[Debian Lenny] 7 vragen over Debian

Pagina: 1
Acties:

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik draai nu al ruim een half jaar met plezier Ubuntu 8, uit nieuwsgierigheid heb ik dus ook even virtueel de alpha gedraaid van Ubuntu 9.04. En ik moet zeggen dit viel me helaas tegen, de rede dat ik voor Linux koos was omdat de ontwikkelingen rondom Vista te traag gingen en ik toch wel wat anders wou dan XP. En Ubuntu 9.04 heeft nou precies die vervelende trekjes waar ik van af dacht te zijn met Linux. Denk bijvoorbeeld aan de pop-ups die nu ontwikkeld worden in Ubuntu 9.04, en de vragen van 'Weet u het zeker?'. Erg jammer allemaal :'(

Dus vandaar dat mijn interesse nu gaat naar Debian! Ik ben er vandaag mee wezen stunten in VirtualBox en het beviel me opzich goed!

Ik stuitte nog wel op een aantal vragen, sommige kon ik vinden op het internet, anderen zijn mij nog een raadsel. Hier komen ze dan:

1) Ik probeerde OpenOffice.Org 3.0 te installeren op Lenny via de repository's, dit deed ik via dezelfde repository die ik gebruik in mijn Ubuntu. Nou kan ik begrijpen dat niet helemaal goed gaat, maar ik kon geen repository vinden van Debian Lenny met betrekking tot OO.o 3.0. Het lijkt me wel heel vanzelfsprekend dat die er wel is. Heeft iemand een idee waar ik die kan vinden? De repository die ik heb toegevoegd laat wel de upgrades zien naar 3.0, maar er ontbreekt een gpg key licentie volgens mij. Ik heb hier ook naar gezocht maar ik kom alleen maar op hulp pagina's over Ubuntu. Ik kan alleen maar een 'Smart Upgrade' uitvoeren wanneer ik de Update Manager laat draaien.

2) Hetzelfde als bij vraag 1, alleen dan nu bij het programma Wine. Hier heb ik alleen wel een how-to voor gevonden, alleen werkt de gpg key niet hier.

3) In Ubuntu heb je zoiets moois als de 'ubuntu-restricted-extras', heel erg handig. Vooral al die fonts die het web browsen weer helemaal vertrouwd maakt. De flash en codecs kunnen apart handmatig geïnstalleerd worden, maar ik heb geen idee wat ik dan precies nodig moet hebben. Dus even de vraag; is er geen debian-restricted-extras?

4) Het verschil tussen Iceweasel en Firefox is nihil? Althans de reviews die ik las gaat het er bij Iceweasel er meer om dat de bugs niet exclusief gepatched kunnen worden door Mozilla maar ook door de ontwikkelaars van Debian. Dat is ook echt het verschil? Er is dus ook geen enkele reden om te switchen naar Mozilla Firefox?

5) Het viel me op dat de dubbel tab in de terminal geen suggestie geeft op bijvoorbeeld: apt-get install vl [dubbel tab], maar geen vlc als suggestie weergeeft. Is dit normaal bij Debian? En hoe kan je dat wel net zo behulpzaam maken als bij Ubuntu?

6) [gewoon een open vraag] Zijn er nog repository's die handig zijn om toe te voegen met betrekking up2date blijven van bepaalde patches?

7) Mijn grootste zorg is eigenlijk de driver support. Ik moet Debian nog testen in een normale installatie en ik verwacht een hoop problemen. Ik kan natuurlijk nu al mijn systeem specs opgeven enzo, maar ik ga het eerst zelf troubleshooten. Ik zou wel graag handige tips horen, zoals waar ik drivers makkelijk kan vinden met een handleiding. Jullie hoeven niet te Googlen voor me dat kan ik zelf wel, is meer een vraag of jullie zo even iets weten wat wel handig is :)

8 ) Op mijn Ubuntu installatie heb ik een hele mooie GTK/Emerald/Icon combinatie in de stijl van Ubuntu zelf (GTK: Ubrange, Icon: Oxygen-Refit 2 Orange, Emerald: Human After All). Ik hou helemaal niet van de Mac OSX en Microsoft look-a-like themes. Ik ben dus de afgelopen 6 uur al aan het zoeken naar iets soortgelijks in Debian stijl, maar daar is een stuk minder van te vinden. Dus heb ik de drempel verlaagd. Ik vond hier een aantal echt hele strakke thema's, alleen staan er nergens verwijzingen naar wat hij nou gebruikt :'(

Mijn vraag dus: Herkend iemand één van de thema's op die 4 pagina's? Maakt niet uit welke!

