Toon posts:

[ATI HD 4850] Beeld gaat op zwart als ik WoW opstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inhoud

1. Probleemomschrijving
2. Computerspecificaties
3. Geprobeerde oplossingen
4. Voorgestelde oplossingen
5. Meer informatie

1. Probleemomschrijving

Een paar weken geleden heb ik een nieuwe computer gekocht. Deze is zelf samengesteld, maar het systeem is geassembleerd door de verkoper. Windows heb ik er zelf op gezet. Hierna heb ik de laatste chipsetdrivers en GPU-drivers geinstalleerd en tenslotte ook World of Warcraft (WoW). Eén of twee dagen heb ik prima kunnen spelen, maar daarna ging het beeld op zwart als ik WoW opstartte. Soms zag ik nog een glimp van het inlogscherm, maar meestal haalde ik dat al niet eens. Eén keer ben ik twee minuten ingame geweest, maar knalde er toen weer uit. Ik heb veel dingen geprobeerd en uiteindelijk dacht ik eruit te zijn: mijn voeding is onvoldoende. Ik heb een nieuwe voeding gekocht en ik kon weer een dag spelen. Hierna kwam het zwarte weer terug. Sindsdien heb ik geen remedie meer kunnen vinden.
Een dxdiag output staat bij "meer informatie".
EDIT: Vergeten te vermelden dat te temperatuur van de kaart niet boven de 40 graden komt.

2. Computerspecificaties

Moederbord: Asus P5KPL-AM (LGA775, PCIe, VGA, LAN, SOUND)
Processor: Intel Core Duo E5200 (S775, 2.50 GHz, 2MB, 800 MHz FSB, Boxed)
Geheugen: Corsair 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 (TWIN2X2048-6400 G)
Videokaart: CLUB3D ATI HD 4850 (512MB GDDR3 PCI-E 2.0 1xDVI⁄1xTV-OUT⁄1xHDMI 256Bit 4852IDP)
Harddisk: Samsung 320GB HD322HJ (SATA II 7200RPM 16MB)
DVD: Samsung SHS223Q⁄BEBN 22x (Dual Layer, Lightscribe, Zwart, SATAII)
Kast: AOpen QF50H (ATX, 350W, Zilver⁄Zwart)

Oude voeding: Uit de kast (350W)
Nieuwe voeding: Recom M500 (500W, max output over de +12V1 en +12V2 rail: 20A (per stuk), max combined wattage over the +12V1 and +12V2 rail: 384W (samen))

3. Geprobeerde oplossingen

Met de oude voeding heb ik verschillende keren Windows opnieuw geinstalleerd en verscheidene dingen getest. Met name wil ik noemen dat ik verschillende drivers (ook oudere versies) heb geprobeerd.

Uiteindelijk heb ik de volgende ultieme poging gedaan:

- Windows opnieuw installeren
- Ethernet driver installeren
- Alle Windows updates draaien (inclusief SP3)
- Nieuwste chipset drivers installeren
- Nieuwste videokaart drivers installeren
- Wow installeren via de downloadtool en gepatched.

Toch bleef het zwarte scherm komen. Toen zag ik op de doos van de videokaart dat deze bij de System Requirements "450 watt High Quality Power Supply with 75 Watt 6-pin PCI Express Power Cables" had staan.
Ik heb toen de nieuwe voeding besteld. De leverancier raadde mij de Recom M500 aan, iets wat ik geaccepteerd heb omdat ik geen idee heb wat goed is op dit gebied.
Na één dag spelen met mijn nieuwe voeding kwam hetzelfde probleem weer tevoorschijn. Ik heb rondgezocht en zag toen dat er een nieuwe Catalyst Control Centre (CCC), versie 9.2, uit was. Ik heb mijn oude CCC en driver gedeinstalleerd (inclusief Driver Sweeper) en versie 9.2 geinstalleerd. Ik kon weer een dag spelen totdat het scherm weer op zwart ging bij het opstarten.
Uiteindelijk heb ik nog een keer Windows opnieuw geinstalleerd (door middel van de bovengenoemde stappen) op de PC inclusief nieuwe voeding. Dit gaf geen positief resultaat. Een vriend gaf de tip om te proberen WoW in OpenGL te runnen, toen kreeg ik de foutmelding "The ati2dvag display driver has stopped working normally. Save your work and reboot the system to restore display functionality.".

