Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SNR laag, verschil in modems

Pagina: 1
Acties:

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 11:40
Sinds enkele dagen is mijn analoge ADSL verbinding geupgrade naar 20Mbit/s downstream en 1.2 Mbit/s upstream. Nu had ik eerst een siemens modem, dat modem maakte verbinding op maximaal 12 Mbit/s, maar wel met een upstream van 1.2 Mbit/s.

Ik heb vervolgens gekeken naar de SNR waardes van mijn lijn, deze waren respectievelijk 6.0 en 6.5. Wat volgens mij erg laag is voor een afstand van 1.4 km tot de centrale? Omdat ik dus dacht dat het hier aan lag heb ik de lengte van mijn lijnen zo kort mogelijk gemaakt. 20 centimeter van het ISRA punt naar de splitter en 50 centimeter van de splitter naar het modem. Het resultaat was nog steeds een SNR waarde van 6.0 en 6.5. (Ik heb dit tevens getest zonder splitter, zelfde waardes).

Hierop heb ik besloten een ander modem te kopen, omdat ik dacht dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen. Na wat rond te neuzen leek mij de CopperJet 1622 wel een goed modem. Dit modem maakte tot mijn verbazing (tevens met een SNR van 6.0/6.5) ook verbinding op 12 Mbit/s, maar nu met een upload van maar 1.0 Mbit/s... Dit was dus een achteruitgang...:s

Na wat te hebben zitten prutsen op de CopperJet met de "Coding Gain", heb ik inmiddels wel een stabiele verbinding aan de gang met een downstream van 15Mbit/s, maar de upstream blijft nog steeds 1.0Mbit/s.

Is er iemand die wellicht een antwoord heeft op de volgende vragen:
- Is het mogelijk om mijn CopperJet 1622 zo te tweaken, dat ik wel weer een upload snelheid kan halen van 1.2 Mbit/s (zoals met het siemens modem wel mogelijk was)?
- Is er, behalve het zo kort mogelijk houden van de lijnen, nog iets te doen aan de SNR die zo enorm laag is bij mij, terwijl de afstand tot de centrale 1.4 km is?

Bij voorbaat dank voor de reacties,
MDVz0r

Verwijderd

hoe weet je dat je 1.4 km v'/d centrale zit?

Post eens de rest van je adsl waardes. Zoals attenuation. Misschien zit je toch niet zo dichtbij de centrale als je denkt. Of misschien zijn de kabels ernaartoe gewoon niet van goede kwaliteit. Misschien kunnen ze bij je provider een downgrade uitvoeren. Dit heeft ook een positieve invloed op je noise margin.

• MDVej
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:32:
hoe weet je dat je 1.4 km v'/d centrale zit?

Post eens de rest van je adsl waardes. Zoals attenuation. Misschien zit je toch niet zo dichtbij de centrale als je denkt. Of misschien zijn de kabels ernaartoe gewoon niet van goede kwaliteit. Misschien kunnen ze bij je provider een downgrade uitvoeren. Dit heeft ook een positieve invloed op je noise margin.
De provider heeft mij verteld dat ik 1.4 km van de centrale zit...

Verdere adsl waardes:
Local SNR Margin 6.0 dB
Local Line Attn 25.0 dB
Local Tx Power 12.3 dB
Remote SNR Margin 6.5 dB
Remote Line Attn 12.5 dB
Remote Tx Power 20.5 dB

[ Voor 3% gewijzigd door MDVej op 02-03-2009 16:13 ]

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50
Waaruit concludeer je dat een SNR van 6/6,5 een probleem zou zijn? Heb je last van klapperen?
Een SNR van bijv 10 gaat je geen hogere snelheid opleveren, eerder lager. SNR is naast een eigenschap van je lijn ook een waarde die bij het modem hoort. Sommige modems kunnen met een SNR van 5 nog een stabiele verbinding houden, terwijl andere modems met een SNR lager dan 8 beginnen te klapperen.
Daarnaast zie je niet vaak verbinding met upload van 1,2 Mbit. heb je annex B/ISDN?

