[MSSQL] Hoe van grote transactielog af komen? *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
(jarig!)
Ik zit met het probleem dat een transaction log file van een database enorm groot is en bijna al mijn diskspace opvreet.

Ik heb geen kaas gegeten van MS SQL maar mbv google ben ik alweer iets wijzer... Zo heb ik o.a. gezien dat de database waarvan de log zo groot is niet meegenomen wordt in een maintenance plan en wordt er dus ook geen backup gemaakt. Ik lees links en rechts dat dit een van de redenen is dat de log size blijft groeien (mede in combinatie met de optie autogrow die aanstaat).

Om dit probleem nu op te lossen lees ik heel veel verschillende dingen en ik twijfel wat nu de beste en veiligste manier is...

stappen om dit op te lossen:

1. Ik heb in eerste instantie de betreffende database opgenomen in het maintenance plan zodat er elke dag een backup wordt gemaakt. <ik kan morgen pas zien of hier mee ook oude records worden verwijderd en hierdoor de size afneemt maar links en rechts lees ik dat dit niet zo maar gebeurd en dat er dus nog wat handelingen nodig zijn om de bestandgrote terug te dringen>

2. ik denk er aan om een full backup van de database te maken via de standaard backup optie in sql management .

3. vervolgens de volgende commands utvoeren in de querie analyser:
use [Databasenaam]
BACKUP LOG [Databasenaam] with TRUNCATE_ONLY
go
use [Databasenaam]
DBCC shrinkdatabase(Databasenaam)
go

4. weer een full backup van de database (zelfde als stap 2)

Bij stap drie heb ik eigenlijk niet echt een goed idee wat ik aan het doen ben maar die opdrachten komen veel voor bij soortgelijke problemen..

Kan iemand mij vertellen of bovenstaande acties 1. resultaat hebben 2. of dit een veilige manier is om de grote van de transactie log aan te passen.

Ik tast eigenlijk een beetje in het duister mbt dit probleem....

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik verplaats je topic even naar het juiste forum met een titeledit

transaction log SQL (ms sql 200) > [MSSQL] Hoe van grote transactielog af komen? *
CSA > WSS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat jij beschrijft is inderdaad de juiste oplossing.

Door een backup van het log te maken (eventueel met de optie 'WITH TRUNCATE ONLY') zorg je ervoor dat het logische bestand weer kleiner wordt, dit moet je dus ook in het maintenceplan opnemen om te voorkomen dat het probleem weer optreedt.) Omdat SQL Server echter 'zelf' het beheer over de .mdf en .ldf bestanden uitvoert wordt het fysieke bestand (de grootte die je in de verkenner ziet) niet aangepast. Dat doe je met het DBCC commando. Op zich zou de door jou onder punt 3 beschreven stappen genoeg zijn om het bestand te verkleinen. Voor de zekerheid maak je uiteraard eerst een volledige backup.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
(jarig!)
P_de_B schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:49:
Wat jij beschrijft is inderdaad de juiste oplossing.

Door een backup van het log te maken (eventueel met de optie 'WITH TRUNCATE ONLY') zorg je ervoor dat het logische bestand weer kleiner wordt, dit moet je dus ook in het maintenceplan opnemen om te voorkomen dat het probleem weer optreedt.) Omdat SQL Server echter 'zelf' het beheer over de .mdf en .ldf bestanden uitvoert wordt het fysieke bestand (de grootte die je in de verkenner ziet) niet aangepast. Dat doe je met het DBCC commando. Op zich zou de door jou onder punt 3 beschreven stappen genoeg zijn om het bestand te verkleinen. Voor de zekerheid maak je uiteraard eerst een volledige backup.
Ok ik ben dus al een stuk op weg, dat is mooi. Maar even over die [With truncate only] optie... Als ik onder beheer kijk zie ik inderdaad een maintenance plan maar via porperties kan ik nergens die optie (with truncate only) vinden... Of is dat toevallig de optie onder het tabblad optimizations [remove unused space from database files] ? Of moet ik hiervoor een apparte maintenancce plan voor aanmekn en die linken aan een querie command ofzo ?

Tevens vraag ik mij het volgende af.. Als ik de size weer terug heb gebracht tot normale proporties kan ik dan de autogrow functie niet beter uitzetten ? Ik ga er dan vanuit dat de transactielog oudere gegevens overschrijft (first in first out zeg maar) maar aangezien je elke dag een backup maakt kan je zo toch altijd weer je database rebuilden of zie ik het helemaal verkeerd ?

[ Voor 14% gewijzigd door Rotty op 02-03-2009 13:15 ]

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress