Xubuntu gebruik maken van iets te lange UTP-kabel

Pagina: 1
Acties:

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03-2025
Op mijn kamer ligt een utp kabel welke verbonden is met de router 2 verdiepingen lager. Deze kabel doet het op mijn laptop Ubuntu/Vista met netwerkkaartje met daarop een RTL8169 chipset perfect, altijd internet en maximale snelheid wordt gehaald. De kabel is denk ik 20-25m lang.

Nu heb ik sinds kort ook een grote vaste bak met daarop Xubuntu en een netwerkkaart (RTL8139) chipset, hierop werkt dezelfde kabel echter niet. Als ik de bak echter op een kabel aansluit op slechts 10 meter van de router werkt de pc wel, ook gewoon op maximale snelheid. Als network manager heb ik hier overigens WICD op, dit omdat network manager het eerst niet deed en ik toen op internet naar WICD werd verwezen, zonder succes helaas. Hij blijft hangen op het eerste onderdeel namelijk het IP adres ophalen.

De titel is misschien wat verkeerd gekozen maar kon geen betere bedenken.

Iemand een idee hoe dit toch kan gaan werken?

Learn to forget...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Denk dat er iets niet goed met het kaartje zelf is. UTP kan (en gaat) zonder consequenties tot 100 meter, dus de lengte gaat (als het tenminste een normale kabel met goede connectors is) geen verschil maken.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• martieadams
spone schreef op maandag 02 maart 2009 @ 20:21:
Denk dat er iets niet goed met het kaartje zelf is. UTP kan (en gaat) zonder consequenties tot 100 meter, dus de lengte gaat (als het tenminste een normale kabel met goede connectors is) geen verschil maken.
Oja misschien handig om te vermelden, ik heb ook al een RTL 8029AS geprobeerd (simpel 10mbit kaartje uit de oudheid) maar deze werkte ook niet.

Learn to forget...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Tja, er zijn hier eigenlijk maar twee opties.

Of die kabel is brak.
Of de geteste netwerkkaartjes zijn brak.

Dat het met een netwerkkaartje wel werkt en met twee andere niet wil nog niet zeggen dat de kabel brak is of dat die twee kaartjes brak zijn. Probleem hier aan namelijk is dat alle kaartjes 'enige' marge hebben en de ene net wat meer dan de andere. Het kan prima zijn dat voor de ene kaart de kabel net iets te gaar is en de andere niet.

Maar goed ik zou nog even met wat kabels en kaartjes testen om te kijken wat nu de boosdoener is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• martieadams
Ik heb zojuist nog even met de gewone ubuntu geprobeerd maar dit gaf geen verandering van de situatie.

Mijn router ziet wel het MAC-Adres van de netwerkkaart zag ik net tevens knippert het lampje van de router ook dat er verbinding is.

Learn to forget...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55
Is je kabel zelf geknepen ? Zo ja, wel de juiste volgorde ?

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Als de kabel brak is zul je wel veel errors hebben op de verbinding;
code:
1
ifconfig |grep error

of
code:
1
cat /proc/net/dev |awk '{print $1, $4, $5}'

Verwijderd

Dit heeft niets met het OS te maken, is gewoon hardware.

Ik vermoed dat de kabel gewoon defect is of verkeerd geknepen. Ik heb op kantoor ook hier en daar kabels van die lengte, en zonder probleem. Mocht je kaartje gewoon echt te brak zijn, plaats dan gewoon een switch van een tientje in het midden, probleem opgelost.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Grote kans dat het een crosslink kabel is (die van 20+ m). Het feit dat dezelfde kabel het op een andere bak wel doet betekent dat die bak dat zelf kan detecteren (meeste moderne netwerkkaarten zouden het moeten kunnen, mits de driver/het os het ook kan). In dat geval gebruikt de netwerkkaart de crosslink gewoon als netwerkkabel en merk je er niets van.

Een goede manier om dit te testen is door de lange kabel tussen de bak waar ie het niet mee doet en een andere pc te hangen. Als je 'm dan als crosslink kunt gebruiken is het een crosslink.

Verwijderd

GuitarWeed schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:02:
Grote kans dat het een crosslink kabel is (die van 20+ m). Het feit dat dezelfde kabel het op een andere bak wel doet betekent dat die bak dat zelf kan detecteren (meeste moderne netwerkkaarten zouden het moeten kunnen, mits de driver/het os het ook kan). In dat geval gebruikt de netwerkkaart de crosslink gewoon als netwerkkabel en merk je er niets van.

Een goede manier om dit te testen is door de lange kabel tussen de bak waar ie het niet mee doet en een andere pc te hangen. Als je 'm dan als crosslink kunt gebruiken is het een crosslink.
Idd, de RTL8169 doet AutoMDI (zo heet dat toch?), de RTL8139 niet. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Ik heb zelf beide kaartjes ook, vandaar. Je kan proberen een nieuwe connector te knijpen die wel een goede kleurenvolgorde heeft ;)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

Sprite_tm

Semi-Chinees

Of installeer/draai es ethtool; misschien dat die je nog nuttige zaken kan vertellen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• martieadams
Goed nieuws, het is opgelost, bleek een brakke kabel te zijn, nu werkt het formidabel. Ook weer wat geleerd over autoDMI :> .

Learn to forget...

Pagina: 1