Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
oude specs:

CPU E6850
Voeding NesteQ 600W
GT 8800
2 GB DDR3
idle: 20 graden
stressed: 55 graden
CPU cooler: standaard cooler van Intel

nieuwe specs:

CPU Q9650
Voeding NesteQ 600W
GT 8800
8GB DDR3
idle: 45 graden
stressed: 65 graden
CPU Cooler: Arctic Cooler Freezer Pro

weet iemand hoe dit kan?

ik weet in iedergeval wel dat de nieuwe CPU cooler goed bevestigd zit.
koelpasta netjes aangebracht. voeding 600W...lijkt me ook wel voldoende

verder maak ik gebruik van een P5e3 Deluxe mobo.
de AI Suite waarmee je fans kan controllen doet het niet meer na de upgrade, ik krijg de melding APPCRASH, ik heb even lopen googlen maar ik zag niks concreets staan.

In de bios heb ik elke optie die er maar is al geprobeerd:

CPU Fan Control: Enabled/Disabled
Silent Mode/Performance Mode/Optimal Mode

na het kiezen van alle bovenstaande draaien de fans nog steeds op de zelfde snelheid en dus nog steeds 45 graden..

Ik weet dat idle 45 graden geen probleem is maar het is gewoon vreemd dat de pc zo warm is na een upgrade van cpu en ram geheugen terwijl ik er een redelijke cpu cooler opgezet heb...
wat betreft de voeding..tja, het is een 600W.. dat lijkt me wel voldoende..

heeft iemand een idee/advies/oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Al eens op de Intel website gaan zien voor specs/temperaturen van die cpu? ff cpuz draaien en alle info nazien ook qua stepping etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
De CPU is nooit helemaal vlak, mischien is de nieuwe nog minder vlak (of de koeler uiteraard)
Ook verstookt een Q meer als een E, daardoor uiteraard ook hogere temperatuuren.

Koelpasta zeer dun aanbrengen, hoe minder hoe beter (als je veel nodig hebt om contact te maken dan de koeler vlakken, eventueel de CPU ook vlakken maar dat gaat ten koste van garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
vierkant228 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 19:23:
Koelpasta zeer dun aanbrengen, hoe minder hoe beter (als je veel nodig hebt om contact te maken dan de koeler vlakken, eventueel de CPU ook vlakken maar dat gaat ten koste van garantie)
koelpasta is er zeer nauwkeurig opgebracht, op de CPU cooler zat trouwens al een laagje koelpasta, ik denk dat het niet met de pasta te maken heeft..

ik denk dat ik de CPU wel rond de 35 graden idle kan krijgen als mijn Qfan en AI suite het doen..

maar zoals ik al zei, de AI suite doet het niet, BIOS aanpassingen zonder resultaten..de fan blijft constant rond de 1000 RPM draaien, en dat in elke mode die je kan kiezen in de BIOS.

de AI Suite heb ik al verwijderd en opnieuw geinstalt, zelfs dit mocht niet baten..

............................... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
Probeer eens in de BIOS de fan op om te schakelen van PWM naar de andere optie (voltage aanpassing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
vierkant228 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 19:42:
Probeer eens in de BIOS de fan op om te schakelen van PWM naar de andere optie (voltage aanpassing)
Dit zie ik in de BIOS staan:

CPU temp: 47 graden
MB temp: 44 graden

CPU Fan speed: 917 RPM
Chassis Fan speed: 981 RPM

CPU Voltage: 1.184V
3.3V Voltage: 3.344V
5V Voltage: 4.968V
12V Voltage: 12.152V

ASUS Advanced Q-Fan Control:

CPU Fan Control: Enabled
CPU Fan Profile: Optimal
Chassis Q fan Controls: Disabled

wat betreft de onderste 3 opties heb ik van alles al lopen proberen, enabled optimal, enabled silent, enabled performance.

de Chassis kan ik ook op Enabled zetten en dan kan ik kiezen tussen 30, 35, 40 en 45 graden

dat mocht helaas ook niet baten...

wat kan ik nog meer checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 04:01
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat jou E6850 20 graden in rust kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

Probeer eens met speedfan de rpm handmatig in te stellen.

