HDD Weigert op interne SATA controllers

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb ongeveer een halfjaar geleden een 1TB Western Digital Green Power harde schijf gekocht, en deze aangesloten op de interne SATA controller van het A8N-SLI Deluxe moederbord. Aangezien ik door wat recent geklooi aan de setup wat rare (corrupte) bestanden op de schijf heb staan, leek het me handig even fsck te draaien.
Hierbij krijg ik constant allerlei foutmeldingen over short-read, and m'n dmesg staat vol met SCSI Sense errors. Ook op de andere interne SATA controller (Silicon Image SI3114) geeft hij diezelfde fouten.
Hang ik hem echter aan een el-cheapo SATA naar USB converter, dan doet hij het prima, en komt hij, afgezien van wat verwachte filesystem foutjes, prima door de fsck.
Eerst leek het me dat het misschien zou komen door de voeding, maar ook bij een externe voeding voor die HDD blijven de fouten zich voordoen.

Het systeem wat ik gebruik is Ubuntu Intrepid met de meest recente updates. Korte samenvatting:
- Western Digital 1TB Green Power (WDC WD10EACS-00Z)
- Op beide interne SATA controllers geeft hij SCSI sense fouten.
- Op el-cheapo SATA->USB unit werkt alles naar behoren.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik dacht eerst dat de schijf gewoon kapot was, maar het feit dat hij het met USB controller wel gewoon doet is daarbij een beetje raar :/

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat zo'n USB controller die SATA fouten niet eens door kan geven (aangezien die fouten niet 'bestaan' in USB-MassStorage-land). Ik zou eens de schijf met het tooltje van WD testen om te zien of hij nog in orde is. Zo niet -> direct RMA.

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Heb hem nu in mijn Windows bak geprikt, en ben de Western Digital Lifeguard Diagnostics erop aan het draaien.
Rare is alleen dat hij bij het eerste stukje riep dat ie ongeveer 7 uur nodig had, maar daarna keihard opliep naar 30, en nu zo'n beetje op 26 schommelt.
Is dit normaal? Of wijst dit zoieso al op problemen? (Als ie toch stuk is ga ik liever morgen nog even langs de MyCom voor Garantie ipv nog een dag een nutteloze scan te draaien).

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat is inderdaad niet normaal... Maar met een voltooide scan sta je wat sterker bij de MyCom wat betreft de garantie-aanvraag, alleen maar de klacht 'hij doet vaag' is vaak niet genoeg want zij hebben ook geen zin om een werkende schijf terug te sturen.