Ik heb deze site al helemaal doorgespit maar daar kon ik ook niks vinden :'(

Ik weet dat dit een hoop vragen zijn, maar ik dacht ik gooi ze gewoon allemaal in één post en ik zie wel welke als eerste beantwoord kunnen worden!

Alvast bedankt voor je aandacht, en ik hoor graag wat van jullie _/-\o_

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:56
Mafkeesdejong schreef op zondag 01 maart 2009 @ 18:42:
1) Ik probeerde OpenOffice.Org 3.0 te installeren op Lenny via de repository's, dit deed ik via dezelfde repository die ik gebruik in mijn Ubuntu. Nou kan ik begrijpen dat niet helemaal goed gaat, maar ik kon geen repository vinden van Debian Lenny met betrekking tot OO.o 3.0. Het lijkt me wel heel vanzelfsprekend dat die er wel is. Heeft iemand een idee waar ik die kan vinden? De repository die ik heb toegevoegd laat wel de upgrades zien naar 3.0, maar er ontbreekt een gpg key licentie volgens mij. Ik heb hier ook naar gezocht maar ik kom alleen maar op hulp pagina's over Ubuntu. Ik kan alleen maar een 'Smart Upgrade' uitvoeren wanneer ik de Update Manager laat draaien.
Durf ik helaas niets over te zeggen
2) Hetzelfde als bij vraag 1, alleen dan nu bij het programma Wine. Hier heb ik alleen wel een how-to voor gevonden, alleen werkt de gpg key niet hier.
Heb je het als ROOT gedaan en niet perongeluk met sudo?
3) In Ubuntu heb je zoiets moois als de 'ubuntu-restricted-extras', heel erg handig. Vooral al die fonts die het web browsen weer helemaal vertrouwd maakt. De flash en codecs kunnen apart handmatig geïnstalleerd worden, maar ik heb geen idee wat ik dan precies nodig moet hebben. Dus even de vraag; is er geen debian-restricted-extras?
Ik weet niet zeker wat ubuntu-restricted-extra's zijn maar het klinkt als debian-multimedia ( www.debian-multimedia.org ). Geeft toegang tot extra multimedia zaken zoals codecs en flash.
4) Het verschil tussen Iceweasel en Firefox is nihil? Althans de reviews die ik las gaat het er bij Iceweasel er meer om dat de bugs niet exclusief gepatched kunnen worden door Mozilla maar ook door de ontwikkelaars van Debian. Dat is ook echt het verschil? Er is dus ook geen enkele reden om te switchen naar Mozilla Firefox?
Er is naar mijn weten geen verschil, het patch verhaal is zelfs nieuw voor me ;) Wat ik weet is dat het een gerelabelde versie van Firefox is vanwege licentie gedoe of iets in die buurt. Qua werking is er binnen mijn ervaringen een verschil van 0,0 naar boven gekomen :)
5) Het viel me op dat de dubbel tab in de terminal geen suggestie geeft op bijvoorbeeld: apt-get install vl [dubbel tab], maar geen vlc als suggestie weergeeft. Is dit normaal bij Debian? En hoe kan je dat wel net zo behulpzaam maken als bij Ubuntu?
Kan ik helaas niets over zeggen, ik weet dat de tab methode werkt maar gebruikte deze nooit bij apt-get acties.
6) [gewoon een open vraag] Zijn er nog repository's die handig zijn om toe te voegen met betrekking up2date blijven van bepaalde patches?
die van Debian-Multimedia
voor Compiz-Fusion de shame repository: Shame repository
Ik weet echter niet hoe dit zit met updates omdat het persoon die deze repo onderhoudde is overleden ;(
Wat erg handig bij de standaard repositories, is 'contrib' en 'non-free' toevoegen
Meer info hierover Link
7) Mijn grootste zorg is eigenlijk de driver support. Ik moet Debian nog testen in een normale installatie en ik verwacht een hoop problemen. Ik kan natuurlijk nu al mijn systeem specs opgeven enzo, maar ik ga het eerst zelf troubleshooten. Ik zou wel graag handige tips horen, zoals waar ik drivers makkelijk kan vinden met een handleiding. Jullie hoeven niet te Googlen voor me dat kan ik zelf wel, is meer een vraag of jullie zo even iets weten wat wel handig is :)
Zowel mijn werkstation als notebook werkten vrijwel helemaal out-of-the-box op de drivers van m'n draadloze netwerkkaart en de nVidia driver voor m'n desktop naar. Denk dat het geen ramp voor je gaat worden, of het moet moet Ubuntu 8 al mis zijn gegaan.
8 ) Op mijn Ubuntu installatie heb ik een hele mooie GTK/Emerald/Icon combinatie in de stijl van Ubuntu zelf (GTK: Ubrange, Icon: Oxygen-Refit 2 Orange, Emerald: Human After All). Ik hou helemaal niet van de Mac OSX en Microsoft look-a-like themes. Ik ben dus de afgelopen 6 uur al aan het zoeken naar iets soortgelijks in Debian stijl, maar daar is een stuk minder van te vinden. Dus heb ik de drempel verlaagd. Ik vond hier een aantal echt hele strakke thema's, alleen staan er nergens verwijzingen naar wat hij nou gebruikt :'(

