Toon posts:

Vast in een eeuwige reboot cyclus..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 uur zoeken hier ben ik echt ten einde raad en kom ik nergens meer met mijn pc, terwijl hij vanmiddag nog prima liep.. dus bij deze mijn probleem:

Twee weken terug heb ik van een kennis een extra setje geheugen gekregen die hij nog had liggen.
Gaat om dit setje, 2x 2gig :
http://www.ocztechnology....nce_platinum_dual_channel

Ik had zelf al dit setje erin zitten 2x 1gig:
http://www.ocztechnology....m_revision_2_dual_channel

Ik heb me net pas verdiept in de twee setjes, en heb eigenlijk nog steeds geen idee of ze nou samen gaan, maar dat terzijde.
Ik kwam er wel vrij snel achter dat Windows XP Home 32-bits maar 3,2 gig zag. (Ik had eerst alles erin) Ik ben toen een beetje gaan schuiven, sommige combinaties deden het niet, sommige wel. Ik had verder geen flauw idee.
Heel sporadisch kreeg ik wel eens een bluescreen, maar het was niet heel storend, en verder merkte ik het wel als er wat extra geheugen in zat. Maargoed, om mijn pc maar stabiel te houden ben ik toen geeindigd met 1x 2gig en 1x 1gig. Dus 1 reepje van mijn oude geheugen, en 1 nieuwe van die kennis. Dit met het idee netjes 3gig erin te hebben ivm 32bits windows en omdat ik dus met AL het geheugen erin af en toe een blue screen kreeg en een melding na het opstarten dat windows herstelt was van een ernstige fout.

Vandaag ben ik dus enigzins mijn laptop en pc aan het opschonen geweest, en toen begon het hele verhaal.
Ik heb vanmiddag uitgevoerd:

-Virtueel geheugen omhoog gegooit, had gelezen dat het mooiste je RAM x 2,5 was dus ik had 'm op 8000mb gezet meen ik)
-schijfopruiming (oude bestanden gecomprimeerd etc)
-schijf defragmentatie

Na de schijfdefragmentatie wil ik mijn pc gewoon ff herstarten, maar na 10 seconden mijn desktop in beeld gehad te hebben, een hele korte freeze en een flits van een bluescreen die ik nu al zo vaak gezien heb dat ik begrepen heb dat er staat: Page_fault_in_nonpaged_area

Zoeken wat dit betekent, maar natuurlijk zijn er weer 100 mogelijkheden en komen de antwoorden hier op het forum continu aan op: memtest doen.
Zou ik graag proberen, alleen ik kan XP niet in.

Officiele windows hulp en ondersteuning begint meteen virussen op te noemen als oorzaak, waar ik totaal niet in geloof omdat dit alles puur na geklooi met de hardware en een schijfdefrag is gebeurt, verder nooit last gehad.

Wat ik tot nu toe geprobeert/gedaan heb:

Iemand had het wel over de allocatie van het geheugen, en dus heb ik in de bios een aantal settings geprobeerd, maar ik kom continu op hetzelfde probleem uit.
Windows is zelf een CHDSK gestart om een gegeven moment en heeft 2 "zwevende" bestanden herplaatst, volgens mij waaronder een bestand pagefile.sys als ik het goed heb.

Ook heb ik het virtueel geheugen op automatisch gezet in de veilige modus.

Ondanks dit alles krijg ik nog steeds een blue screen na 10 seconden als windows opgestart is, ik ben echt ten einde raad. Mijn oude RAM zit er gewoon weer in, en verder staat alles weer zoals het eerst was toen ik geen problemen had.
Ik heb echter dus nu wel een probleem.

specs:
proc: Intel E6750
geheugen(die er nu in zit dus:) OCZ PC2 6400, 2x 1gig
mobo: Asus P5B
HDD: 250gig Samsung

Hoop dat iemand suggesties heeft.

Groeten

Verwijderd

Memtest runnen via bijv. een bootable CD-tje. Waarschijnlijk is er een van de reepjes van je RAM niet goed meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 18:57 ]

Verwijderd

Bios terug naar default settings al geprobeerd ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn oude RAM allebei individueel getest, en ook de nieuwe heb ik er los in gehad. Werd allemaal prima herkent door de bios, alleen crash na het opstarten veranderde niks.
Het is praktisch uitgesloten dat er iets mis zit met de hardware, want er is in principe gewoon niks kapot lijkt me.

