Duidelijke data

Pagina: 1
Acties:

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kunnen jullie voortaan wat duidelijker zijn betreft de aangegeven data in nieuwsberichten?

Dus niet maandag of dinsdag maar
morgen gisteren of 17-12-3005.

Alvast bedankt.

• GENETX
  • Laatst online: 23:03
Ik neem aan dat het gaat om nieuws: AMD en Seagate gaan sata 3.0-opstelling demonstreren
AMD en Seagate zullen maandag in het Amerikaanse New Orleans een demonstratie van de sata 3.0-standaard geven. De bedrijven zouden echter nog geen concrete producten willen aankondigen.
Welke maandag? Vandaag, volgende week?

Wellicht handig voor de redactie om aan te geven waar dat niet het geval is zodat dat verbeterd kan worden ;)

• Soldaatje
  • Niet online
En deze:

nieuws: 'Intel besteedt productie Atom-chip uit aan TSMC'

TSMC wilde alleen bevestigen dat er maandag een verklaring zal worden gegeven.

En dit is geen quote.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Morgen of gisteren gebruiken we niet in teksten omdat iemand die het dinsdag leest dan in verwarring kan raken. In de journalistiek is het heel gebruikelijk om de dag zelf te noemen. Als het om volgende week maandag had gegaan dan had er wel 'volgende week' gestaan :) De volledige datum in een tekst noemen is zo mogelijk nog lelijker, dus dat gaat 'm ook niet worden.

Ergo: als het niet om de dag zelf gaat, dan staat dat aangegeven :P

• Soldaatje
  • Niet online
Waarom staat er in hier boven aangehaalde artikelen dan op de dag zelf maandag en niet vandaag?
Dat lijkt me toch ook duidelijker lezen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zal zijn om de reden die Wilbert aanhaalt, iemand die het op een woensdag leest zal niet wteen dat er met 'vandaag' eigenlijk 'dinsdag' wordt bedoelt.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:37
Daarvoor staat toch de dag van posten boven het bericht? Mensen zijn toch niet debiel?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• GENETX
  • Laatst online: 23:03
Maverick schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:06:
Daarvoor staat toch de dag van posten boven het bericht? Mensen zijn toch niet debiel?
Nouja, er zijn mensen... Ik ben het met je eens dat 'vandaag' voor velen duidelijker is. Maar, voor mensen die het later lezen is 'maandag' of dergelijke een stuk geschikter. Daarnaast is het wel normaal in de journalistiek. Ik denk dat dat ook wel weer te maken heeft met de 'oude' media zoals kranten die doorgaans een stuk later komen dan dat het artikel is geschreven.

Beiden zijn duidelijk en beiden laten te wensen over helaas... Tijd voor een stukje code die bepaalt wat er komt te staan, en dan alleen 'vandaag' of 'maandag'? Tweakers.net is tenslotte web 2.0, t3h future en 'new media' :+

Toch lijkt me het gebruik van de naam van de dag zelf het beste met de argumenten die hier worden aangedragen. Daarnaast verwacht ik toch niet dat de redactie dit ineens gaat veranderen omdat het voor een aantal lezers onduidelijk is. Dat mede omdat het gebruikelijk is in de journalistiek.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Cyphax

Moderator LNX
Terw_Dan schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:04:
Dat zal zijn om de reden die Wilbert aanhaalt, iemand die het op een woensdag leest zal niet wteen dat er met 'vandaag' eigenlijk 'dinsdag' wordt bedoelt.
Datzelfde probleem heb je dan toch met "maandag", dan kunnen mensen wel denken "oh volgende week maandag". :)
Het probleem is in beide gevallen dat er geen datum bij staat, en dat als je het op maandag post en in de tekst naar "maandag" verwijst, men "vandaag" verwacht als je ook vandaag bedoelt. :)

Het duidelijkst is in alle gevallen er de datum bij te zetten ("maandag de 2e" oid), anders moet je er genoegen mee nemen dat het minder dan duidelijk is. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Soldaatje
  • Niet online
Ik denk dat de nieuwswaarde van het bericht op T.net het hoogst is op de dag zelf en ook de meeste lezers trekt.
Dan zou je het beste kunnen kiezen voor "vandaag".
Als iemand het later leest zal hij zich wel bewust zijn van de datum van het bericht en de term vandaag juist plaatsen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Cyphax

Moderator LNX
Ik kijk zelf als ik in een artikel "vandaag" zie staan eerst naar de datum om te zien wanneer men bedoelt. Wanneer er "maandag" staat moet ik aannemen dat men dezelfde maandag bedoelt als waarop het artikel is geplaatst. Het is verre van onlogisch dat de redactie "volgende week maandag" zou hebben geschreven als dat bedoeld werd, maar het blijft een aanname tegenover iets dat ik kan verifieren door iets omhoog te scrollen en de datum te lezen. Ik vind het allebei prima overigens, maar "vandaag" lijkt me in de meeste gevallen de duidelijkste van de twee opties, als de concrete datum geheel buiten de tekst van het artikel dient te blijven.

Saved by the buoyancy of citrus

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 05:55

pim

Met 'nieuwe media' heb je toch legio mogelijkheden om onder de problemen uit te komen die traditionele media heeft.. Misschien een Acronym tag aan meegeven?
Of heb je je te houden aan schrijfstijl standaarden ? :)

voorbeeld:
Volgende week <acronym title="11-03-2009">maandag</acronym> worden blabla..
Pagina: 1