Die Arctic zou de temp zeker weten lager kunnen houden. Mijn E8400@3.6Ghz blijft idle maar 32/33 graden :P
koelpasta is er zeer nauwkeurig opgebracht, op de CPU cooler zat trouwens al een laagje koelpasta, ik denk dat het niet met de pasta te maken heeft..
haal ik hieruit dat je op de proc. pasta hebt gedaan en de pasta niet van de cooler hebt afgehaald?

Die dikke koelprut die Arctic erop heeft gedaan hield mn proc. zo'n 6 graden warmer -O-
Zalman Thermal Grease (met dat kwastje) was vele malen beter :Y

welke heb jij er opgesmeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Sjoerdb. schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:00:
tis tog echt zo, soms wel 16 tot 18 graden idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
marcel-o schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:00:
Probeer eens met speedfan de rpm handmatig in te stellen.

Die Arctic zou de temp zeker weten lager kunnen houden. Mijn E8400@3.6Ghz blijft idle maar 32/33 graden :P

[...]

haal ik hieruit dat je op de proc. pasta hebt gedaan en de pasta niet van de cooler hebt afgehaald?

Die dikke koelprut die Arctic erop heeft gedaan hield mn proc. zo'n 6 graden warmer -O-
Zalman Thermal Grease (met dat kwastje) was vele malen beter :Y

welke heb jij er opgesmeerd?
om eerlijk te zijn had ik de koelpasta van arctic erop laten zitten..ik dacht dat dat geen kwaad kon..
en een HEEL dun blubje uit de flacon van Cooler Master..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:19
Shado-Beatz schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:02:
[...]

Ben je koudbloedig? Hoe kan dat nou onder kamertemperatuur zitten met luchtkoeling :/

Klats er maar een klein beetje nieuwe pasta op nadat je de oude volledig (maar dan ook volledig) hebt verwijderd

DDR3 genereert opeens een kladde hitte meer dan je vorige? Zit ook vaak in de buurt van je CPU, andere fan is vaak genoeg andere airflow. Het zou een verschil van 2 graden kunnen verklaren maar dit is best veel ;-)
Ik sta opzich niet zo te kijken van die temperaturen, van dual core naar quad core.
En wat het hier soms wordt... zolang het ding stabiel werkt vind ik het prima ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Moning2 op 07-03-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:26

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan staat jouw pc zeker in de koelkast? Je proc zal over het algemeen een handjevol graden hoger zijn dan de omgevingstemperatuur.
Anyway, om je probleem te lijf te gaan: ik begrijp dat je zowel je eigen pasta, als de meuk die al op de koeler zat heb gebruikt. Gevolg: te veel koelpasta en dus kl0te prestaties. Met koelpasta is het adagium 'less is more', dus schoonmaken en opnieuw beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Shado-Beatz schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:02:
[...]

Staat je pc buiten ofzo 8)7 , serieus, de temperatuur kan nooit onder de omgevingstemperatuur komen als je koelt met lucht.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:43
Het komt regelmatig voor dat een bios een te lage temperatuur aangeeft en dat een biosupdate dit verhelpt. Het zou mij niet verbazen als dat bij jou ook aan de hand was. Een CPU kan (met luchtkoeling) nooit lager zijn dan de omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjtristan schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:10:
[...]

Staat je pc buiten ofzo 8)7 , serieus, de temperatuur kan nooit onder de omgevingstemperatuur komen als je koelt met lucht.
Nee, dat kan niet nee. Dit heb ik ook met mijn E6850 soms hoor, die geeft dan i.d.d. makkelijk 16 graden aan, terwijl het hier toch wel 20+ zou moeten zijn (kleine kamer + ik ben ICT enthousiasteling = behoorlijk warm soms). Ik neem dat dan altijd met een hap zout.

