gewoon goed en neutraal weergegeven te worden. De 804's zitten in een klasse waarbij je dat zeker mag verwachten. Maar als jij zegt dat je Logitech speakersetje lekkerder klinkt dan vraag ik me echt af of je niet gewoon het verkeerde soort speakers hebt gekocht :)

• Workaholic
  • Niet online
Exirion schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:07:
[...]

Maar als jij zegt dat je Logitech speakersetje lekkerder klinkt dan vraag ik me echt af of je niet gewoon het verkeerde soort speakers hebt gekocht :)
Dit was uiteraard wat overdreven gezegd, maar ik probeer aan te geven dat ik geen laag hoor die er in thuis hoort? Ook wat bekende nummers van phill collins hadden vooral hoog maar niet het "laag" wat het nummer normaal wel heeft?

Maar goed, het blijft natuurlijk een kwestie van "smaak". Ik ben zelf niet weg van overdreven bass of "stampende" speakers (dan ga ik wel stappen ;-)), maar ik ben niet vies van een strakke en net klinkende bass.
Goede keus die speakers! Ik heb ze ook :)

Ik heb de speakers aangesloten op een Denon AVR-2808 receiver. Klinkt super! B&W speakers zijn gewoon makkelijk aan te sturen. Veel luisterplezier!
Ik heb een denon van 100watt aangesloten gehad op de 804 en ik dacht even dat het andere speakers waren? Eerder een 6 serie :(? Ben benieuwd hoe jouw denon toch een goed geluid geeft op die 804s?

Ik heb juist begrepen dat de 804 wel wat extra stroom lust..en tevens niet echt simpel is aan te sturen als je er alles uit wil halen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 07-03-2009 19:32 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Goede keus die speakers! Ik heb ze ook :)

Ik heb de speakers aangesloten op een Denon AVR-2808 receiver. Klinkt super! B&W speakers zijn gewoon makkelijk aan te sturen. Veel luisterplezier!

Een tip: als je later een surround set wilt maken met bijpassende speakers maar de 805s is te duur? Koop dan de CM-1 en CM-Center, die passen er enorm goed bij. Zelfde drivers en electronica. De CM-1 is zelfs zo goed dat het niet veel scheelt met de 804s als je ze naast elkaar zet.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Workaholic schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:24:
Dit was uiteraard wat overdreven gezegd, maar ik probeer aan te geven dat ik geen laag hoor die er in thuis hoort? Ook wat bekende nummers van phill collins hadden vooral hoog maar niet het "laag" wat het nummer normaal wel heeft?
Je bent misschien speakers gewend die niet zo heel geweldig zijn. De Logitechs zijn daar in ieder geval een mooi voorbeeld van: die dingen hebben dreunend laag dat niks met een echte bass te maken heeft. Je hoort zelfs laag (vooral resonantie) als er niet veel laag in de muziek zit.

Een goeie speaker, hoe groot die ook is, zal geen laag weergeven dat er niet is. In jouw oren klinkt dat misschien wat magertjes omdat je dik aangezet geluid gewend bent. Je zult ook merken dat sommige opnamen op CD gewoon vlakjes klinken. Draai een goed opgenomen CD met lekker laag, van welke soort muziek dan ook, en het zal op je 804's ongetwijfeld goed moeten klinken :)

En ook al ben ik best een fan van Phil Collins, de opnamen van z'n nummers zijn vaak beroerd... Neem dat dus niet als referentie.

Verwijderd

[...]

Sorry, maar dit soort uitspraken vind ik altijd de grootste onzin. Een goeie speaker is niet ontworpen voor een bepaalde muziekstijl. Wat er aan signaal in gaat hoort gewoon goed en neutraal weergegeven te worden. De 804's zitten in een klasse waarbij je dat zeker mag verwachten. Maar als jij zegt dat je Logitech speakersetje lekkerder klinkt dan vraag ik me echt af of je niet gewoon het verkeerde soort speakers hebt gekocht :)
Sorry daar heb je mis.
Speakers kunnen wel ontworpen worden voor een bepaalde geluid stijl .

Verder goeie speakers worden wel ontworpen voor een bepaalde geluid stijl .
De kef's klinken erg goed bij classic muziek en films maar klinken voor geen meter bij een opera .