Mijn vraag dus: Herkend iemand één van de thema's op die 4 pagina's? Maakt niet uit welke!

Ik heb deze site al helemaal doorgespit maar daar kon ik ook niks vinden :'(
Helaas :(

Sterkte met de installatie van Debian, het zal allemaal misschien net iets minder duidelijk zijn maar op google is werkelijk alles te vinden als je goed zoekt :) zoniet, dan kun je vaak dingen van Ubuntu overnemen, afhankelijk van wat het is natuurlijk.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 19:59

deadinspace

The what goes where now?

1) Ik probeerde OpenOffice.Org 3.0 te installeren op Lenny via de repository's, dit deed ik via dezelfde repository die ik gebruik in mijn Ubuntu. Nou kan ik begrijpen dat niet helemaal goed gaat
De reden dat dat niet goed gaat is waarschijnlijk dat die openoffice.org packages uit dat repository afhankelijk zijn van andere packages van specifieke versies. De versies van die packages in Ubuntu 8.10, om precies te zijn, en niet de versies van die packages in Debian 5.0.

Je kan de benodigde versies van die packages uit de Ubuntu of Debian testing/unstable repositories halen, maar die hebben waarschijnlijk ook weer recentere versies van andere packages nodig, enzovoorts. Dat is dus niet erg aan te raden, want dan eindig je met een systeem dat half Lenny is, en half Ubuntu 8.10 of Debian testing/unstable.
maar ik kon geen repository vinden van Debian Lenny met betrekking tot OO.o 3.0. Het lijkt me wel heel vanzelfsprekend dat die er wel is.
Het zou best kunnen dat daar nog geen (bekend/veelgebruikt) repository voor is.

De populairste repository voor recentere versies van packages voor Debian stable is het semi-officiele backports.org. Maar omdat Lenny pas twee weekjes uit is, is het backporten voor Lenny pas net gestart. Backports.org heeft dan op dit moment nog geen OOo 3.0 packages, maar ik verwacht wel dat die daar relatief binnenkort zullen verschijnen.

Is er een specifieke reden dat je OOo 3.0 wil? Als OOo 2.4 goed voor je werkt, dan kun je overwegen daar bij te blijven. Dat is zonder twijfel de makkelijkste optie die het minste (risico op) gezeik met zich meebrengt.

Als je wel 3.0 wil, dan is de beste route waarschijnlijk om te wachten tot die beschikbaar is op backports.org. Het toevoegen van jan-en-allemans repository voor allerlei onofficiele en ongeteste packages is een van de meest voorkomende manieren om Debian en Ubuntu systemen in de soep te laten lopen :P
maar er ontbreekt een gpg key licentie volgens mij.
Niet elke key is een licentie key ;)
Mja, een beetje hetzelfde antwoord als bij 1. Merk op dat die pagina waarnaar je linkt zelf al zegt:
Warning: These are beta packages
This means they will periodically suffer from regressions, and as a result an update may break functionality in Wine. If the latest stable release of Wine (currently Wine 1.0.1) works for you, then you may not want to use these beta packages.
toevoeging: Als je liever recentere packages van van alles en nog wat wil, dan kun je overwegen om Debian testing te volgen in plaats van stable.
3) In Ubuntu heb je zoiets moois als de 'ubuntu-restricted-extras',
Da's helemaal niet mooi, dat ding sleept allemaal closed-source meuk mee :P

Maargoed, Debian heeft zo'n meta-package niet voorzover ik weet, maar wel een non-free sectie waar wat dingen in staan die niet vrij genoeg zijn. Als je een specifiek iets nodig hebt kun je kijken of het daarin staat.
Vooral al die fonts die het web browsen weer helemaal vertrouwd maakt. De flash en codecs kunnen apart handmatig geïnstalleerd worden
Als je graag Arial e.d. wil, dan raad ik aan de Liberation fonts (ttf-liberation) te installeren. Dat zijn vrije look-alikes van Arial, Times en Courier. Als je per se de echte proprietary fonts nodig hebt, dan heb je ttf-mscorefonts-installer nodig.