4. Voorgestelde oplossingen

Ik heb op het Technical Support forum van WoW dezelfde vraag al gesteld (zie link bij "meer informatie") en daarbij kwamen twee mogelijke oplossingen naar voren. Helaas valt de continuiteit van de support erg tegen en vandaar dat ik de vraag nu ook hier stel. Deze mogelijke oplossingen liggen dus nog open voor mij (al is de eerste m.i. veel waarschijnlijker dan de tweede). De voorgestelde wijzigingen zijn:

a. Mijn voeding is onvoldoende.

Zoals al gezegd heb ik een nieuwe voeding aangeschaft, omdat ik dacht dat de oude onvoldoende was. Deze nieuwe werd mij aangeraden door de leverancier.
Ik heb gezocht naar informatie over het gebruik van mijn videokaart. Naast de eerder genoemde informatie op de doos heb ik hier geen officiele bron voor kunnen vinden.

Sommige onofficiele bronnen claimen dat het maximale gebruik 110W (~10A) is. De in het [Welke voeding heb ik nodig? Deel 21] genoemde eXtreme Power Supply Calculator (Pro version) geeft het volgende aan:

Required PSU Wattage: 310W
Required Amperage on +12V: 20.9A

Dit zou betekenen dat het maximale verbruik inderdaad (ongeveer) 110W / 10A is. In hetzelfde topic (post 12 van -The_Mask-) wordt ook 110W genoemd.

Echter heb ik in andere bronnen gelezen dat het verbruik meer in de richting van de 200W of zelfs meer is, met een stroomsterkte van minimaal 30A. Mijn voeding kan maximaal 32A aan over de +12V1 en +12V2 rail tezamen (384W/12V). Dit zou dus het probleem kunnen verklaren.

b. Updaten van drivers. Ik verwacht niet dat dit het probleem is, maar het is me voorgesteld dat dit het probleem is. Vandaar dat ik het noem.

De bij "Meer informatie" genoemde output van een dxdiag run suggereert dat ik driver versie 6.14 heb, maar dit zijn volgens mij de 2D, Direct3D en OpenGL drivers. De Catalyst Control Centre laat de volgende gegevens zien:

Driver Packaging version: 8.582-090203a-075974C-ATI
Catalyst Version: 09.2
Provider: ATI Technologies Inc.
2D Driver version: 6.14.10.6912
Direct3D version: 6.14.10.0643
OpenGL version: 6.14.10.8494
Catalyst Control Center Version: 2009.0203.2228.40314

In de release notes van de driver (link) staat dat 8.582 de meest recente is, welke ik dus ook heb geinstalleerd. Ook de Catalyst version is de meest recente.

Al met al lijkt het erop dat mijn voeding onvoldoende is, maar twee bronnen (Extreme Power Supply Calculator en indirect ook mijn leverancier) spreken dit tegen. Voordat ik naar mijn leverancier stap om alweer een betere voeding te bestellen, wil ik dit wel zeker weten. Bevestiging is dus welkom :)

5. Meer informatie

- Post op het Technical Support forum (WoW): http://forums.wow-europe....ostId=81361355007&sid=1#0

DxDiag output (volledige file te downloaden op http://wwwhome.cs.utwente.nl/~huijbertse/DxDiag.txt)

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 2/26/2009, 11:22:19
Machine name: EDWIN
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 3 (2600.xpsp_sp3_gdr.080814-1236)
Language: English (Regional Setting: English)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 09/05/08 15:01:31 Ver: 08.00.12
Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU E5200 @ 2.50GHz (2 CPUs)
Memory: 2048MB RAM
Page File: 309MB used, 3630MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.5512 32bit Unicode

------------
DxDiag Notes
------------
DirectX Files Tab: No problems found.
Display Tab 1: No problems found. Direct3D 7 test results: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code) Direct3D 8 test results: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code) Direct3D 9 test results: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code)
Sound Tab 1: No problems found.
Sound Tab 2: No problems found.
Music Tab: No problems found.
Input Tab: No problems found.
Network Tab: No problems found.