B&W klinken dus ook anders dan de kef's .

Als ts liever beuk geluid willen hebben had dan gekeken naar een Duits merk .

Speakers bepalen niks voor niks 80% van je geluid op de zelfde versterker .

Verwijderd

Hoe ontwerp je in godsnaam een luidspreker naar een bepaalde muziekstijl?

Verwijderd

Zo heb je ook versterkers die anders klinken .
Zo heb je versterkers die standaard iets meer midde klank geven of meer laag.

De denon versterker heeft een zwakke laag omdat de denon de lage toon iets na laat trillen .
De japanse versterkers hebben standaart iets hoger tonen ingestelt.

Wel speakers werken ook zo via de filters en de type kast ontwerp.

De bekende Engelse klank word het ook wel eens genoemd bij de denon en de Wharfedale speakers.
Dus je er zijn speakers om de markt die gewoon beter klinken bij een bepaalde muziek stukken .

Puur echt ontworpen voor bepaalde muziek is een beetje overdreven maar er zijn wel speakers die beter klinken bij die muziek.

http://www.audioreview.co...0/PRD_333151_2717crx.aspx

stuk over de versterker die ts heeft gebruikt

Verwijderd

[...]

Als ik aan één ding allergisch ben, is het wel dat men mijn woorden verdraait, Exirion.
Dat het Logitech setje er lustig op los "pompt" (bekijk de aanhalingstekens en zie de nuance) betekent niet dat ik dat lekkerder vind klinken, de Logitech 'voldoet' voor bij de PC, maar ook niet meer dan dat.
Dat een goeie luidspreker 'alle' muziek goed moet kunnen weergeven is een mooi streven, maar tegelijkertijd helaas een grote illusie.
Laat R&B eens los op een setje (terecht) alomgeprezen Quad-electrostaten van 10.000€, en dan zal je hopelijk begrijpen wat ik bedoel.
Leren lezen alvorens te reageren is dus degelijk op zijn plaats...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:27:
Laat R&B eens los op een setje (terecht) alomgeprezen Quad-electrostaten van 10.000€, en dan zal je hopelijk begrijpen wat ik bedoel.
Electrostaten kunnen niet veel laag weergeven, wat inherent is aan het systeem. Maar dat heeft niks met deze discussie te maken omdat we het nu over heel normale zuilen hebben die nergens van weerhouden worden om elke muziekstijl goed weer te geven.
Leren lezen alvorens te reageren is dus degelijk op zijn plaats...
Ik kan prima lezen. Dat jij zo snel in je wiek geschoten bent is een tekortkoming van jou. Beweren dat R&B niet kan klinken op de 804's omdat ze daar niet ontworpen voor zouden zijn, is waanzin.

• JvS
  • Laatst online: 13:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 00:29:
[...]

Verder goeie speakers worden wel ontworpen voor een bepaalde geluid stijl .
De kef's klinken erg goed bij classic muziek en films maar klinken voor geen meter bij een opera .
Speakers worden helemaal niet ontworpen voor een bepaalde stijl. Waarom zou een fabrikant dat überhaupt doen? Ze adverteren er ook niet mee. Ken jij een fabrikant die dit bij consumentenmodellen wel doet? Ik vermoed van niet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:54:
[...]
Speakers worden helemaal niet ontworpen voor een bepaalde stijl. Waarom zou een fabrikant dat überhaupt doen? Ze adverteren er ook niet mee. Ken jij een fabrikant die dit bij consumentenmodellen wel doet? Ik vermoed van niet.
Ik zij ook dat ik overdrijft .
Maar een bepaalde merk klinken beter dan anderen speakers op een bepaalde muziek style.

Verder de jamo concert serie is dus wel ontworpen voor een live concert goed te kunnen weergeven
Jamo lig nu down anders heb ik het even opgezocht .

Maar goed dit is of topic gepraat

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:32:
[...]

Ik zij ook dat ik overdrijft .
Maar een bepaalde merk klinken beter dan anderen speakers op een bepaalde muziek style.

Verder de jamo concert serie is dus wel ontworpen voor een live concert goed te kunnen weergeven
Jamo lig nu down anders heb ik het even opgezocht .

