Toon posts:

Netwerk splitsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik vroeg me af of er een makkelijke oplossing is om een netwerk op te splitsen in 2. Ik heb op internet rondgekeken en kwam uit op vlan's, maar als ik het goed het begrepen heb je daar best prijzige routers voor nodig.

Hier is een schets van het netwerk,
http://img237.imageshack....mage=netwerksplitsing.jpg

Ik hoop graag dat jullie met een oplossing kunnen komen en als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Sjon

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
Hallo Sjon82, welkom op GoT. Ik denk dat je eens moet gaan zoeken op subnetting (Wikipedia: Subnetwork) Inderdaad kom je dan vrij snel op VLAN oplossingen uit.

Specs

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Makkelijkste is inderdaad en switch en router met vlan ondersteuning. Ze zijn er wel ik denk dat je totaal op zon 300-400 euro aan kosten zit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties, ik zal me maar is gaan verdiepen in subnetten.

Met vriendelijke groet,
Sjon

Verwijderd

Wat bedoel je met splitsen? Functioneel splitsen kan je gewoon doen door verschillende subnetten te kiezen.

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 15:48
hoeveel cliënt komt er in elke netwerk want als het een simpele home netwerk is dan kan je ook gewoon 2 simpele routers kopen en die achter je modem zetten dan heb je ook gelijk meerdere netwerken, verder kan je hier onder ook nog switchen aansluiten. hier voor hoef je ook niet subnetten.

maar voor een groter netwerk(bedrijfsnetwerk) zou je een goeie router moeten hebben en 2 switchen(die vlan aan kunne).

voor router kan je als voorbeeld een cisco 800 series gebruiken die kan je ook gelijk instellen als je modem en die zijn ook met draadloos verkrijgbaar..

als switch kan je als voorbeeld cisco 2900 serie switch nemen die ondersteunen ook vlan,

Dit is dan best een goeie netwerk alleen moet je bekend zijn met de cisco en datacommunicatie wereld. want je moet gaan subnetten en routeren.

Dus hangt vanaf wat je wilt, en misschien kan je ook nog met andere home apparaten een combinatie maken

[ Voor 21% gewijzigd door pouyann op 02-03-2009 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een simpel netwerkje, met aan 1 kant 2 pc's en aan de andere kant 4. Maar waar het mij om gaat is dat de ene netwerk de andere niet kan zien, wat nu wel het geval is.

Is dit op te lossen door 2 simpele routers achter de modem te zetten ?

Met vriendelijke groet,
Sjon

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als het alleen om het 'niet zien' gaat dan zou je de computers gewoon in een ander subnet kunnen zetten. Maar een router met vlan support is zo duur niet hoor, voor 50 euro heb je een Linksys WRT54GL waar je, na een custom firmware, gewoon vlans kunt gebruiken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:19:
Als het alleen om het 'niet zien' gaat dan zou je de computers gewoon in een ander subnet kunnen zetten. Maar een router met vlan support is zo duur niet hoor, voor 50 euro heb je een Linksys WRT54GL waar je, na een custom firmware, gewoon vlans kunt gebruiken.
Oke, ik zal is even kijken naar die linksys router, maar dat subnetten kan ook via de router die ik nu heb (Netgear WPN824) of moet dat perse een router net als de linksys zijn ?

• pouyann
maar je hoeft niet perse met vlans te gaan werken vlan is pas nuttig als je met switchen gaat werken enz.

@sjon82. jij geeft aan dat je op je router kan subnetten oftewel meerdere ip's gebruiken op je router maar kan je ook aangeven welke ip op welke interface komt en kan je meerdere dhcp pools aanmaken die weer specifiek op bepaalde interface ip gaan uitdelen? want als dat zoo is dan hoef je niet eens met te vlans gaan werken.. vlan is helemaal niet nodig voor jou in zoon situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door pouyann op 02-03-2009 13:59 ]

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 14:28
Als je eens naar de mogelijkheden van alternatieve firmwares wilt kijken, kijk dan eens naar openwrt of ddwrt: ze zijn in de eerste instantie ontwikkeld voor de Linksys apparatuur, maar werken ondertussen ook met veel andere routers.

Hoe afgesloten moeten de netwerken van elkaar zijn? Gaat het om een bedrijfsmatige toepassing, of om gedeeld internet met de buren?

[ Voor 20% gewijzigd door wankel op 02-03-2009 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
wankel schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:52:
Als je eens naar de mogelijkheden van alternatieve firmwares wilt kijken, kijk dan eens naar openwrt of ddwrt: ze zijn in de eerste instantie ontwikkeld voor de Linksys apparatuur, maar werken ondertussen ook met veel andere routers.

Hoe afgesloten moeten de netwerken van elkaar zijn? Gaat het om een bedrijfsmatige toepassing, of om gedeeld internet met de buren?
Ik zal is even googlen naar die firmwares, het gaat om een bedrijfsmatige toepassing, dus de netwerken moeten helemaal van elkaar afgesloten zijn.