Bios in zijn geheel naar default zie ik nergens staan, heb wel dingen gelezen om de bios geheel te resetten door een batterij eruit te slopen ofzo.. moet ik hier aan beginnen of bedoel je wat anders?

edit:
Default settings bios gevonden geloof ik, leverde niks op.. alles stond eigenlijk gewoon nog op default dus was er niet verbaasd over dat ie net zo hard weer crashde.
Ben nu een CHKDSK/repair aan het draaien via de windows cd.. kijken wat dat oplevert.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net via de windows cd een chkdsk/repair laten lopen.. werd ook niks gevonden...

Ik ben echt radeloos, alles gaat gewoon prima totdat mijn bureaublad in beeld komt en dan is het *poof* bluescreen en instant restart..

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 12:39
Is het geen optie om een frisse Windows installatie over de huidige heen te zetten met in het eerste geval maar 1 DIMM in je PC?

Verder is het uitvoeren van een Memtest alsnog geen gek idee.

[ Voor 39% gewijzigd door Allubz op 03-03-2009 00:31 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:52
Hoe heb je het geheugen getest ? Volgens mijn ervaring werkt memtest86 het beste.

En als ik jou was zou ik zoiezo even een frisse windows 64bit erop zetten, dan kan je meteen de volledige 6 gb gebruiken. (als de setjes kunnen samenwerken).

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Zou je alle memory settings misschien weer kunnen geven die je in je BIOS hebt staan? Alle timings/voltage e.d.

Overigens geeft OCZ erg veel/goede en snelle hulp bij geheugen problemen, dus het is de moeite waard je probleem op hun forum uit te leggen: link

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

Topicstarter
Ik betwijfel toch echt of er een defect zit in het geheugen. Ik heb namelijk 4 strips, allemaal afzonderlijk geprobeert in alle slots. Telkens word dit netjes herkent in mijn bios, en start windows normaal op totdat mijn bureaublad verschijnt. Lijkt me uitzonderlijk dat alle 4 de geheugen strips ineens kapot zijn.

Alle voltages en settings staan op auto, heb ik nooit aangezeten.

Ga controleren of dit niet het geval is:
De computer start automatisch opnieuw op of het bericht 'Ernstige fout' of een Stop-foutbericht wordt weergegeven in Windows Server 2003, Windows XP of Windows 2000
En anders maar clean install proberen ofzo..hopen dat dat het gaat fixen.

Is het trouwens aan te raden mijn bios te updaten? De bios die nu geinstalleerd staat is namelijk uit 2007..
Geen idee of er nieuwere versies zijn voor de P5B, maar kan dit de moeite waard zijn?

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Ik heb begrepen dat veel ocz platinums het niet lekker doen op asus plankjes... terug naar werkende configuratie (alleen oude geheugen), en dan cmos-clearen... Dat helpt bij mij vaak bij opstart geneuzel

Verwijderd

Topicstarter
CMOS gecleared via dat jumper geval.
Windows is nu weer bezig met een CHKDSK..geen idee waarom.

Laat het even weten als die klaar is en zien of die CMOS clear geholpen heeft.

edit: heeft niet geholpen, na een foutloze CHKDSK nog steeds crash vlak na het zien van mijn bureaublad.
probeer nu veilige modus in te komen..alleen blijf hangen op een zwart scherm met links bovenin een knipperend wit streepje..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Clean windows installatie is gelukt, tot nu geen problemen gehad. Alle drivers geinstalleerd en alles lijkt alsof het weer goed is. Nog steeds geen idee wat het is geweest echter...

Verwijderd

Mss nog steeds geen slecht idee om alsnog even memtest86+ te draaien.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Draai je nu wel of niet met je nieuw verkregen geheugen? Volgens mij kan je ook verder het beste met of 2x2 draaien of 2x1. Niet 1GB+2GB. Dat windows niet alle 4GB ziet, is verder niet een probleem. Je kan altijd nog vista 64bit installeren en alle 6GB gebruiken, mits je moederbord het geheugen slikt.

Wat al vaker gezegd is. Doe eerst eens memtest van een opstartceedeetje.
Pagina: 1