Maar goed dit is of topic gepraat
Elk merk roept dat zijn speaker er voor zorgt dat je er 'live' bij bent ;)

• Workaholic
  • Niet online
Gaan we weer allemaal lief doen doen ;)?

Wat denken jullie van de Classe CAP 150 of de 151? Ik kan deze nu kopen als geintregeerde stereo versterker (als ik het goed heb??) en deze later doorschuiven naar een eindversterker en koppelen aan een surround receiver.

Zodoende heb ik goede versterking voor de 804's en kan ik later alsnog naar surround toe.

Kan iemand mij vertellen of ik het goed heb wat betreft de Classe? Werkt deze zonder overige apparaten? Als ik deze later gebruik als eind versterker, moet ik dan de volume op twee apparaten bedienen?

Mijn V&A

Verwijderd

Als je hem als eindtrap wilt gaan gebruiken moet hij iets van main-in hebben ofzo.

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Top versterker, die Classé. Een vriend van mij gebruikt hem aan z'n Dali Helicon 400 speakers, dat gaat ook prima. Heel rustig en gebalanceerd.

Het is niet goed te lezen, maar onderstaand plaatje suggereert toch de aanwezigheid van pre-out en main-in: de twee aansluitingen het dichst bij de speakerklemmen lijken dit te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.trocmusic.com/annonces/upload/206039.jpg

Het is inderdaad een geïntegreerde versterker, dus je hebt geen "overige apparaten" nodig (alhoewel een cd-speler wel handig is, :)). Als je hem later als eindversterker gaat gebruiken, dan schakel je het voorversterker-deel volledig uit. Dat betekent dus dat je dan ook niet meer de volumeknop van de Classé zult gebruiken: vollume regel je dan puur op wat voor apparaat je dan ook als voorversterker gebruikt (bijvoorbeeld je gewenste surround-versterker).

• Xander
Workaholic schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:10:
Wat denken jullie van de Classe CAP 150 of de 151? Ik kan deze nu kopen als geintregeerde stereo versterker (als ik het goed heb??) en deze later doorschuiven naar een eindversterker en koppelen aan een surround receiver.
Is dat niet een beetje zonde? Dan gebruik je het hele voorversterkergedeelte van de Classe niet meer. Als je hem als eindversterker achter een surroundreceiver gaat gebruiken moeten je bronapparaten (cd-speler enzo) dus ook weer op de surroundreceiver aangesloten worden. Het volume regel je dan ook op de surroundreceiver.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-12 22:05
Ik las ergens dat je het ook voor film ed wil gebruiken. De rotel heeft geen HDMI. Er is inmiddels wel een nieuwe rotel serie (15) maar volgens mij is die nog niet in nederland te krijgen.

Ik heb zelf een pro/eind combi uit de rotel 10 serie. Rotel is altijd erg mager qua opties maar maakt dat op andere plekken weer goed ;)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Laat ik nog maar een optie introduceren: Linn

Linn gaat goed samen met B&W en de tweedehandsmarkt is momenteel uitstekend (voor kopers dan >:) ). Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een 5103 AV preamp met een 2250 eindversterker en dit later uitbreiden met meer kanalen EV voor center en surrounds.

Great minds think alike!

• Workaholic
  • Niet online
dtjv schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:54:
Als je hem later als eindversterker gaat gebruiken, dan schakel je het voorversterker-deel volledig uit. Dat betekent dus dat je dan ook niet meer de volumeknop van de Classé zult gebruiken: vollume regel je dan puur op wat voor apparaat je dan ook als voorversterker gebruikt (bijvoorbeeld je gewenste surround-versterker).
Xander schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:05:
Is dat niet een beetje zonde? Dan gebruik je het hele voorversterkergedeelte van de Classe niet meer. Als je hem als eindversterker achter een surroundreceiver gaat gebruiken moeten je bronapparaten (cd-speler enzo) dus ook weer op de surroundreceiver aangesloten worden. Het volume regel je dan ook op de surroundreceiver.
Kan iemand mij nou uitleggen wat het voordeel is om de classe als eind te gebruiken? Ik begrijp het voor, eind en " doorlus " principe niet helemaal blijkbaar.

Mijn insteek is dus om de Classe voor de voorkant te gebruiken (stereo) in combinatie met de 804's en voor surround de classe te koppelen aan een surround receiver die de sub + center + rear speakers aanstuurt?