specs

• MDVej
Loekie schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:26:
Waaruit concludeer je dat een SNR van 6/6,5 een probleem zou zijn? Heb je last van klapperen?
Een SNR van bijv 10 gaat je geen hogere snelheid opleveren, eerder lager. SNR is naast een eigenschap van je lijn ook een waarde die bij het modem hoort. Sommige modems kunnen met een SNR van 5 nog een stabiele verbinding houden, terwijl andere modems met een SNR lager dan 8 beginnen te klapperen.
Daarnaast zie je niet vaak verbinding met upload van 1,2 Mbit. heb je annex B/ISDN?
Totaal geen last van klapperende verbinding. De verbinding is 100% stabiel. Verder gaat het om een annex A verbinding. Heb zelf nog wat zitten uitzoeken en blijkt dat mijn attenuation waardes ook niet slecht zijn. Enig idee waarom ik dan niet op hogere snelheden kan verbinden? Verder connect mijn andere modem wel op 1.2mbit upstream... Dus dat is toch vreemd dan?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Dat ligt aan de verschillende chipsets in de modems.
Sommige werken beter samen met de DSLAM's in de centrale dan andere.
Dat verklaart vaak afwijkende intrainwaardes.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Zowiezo een attenuation van 25.0 dB is wel erg hoog... als jij zeker weer dat jij aan jou kant alles goed hebt, zou ik eens contact opnemen met je provider...
25.0 dB op 1.4 km is veel te hoog!

Deze advertentieplaats is te huur!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
De attenuation waar je dan ook naar moet kijken is die van 12,5 niet van 25.

En 25,0 / 13,81 geeft een geschatte lijnlengte van 1810 meter. Dus waarschijnlijk heb je die 1,4 km uit een postcode check of zo. Verder is 15 Mbit een redelijk waarde voor een attenuation van 25,0. Dus dat lijkt allemaal prima. Kortom, ik vermoed dat 'voor niets' een nieuw modem gekocht hebt omdat je je blind gestaard hebt op een postcode check voor de lijn lengte. (Dat of je hebt echt 400 meter equivalent aan bekabeling tussen modem en IS/RA liggen.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• MDVej
kalizec schreef op maandag 02 maart 2009 @ 20:28:
De attenuation waar je dan ook naar moet kijken is die van 12,5 niet van 25.

En 25,0 / 13,81 geeft een geschatte lijnlengte van 1810 meter. Dus waarschijnlijk heb je die 1,4 km uit een postcode check of zo. Verder is 15 Mbit een redelijk waarde voor een attenuation van 25,0. Dus dat lijkt allemaal prima. Kortom, ik vermoed dat 'voor niets' een nieuw modem gekocht hebt omdat je je blind gestaard hebt op een postcode check voor de lijn lengte. (Dat of je hebt echt 400 meter equivalent aan bekabeling tussen modem en IS/RA liggen.)
Beide modems trainen standaard op een downstream van 12 Mbit... Met wat getweak, krijg ik hem dan uiteindelijk op 15 Mbit. Tevens heb ik inderdaad ook gezien dat een attenuation van 25,0: 1810 meter van de centrale zou betekenen, maar dit zou ook betekenen dat het modem de lijn zou kunnen trainen op 18 Mbit.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
MDVej schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:30:maar dit zou ook betekenen dat het modem de lijn zou kunnen trainen op 18 Mbit.
Zou kunnen == ja, praktijk == nee. Zelf zit ik op ±1950 gemeten meters (4-tel meting) met een downstream attenuation van 27dB. Praktisch verbindt de boel op 14Mbit. Ik kan het modem wel zover krijgen dat ie intraint op 16Mbit, maar dan is de boel niet stabiel (12-24 uur per uitval van een paar minuten).

