[shmcd] Super high material cd. Kent iemand het?

Pagina: 1
Acties:

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
Ik vind op internet steeds meer shmcd releases.
Het zou een cd zijn gemaakt van beter materiaal, en vele reviewers horen een duidelijk verschil. Sommige vergelijken het zelfs met SACD.
Afbeeldingslocatie: http://www.newyork-tokyo.com/wp/wp-content/uploads/2008/06/shmcd.gif

Iemand deze cd's wel eens gehoord? En kan iemand er wat meer specificaties over vinden?

Mij lijkt het me gewoon een MFSL variant.. Betere master.. en mensen denken dat het medium dus beter is

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-02 08:03
Een CD = digitaal, en of dat die drager vervolgens van karton of van diamant gemaakt is, als het signaal doorkomt, komt het signaal door :)

Wat jij denkt/vermoedt klinkt iig een stuk logischer. Betere master of opname op de CD. Kan natuurlijk wel zijn dat ze die masters voorbehouden aan de SHMCD's :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewone CD's zijn gemaakt van materiaal dat al prima voldoet, er is dus geen rede dat een ander materiaal beter zou zijn. Foutloos uitlezen van CD's is al lang geen kunst meer, en aangezien de data hetzelfde blijft, zie ik geen enkel nut van een SHMCD ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:07
Als er niets aan de mastering is gedaan (wat inderdaad niet gebeurt is, als ik op internet een aantal mensen zie die het op de bitjes precies getest hebben), dan zal de cd-speler exact dezelfde digitale info uitlezen.
Zoals Voodooless zegt is het foutloos uitlezen van een CD voor een beetje fatsoenlijke CD-speler echt geen probleem, dus het materiaal waarvan de CD gemaakt is zal de CD-speler een rotzorg wezen...

Mja, misschien is het wel een stuk steviger en krasbestendiger. Nog steeds een erg scheve prijs die je er dan voor zou betalen.

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoort dit niet gewoon in het "elfen bij maanlicht" topic thuis of is dat enkel en alleen voor kabels?

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik heb wel een aantal keer mooi klinkende opnames van zo'n SHMCD af gehoord, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets - ik had geen "originele" cd ernaast om te vergelijken.

Dit is wel mogelijk trouwens - bijvoorbeeld zo ongeveer alle albums van Björk zijn op SHMCD uitgebracht, en ook op gewone cd. (Trouwens (een deel, weet niet of het alles is) ook op SACD en DVD-Audio.) Zo zijn er vast meer opnames van andere atriesten te vinden. Lijkt me best interessant om eens met elkaar te vergelijken.

• Tunboy
Heb HIER een testje gevonden waar de reviewer DUIDELIJK verschil hoort. :9

MAAR als je dan wat verder zoekt blijken er ook mensen te zijn die gevonden hebben dat dit komt doordat er stiekem toch andere mastering gebruikt is en het dus helemaal niet aan het medium ligt maar aan wat er op staat.

Ergens las ik zelfs dat het gewoon een klein tikkeltje 'luider' is, waardoor je in een blinde test net wat meer detail hoort.

Met andere woorden: ze houden ons voor de gek, digitaal is digitaal. Of 001001001110100101 Nu op een zilveren geheugenstick of een gouden cd staat, het is en blijft 001001001110100101.

Wat me wel interessanter lijkt is een cd die langer zijn kwaliteit behoudt en beter tegen krassen bestand is, maar hierover zeggen ze bij SHMCD niets dus het is een NUTTELOOS medium...

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Tunboy schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 12:49:
Heb HIER een testje gevonden waar de reviewer DUIDELIJK verschil hoort. :9
Die site en het woord "reviewer" in één zin is een leuke contradictio in terminis. Meest zinloze site ooit. :(

Nickname does not reflect reality

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Sharky

Skamn Dippy!

Brad Pitt schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 13:21:
[...]

Die site en het woord "reviewer" in één zin is een leuke contradictio in terminis. Meest zinloze site ooit. :(
Voor de reviews moet je er inderdaad niet komen maar heb al heel wat cd's e.d. via hifidiscs.nl besteld en dat werkt als een tiet. Goeie service ook!

This too shall pass

• Tunboy
@Brad Pitt: nog maar een extra reden om aan te nemen dat die SHMCD nergens goed voor is.

Nuja, als mensen zich hier goed bij voelen moeten ze die ceedeetjes gewoon lekker kopen, net als met alle zwaar overpriced audio-stuff trouwens...

Maar audiofielen weet 1 ding: De wetenschap liegt niet...

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zie meer in het HDCD initiatief of anders SACD. Beiden zijn backward compatible met de conventionele audio CD en daarom dé manier om nieuw materiaal in hoge kwaliteit uit te brengen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1