Verlies van software na installen van @BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Hi,

Dit weekend nieuw systeem geinstalled.

Specs

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720€ 139,90€ 139,90
1Arctic Cooling Arctic-Cooling Freezer Xtreme€ 25,-€ 25,-
1Cooler Master HAF 932€ 117,25€ 117,25
1Cooler Master UCP 900W€ 174,-€ 174,-
1Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P€ 160,90€ 160,90
1OCZ Platinum OCZ3P1600EB4GK€ 105,29€ 105,29
1Samsung Spinpoint F1 RAID HE502IJ, 500GB€ 63,50€ 63,50
ImporterenTotaal€ 785,84

Vista 64-bit, alle Windows Updates gedaan, standaard drivers geinstalled via de DVD; ik dacht ik doe de nieuwere versies wel via de auto-update utility op Gigabyte website en doe een cleanup met tooltje om alle restanten te verwijderen naderhand.
Wat bleek, deze auto-update functie heeft een probleem met een of andere KB van Microsoft dus ik kon niet alles in 1 keer doen en had geen zin om die KB te gaan verwijderen.
Aangezien er een nieuwe BIOS update (F4) was op hun website maar deze de melding gaf dat ik hem niet kon gebruiken op Vista 64-bit dacht ik ... ik install de @BIOS software van de driver DVD.
Tijdens installatie een hele hoop errors, ik reboot en ik kon de helft van mijn software pakketten niet meer openen zoals firefox, IE en noem maar op, adaware, catalyst icoontjes waren weg etc.

Is dit een bekende issue of moet ik gewoon eerst die pakketten aanwezig op Gigabyte DVD installen voor Windows updates of zoiets in die aard?

Er was trouwens een Vista update voor de 8111 family Gbit LAN driver die ervoor zorgde dat LAN niet meer werkte, rollback en alles was terug ok.

1 van de redenen dat ik de BIOS wou updaten was ook dat de energy saver software niet op mijn BIOS versie wilde installen.

Aangezien het moederbord gelijk besteld was nadat ie beschikbaar kwam op de Azerty website ergens begin februari zat alles nog op eerste versies qua drivers etc.

Catalyst 9.2 installed van AMD Website.

Voor ik het vergeet, 2 RAID schijven in RAID0, kan ik dan eigenlijk een virtuele schijf aanmaken via Daemon Tools of geeft dit problemen?
AMD Overdrive bench gedraaid van 1uur, systeem wilde niet meer opstarten vanuit slaapstand toen ik ging kijken, cold reset via powerknop en alles kwam terug,
ATI HD4870 1 GB Sapphire leds (3) op de kaart flikkerden ook elke 10 seconden of zo met 2 korte.

[ Voor 4% gewijzigd door Graviton12 op 02-03-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:03
Als eerste raad ik je aan bios updates niet vanuit windows te doen.
Tijdens installatie een hele hoop errors, ik reboot en ik kon de helft van mijn software pakketten niet meer openen zoals firefox, IE en noem maar op, adaware, catalyst icoontjes waren weg etc.
Nog enig idee welke foutmeldingen je hebt gekregen? Kijk eventueel even in de event viewer of daar nog wat te vinden is :)

Probeer ook eens andere versies van drivers die op internet beschikbaar zijn. Krijg je nog meldingen als je iets probeert te openen wat niet werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 02-03-2009 11:13 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Geen enkele melding na aanklikken software, ook comodo antivirus/firewall niet meer opgestart, gebeurt gewoon niets.
Kan nog wel in Windows Explorer, alles is zichtbaar maar niet aanspreekbaar.
Catalyst kon ik wel handmatig opstarten.

Eventviewer heb ik helaas niet bekeken, leek me echt een @BIOS issue aangezien die de errors gaf.

Heb ondertussen de RAID array verwijderd, wilde een reinstall doen maar nu bleek gisteren dat mijn Samsung S223F de geest gaf (na 2 dagen) tijdens het ophalen van de RAID driver.
Dus zit nu met een systeem zonder OS :)

Die HAF 932 maakt trouwens behoorlijk veel lawaai amai :d

Wil voorkomen dat als DVD writer vervangen is en na reinstall ik tegen hetzelfde issue oploop.

[ Voor 51% gewijzigd door Graviton12 op 02-03-2009 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:19
Dit is een software vraag en hoort dus niet thuis in de CSL, maar in de Software subfora (Windows Clients). Ik ga het topic echter wel sluiten omdat je nog te weinig hebt geprobeerd.

Je zou het beste, omdat het een nieuw systeem is, gewoon de hele zooi er nog eens af kunnen gooien. Installeer eerst Windows Vista x64, daarna alle updates en test dan eerst even de werking. Zorg dan dat je alle drivers aan de praat krijgt.

Download pas daarna @BIOS van de GigaByte site zodat je de nieuwste versie hebt. Ik heb namelijk nooit problemen gehad met @BIOS op mijn computer. Het zou gewoon moeten installeren op x64. Laat het gebruik met update utilities en dergelijke gewoon achterwege. Je hebt het meeste niet nodig. Van de GigaByte CD bij mijn mobo gebruik ik dan ook alleen @BIOS, de andere drivers haal ik bij de desbetreffende fabrikant weg.

Ik zou zeggen, probeer dit eerst. Mocht je er niet uitkomen, start dan een nieuw topic in het subforum dat ik heb genoemd. Ik zou niet met deze, inmiddels verknalde, installatie doorgaan. Zelfs al zou het je lukken, dan is de kans groot dat je over een maand je systeem in de knup hebt en alsnog mag. Nu valt het nog mee met een kale PC ;)

Dit topic is gesloten.