[MacBook] Externe HD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• R_M
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik zit nu al een paar weken met een probleem met mijn nieuwe MacBook (unibody) en mijn externe HD (ICIDU behuizing en Seagate 160GB 5400.3 IDE 2.5"). Als ik de externe HD inplug in OSX (10.5.6 Leopard), dan wordt ze niet herkend (niet door Finder en niet door het schijfhulpprogramma), maar het ledje begint wel te branden en ik voel de schijf draaien. Als ik de schijf aansluit voor ik de MacBook opstart, dan wordt ze wel perfect herkend.

En nu nog vreemder: als ik Parallels (virtuele Vista) draai en ik sluit de externe HD aan, dan krijg ik netjes een venstertje dat vraagt of ik de schijf aan OSX of aan Windows wil koppelen. Als ik hier Windows selecteer, dan komt de schijf tussen de schijven in Windows te staan en kan ik ze gewoon gebruiken. Echter, als ik OSX selecteer, dan is de schijf nergens meer te bespeuren (niet in Finder, niet in het schijfhulpprogramma).

Ik heb hierover al wat ge-e-maild met de fabrikant, die mij verzekerde dat deze behuizing plug-and-play zou moeten zijn in OSX. Ook de fabrikant van de IDE-to-USB chip bevestigt dit op zijn website.

Ik heb de schijf al in FAT32, NTFS en HFS+ geformatteerd, zowel met MBR (NTFS en FAT32) als met GUID (HFS+) partitieschema. Maar ook dit lijkt niet uit te maken.
Omdat het mij een fout in OSX leek, heb ik in het weekend Leopard opnieuw geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan :'(

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je de schijf aansluit, is ie dan wel terug te vinden in System Profile onder USB?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• R_M
Bij systeemprofiel staat hij wel tussen. Maar blijkbaar dat dat de enige plaats is waar ze wordt teruggevonden.
Screenshot

[ Voor 22% gewijzigd door R_M op 10-03-2009 16:20 ]

• R_M
Ik heb ondertussen ook eens een screenshot genomen van systeemprofiel als de hd wel herkend wordt (ingeplugd voor het opstarten). Blijkbaar dat er bepaalde dingen niet herkend worden als de schijf na het opstarten wordt ingeplugd.
Nog een screenshotje

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:31
Open eens een terminal, en navigeer naar /Volumes/Externe 160Gb HD ? :)

• R_M
Als ze na het opstarten wordt aangesloten dan krijg ik 'no such file or directory'. Ik heb trouwens de naam al veranderd naar '160GB', anders heeft de terminal het er blijkbaar sowieso moeilijk mee.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:31
Ga eens met de terminal naar Volumes, en dan cd *tab*.. dan vult ie het zelf voor je in..;)

• R_M
Ik kan de schijf nog altijd niet zien. Niet via terminal, niet via andere methodes. Tab indrukken geeft als resultaat 'cd Macintosh\ HD'. Meerdere keren indrukken geeft gewoon dezelfde tekst opnieuw op de volgende regel.
ICIDU (de fabrikant van de behuizing) hult zich momenteel in stilzwijgen.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25

Japie.G

Colour Classic

heb ook ooit eens een dergelijk probleem gehad. Bleek achteraf met de voeding te maken te hebben. Heb je er een power adapter bij? Of is ie via een slechte USB hub aangesloten?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je probleem klinkt redelijk bekend al had ik het met een Coolermaster X Craft. Die heb ik pas werkend gekregen na installatie van een losse driver van Coolermaster. Voor details zie het ErvaringenTopic van de Macbooks.

Blijkbaar worden niet standaard alle SATA->USB-chips standaard goed herkent door Mac OS. Onder Windows werkt de hd direct prima.

Edit:
Je hebt een IDE-hd zie ik.. Dus in ieder geval niet dezelfde chip als in de X Craft.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 16-03-2009 16:04 ]

• R_M
Japie.G schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:08:
Heb je er een power adapter bij? Of is ie via een slechte USB hub aangesloten?
De schijf wordt via usb gevoed. Deze kabel is rechtstreeks aangesloten op de Macbook. Het maakt ook niet uit welke poort ik gebruik. Als ze wel herkend wordt (dus aangesloten voor het opstarten), dan krijgt de schijf in ieder geval genoeg stroom.
Farmerwood schreef op maandag 16 maart 2009 @ 16:03:
Je probleem klinkt redelijk bekend al had ik het met een Coolermaster X Craft. Die heb ik pas werkend gekregen na installatie van een losse driver van Coolermaster.
Ik heb al bij de fabrikant van de behuizing en die van de chip gekeken, maar geen van beide heeft een driver voor OSX (wel één voor OS9, maar daar ben ik niks mee).
Pagina: 1