Voor flash kun je het open-source swfdec proberen, dat werkt hier vrij aardig. Anders is het waarschijnlijk het handigst om met firefox een pagina met flash content te bezoeken, zodat firefox aanbiedt de plugins te downloaden.

Extra codecs heb ik nog nooit nodig gehad eigenlijk; de totem en mplayer in Debian konden alles dat ik tegenkwam wel afspelen (met uitzondering van DVDs, waarvoor je libdvdcss nodig hebt). Als dat voor jou niet het geval is, dan wil je kijken naar de debian-multimedia repository.
4) Het verschil tussen Iceweasel en Firefox is nihil?
Ja; Debian mag het geen Firefox noemen als ze ook maar iets wijzigen. Maar Debian wijzigt wel wat dingen, zoals het backporten van security fixes voor oudere versies, en het verwijderen van het niet-vrije icon. En daarom moeten ze het anders noemen.

Waar je eventueel tegenaan zou kunnen lopen is dat een website specifiek checkt of je Firefox draait door te zoeken naar "Firefox" in de useragent string (Hotmail heeft dat wel eens geflikt, bijvoorbeeld), en Iceweasel heeft natuurlijk Iceweasel in de useragent string staan. Je kunt die zelf wijzigen in de about:config van Iceweasel (general.useragent.extra.firefox).
bash-completion installeren. Dat had je zelf ook kunnen vinden met bijvoorbeeld "apt-cache search bash completion", of door te zoeken op "bash completion" in je grafische package manager. :)

Misschien moet je ook nog "source /etc/bash_completion" toevoegen aan je .bashrc, ik weet niet of dat standaard gebeurt (ik gebruik geen bash meer).
Van Debian zelf? Dan wil je iig security.debian.org, en ook wel volatile.debian.org, al bevat die laatste volgensmij meestal niet zoveel boeiends voor desktop gebruikers.

Externe repositories (zoals backports, debian-multimedia) gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn /etc/apt/sources.list ziet er dan ook meestal zo uit:
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ lenny main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ lenny/updates main contrib non-free
deb http://volatile.debian.org/debian-volatile lenny/volatile main contrib non-free

(en dan als het even kan zonder contrib en non-free)
7) Mijn grootste zorg is eigenlijk de driver support. Ik moet Debian nog testen in een normale installatie en ik verwacht een hoop problemen.
Hmm, waarmee verwacht je problemen dan, en waarom? In mijn ervaring valt dat reuze mee, zeker nu er net een release is geweest en we dus een relatief recente kernel hebben.
8 ) Op mijn Ubuntu installatie heb ik een hele mooie GTK/Emerald/Icon combinatie in de stijl van Ubuntu zelf (GTK: Ubrange, Icon: Oxygen-Refit 2 Orange, Emerald: Human After All). Ik hou helemaal niet van de Mac OSX en Microsoft look-a-like themes. Ik ben dus de afgelopen 6 uur al aan het zoeken naar iets soortgelijks in Debian stijl, maar daar is een stuk minder van te vinden.
Als het goed is kun je theme files downloaden, en deze toevoegen aan je themes via de "Install" knop onder System > Preferences > Theme. Deze themes worden dan wel alleen toegevoegd voor jouw gebruiker en niet systeembreed, maar je hoeft op die manier niet per se Debian packages te zoeken.

Verder bevat Debian ook wat themes, maar ik weet niet of wat jij zoekt er tussen zit. Zoek maar eens op de combinaties "gtk theme" of "gnome theme" met apt-cache of wat dan ook.

Hoe heb je die themes op Ubuntu gekregen? Als dat .debs zijn kun je proberen ze te installeren op je Debian systeem, als dat werkt voor wat betreft de versies van de dependancies.

