X-fi gamer & Z-5500: surround (achter-) speakers werken niet

Pagina: 1
Acties:

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025
Hi all,

Ik zit met een vervelend probleem.

Sinds enige dagen heb ik een reinstall gedaan. Ik heb alleen de HDD vervangen (voor 2 x 150GB raptor :-) ) en een nieuw OS geinstalleerd. Verder heb ik geen connectoren etc vervangen. Om kort te gaan: in de huidige opstelling/aansluiting tussen speakers en audiokaart heeft alles prima gewerkt.

Vandaag heb ik de audio drivers geinstalleerd van mijn X-Fi gamer soundkaart. SBXF_PCDRV_LB_2_18_0008 drivers zijn de meest recente. Daarnaast heb ik een Z-5500 speakerset die voorheen prima werkte met de aansluitingen (jacks) in de huidige poorten.

Na installatie van de driver lijkt alles okay, maar een test vanuit creative console en diverse speciale wma's en andere demo's geven aan dat de center en de achterspeakers niet goed werken.

Front left en front right doen het goed.
Center doet niets.
Rear right signaal doet niets.
Rear left signaal komt door de rear right speaker (!).

Hardwarematig zijn ze okay; ik kan via de Logitech console geluid over 2 x 2 stereo draaien, en dan doen ze het prima.

Ik heb van alles geprobeerd. Drivers deinstalled en reinstalled. In register gezocht naar settings (noppes). Op internet bij Logitech en Creative gezocht. Ook met de Creative console lopen pielen en diverse speaker configuraties in Windows ctrl-panel. Geen oplossingen voor wat ik zoek.

Ook niet op google:
http://www.google.nl/sear...+switch&btnG=Zoeken&meta=
http://www.google.nl/sear...+Z-5500&btnG=Zoeken&meta=

zijn zo twee van de vele opties die ik heb geprobeerd.

Kan me herinneren dat ik indertijd met een software util de speakers om kon zetten maar dat kan ook van een ander merk (realtek) zijn geweest...

Enfin, ik ben ten einde raad en roep de hulp van mijn medetweakers in, hopende op iemand die dit ervaren heeft, of zo veel inzicht heeft dat er een oplossing voor handen ligt.

Help. :'(

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
Klinkt rot, heb je nu niet toevallig Vista ofzo. als je een asus moederbord hebt, is de kans groot dat je een realtek geluidschip hebt, dan kun je je speakers testen daarmee. Het is idd wel vreemd dat het eerst wel werkte en nu niet meer. Heb je ook in je control panel al de creative driver opgezocht? daar kun je nog net even wat meer instellen dan in de console launcher van creative.

succes

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025
Dank je voor je snelle reactie, maar...

:o :o :o :o :o :o :o :o

Ik keek net naar de logitech volume console hier op mijn desktop om te kijken waar een optische ingang zit. Ik dacht dat het vervangen van de jacks beter zou werken. Blijkt dat met het verschuiven van de console een aantal draden los zijn komen te zitten... dat verklaart een hoop. Nu heb ik alleen nog maar last van dat de achterspeakers tegelijk klinken en niet apart. Maar daar ga ik eerst voor op internet zoeken.

Vals alarm dus, soz....

:o :o :o :o :o :o :o :o

Moderator, dit topic mag gesloten of verwijderd worden.

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?