Ik ben het met je eens dat als je naar de grafiekjes en tabellen kijkt dat 18Mbit het theoretische maximum is, maar is er toch een iets hogere zendvermogen nodig aan de kant van de lijnkaart. En dat beetje meer is er niet omdat dat weer voor overspraak op aanliggende lijnen zorgt. Kortom, ik denk dat die 15Mbit wel eens de praktische limiet gaat kunnen zijn van je lijn. En inderdaad 12Mbit is minder dan ik zou verwachten gegeven de attenuation.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 19:15

The Wizard

Moderator Mobile
Dit zijn mooie waardes voor deze afstand, ook al kan deze theoretisch hoger. Ik heb zelf bij een lengte van 1,2 km (attenuation/13,81) een max. snelheid gehad van 10 Mbit, die ik later moest verlagen naar 8 omdat de lijn klappert. Dit is van zoveel factoren afhankelijk, zoals ouderdom koper/hoeveelheid gebruikers in de buurt op dezelfde hoofdleiding (overspraak)/enz, en dat is een groot nadeel van ADSL.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• MDVej
kalizec schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:57:
[...]

Zou kunnen == ja, praktijk == nee. Zelf zit ik op ±1950 gemeten meters (4-tel meting) met een downstream attenuation van 27dB. Praktisch verbindt de boel op 14Mbit. Ik kan het modem wel zover krijgen dat ie intraint op 16Mbit, maar dan is de boel niet stabiel (12-24 uur per uitval van een paar minuten).

Ik ben het met je eens dat als je naar de grafiekjes en tabellen kijkt dat 18Mbit het theoretische maximum is, maar is er toch een iets hogere zendvermogen nodig aan de kant van de lijnkaart. En dat beetje meer is er niet omdat dat weer voor overspraak op aanliggende lijnen zorgt. Kortom, ik denk dat die 15Mbit wel eens de praktische limiet gaat kunnen zijn van je lijn. En inderdaad 12Mbit is minder dan ik zou verwachten gegeven de attenuation.
The Wizard schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:12:
Dit zijn mooie waardes voor deze afstand, ook al kan deze theoretisch hoger. Ik heb zelf bij een lengte van 1,2 km (attenuation/13,81) een max. snelheid gehad van 10 Mbit, die ik later moest verlagen naar 8 omdat de lijn klappert. Dit is van zoveel factoren afhankelijk, zoals ouderdom koper/hoeveelheid gebruikers in de buurt op dezelfde hoofdleiding (overspraak)/enz, en dat is een groot nadeel van ADSL.
Bedankt voor jullie uitleg! Wat betreft de upstream van 1,2 Mbit/s. Is het puur de hardware van het "nieuwe" copperjet modem dat deze snelheid niet kan realiseren of zijn er hier nog optimalisatie instellingen mogelijk?

• Loekie
MDVej schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 09:35:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie uitleg! Wat betreft de upstream van 1,2 Mbit/s. Is het puur de hardware van het "nieuwe" copperjet modem dat deze snelheid niet kan realiseren of zijn er hier nog optimalisatie instellingen mogelijk?
Wat ik interessant zou vinden is wat het modem zelf zegt over de gebruikte standaard. In NL wordt voor upload nl std 1 band gebruikt. Bij Annex M wordt dat verdubbeld en gaat ten koste van download.
Annex M wordt in NL alleen mogelijk bij BBNed vziw, maar ik weet niet of er door consumenten gebruik van kan worden gemaakt.
Normaal houden een NL aanbieders een max van 1 Mbit up, tenzij je echt een wide-open verbinding hebt.

specs

• MDVej
Loekie schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 09:54:
[...]