[ Voor 1% gewijzigd door deadinspace op 01-03-2009 22:35 . Reden: Suggestie over testing toegevoegd. ]

• arjanH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 19:20

Zelf gebruik ik de .deb de site van openoffice (http://openoffice.bouncer...deb&lang=nl&version=3.0.1) onder debian. Draai debian stable (5) met Oo3. Juist omdat ik toen ook geen Oo3 repository kon vinden. Nadeel is dat je niet direct de updates krijg met een via je smart-upgrade.

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:56
Heerlijk, om nog wat extra's bij te leren! :*) Thanks!

• UPPERKEES
  • Niet online
Bedankt voor de tips, ze waren stuk voor stuk nuttig! Enkele heb ik gelaten voor wat het is zoals over Oo.o 3 en Wine. Een ook het theme gebeuren laat ik even voor wat het is...

Ik draai nu Debian in een kleine partitie op mijn laptop, en inderdaad alles word vrijwel ondersteund :) Alleen mijn WiFi kaart niet, dit was ook het geval toen ik naar Ubuntu overstapte. Gelukkig kwam toen de 2.6.27 kernel een dag later al uit met de support voor deze WiFi kaart.

Uit lspci -nn kon ik deze info vinden over het model WiFi adapter ik heb:
code:
1
0e:00.0 Network controller [0280]: Intel Corporation PRO/Wireless 5300 AGN [Shiloh] Network Connection [8086:4235]

Misschien een domme vraag, maar welke stappen moet ik nemen om deze adapter te laten werken? Of is het (wat ik hoop) dat er morgen de 2.6.27 beschikbaar komt voor Debian? :9

Ik heb deze how-to gevolgd zonder fouten, alleen werkt mijn wireless adapter nog steeds niet :( (uit uname -r komt trouwens nog wel steeds 2.6.26-amd64, dus of dat nou ook de bedoeling is weet ik niet)

Verder heb ik nog problemen met Compiz, de Nvidia driver heb ik volgens mij goed geinstalleerd ik heb hiervoor deze tutorial gevolgd. En ik zie wel een verschil in performance (zoals de kleuren van de background zijn vloeiender). Is er een manier om te testen dat dit echt goed zit?

Maar goed, Compiz werkt dus niet goed, ik heb de packages geinstalleerd en kan de manager starten en plugins selecteren. Mijn xorg.conf ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
Section "InputDevice"
    Identifier  "Generic Keyboard"
    Driver      "kbd"
    Option      "XkbRules"  "xorg"
    Option      "XkbModel"  "pc104"
    Option      "XkbLayout" "us"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier  "Configured Mouse"
    Driver      "mouse"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Configured Video Device"
    Driver "nvidia"
    Option "NoLogo"         "True"
    Option "AddARGBGLXVisuals"  "True"
    Option "AllowGLXWithComposite"  "True"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Default Screen"
    Monitor     "Configured Monitor"
    DefaultDepth 24
EndSection

Section "Extensions"
        Option      "Composite"     "Enable"
EndSection

Wat doe ik hier fout? En wat voor tests zou ik nog kunnen draaien?

Ik ga ondertussen ook even zoeken naar oplossingen, en zoeken naar meer 'fouten' in Debian ;)

In ieder geval bedankt voor de tips die jullie al gaven _/-\o_

PS: Ik heb ondertussen UT2004 en World of Goo geinstalleerd en gespeeld, dus ik neem aan dat de drivers wel goed zitten?

• UPPERKEES
  • Niet online
En ik heb er weer eentje, ik heb vast iets fout gedaan... Mijn OpenOffice.org 2.4 ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6756/screenshotz.th.png

Ik start mijn Oo.o nu pas op en hij zit er zo uit dus ik weet niet waar de fout ligt, ik heb al best veel zitten verwijderen zoals Epiphany en een live RSS feeder, daarna deed ik apt-get autoremove... Dat zou toch niet OpenOffice.org kapot moeten maken toch? Tenzij er natuurlijk tussen de autoremove een aantal software elementen zaten die Oo.o nodig had? Ik heb Oo.o al opnieuw geinstalleerd via de Synaptic Package manager en via de terminal met apt-get remove openoffice.org (op alles yes gezegd), en daarna apt-get install openoffice.org (en wederom op alles yes gezegd)... Maar nog steeds stuk :(

Ik kan natuurlijk ook gewoon Debian opnieuw installeren, maar ik wil eigenlijk wel weten wat er fout is

[ Voor 8% gewijzigd door UPPERKEES op 03-03-2009 00:35 ]

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
iig wat je drivers verhaalt betreft kun je het volgende doen:

code:
1
$glxinfo | grep direct

dan zou er
code:
1
direct rendering: enabled

moeten komen te staan. De opensource drivers hebben namelijk geen ondersteuning voor direct rendering, de proprietary wel.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mafkeesdejong schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:43:
Misschien een domme vraag, maar welke stappen moet ik nemen om deze adapter te laten werken? Of is het (wat ik hoop) dat er morgen de 2.6.27 beschikbaar komt voor Debian? :9
Voorzover ik kan zien werkt die wireless kaart inderdaad pas vanaf 2.6.27, dus tenzij die drivers gebackport zijn of worden heb je een recentere kernel nodig (waarvoor je ook al een howto had gevolgd).

