Toon posts:

[Ubuntu8.10/Xen3.3.1] Windows 2008 Server (crash/reboot)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerder had ik al een bericht geplaatst over het niet juist functioneren van het xen netwerk, dit probleem is opgelost en dit nieuwe probleem heeft er niets mee te maken.

Mijn bios settings zijn goed ingesteld, Vanderpool staat aan (voor xen VT/HVM). De cpu flags tonen "vmx" in de niet xen kernel, de xen kernel hide deze flags. xm info laat zien dat HVM wel degelijk actief is.

Ubuntu 8.10 word geshipped als DomU en niet Dom0, Hiervoor heb ik een tutorial uitgevoerd (http://www.howtoforge.com....27-on-ubuntu-8.10-x86_64) en dit lijkt goed te werken.

Hierna heb ik Xen opnieuw gecompiled (Ubuntu had 3.3.0, Xen 3.3.1 was uit en dacht misschien lost dat het probleem op, het tegendeel is waar). Dit heb ik gedaan via deze tutorial (http://bderzhavets.wordpr...s-xen-ified-kernel-26275/).

Nu heb ik eerst een Xen DomU gemaakt als Windows 2003, dit functioneert perfect en heerlijk snel (vmware kan hier echt niet aan tippen vrees ik). Het eigenlijke doel is om Windows 2008 te installeren, en hier zit nou net het probleem.

Ik heb de directory /Windows2003Server/ aangemaakt, hierin staan Config.cfg W2k8.iso en Harddisk.img. Het is natuurlijk Windows 2008, de directory is misschien misleidend.
Mijn Xen Windows configuratie file:
import os, re
arch = os.uname()[4]
if re.search('64', arch):
arch_libdir = 'lib64'
else:
arch_libdir = 'lib'

kernel = "/usr/lib/xen/boot/hvmloader"
builder='hvm'
memory = 768

# Should be at least 2KB per MB of domain memory, plus a few MB per vcpu.
shadow_memory = 8
vcpus=2
#vcpus=1
name = "Ubuntu-Xen"
vif = [ 'type=ioemu, bridge=eth0, ip=10.0.0.4' ]
acpi = 1
apic = 1
disk = [ 'file:/Windows2003Server/Harddisk.img,hda,w', 'file:/Windows2003Server/W2k8.iso,hdc:cdrom,r' ]

device_model = '/usr/' + arch_libdir + '/xen/bin/qemu-dm'

#-----------------------------------------------------------------------------
# boot on floppy (a), hard disk (c) or CD-ROM (d)
# default: hard disk, cd-rom, floppy
boot="d"
sdl=0
vnc=1

serial='pty'
usbdevice='tablet'
Als ik deze xen machine start, werkt het gedurende 15 seconden. Normaal zie je "Windows is loading installation files", dit gebeurt hier ook via vnc mits je snel genoeg bent. Is het balkje aan het einde, krijgt de server een crash/reboot (Dom0 dus, niet DomU).

Ik heb al gespeeld met de opties acpi/apic, zonder deze boot Windows 2008 niet maar je krijgt wel een mooie melding zonder crash! Als ik de vcpus op 1 zet dan crashed de Dom0 alsnog. Er is geen nieuwe BIOS beschikbaar voor mijn moederbord (voor eventuele VT/Vanderpool fixes?).

Als je naar de tutorial kijkt die ik heb uitgevoerd, zie je dat ze expliciet melden dat je "Xen 3.0.4 and later" moet selecteren. Aangezien ik Xen 3.3.1 draai, dacht ik van zet het eens op het hoogste dat de kernel aankan. Dus ik heb "Xen 3.2.0 and later" aangevinkt. Het resultaat blijft hetzelfde, een crash/reboot voor de Dom0.

Als ik naar de logs ga kijken van xend, dan zie ik helemaal niets. Het enige wat ik kan terug halen is dat het DomU unpaused word, en daarna een nieuwe line dat xend opnieuw is gestart (de reboot dus). Ik heb inmiddels drie verschillende Windows 2008 media's geprobeerd, ook zonder success.

Het enige wat ik hoef aan te passen om Windows 2003 ipv Windows 2008 te starten is "W2k8.iso" in "W2k3.iso", en de Xen machine start.

Beide Windows edities zijn 32 bits.

Heeft iemand anders al ervaring met deze ubuntu 8.10 kernel? Misschien nog tips of ideeen?

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Is er echt niemand die met Xen aan het stoeien is geweest en tegen zoiets is aangelopen? Ik kan het me bijna niet voorstellen dat ik de enigste ben met deze gedachten.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem gevonden!

Drie bios settings veranderd waarvan ik dacht "heeft er vast niets mee te maken". Hieronder zal ik ze even noemen voor als een mede-tweaker zich met hetzelfde probleem begeeft.

Moederbord: Asus P5E-VM DO (laatste bios)

VT-D optie UIT (anders heb je geen hvm)
TXT optie UIT (anders heb je geen hvm)
ACPI 2.0 table UIT (zorgt voor de crash?)
Vanderpool AAN
Max CPU Value Limit UIT (zorgt voor de crash?)
Disable Execute Bit UIT (zorgt voor de crash?)

Ik heb eindelijk het Windows 2008 installatie scherm via VNC. Het is nog even afwachten of het stabiel werkt, maar ik ben een stap verder.