Je moet ook eens verschillend programma's proberen, dan word ik echt gek, de ene zegt dan makkelijk 60 terwijl de andere alles onder de 50 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
ok ik zal de pasta verwijderen en opnieuw aanbrengen,

tevens zal ik speedfan downloaden en kijken wat het effect is, geef me 40 minuten, die cooler is nogal moeilijk te verwijderen en weer op te zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
die speedfan vind ik maar zo en zo eigenlijk, wat zijn andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
als er nog andere opties zijn kunnen jullie dat gewoon posten, ik ga aan de slag met koelprut verwijderen en opnieuw aan brengen, daarna zal ik speedfan installen
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat voor temperatuurmonitoringsprogramma('s) gebruik je?

Als het CoreTemp of HWMonitor is moet je eens kijken of de TjMax-waarden wel goed ingesteld staan. Die van je E6850 is anders dan die van je Q9650. Tevens is je nieuwe processor een quadcore en is een Arctic Cooler Freezer Pro (de 7 versie?) geen perfecte koeler om een dikke quad mee te koelen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
ik check de temperaturen via mijn bios, en voorheen via AI Suite ( progje doet het niet meer :( )
ik heb ook RealTemp 3.07

RealTemp geeft het volgende aan:

temp rond de 35 graden, distance to TJMax 65 graden....

Minimum: 35 graden
Maximum: 37 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zoek eens via internet of de ingegeven TJMax van 100 graden voor je Q9650 klopt en het geen 95 ofzo moet zijn? Mijn E8400 (eveneens 45nm) draait 30 tot 35 graden idle, dus de temperaturen die RealTemp nu aangeeft zijn reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Sjoerdb. schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:00:
dit, en dat zijn best mooie temps voor n quad, niet teveel aan kloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
Ik begrijp bijten de te lage temps ook het probleem dat de fan niet langzamer wil draaien, er moet op een deluxe moederbord een optie zijn de fan in te stellen in volt of pwm, ik ga kijken of ik iets kan vinden
Edit: in de manual i.d.d. geen BIOS instelling

[ Voor 10% gewijzigd door vierkant228 op 01-03-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
WOOOWWWW!!!!!!!!!!!!

Ik heb de pasta verwijderd, en een heel klein beetje aangebracht, ik zet de pc weer aan..

!!cpu over temperature error!! 97 graden!!!!

What The **** !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
iemand????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupS
  • Laatst online: 30-07 13:09
zit de koeler wel goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Niet schoppen alsjeblieft binnen 24 uur, dat is erg irritant.

Welk programma geeft die waarde aan? En voel eens aan je heatsink of hij wel warm wordt. Zo niet en blijft koud, dan maakt hij geen goed contact. Opnieuw bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
koeler zit goed vast, ik starte mijn pc op..en tijdens het ''lezen van al mijn devices, gaf hij aan CPU Temperature!!

dus ik dook gelijk de BIOS in, en daar zag ik in het rood 97 graden staan, ik heb de koeler weer losgemaakt en wat extra pasta gesmeerd...

poging 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-07 17:21
Heb je de cooler überhaupt wel aangesloten op je mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
Svennetjee schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:44:
Heb je de cooler überhaupt wel aangesloten op je mobo?
jep...ik ga em nu opstarten..kijke wat ie doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:46
Koeler zit er niet helemaal goed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hetzelfde gezeik net gehad met een Freezer 7 Pro op een oude PD805...
Je hebt 2 problemen:
- waarschijnlijk is de heatspreader van je nieuwe cpu iets holler/boller dan de vorige, contact is dus niet optimaal: hoe dan ook hogere temps dan medetweakers....bummer (tenzij je gaat lappen)
- de pushpins van de Freezer Pro krijgen iets meer speling na enkele malen mounten en loshalen: probeer de koeler maar eens heen en weer te bewegen na het 'vast'drukken van de pinnetjes....schrikbarende hoeveelheid speling. In dat geval is meer koelpasta een betere optie: vult de overtollige ruimte meer op, maar 't blijft een matige oplossing