Er komt voorlopig geen nieuwere kernel in Lenny zelf; na de release worden alleen security fixes en bugfixes die "de moeite zijn" toegepast op Lenny. Wel komt er waarschijnlijk over een jaar of iets dergelijks een update voor recentere hardware support onder de "lenny-and-a-half", maar daar heb je nu natuurlijk niet zoveel aan. Ook backports.org heeft nog geen recentere kernels voor Lenny (en dat zal ook nog wel even duren).

Dus dan moet je die kernel ergens anders vandaan halen; van kernel-archive.buildserver.net in het geval van die howto. Merk op dat (omdat Lenny de deur uit is) die 2.6.28 kernel van buildserver nu in Debian unstable zit, en over 1 à 2 dagen Debian testing in zal komen. Je kan dus overwegen hem straks daarvandaan te halen ipv van buildserver.
Ik heb deze how-to gevolgd zonder fouten, alleen werkt mijn wireless adapter nog steeds niet :( (uit uname -r komt trouwens nog wel steeds 2.6.26-amd64, dus of dat nou ook de bedoeling is weet ik niet)
Nee, dat klopt niet, je zou 2.6.28 moeten zien. Je hebt die 2.6.28 kernel-image geinstalleerd met apt-get of aptitude? Heb je ook gereboot? Wat geeft
dpkg -l linux-image-\*
? (terminal een beetje breder maken van te voren, zodat je de versies goed kunt zien)
Verder heb ik nog problemen met Compiz, de Nvidia driver heb ik volgens mij goed geinstalleerd ik heb hiervoor deze tutorial gevolgd.
Welke van die opties uit die howto heb je gebruikt?
Maar goed, Compiz werkt dus niet goed, ik heb de packages geinstalleerd en kan de manager starten en plugins selecteren.
Hoe werkt compiz niet? Het kan zijn dat compiz simpelweg nog niet draait; je kunt het handmatig proberen te starten door 'compiz' te draaien in een terminal. Mocht dat inderdaad het probleem zijn, dan zul je waarschijnlijk metacity moeten vervangen door compiz in je gnome-session (zit ergens onder preferences). Maar mijn compiz-ervaring is wat dunnetjes, dus misschien dat iemand anders dit beter weet.
Ik heb ondertussen UT2004 en World of Goo geinstalleerd en gespeeld, dus ik neem aan dat de drivers wel goed zitten?
Ja, als dat een beetje wil draaien, dan kun je er van uit gaan dat de nvidia drivers goed zijn geinstalleerd en werken.
Mafkeesdejong schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 00:15:
En ik heb er weer eentje, ik heb vast iets fout gedaan... Mijn OpenOffice.org 2.4 ziet er zo uit:
<plaatje>
Oeh, funky :P
Ik heb zo het idee dat OOo niet het juiste font laadt...
Ik start mijn Oo.o nu pas op en hij zit er zo uit dus ik weet niet waar de fout ligt, ik heb al best veel zitten verwijderen zoals Epiphany en een live RSS feeder, daarna deed ik apt-get autoremove...
Je startte het nu pas voor het eerst? Dus je hebt OOo ook nooit in de juiste toestand gezien?

Een paar dingen die je kan proberen:
  • Misschien heb je met het verwijderen van packages ook het font dat OOo gebruikte verwijderd (daar zou OOo dan wel netter mee om mogen gaan, maar vooruit). Je kunt in dpkgs log kijken wat je zoal geinstalleerd/verwijderd hebt, en kijken of daar fonts tussen zitten:
    egrep -h ' (install|remove|) ' /var/log/dpkg.log{.1,}
  • OOo gebruikt standaard het Gnome application font. Heb je dat font misschien op iets anders ingesteld? Dan kan OOo daar om de een of andere reden misschien niks mee. Probeer dan eens dat font terug te zetten op "Sans", en kijk of dat helpt in OOo.
  • Je kunt (op het moment dat OOo niet draait) proberen je OOo preferences te verwijderen met (oppassen met typo's):
    rm -rf ~/.openoffice.org2
GuitarWeed schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:23:
[...] dan zou er
code:
1
direct rendering: enabled
Dat moet "Yes" zijn als ik me niet vergis, niet "enabled" :)

