Toon posts:

Acer Laptop Fan Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn acer aspire 3503 WLMI slaat mijn fan aan en gelijk weer uit.
Dit gaat achter elkaar door, continu. aan uit aan uit .....etc
De laptop wordt ongeveer 70 graden.

Ik heb het stof allemaal al weggehaald. (zoals staat beschreven in genoeg andere topics).
Ook de nieuwste bios staat erop.

Als ik mijn Fan continu aan wil laten staan (kan worden ingesteld met prog van acer, eManager) heeft dit geen effect. Blijft aan / uit gaan.

Wat zou ik nog kunnen ondernemen? Is de Fan misschien niet helemaal lekker meer?
Of nog andere tips?

Gr Tim

Specs:
windows XP
60 GB HD
1.50 Ghz

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:33

Thandor

SilverStreak

Dit topic staat hier eigenlijk verkeerd en ga ik verplaatsen. Omdat het de koeling betreft zou Cooling een goede zijn maar wellicht is het laptop specifiek dus gaat het naar Complete Systemen & Laptops toe :).

Je geeft aan dat het met het programma van Acer ook niet werkt. Hierbij krijg ik het vermoeden dat het de hardware betreft die defect is. Echter zou je eerst nog het volgende kunnen proberen:
1) Als je de laptop in het BIOS aan laat staan, doet het probleem zich ook voor?
2) Wat doet Notebook Hardware Control?

Indien de koeling in het BIOS correct werkt is het hoogstwaarschijnlijk softwarematig. Notebook Hardware Control is een tool waarmee je, op sommige laptops, de fanspeed in kunt stellen. Het kan dus zijn dat het bij jou überhaupt niet gaat werken. Probeer het in ieder geval en bekijk wat het effect is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
De fan draait in de BIOS ook niet goed, hetzelfde probleem. Ook met NHC geen effect. Kan niks aanpassen en temp wordt nu +/- 80 graden.

Ik heb gezocht op internet naar hardware. Een fan in NL kost 70 euro.(alles erop en eraan)
Is dat z'n beetje het standaard wat je ervoor betaald? Vind het nogal duur....

Als ik kijk op ebay, wel 2e hands, kost een complete set 12 euro.(excl. verzenden)

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie nog winkel/webwinkels waar ik heen kan?

Gr Tim

Fan:
ADDA
Model AB6505HB-E03

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 17:04 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:33

Thandor

SilverStreak

70 euro is inderdaad vrij prijzig :). Als het probleem niet vaak voor komt dan lijkt het mij beter om een 2e hands ventilator van 12 euro te nemen. Voor dat geld kun je er ook vijf kopen :P.

Overigens is het niet gegarandeerd dat een nieuwe ventilator het probleem op zal lossen. Immers kan het ook in de aansturing van de ventilator liggen. De kans dat dit het geval is, is wel kleiner dus ik zou de 'gok' gewoon wagen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuwe fan plus heatsink beteld.
Kijken of dit het probleem op gaat lossen. Zodra de fan binnen is ff koelpasta halen en het monteren.

Wordt vervolgt.........

Verwijderd

Topicstarter
Hij is binnen!!
de fan draait nu wel.Alleen continu.
Uiteraard heb ik alles langs gelopen, emanager (fan always enabled uitgezet)
Bios draait hij ook continu. Temp blijt op ongeveer 51 graden.
Cpu load ongeveer 5%

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-12 23:50

M2M

medicijnman

ik heb ooit ook een probleem gehad met mijn laptop. Hier bleek het een softwareprobleem te zijn (de fan draaide simpelweg niet omdat deze niet goed werd aangestuurd door de chipsetdriver...). Na een halve maand onderzoek bleek een XP installatie met ingebouwde SP2, en direct daarna de chipsetdrivers de oplossing te zijn. XP zonder ingebouwde SP2, kale XP, XP met SP1, geslipstreamde chipsetdrivers etc. etc. was allemaal kansloos.
Waarschijnlijk is dit een probleem dat alleen bij mijn laptop zich voordeed, maar verstandig is wel om de chipsetdrivers op orde te hebben.

Verstandig is dus om te zorgen dat je chipsetdrivers direct na de installatie van windows er op staan. Eventueel deze opnieuw erop zetten (en hopen dat het wel werkt...)

-_-

Pagina: 1