Wat ik interessant zou vinden is wat het modem zelf zegt over de gebruikte standaard. In NL wordt voor upload nl std 1 band gebruikt. Bij Annex M wordt dat verdubbeld en gaat ten koste van download.
Annex M wordt in NL alleen mogelijk bij BBNed vziw, maar ik weet niet of er door consumenten gebruik van kan worden gemaakt.
Normaal houden een NL aanbieders een max van 1 Mbit up, tenzij je echt een wide-open verbinding hebt.
Ik heb gewoon een Annex A verbinding. Wat ik gelezen heb kan dat ook gewoon tot 1.2 Mbit/s (zowel via KPN als via BBNed). Dit is wat ik afneem bij mijn provider: 16384 - 24576 / 1280 Kbps. Deze 1280 Kbps haal ik wel met het Siemens speedstream 6515 modem, maar niet met het Allied Data CopperJet 1622 modem.. Deze CopperJet is een stuk nieuwer, dus ik zou verwachten dat juist dit modem op de "hogere" snelheid zou verbinden..

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Heb je wel mijn vorige post gelezen?
Je stelt net zo vaak dezelfde vraag tot je een antwoord krijgt die je wel bevalt.

• Loekie
MDVej schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:40:
[...]

Ik heb gewoon een Annex A verbinding. Wat ik gelezen heb kan dat ook gewoon tot 1.2 Mbit/s (zowel via KPN als via BBNed). Dit is wat ik afneem bij mijn provider: 16384 - 24576 / 1280 Kbps. Deze 1280 Kbps haal ik wel met het Siemens speedstream 6515 modem, maar niet met het Allied Data CopperJet 1622 modem.. Deze CopperJet is een stuk nieuwer, dus ik zou verwachten dat juist dit modem op de "hogere" snelheid zou verbinden..
Tja, dan kan ik het alleen nog schuiven op het chipje/software. Nieuwer is trouwens niet altijd beter, vaak wel goedkoper ;)
Een modem wordt over het algemeen voor een bepaalde doelgroep gemaakt, vaak zijn dat ISP's die graag een beheersbaar, goedkoop redelijk presterend apparaat willen. Je kunt niet altijd voor een duppie op de eerste rang zitten....

specs

• MDVej
Loekie schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 13:04:
[...]

Tja, dan kan ik het alleen nog schuiven op het chipje/software. Nieuwer is trouwens niet altijd beter, vaak wel goedkoper ;)
Een modem wordt over het algemeen voor een bepaalde doelgroep gemaakt, vaak zijn dat ISP's die graag een beheersbaar, goedkoop redelijk presterend apparaat willen. Je kunt niet altijd voor een duppie op de eerste rang zitten....
Oké duidelijk. En het is zeker erg lastig er achter te komen welke chip het beste werkt met de hardware in jouw centrale? Ik wil graag het maximale uit mijn lijn halen. En blijkbaar haal ik dat met deze CopperJet er niet uit.

• Loekie
MDVej schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:35:
[...]

Oké duidelijk. En het is zeker erg lastig er achter te komen welke chip het beste werkt met de hardware in jouw centrale? Ik wil graag het maximale uit mijn lijn halen. En blijkbaar haal ik dat met deze CopperJet er niet uit.
Een hogere upload dan 1,2 Mbit ga je denk ik niet krijgen, als je een hogere download wilt kun je nog eens spelen met de target-SNR. Ik denk alleen dat het in jouw geval niet veel lager gaat zonder stabiliteitsverlies.

specs

• MDVej
Loekie schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:20:
[...]

Een hogere upload dan 1,2 Mbit ga je denk ik niet krijgen, als je een hogere download wilt kun je nog eens spelen met de target-SNR. Ik denk alleen dat het in jouw geval niet veel lager gaat zonder stabiliteitsverlies.
Dat snap ik. Het probleem is dat ik met dit modem maar 1,0 Mbit/s haal. Aangezien ik met het andere modem wel 1,2 Mbit/s haal vroeg ik me af of het middels wat instellingen mogelijk is om dit ook nog wat op te krikken? target-SNR zal ik ook nog wel es wat mee spelen straks!
Pagina: 1