• UPPERKEES
  • Niet online
Alle problemen zijn in principe opgelost :P Many thanks! _/-\o_

-OpenOffice was inderdaad onleesbaar omdat ik een ander font had geselecteerd
-Compiz was inderdaad niet aangeschakeld (komt er van als dat 'vroeger' allemaal vanzelf ging met Ubuntu hehe)
-Kernel update was niet uitgevoerd, ik had over een bash heen gelezen. De tutorial volgde ik wat te blind, er moest een kleine naam aanpassing gemaakt worden.

Maar het avondtuur is nog niet voorbij...

Na de kernel update ging mijn Xserver plat, wat ik kan begrijpen. Maar wat ik niet kan begrijpen of ook maar vinden is een compatible nVidia driver. Ik heb van de site van nVidia deze driver al geprobeerd te installeren: 'NVIDIA-Linux-x86_64-180.29-pkg2.run'... Maar dan komt hij tijdens de installatie met de melding dat er geen ondersteuning is voor mijn kernel :(

Ik heb ook gezocht naar packages maar die kan ik ook niet vinden voor mijn kernel. Daarna heb ik ook even gezocht naar een repository van nVidia maar zonder resultaat. Ik sta dus eventjes weer vast en open voor tips :)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Je moet even de headers voor jouw specifieke kernel binnentrekken:

apt-get install linux-headers-$(uname -a)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou dat niet met uname -a doen :)

[ Voor 5% gewijzigd door blaataaps op 04-03-2009 09:41 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe dan wel?
Op zich is het een vrij veel gebruikte wijze nml.

• blaataaps
  • Niet online
Ik heb nog nooit een pakketje gezien dat
code:
1
linux-headers-Linux server01 2.6.24-23-server #1 SMP Thu Nov 27 19:19:15 UTC 2008 i686 GNU/Linux
heet

[ Voor 6% gewijzigd door blaataaps op 04-03-2009 09:34 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De oplossing er ook even bijzetten is wel zo vriendelijk, niet? `uname -r` (niet -a) is de bedoeling.

@TS: je wilt een systeem dat sneller updates doet dan Vista en dan kies je voor Debian? Debian is juist een conservatief ingestelde distro die stabiliteit en voorspelbaarheid hoog in het vaandel heeft staan (en dus niet 'het nieuwste van het nieuwste').

[ Voor 54% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 04-03-2009 09:47 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• blaataaps
  • Niet online
uname -r is inderdaad het gezochte, maar ik ging er vanuit dat makkelijk te vinden zou zijn, maar met uname zelf gebruiken hiervoor is weinig mis, dat had ik wel wat duidelijker kunnen zeggen ja :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aaah okay.
Ja idd ik keek niet echt goed naar de parameter daarstraks en dacht inderdaad ook dat je het gebruik van uname an sich afkeurde :).

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Oops :D Had inderdaad uname -r moeten zijn... Mijn excuses :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mafkeesdejong schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 00:09:
Alle problemen zijn in principe opgelost :P Many thanks! _/-\o_
Jeej :)
-OpenOffice was inderdaad onleesbaar omdat ik een ander font had geselecteerd
Je kan in openoffice (Tools > Options > View) "Use system font" oid uitvinken, misschien dat hij dan niet naar je Gnome application font kijkt en dat je daar wel veilig wat anders kan instellen.
Na de kernel update ging mijn Xserver plat, wat ik kan begrijpen. Maar wat ik niet kan begrijpen of ook maar vinden is een compatible nVidia driver.
Daarom vroeg ik ook:
deadinspace schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:41:
Welke van die opties uit die howto heb je gebruikt?
Want die howto gaf een aantal verschillende aanpakken.

Ik vermoed dat jij de pre-built module hebt gebruikt (packages nvidia-kernel-2.6.26-1-686 en nvidia-glx). Die zijn makkelijk en werken meteen enzo, maar die werken alleen in combinatie met de stock Lenny kernel (want daar zijn ze voor gecompiled).

Omdat je nu 2.6.28 hebt moet je de nvidia drivers zelf compilen, volgens een van de manieren uit die howto. Ik raad de module-assistant manier aan, die werkt het beste samen met je Debian systeem en zou het minste gezeik moeten geven bij verdere kernel upgrades.