--------------------
DirectX Debug Levels
--------------------
Direct3D: 0/4 (n/a)
DirectDraw: 0/4 (retail)
DirectInput: 0/5 (n/a)
DirectMusic: 0/5 (n/a)
DirectPlay: 0/9 (retail)
DirectSound: 0/5 (retail)
DirectShow: 0/6 (retail)

---------------
Display Devices
---------------
Card name: ATI Radeon HD 4800 Series
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI Radeon Graphics Processor (0x9442)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_9442&SUBSYS_22661787&REV_00
Display Memory: 512.0 MB
Current Mode: 1400 x 1050 (32 bit) (60Hz)
Monitor: SyncMaster 203B/206B, SyncMaster Magic CX203B(Digital)
Monitor Max Res: 1400,1050
Driver Name: ati2dvag.dll
Driver Version: 6.14.0010.6912 (English)
DDI Version: 9 (or higher)
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 2/4/2009 05:55:01, 324096 bytes
WHQL Logo'd: Yes
WHQL Date Stamp: n/a
VDD: n/a
Mini VDD: ati2mtag.sys
Mini VDD Date: 2/4/2009 08:27:21, 3488768 bytes
Device Identifier: {D7B71EE2-D702-11CF-376F-6C02A1C2CB35}
Vendor ID: 0x1002
Device ID: 0x9442
SubSys ID: 0x22661787
Revision ID: 0x0000
Revision ID: 0x0000
Video Accel: ModeMPEG2_C ModeMPEG2_D
Deinterlace Caps: n/a
Registry: OK
DDraw Status: Enabled
D3D Status: Enabled
AGP Status: Enabled
DDraw Test Result: Not run
D3D7 Test Result: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code)
D3D8 Test Result: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code)
D3D9 Test Result: Failure at step 32 (User verification of Direct3D rendering): HRESULT = 0x00000000 (error code)

Verwijderd

Te lange topic start, houd het wat korter, dan lezen meer mensen je verhaal, zelf ook vaak genoeg meegemaakt in het verleden...

Wat uit de al bijna wereldbekende Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb je al geprobeerd buiten het uit de kast halen van de voeding en een zwaardere in de kast te plaatsen?
Die 32A oftwel 383W op 12V is wel genoeg voor dit niet OC'd systeem.

tip: haal dat DXdiag verhaal weg, noem van mij part alleen het noemingswaardige. Dit diagnostiech programma is toch niet zo behulpzaam, een crash, een black screen kan zeer veel oorzaken hebben. Oa. dat je monitor uitstaat (flauw). :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29

Nemesizz

Untouchable

Als je de foutcode in MS Knowledge Base opzoekt geeft ie een aantal punten aan waar het aan zou kunnen liggen. Daar tussen stond ook een mogelijk probleem met de bus, wat dus heel aannemelijk maakt dat er iets verkeerd staat ingesteld en dat daarom je videokaart flipt.

Verwijderd

Zal wel mee vallen met het probleem dan, aangezien nog geen reactie van de starter of hij/zij is druk aan het testen. Het probleem kan idd een bios instelling zijn. Ik noem maar wat: geheugen te weinig voltage, maar ook een niet gelockte PCIe bus mss.
Volgens krijg je bij een te zwakke voeding eerder rebooots of freezes. Zwarte schermen zouden voor mij eerder op het geheugen wijzen.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik verdenk de voeding. Lekkere leverancier overigens als hij je een Recom voeding adviseert 8)7 Recom staat namelijk nou niet echt bekend als A merk. Je hebt zeker geen goede voeding tot je beschikking die je kan proberen? Ik zou proberen de voeding om te ruilen voor een A merk voeding, welke minder dan 500W hoeft te zijn. Ook al ligt het probleem niet aan de voeding, een goedkope voeding kan je hele systeem opblazen en voor onstabilliteit zorgen.

[ Voor 34% gewijzigd door jdm8 op 03-03-2009 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies! Toen ik met de BIOS settings aan het spelen was, zag ik dat er onlangs een nieuwe versie van de BIOS beschikbaar was (0502). Deze heb ik geinstalleerd en nu doet WoW het weer. Ik hoop nu voor goed en niet voor één dag, zoals de vorige twee keer dat ik dacht dat het probleem was opgelost.
Pagina: 1