Als ik bij het omzetten van de intergrated naar eind schakelaar omzet op de Classe, wat voor functie/nut heeft de classe dan als hij geen voorversterking meer doet? Ik wil juist dat hij de voorkant blijft aansturen voor de twee zware B&W's?

De bedoeling van dit geheel is immers om voor stereo lekker de Classe te kunnen gebruiken en met de doorlus mogelijk toch nog een filmpje te kunnen kijken in surround.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe deze theorie nou in elkaar zit, want ik begrijp het niet meer :P

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 09-03-2009 12:00 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Het beste persoonlijk vind ik nog altijd zelf testen. Zoek een goeie winkel op met luisterruimte's die de speakers hebben staan en test diverse receivers/versterkers uit met je eigen muziek, alleen dan kom je tot een weloverwogen besluit en keuze :) Linkje om audiozaken in je buurt op te zoeken :

http://www.hifi.nl/winkelsbenelux

• Xander
Workaholic schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:58:
[...]

[...]

Kan iemand mij nou uitleggen wat het voordeel is om de classe als eind te gebruiken? Ik begrijp het voor, eind en " doorlus " principe niet helemaal blijkbaar.
Een geïntegreerde versterker zoals die Classé bestaat uit een voorversterker en een eindversterker...

De voorversterker neemt taken als de volgende voor zijn rekening:
• bronselectie
• volumeregeling
• balansregeling
• eventueel versterken (jaja :P) van lage ingangssignalen voor bijvoorbeeld een platenspeler

De voorversterker is vervolgens verbonden aan een eindversterker (of dat nu met een kabeltje, intern of met kleine bruggetjes tussen de pre-outs en de pre-ins is). Deze eindversterker neemt het daadwerkelijke versterken voor zijn rekening, hij maakt van het signaal dat uit de voorversterker komt een signaal waar je luidsprekers iets mee kunnen.

Op een geïntegreerde versterker zitten vaak ook pre-outs. Dit is de uitgang van de voorversterker. Ook zitten er vaak pre-ins, main-ins of hoe het ook mag heten: dit is de ingang van de eindversterker. Sluit je een eindversterker aan op de pre-outs van een geïntegreerde versterker gebruik je nog maar de helft van die versterker: de voorversterker. Sluit je een voorversterker (of een surroundreceiver met pre-outs, feitelijk ook een voorversterker dus) aan op de pre-ins gebruik je de andere helft: de eindversterker.

Als je straks dus een surround-receiver hebt staan met die Classé aangesloten op de pre-outs voor de voorkanalen, gebruik je je receiver als voorversterker, de Classé als eindversterker voor de voorkanalen en de receiver als eindversterker voor de achterkanalen. De voorversterker van de Classé heb je dan volledig overbrugd. Waarom zou je daar nu dan voor gaan betalen? ;)

In deze post van mij heb ik het over een uitzonderingssituatie: een geïntegreerde versterker met speciale foefjes als een "Processor Mode" of een "Programmable unity-gain audio-visual input". Heeft je versterker dat, dan kun je (versimpeld gezegd) kiezen of je het signaal van de pre-ins (die dan vaak wel anders heten), of het signaal van de geïntegreerde voorversterker naar de eindversterker wilt sturen. Dan gebruik je tijdens films de surround receiver als voorversterker van de voorkanalen, maar tijdens het beluisteren van muziek de geïntegreerde stereoversterker. Ik geloof echter niet dat de Classé dit kan.
Mijn insteek is dus om de Classe voor de voorkant te gebruiken (stereo) in combinatie met de 804's en voor surround de classe te koppelen aan een surround receiver die de sub + center + rear speakers aanstuurt?
Dat kan dus wel, maar dan gebruik je de Classé enkel als eindversterker, en je surround receiver als voorversterker. Ook bij het beluisteren van muziek.
Als ik bij het omzetten van de intergrated naar eind schakelaar omzet op de Classe, wat voor functie/nut heeft de classe dan als hij geen voorversterking meer doet? Ik wil juist dat hij de voorkant blijft aansturen voor de twee zware B&W's?
Even aangenomen dat de eindversterker uit die Classé beter is dan die van je surround receiver, heef de Classé zeker nog wel nut: Hij neemt nog steeds het versterken van de zware B&W's voor zijn rekening. Maar je muziek gaat dan dus ook door je surround receiver, met allerlei enge digitale circuits die aan je muziek zouden kunnen gaan zitten enzo. :+

Als je dat geen probleem vindt, dan is er in principe ook geen probleem natuurlijk. Maar als je toch al weet dat je daar naartoe wilt, kun je net zo goed een (goedkopere?) eindversterker kopen.