• UPPERKEES
  • Niet online
Ik had uit de how-to de pre-built en glx geinstalleerd... Ik ben nu even bezig geweest met: # m-a auto-get nvidia-kernel${VERSION}-source, maar dit werkt ook niet vlekkenloos, ik heb hiervoor de headers nodig voor de nieuwe kernel die ik nu heb... Helaas doet hij hiervoor moeilijk:
code:
1
2
3
The following packages have unmet dependencies.
  linux-headers-2.6.28-1-amd64: Depends: linux-kbuild-2.6.28 but it is not installable
E: Broken packages

Via Synaptic en via apt-get wil dit niet en krijg ik dezelfde error :(

Dit staat in mijn sources.list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ lenny main contrib non-free #Added by software-properties
deb-src http://security.debian.org/ lenny/updates main contrib
deb http://http.us.debian.org/debian/ lenny main contrib non-free
deb http://kernel-archive.buildserver.net/debian-kernel trunk main
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian lenny non-free
deb http://security.debian.org/ lenny/updates contrib non-free main
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ lenny-proposed-updates contrib non-free main
deb http://ftp.nl.debian.org/debian sid main
deb http://www.debian-multimedia.org etch main

Wat me ook opvalt is dat ik in mijn Software Sources manager slechts 4 repositorys aan heb staan...Mocht iemand in de tussentijd iets weten dan hoor ik dat natuurlijk graag :)
Ik ga er morgen avond weer verder mee, het is daar nu een beetje te laat voor :z

[ Voor 4% gewijzigd door UPPERKEES op 05-03-2009 00:55 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mafkeesdejong schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:54:
Dit staat in mijn sources.list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ lenny main contrib non-free #Added by software-properties
deb-src http://security.debian.org/ lenny/updates main contrib
deb http://http.us.debian.org/debian/ lenny main contrib non-free
deb http://kernel-archive.buildserver.net/debian-kernel trunk main
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian lenny non-free
deb http://security.debian.org/ lenny/updates contrib non-free main
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ lenny-proposed-updates contrib non-free main
deb http://ftp.nl.debian.org/debian sid main
deb http://www.debian-multimedia.org etch main
Ik zou daar in ieder geval eens goed naar kijken...je hebt nu een hele hoop zaken dubbel staan en zo'n beetje alle verschillende Debian-versies door elkaar - goede kans dat dat je een hoop problemen geeft. Ik kan me voorstellen dat je het bestand beperkt tot het volgende:

code:
1
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main contrib non-free

Als je dan nog iets mist, kan je altijd nog kijken of je het ergens anders vandaan wilt halen (met name debian-multimedia), maar ik zou in ieder geval voorkomen dat je al die verschillende Debian-releases door elkaar probeert te gebruiken :).

offtopic:
Eventueel kan je ook nog contrib en non-free eruit halen - dat zou persoonlijk mijn voorkeur hebben, maar ik vermoed dat je graag een deel van de software die daar wordt aangeboden toch gebruikt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 22:03

Sjonny

Fratser

Bij debian staat het standaard uit. Zoals genoemd kan je bash_completion in je eigen .bashrc erbij zetten, of je kan het global doen in /etc/bash.bashrc en daar de comments onderin verwijderen bij de bash_completion lines.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• UPPERKEES
  • Niet online
@ odysseus

Ik heb gedaan wat je zei en wat andere combo's van reposits geprobeerd maar het kernel header probleem blijft helaas :(

Ik ben meer topics tegen gekomen van hetzelfde probleem, zoals deze

Het blijft dus even een vervelende fout, waarschijnlijk wordt het in de toekomst pas beschikbaar?

Ik ben van plan om Debian opnieuw te installeren maar dan zonder de kernel update, dan maar even geen WiFi, scheelt weer de afleiding tijdens de lessen op school ;) In ieder geval bedankt voor je inbreng!

@ Sjonny
Bedankt! Bash completion werkt nu helemaal zoals het ook werkte in Ubuntu!

• UPPERKEES
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk besloten om over te stappen naar Fedora 10 :)

Fedora eet wel gelijk uit mijn hand :X

Aan Debian denk ik pas weer wanneer de volgende Stable release een nieuwere kernel heeft... Want ook mijn desktop heeft probemen met de oude kernel die Lenny gebruikt }:O

Allemaal bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Pagina: 1