Nou is het allemaal niet zo erg als je moederbord horizontaal (in bv. een htpc kast) ligt, maar bij een verticale positionering gaat de freezer gewoon een beetje 'hangen' :P

Zorg in ieder geval dat je de pushpins in de omhooggetrokken stand naar rechts hebt gedraaid voordat je gaat monteren, anders klikken de pinnetjes niet goed vast.
Heb je het nou echt gehad en lukt het niet, wip de pinnetjes er dan uit, haal 4 boutjes/ringetjes/moertjes, en je freezer zit knetterhard vast :) Scheelt een hoop gehannes met die plastic ondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
en ja hoor..hij staat nu weer dood leuk op 44 graden idle volgens de bios... :(

ik probeer speedfan 64 bit te downloaden maar ik word steeds doorverwezen naar andere web pagina's. ik wil het nog best met speedfan 64 bit proberen maar ik kan het progje maar niet vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee joh, die temps kloppen wel zo ongeveer: een Freezer 7 Pro is ten eerste een matige koeler voor de gemiddelde quad-core, en ten tweede maakt hij per definitie erg matig contact vanwege de karige pushpins, kantelbare bracket en grove afwerking van het contactvlak...
Als je echt significant lagere waarden wilt zul je 'm moeten 'vastbouten' (no pun intended) of een andere koeler kopen :)
Waarschijnlijk zie je met de stockkoeler nog betere temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
@ Imelon: ik ben het helemaal met je eens, die *** pinnetjes van plastic zijn echt niet handig

eerst zat ik een beetje te kloten met het omhoog trekken van die pinnen en mounten en klikken etc etc.

maar na 3 x monteren heb ik het wel onder de knie :)

maar denk je dat het met die boutjes/ringetjes/moertjes wel gaat lukken om de cpu koel te houden in rust stand? 30 graden idle en 55 graden stressed zou ideaal zijn..maar is het haalbaar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die temp in de TS wel zo hoog dan? Een quad is nou eenmaal warmer...

Zo'n enorm hoge temperatuur als je nu hebt is gewoon koelblok verkeerd aangesloten, dat kan niet anders. Word het geen zooitje met al die koelpasta nu? Je moet hem anders eerst ff goed schoonmaken, ik heb zelf hier een flesje 95% alcohol, daar doe ik het meestal mee...

EVEREST is hier nu (idle) 30 graden voor de CPU, 34 en 37 graden voor de cores (zoals eerder gezegd een E6850, overgeklokt naar 3,6 GHz, maar idle op 2,4 GHz). Dit is met een Scythe Mugen (behoorlijk beest). Jouw CPU genereert meer hitte en je koeler is ook minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

30 idle gaat je niet lukken met een freezer.
Alleen als je gaat undervolten/klokken lukt dat mischien; 35/40 idle en rond de 60/65 stressed is helaas echt het mooiste wat je zo kunt verwachten.
Als je zowel de cpu als de koeler gaat lappen, en de koeler lekker vastdraait, dan hou je 'm wss idle wel onder de 35 en stressed wel onder de 60... Maar daar moet je wel zin in hebben, is een heel project (zeker het lappen van de freezer, aangezien de bracket lager uitsteekt dan het contactvlak, en je 'm niet kan verwijderen...)

