Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

onlangs heb ik een portable harde schijf gekregen: de MSI Starbox SATA van 320 GB.

Ik werk thuis met een iMAC G5 desktop en voor werk met een Dell Windows XP Laptop. Nu is mijn vraag of ik deze externe USB harde schijf op beide platforms kan laten werken als portable opslag schijf?

Op mijn Mac wordt hij goed herkend en kan ik prima data overzetten, maar op mijn laptop herkent windows wel dat er een 'USB-apparaat voor massa-opslag' aangesloten is, maar verschijnt de schijf verder nergens.

Ik ben een redelijke leek, en heb dit probleem niet op andere fora/sites kunnen vinden. Tips en uitleg zijn van harte welkom.

Arne

Edit:
Ok, ik heb hem een partitie naam gegeven en nu herkent mijn laptop de schijf. Maar mijn vraag blijft hoe ik deze schijf zo kan formateren dat hij door beide platforms herkent wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Als je FAT32 gebruikt wordt deze door beide platformen standaard herkent, echter zitten er wel wat kleine nadelen aan, bijvoorbeeld de maximale bestandsgrootte van 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Nielson schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:59:
Als je FAT32 gebruikt wordt deze door beide platformen standaard herkent, echter zitten er wel wat kleine nadelen aan, bijvoorbeeld de maximale bestandsgrootte van 4GB.
Om het probleem met de 4GB bestanden te omzeilen, kun je ook Paragon NTFS For Mac OSX gebruiken. OSX kan dan ook NTFS beschrijven (standaard kan deze alleen NFTS lezen). Een nadeel is wel dat als je de externe harde schijf aansluit op een Mac zonder Paragon NTFS For Mac OSX, dat deze dus alleen kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LuukNouwen schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:03:
[...]

Om het probleem met de 4GB bestanden te omzeilen, kun je ook Paragon NTFS For Mac OSX gebruiken. OSX kan dan ook NTFS beschrijven (standaard kan deze alleen NFTS lezen). Een nadeel is wel dat als je de externe harde schijf aansluit op een Mac zonder Paragon NTFS For Mac OSX, dat deze dus alleen kan lezen.
Dank je.
Zou je ook NTFS-3G aanraden als freeware voor mijn Mac, of is Paragon duidelijk de betere keuze?

Ik verwacht voorlopig geen bestanden groter dan 4G te hebben, dus ik ga het met FAT32 proberen, maar goed om te weten dat er een alternatief is. Ik laat weten als het aan de praat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:12:
[...]

Dank je.
Zou je ook NTFS-3G aanraden als freeware voor mijn Mac, of is Paragon duidelijk de betere keuze?

Ik verwacht voorlopig geen bestanden groter dan 4G te hebben, dus ik ga het met FAT32 proberen, maar goed om te weten dat er een alternatief is. Ik laat weten als het aan de praat is.
Ik heb geen ervaring met NTFS-3G. volgens de beschrijving mount het een NFTS-partitie, wat volgens mij zorgt voor een extra laag en mogelijk snelheidsverlies. Echter is het wel gratis i.t.t. Paragon. Gewon proberen zou ik zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abrenuncio
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 21:44
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:06:
Op mijn Mac wordt hij goed herkend
Heb je nog iets speciaals gedaan om hem werkend op de Mac te krijgen? Ik heb de 500Gb versie en deze krijg ik thuis niet aan de praat op zowel een MacBook Pro als op een iMac G5. Hij mount hem simpelweg niet. Als ik hem op m'n werk in een Windows machine aansluit wordt ie wel gevonden....
Met andere schijven heb ik eigenlijk nooit problemen.

EDIT: Ik heb hem nu werkende. Het kabeltje bleek niet goed contract te maken met de behuizing. Met een ander kabeltje werkt ie wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Abrenuncio op 05-04-2009 13:56 . Reden: Opgelost ]

Pagina: 1