• dtjv
Prima uitleg van Xander. Nog één toevoeging: als je een aparte cd-speler hebt, dan kun je die zelfs op de Classé aangesloten laten als je ook een surroundversterker hebt. Je kunt er vanuit gaan dat de voorversterker in de Classé ook beter is dan die in zo'n surroundversterker. Dus als je dan een cd gaat luisteren, doe je alleen de Classé aan. En als je een film wil kijken, schakel je de Classé in "eindversterkermodus", en stuurt hij nog steeds je voorspeakers aan. Op die manier heb je dan in elke omstandigheid optimaal geluid.

• Xander
dtjv schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:16:
En als je een film wil kijken, schakel je de Classé in "eindversterkermodus", en stuurt hij nog steeds je voorspeakers aan. Op die manier heb je dan in elke omstandigheid optimaal geluid.
Ik denk alleen dat dat niet zo simpel is als je het nu zegt. Omschakelen van die Classé naar "eindversterkermodus" zal waarschijnlijk betekeken dat je de bruggetjes tussen de pre-outs en pre-ins eruit moet trekken en de kabel van je surroundreceiver in de pre-ins moet stoppen... En da's niet zo praktisch. ;)

Tenzij de Classé toch een foefje als een "Processor Mode" of een "Programmable unity-gain audio-visual input" heeft? :P

• dtjv
Even opgezocht in de handleiding. Er zit een "separate" toets op de versterker, die de main-in ingang activeert. Dus je kunt 't inderdaad zo aansluiten als ik schreef.

Maar toegegeven, dat was niet vanzelfsprekend.

• Xander
Ah, dat maakt het al een stuk bruikbaarder inderdaad. :)

• Workaholic
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg Xander!

Begrijp ik het goed dat de classe dus een speciale functie heeft om te wisselen tussen voor/eind en alleen eind?

Anders gezegd, kan ik de classe dus koppelen aan mijn cd speler en de receiver uitlaten staat wanneer ik stereo afspeel? Vervolgens via het knopje op de classe (is dit aan de voorkant en tevens te bedienen via de AB?) de boel omzetten naar eindversterker + surround receiver om een film te kijken?

Mijn V&A

• Xander
Workaholic schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:50:
Bedankt voor de uitleg Xander!

Begrijp ik het goed dat de classe dus een speciale functie heeft om te wisselen tussen voor/eind en alleen eind?
Daar lijkt het op gezien dtjv's linkje. :) Weet niet of dat bij allebei de modellen die je op het oog had is.
Anders gezegd, kan ik de classe dus koppelen aan mijn cd speler en de receiver uitlaten staat wanneer ik stereo afspeel? Vervolgens via het knopje op de classe (is dit aan de voorkant en tevens te bedienen via de AB?) de boel omzetten naar eindversterker + surround receiver om een film te kijken?
Knopje zit aan de voorkant (zie de handleiding), maar niet op de afstandsbediening (zie de handleiding :> ).

Verwijderd

Xander schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:05:
[...]

Niet zonde. Want je gebruikt dan de Classe eindtrappen, die waarschijnlijk een stuk beter zijn dan in de surround amp. Voor stereo muziek gebruik je wel gewoon de inputs, en daardoor ook de voorversterker, van de classe.

• Xander
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:51:
[...]

Voor stereo muziek gebruik je wel gewoon de inputs, en daardoor ook de voorversterker, van de classe.
Ja, het werd pas met djtv's linkje duidelijk dat dat kon... ;) Na die post van mij dus.

• Workaholic
  • Niet online
Even een update, volgende week komen de 804 S speakers (levertijd sucks..) en kwam vandaag toevallig een Rotel RSX 1067 tegen op marktplaats.