Vergeet niet dat het een 95watter is met een max VID van 1,3625v... Arctic geeft de koeler wel een rating van t/m 130watt, maar dat is met de fan constant op full en je cpu stressed tegen z'n max temp aan.. in een ideale airflow situatie..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
naar mijn weten is het koelblok goed aangesloten, hij wankelt niet, ik denk dat het ligt aan wat Imelon zegt..
naar mate het verwijderen van de koeler, worden de pins ''slapper'' en krijgen ze meer ruimte om te wiebelen, dat zorgt er voor dat hij geen goed contact met de cpu maakt..

of het nou gaat helpen met meer koelpasta of boutjes/moertjes/ringetjes dat denk ik niet..

hij staat nu trouwens idle op 50 graden....echt een heethoofdje..

Ik denk dat ik een andere koeler moet gaan aanschaffen, dit is gewoon echt niet leuk om te weten dat je pc idle 50 graden is..laat staan als ik met me applicaties bezig ben..:( word een sauna daar binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
ik weet dat je ook coolers hebt zonder pinnetjes zoals deze:
http://www.alternate.nl/h...wRatings&page=1#tabberBox

maar ik weet dus echt niet hoe je die moet monteren, soieso moet je je mobo loshalen en iets achter het mobo vastmaken? zoiets schiet me nu te binnen..ik moet dan eigenlijk letterlijk alles loshalen uit me kast, en dan zo'n cooler plaatsen zonder pinnetjes...toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yup, de betere koelers (van oa. Thermalright, Nexus, Scythe) gebruiken bijna allemaal een bolt-through kit met backplate ... dat betekent toch loshalen enz...
Misschien een medetweaker bij je in de buurt die je kan helpen als je er geen vertrouwen in hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
ik ga me best doen..ik ga denk ik voor de thermalright..hoe ik het ga monteren blijft alleen de grote vraag :(

iemand in de buurt van denhaag/zoetermeer/leiden en omgeving ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De Thermalrights schroef je vast aan een backplate die je achter het moederbord moet plaatsen, zo zit hij lekker strak op je processor en is hij makkelijker te monteren, je moet wel je hele moederbord loshalen om de backplate te kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik heb zo'n thermalright bolt trough kit op mn pro-7 zitten, had ik inderdaad iets meer vertrouwen in dan die pushpins die mn hele bord krom trokken..
en het is "maar" n cheape 92 mm koeler, dus die zal het idd nooit winnen van 120mm koelers met 3x zo veel en 2x zo dikke heatpipes..

en wat zei ik nou? niet klooien, je temps zijn er alleen maar slechter van geworden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
AlexanderB schreef op zondag 01 maart 2009 @ 23:54:

en wat zei ik nou? niet klooien, je temps zijn er alleen maar slechter van geworden..
Ja opzich heb ik niks verkeerd gedaan, alles is netjes verlopen, alleen ga ik zelf de backplate niet aanbrengen, moet even de dichts bijzijnde pc-boer vinden die em weet te monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Shado-Beatz schreef op maandag 02 maart 2009 @ 09:33:
[...]

Ja opzich heb ik niks verkeerd gedaan, alles is netjes verlopen, alleen ga ik zelf de backplate niet aanbrengen, moet even de dichts bijzijnde pc-boer vinden die em weet te monteren...
Och oefening baart kunst, ben zelf geen hardware tweaker, is al 10 jaar terug sinds laatste systeem.
Net nieuw systeem in elkaar gezet, je leert altijd bij of het nu over aansluitingen, mobos of electriciteit is, komt ooit nog wel van pas als je in die sectoren zit :)

Heb ook wel 'schrik' om dingen te doen die mogelijk hardware beschadigen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
heb een Cooler Master V8 aangeschaft en laten inbouwen! idle 30 graden :)

goed gedaan dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol, wat een gedonder altijd he met cpu koelers, je moest eens weten wat ik net allemaal heb doorgemaakt haha kan er gelukkig nog om lachen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundLab
haha ja zodra je niks sloopt kan ik er idd ook nog wel om lachen..
ik heb em lekker laten inbouwen met backplate etc.

die pin/klik systemen zijn echt gewoon ********! ja dus dat :)

maar kben blij dat het gefixt is..
Pagina: 1