Toon posts:

Robotstemmen bij meervoudige ISDN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met een oplossing of een soortgelijke ervaring:

Ik ben sinds kort overgestapt van de KPN naar BBned.
Ik heb bij BBned 3 lijnen meervoudige ISDN over een 2048/2048 verbinding, die aangesloten zijn op een Siemens Hipath 2030.

Wanneer er 3 lijnen actief zijn, worden de uitgaande stemmen vervormd tot een robot-achtige stem, of het geluid is überhaupt niet meer te horen. Ook wanneer er voor de rest slechts marginaal internetverkeer is.
Nu heeft Bbned al de lijnen getest en doorgemeten en geen afwijkingen kunnen vinden. Ook het wisselen van het modem ( copperjet 424) bood geen soelaas.

Echter de centrale heeft al die tijd probleemloos gefunctioneerd op 3 lijnen van de KPN.

Heeft iemand een idee, of een suggestie hoe ik de fout zou kunnen vinden?

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Het klinkt een beetje alsof je modem/router/... te weinig bandbreedte reserveerd/gebruikt voor al je lijnen.

Maar verder lijkt me dit meer een probleem dat Bbnet moet oplossen, neem aan dat ze het aangeboden hebben onder het mom van "geen verandering, wel goedkoper"

Mistakes are proof that you are trying...

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Bandbreedte heb je genoeg.Over zo'n lijn 2048/2048 kan je een isdn 30 laten draaien.Waarschijnlijk zit het in je qos (quality of service) in je modem.Draai je veel data verkeer op het moment dat je alle 3 de lijnen bezet zijn?Ik denk dat het probleem niet in je Hipath zit aangezien die dingen vrijwel stabiel draaien.Volgens mij zit het probleem eerder in de apparatuur van van bbnet ,zit aangezien je bij bbnet niet met een nt2 werkt zoals KPN wel doet en dus niet een echt isdn signaal afleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nog toe.
Ik ben inmiddels wat verder. Ik denk dat het probleem zit in de PCR (van 900 cells /s) in de Voice over DSL settings, maar de supportafdeling heeft nog niet van zich laten horen. |:(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Geen synchronisatieproblemen?

Ik weet dat sommige centrale's zonder een actieve NT1 wel eens problemen willen hebben met syncronisatie van de ISDN bus.

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, volgende week komen ze de boel onderzoeken.
In de tussentijd maar een kabeltje losgetrokken .... ;(

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels, 1 maand en 3 monteurs later is het probleem opgelost.

De oplossing, zoals ik die 2 weken geleden zelf heb aangedragen, is uiteindelijk geëffectueerd.

Eerst wilde men niet weten van een te lage PCR (900), maar nu een eigen monteur deze suggestie heeft overgenomen was men wel bereid om dit eens te proberen. Et voilà.

Let wel, de PCR (Peak Cell Ratio) is een instelling in het modem, maar deze instelling moet wel overeenstemmen met de rest van het netwerk. Dus deze instelling zal dus altijd in overleg met je netwerkbeheerder ingesteld moeten worden.
Pagina: 1