Deze heb ik met onderhandelen voor 800 euro gekocht en deze ga ik vanavond ophalen. Lijkt me geen slechte prijs voor deze stereowaardige receiver. Verder worden rotels vaak gecombineerd met B&W speakers.

Het is deels op de gok, maar voor 800 euro durf ik dat wel aan. Rotel is vrij waarde vast en kan hem vast en zeker weer verkopen als het nodig is.

De Rotel heeft ook pre-outs dus zou ook een eind versterker van rotel op de kop kunnen tikken (2x200watt) bijvoorbeeld om wat meer power te kopen voor de B&W's.

Nu alleen nog opzoek naar een bron, ik heb eerder een SA7001 van marantz voor 399 gehoord en was erg gecharmeerd van dit geluid. Vraag me alleen af of deze geschikt is om in combinatie met de rotel te gebruiken.

Rotel vs marantz is toch wel appels en peren geloof ik. Kan iemand mij vertellen of er klankmatig zo'n groot verschil tussen een duurdere rotel unit vs de marantz? En of dit wel past bij elkaar?

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 17-03-2009 13:46 ]

Mijn V&A

• Pegasus81
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12 10:41

Pegasus81

Group: Infinity

Jag schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 17:13:
Om te beginnen: goede speaker keuze :).

En ja, wat je aansnijdt is een beetje een heet hangijzer: daar wordt ook hier heel verschillend over gedacht. Ik denk persoonlijk dat je met een goede receiver een heel eind komt. Maar er zullen vast weer een aantal mensen zijn die zullen beweren dat de 804's heel "moeilijk aan te sturen zijn". Dat wordt meestal geroepen met dure speakers :+.
Zo heb ik ook van die speakers waarvan gezegd wordt dat ze heel moeilijk aan te sturen zijn (B&W XT serie). Ik gebruik nu zelf een Rotel RSX-1550 (á EUR 1900, nieuw), naar volle tevredenheid. Voordeel van deze receiver is dat het mogelijk is gebruik te maken van tru-HD en master-HD formaten. Daarnaast is audio over HDMI geimplementeerd (itt tot bijvoorbeeld de Rotel RSX 1067 en in mindere mate ook de 1068)

edit: ok.. lees net dat je al een 1067 hebt gekocht. Klinkt sowieso goed, maar bediening / menu's kunnen 'spartaans' over komen. Iig veel plezier van je nieuwe aankoop!

[ Voor 8% gewijzigd door Pegasus81 op 17-03-2009 14:05 . Reden: situatie gewijzigd ]

System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450

• mac1987
Workaholic schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:43:
Even een update, volgende week komen de 804 S speakers (levertijd sucks..) en kwam vandaag toevallig een Rotel RSX 1067 tegen op marktplaats.

Deze heb ik met onderhandelen voor 800 euro gekocht en deze ga ik vanavond ophalen. Lijkt me geen slechte prijs voor deze stereowaardige receiver. Verder worden rotels vaak gecombineerd met B&W speakers.

Het is deels op de gok, maar voor 800 euro durf ik dat wel aan. Rotel is vrij waarde vast en kan hem vast en zeker weer verkopen als het nodig is.

De Rotel heeft ook pre-outs dus zou ook een eind versterker van rotel op de kop kunnen tikken (2x200watt) bijvoorbeeld om wat meer power te kopen voor de B&W's.

Nu alleen nog opzoek naar een bron, ik heb eerder een SA7001 van marantz voor 399 gehoord en was erg gecharmeerd van dit geluid. Vraag me alleen af of deze geschikt is om in combinatie met de rotel te gebruiken.

