eSata onder XP

Pagina: 1
Acties:

• zuurstof22
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-11-2025
Probleempje, recent heb ik een Externe schijf behuizing aangeschaft. Deze behuizing beschikt over een USB en een eSata aansluiting. Ik heb hierin een Sata schijf gehangen van 320 Gb en via een, 70 cm, eSata kabel aangesloten. De juiste drivers geinstalleerd: Jmicron (deze is vereist bij mijn MB voor eSata gebruik) De schijf wordt bij het opstarten van het systeem herkent door de Jmicron drivers.

Probleem: Onder Windows XP wordt de schijf aan de eSata niet herkent. (ook niet in schijfbeheer)
Als ik hem aansluit aan de USB, is er geen probleem.

Ik heb een Dual boot systeem.
onder Vista doet de schijf aan de eSata het wel !

Als ik ik mijn bios kijk zie ik geen spoor van de esata schijf.

Mijn moederbord is een Abit AB9 pro verder heb ik 2 Sata schijven in RAID lopen, XP en Vista zijn beide uptodate.

Iemand een idee?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
  • Paar vragen:
  • WindowsXP is up to date? (Dwz alle Servicepacks zijn geinstalleerd)
  • In BIOS staat het apparaat waar je de eSata poort van hebt ook op AHCI en niet op IDE etc?
  • Je hebt ook de AHCI driver geïnstalleerd staan?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• zuurstof22
- Ja, de laatste servicepack is geinstalleerd. Beide OS zijn volledig up-to-date.
- Ik kan geen spoor van de eSata schijf in de bios vinden. Een stap voordat het systeem in de BIOS gaat vindt het opstart systeem nog wel mijn eSata schijf met correcte nummer(serieel nummer??), aantal GB ect.
Mijn overige schijven staan in de bios op RAID.
- De Jmicron is mijn RAID/AHCI driver.

Maar deze AHCI driver is toch niet OS afhankelijk. Ik bedoel als de schijf onder Vista herkent wordt is de AHCI driver toch correct geinstalleerd? Ik had deze optie dus eigenlijk al afgeschreven (Maar wie ben ik...)

Ik ben morgen de hele dag afwezig (tot laat in de avond). dus mocht ik niet reageren.

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Is die eSata kabel wel aangesloten op een JMicron poort?
Probeer die eSata kabel eens uit op een Intel poort.

Net even de specs van je mobo opgezocht:
6 SATA poorten van Intel (ICH8R),
2 SATA poorten van JMicron,
en nog eentje van Silicon Image.

Ik denk dat je dus beter de Intel drivers gaat installeren, dan zou het moeten lukken.
Het is ook zo dat je in je BIOS waarschijnlijk aparte instellingen hebt voor elke controller omtrent AHCI.

[ Voor 7% gewijzigd door Kenw00t op 03-03-2009 01:32 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Harde schijf loskoppelen.
Windows met de hand updaten, volgens mij moet er nog een driver geinstalleerd worden, of door een cd of door windows update.

• zuurstof22
Yep, Heb het voor elkaar.
Het is alleen jammer dat ik niet precies weet hoe ik het gedaan heb.

Ten eerste stond in mijn OP een fout, de juiste driver voor de eSata poort is niet de Jmicron maar een silicon image driver. Deze was eveneens al geïnstalleerd.

De site van Abit geeft geen link naar de nieuwste driver van Silicon image. Deze nieuwste gedowload. en geinstalleerd. Geen invloed.
Toen in apparaatbeheer gekeken onder SCSI en RAID controllers. Hier stond het apparaat uitgeschakeld.

Waar het nu uiteindelijk aan gelegen heeft weet ik niet, wel ben ik er zeker van de het apparaat aan het begin nog niet uit stond.

Anyway bedankt.
Pagina: 1