• scoobman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-02 13:02
Collega tweakers....

Ik ben aan het dubben over een setje nieuwe RAM modules. Op dit moment draai ik met 2 Corsair reepjes van 2Gb per stuk ( Corsair XMS2 6400C4DHX ). De modules draaien op 800Mhz met CAS4

Omdat het altijd beter, en sneller, kan wil ik overstappen op de OCZ Reaper. Vraag is nu wat wijsheid is om te kiezen. Om wat meer info te geven hierbij eerst mijn basisspecs:

Moederbord: Asus P5Q-E
Bios: 1703
CPU: Intel Q9650 ( Engineering Sample :) ) FSB 1333
CPU Snelheid: 3.0 Ghz

Bij normale snelheid zou ik dus al voldoende hebben aan DDR2-667. De huidge DDR2-800 heb ik destijds gekozen om wat meer ruimte te hebben bij het overclocken van de CPU.

Mijn CPU is momentee overclockt naar 3.6Ghz waarbij ik dus exact in sync loop met mijn RAM (1:1). However... Bij games krijg ik freezes en ik heb het idee dat mijn RAM hier een factor in speelt. Buiten games gebruik ik mijn PC vooral voor video- en audiobewerking.

Mijn doel is om de set stabiel te laten draaien op 3.6 en evt 3.8 ( uitdaging ) Vraag hierbij is nu welk RAM ge
heugen aan te schaffen. Ik heb al besloten welke reepjes ik wil ( Reapers ) maar wat is nu wijsheid....

Optie 1: 2x 2Gb OCZ Reaper DDR2-800 CAS4 ( LINK )
Optie 2: 2x 2Gb OCZ Reaper DDR2-1066 CAS5 ( LINK )

Bij optie 1 blijf ik op 800Mhz én op CAS4 dus maakt dat weinig verschil t.o.v. mijn huidige Corsair setje. De reapers beschikken echter wel over betere chips en wanneer ik mijn CPU naar 3.8 wil OC'en dan hoef ik het geheugen maar een heel kleine beetje te overclocken wanneer ik mijn multiplier op 9 laat staan

Optie 2 is veel sneller dan wat ik nodig heb en loopt op CAS5. Uiteraard kan ik de modules terugklokken en daarmee waarschijnlijk de CAS verlagen. Ik zou ook de multiplier kunnen verlagen en FSB verhogen en zo dit geheugen op 1066 laten draaien. Wanneer ik inderdaad wil OC'en naar 3.8Ghz dan heb ik bij deze module nog steeds voldoende lucht over.

Ik ben nu benieuwd wat jullie mij adviseren: 800 vervangen door 800 en iets overclocken of de 1066 erin en vervolgens multiplier omlaag en FSB omhoog om 1:1 te lopen...

Ik kijk uit naar jullie adviezen!

Thnx en Greetz,

Scoob

Just an average guy...

• Dijkertje
  • Laatst online: 18-05 21:10
Je kan zoiezo proberen je huidige timings (veel) minder strak af te stellen en eventueel wat meer voltage er in laten pompen, en zo wat verder overklokken.

3,6Ghz --> 3,8~4,0Ghz ga je naar mijn weten nauwelijks merken, afgezien van het feit dat het een (leuke) uitdaging is. Ik zou zelf gewoon eerst proberen die timings minder strak in te stellen.
Stel je timings bijvoorbeeld in op 6-6-6-18~24 of 7-7-7-20~28, nog minder strak is naar mijn weten bevorderend, en als je merkt dat het stabiel loopt, dat je het dan steeds strakker in kan stellen.
Vergeet hierbij ook niet het voltage! Ik neem aan dat de standaard voltage 1,8V is, en dat je deze met een stapje van 0,1V+ verhoogt.
1066 draait standaard uit mijn hoofd op 2,1V, maar ik heb totaal geen idee of je 2,1V door een 800mhz geheugen module kan pompen die zelf standaard 1,8V heeft, maar 1,9V moet geen kwaad kunnen.
Mijn CPU is momentee overclockt naar 3.6Ghz waarbij ik dus exact in sync loop met mijn RAM (1:1). However... Bij games krijg ik freezes en ik heb het idee dat mijn RAM hier een factor in speelt. Buiten games gebruik ik mijn PC vooral voor video- en audiobewerking.
Eventjes overnieuw gelezen, lol. Probeer het geheugen per reepje te testen met memtest86+.
Daarmee kan je uitsluiten of het echt je geheugen is en kan je eventueel geld besparen. :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door Dijkertje op 02-03-2009 01:08 ]