Rotel vs marantz is toch wel appels en peren geloof ik. Kan iemand mij vertellen of er klankmatig zo'n groot verschil tussen een duurdere rotel unit vs de marantz? En of dit wel past bij elkaar?
Hangt helemaal van het type af. Koop een AV8003 met 7 MA9S2's en je speelt die Rotel er 100x uit, maar koop een SR3001 en die Rotel is weer een heel stuk beter. Ook een SR9600 zal bijvoorbeeld beter zijn dan die RSX1067, maar een SR7002 weer niet. Mensen denken altijd dat omdat een merk gemiddeld goedkopere en mindere apparatuur maakt dan een andere, dat merk ook bij gelijkgeprijsde apparatuur onderdoet voor het gemiddeld duurdere merk.
Ik denk dat je jouw Rotel het beste kan vergelijken met een SR8002. Hij zal dan iets krachtiger zijn, maar of hij beter klinkt hangt van je smaak af. Probleem is dat Marantz op het moment geen vergelijkbare receiver heeft. Je kunt een SR8002 kopen die er qua prijsklasse iets onder zit, of een tweedehands SR9600 die nieuw €4000 was.
Hetzelfde gaat trouwens ook op voor merken als Sony en Pioneer. Omdat die vooral midrange consumentenapparatuur maken van onder de €1000 denkt iedereen dat een bekend Hifi merk als NAD/Marantz/Denon/Rotel, enz. altijd beter is. Maar koop een oud Sony ES topmodel of een Pioneer Susano SC-LX90 en je zult toch echt met een gelijkgeprijsde receiver van bovengenoemde merken moeten komen om dezelfde kwaliteit te krijgen.

Zie nu dat je het over de cd-speler hebt. De SA7001 was een vrij hoog model dat bij introductie richting de €1000 ging. Er is ook nog een SA7001KI voor de liefhebber die wat analytischer is.
Ik denk niet dat die cd-spelers van Marantz onderdoen voor gelijkgeprijsde Rotel cd-spelers.

[ Voor 5% gewijzigd door mac1987 op 17-03-2009 14:32 ]

• Workaholic
  • Niet online
Zie nu dat je het over de cd-speler hebt. De SA7001 was een vrij hoog model dat bij introductie richting de €1000 ging. Er is ook nog een SA7001KI voor de liefhebber die wat analytischer is.
Ik denk niet dat die cd-spelers van Marantz onderdoen voor gelijkgeprijsde Rotel cd-spelers.
Wat ik me met name afvraag is of je problemen krijgt met het gebruik van twee merken naast elkaar ipv rotel versterker + rotel cd speler? En dan heb ik het niet zo over de kwaliteit van de cd speler zelf.

Dus wat voor nadelen heeft het om een marantz cd speler te combineren met een rotel versterker in tegenstelling tot het gebruik van een rotel + rotel situatie.
mac1987 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:30:
[...]

Hangt helemaal van het type af. Koop een AV8003 met 7 MA9S2's en je speelt die Rotel er 100x uit, maar koop een SR3001 en die Rotel is weer een heel stuk beter. Ook een SR9600 zal bijvoorbeeld beter zijn dan die RSX1067, maar een SR7002 weer niet.
Ondanks dat het wat offtopic is, ik ben wel benieuwd waarom jij denkt dat de 9600 beter is als de rotel 1067. Afgezien van de extra moderne formaten zou het stereogeluid beter of minimaal gelijk moeten zijn aan die van de 9600.

Mijn V&A

• mac1987
Omdat de SR9600 6 kilogram zwaarder is, bijna €1000 duurder was (nu nog €500 duurder), grotere condensatoren heeft (2* 50.000 mF versus 4* 15.000 mF) en het topmodel van Marantz is. Ook wordt hij in bijna elke review genoemd als een van de beste receivers qua stereoklank.
De Rotel is ook erg mooi en uitstekend in stereo en of hij mooier klinkt of niet zal van je smaak afhangen. Maar qua opbouw vind ik de SR9600 wat mooier en die 6 kg zal ook ergens vandaan komen.
De SR9600 heeft trouwens ook geen ondersteuning van de nieuwe gecomprimeerde HD-audio formaten.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat de SR9600 per se voor ieders smaak beter klinkt dan de Rotel, maar ik wilde slechts aantonen dat een Rotel niet per se beter hoeft te zijn dan een Marantz.
Ik haalde trouwens de RSX-1057 en 1067 door elkaar, dus dan is hij inderdaad een klasse beter dan de SR8002, maar qua klank misschien gelijkwaardig aan de SR9600.

Als je een SA7001KI neemt denk ik bovendien dat die prima bij de Rotel past aangezien beiden erg analytisch zijn. Vind je de RSX-1067 echter te analytisch, dan is de gewone SA7001 misschien een betere keus.

[ Voor 5% gewijzigd door mac1987 op 17-03-2009 16:01 ]

Pagina: 1