Met vriendelijke groet,
Sjon

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
Voor bedrijfsmatige toepassingen zou ik ook kijken voor bedrijfsmatige oplossingen. Dus kwaliteit hardware, en goede configuratie daarvan. Met consumenten spul gaat het uiteindelijk ook wel lukken, maar in hoeverre moet jij garantie bieden dat het werkt zoals het hoort en blijft werken, hoe ga je in support voorzien?

Specs

Verwijderd

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op maandag 02 maart 2009 @ 15:12:
Voor bedrijfsmatige toepassingen zou ik ook kijken voor bedrijfsmatige oplossingen. Dus kwaliteit hardware, en goede configuratie daarvan. Met consumenten spul gaat het uiteindelijk ook wel lukken, maar in hoeverre moet jij garantie bieden dat het werkt zoals het hoort en blijft werken, hoe ga je in support voorzien?
Ik moet alleen uitzoeken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is en het simpelste om te onderhouden. Verder heb ik geen it-ervaring.

mvg.

• Mesjefskie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09-2025

Mesjefskie

If it works, it's true!

Zou je iets meer informatie kunnen (mogen) verstrekken omtrent de toepassing? Je geeft aan dat het een zakelijke omgeving is, is er budget voor een nette oplossing of moet het werken voor zo weinig mogelijk geld?

[ Voor 0% gewijzigd door Mesjefskie op 02-03-2009 15:30 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Mesjefskie schreef op maandag 02 maart 2009 @ 15:29:
Zou je iets meer informatie kunnen (mogen) verstrekken omtrent de toepassing? Je geeft aan dat het een zakelijke omgeving is, is er budget voor een nette oplossing of moet het werken voor zo weinig mogelijk geld?
Waar het om gaat is, in het pand zijn 2 bedrijven gevestigd, maar er is maar 1 router. Dus nu willen wij niet dat het andere bedrjif in onze gegevens kan komen en wij willen natuurlijk ook niet hun bestanden openen.

We willen allereerst een zo goedkoop mogelijke oplossing aangezien we maar een klein bedrijfje zijn, om even te kijken hoe alles werkt, maar ik denk wel dat we dan in de toekomst overstappen naar een duurdere oplossing

mvg,
Sjon

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb iets gelezen over de NAT functie van de router, ik weet niet of dit een mogelijkheid is om te voorkomen dat de andere 2 netwerkgebruikers ons netwerk kunnen zien ?

Ook zei iemand dat subnetten de oplossing kan zijn, kan iemand mij even kort uitleggen hoe dit werkt.

Mvg,
Sjon

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:36:
hoi,

ik heb iets gelezen over de NAT functie van de router, ik weet niet of dit een mogelijkheid is om te voorkomen dat de andere 2 netwerkgebruikers ons netwerk kunnen zien ?

Ook zei iemand dat subnetten de oplossing kan zijn, kan iemand mij even kort uitleggen hoe dit werkt.

Mvg,
Sjon
Wikipedia: Network address translation

Wikipedia: Subnetwork

Daar kun je genoeg leesvoer vinden denk ik zo :)

• pouyann
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:36:
hoi,

Mvg,
Sjon
NAT is eigenlijk om naar het internet te gaan of zullen wij zeggen met een andere ip je router verlaten om naar andere netwerk te gaan. als voor beeld you client ip is 192.168.1.1 jij komt bij je router er vindt daar een NETWORK ADDRESS TRANSLATION plaats en jij gaat waar je ook wou gaan met 80.10.1.1 (als voor beeld he)

subnetten is eigenlijk je ip in stukken snijden als voor beeld in jullie situatie zou je iets van
192.168.1.0 255.255.255.224 kunnen gebruiken, hiermee heb je dus 8 netwerken en ieder netwerk 30 bruikbare ip's wat meer dan genoeg is in jou situatie.
code:
1
2
3
4
5
netwerken let op dit zijn je bruikbare ip's (net id en broadcast ip zijn al eraf gehaald):
1- 192.168.1.1 t/m 192.168.1.30
2- 192.168.1.33 t/m 192.168.1.63
3- 192.168.1.65 t/m 192.168.1.93
enz enz

maar je kan ook makkelijk ene kant 192.168.1.0 255.255.255.0 en andere kant 192.168.2.0 255.255.255.0 gebruiken.

LET OP, je kan je netwerk gaan splitsen in meerdere stukken of 2 verschillende ip's gebruiken maar zodra allbei ip's op een router worden geconfigureerd dan gaat de router automatisch routeren of je nou vlan gebruikt of niet je zou met een firewall de verbinding naar de netwerken kunnen dicht gooien of je kan ook proberen routeren op de router uitzetten.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een andere makkelijke mogelijkheid, en niet heel duur, koop 2 routers die je achter de huidige router zet. Dan heb je eigenlijk 2 vlans gecreeerd. De computers zullen niet van router 1 naar router 2 kunnen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1