• scoobman
Hoi Sokkiejjj,

Stockvoltage voor mijn huidige RAM ( uitgaand van 800 Mhz ) is 2.1 en daar draait het dan uiteraard ook op... Ik vind je tip van de timings zeer de moeite waard om te proberen, stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Aan de andere kant: ik ben ook nog geen volleerd OC'er dus voor mij zijn dit soort tips van harte welkom!

Mocht ik toch ander RAM geheugen willen installeren... Wat zou dan jouw idee hierover zijn? Reapers van 800 of 1066?

Greetz Scoobman

EDIT: Thnx voor je aanvullende info mb memtest! Heb memtest recent geprobeerd te draaien maar na een paar seconden wordt het programma gestopt en reboot mijn PC. Alsof hij memtest niet wil draaien. 4 uur lang checken mbv memdia ging wel... Zonder problemen

[ Voor 22% gewijzigd door scoobman op 02-03-2009 01:15 ]

Just an average guy...

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
probeer eens mamtest 86+ maak een bootdisk en start het daarvanaf op, is een goede manier om je test te doen.. mocht je geheugen in orde zijn, dan ligt het denk toch aan je overklok, aangezien je geheugen binnende specs draait.

ik heb voor 1066 gekozen, simpelweg omdat ik mijn geheugen niet hoef te ocen voor een fsb hoger dan 400, zoveel extra kost het niet, en mocht je als fsb toch 400 blijven draaien, dan kun je ze alsnog op 800 MHz cas4 laten lopen..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Dijkertje
  • Laatst online: 18-05 21:10
Als je je overklok beter tot zijn recht wilt laten komen, zou ik persoonlijk voor de 1066 gaan. Je zou eventueel maximaal tot 2,3V kunnen proberen, maar neem a.u.b. kleine stapjes (liefst kleiner dan 0.1V als dat kan) om het zo te testen.

• scoobman
nedernakker schreef op maandag 02 maart 2009 @ 07:00:
probeer eens mamtest 86+ maak een bootdisk en start het daarvanaf op, is een goede manier om je test te doen..
Hi Nedernakker,

Zoals ik ook al een in reactie aan sokkiejjj aangaf: memtest stopt bij mij na enkele seconden en het systeem reboot dan. Werkt op de één of andere manier dus niet lekker bij mij. Natuurlijk ZOU dat er op kunnen duiden dat er toch iets niet lekker in RAM zit.

Vwb je tip: Bedankt voor je advies! Ik denk dat ik het ga opvolgen en DDR2-1066 ga bestellen.

Bedankt voor je hulp!

Just an average guy...

• scoobman
Dijkertje schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:23:
Als je je overklok beter tot zijn recht wilt laten komen, zou ik persoonlijk voor de 1066 gaan. Je zou eventueel maximaal tot 2,3V kunnen proberen, maar neem a.u.b. kleine stapjes (liefst kleiner dan 0.1V als dat kan) om het zo te testen.
Hoi Sokkiejjj,

Jij ook weer bedankt voor je advies d:)b Mede dankzij jouw bericht en dat van Nedernakker ben ik zo goed als overstag om DDR2-1066 aan te schaffen. RAM verhogen tot 2.3 doe ik nu dan ook maar even niet omdat ik de reepjes graag heel wil houden zodat ze me nog wat opleveren...

Thnx voor je hulp!

Just an average guy...

Pagina: 1