Toon posts:

Vragen over specificaties van hd-ready tv's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen!

Ik heb een vraagje. Ik heb al enorm veel topics op het internet gelezen over HD-ready en full HD en wat te kiezen. Veel dingen spreken elkaar tegen, maar aangezien ik op een budget zit en niet groter wil dan 37" heb ik besloten om voor een HD-ready tv te gaan. However, ik las over het fenomeen judder, dat met blue-ray dvd's het beeld kan gaan schokken.
Ik wil graag ps3 gamen, maar ook wat dvd'tjes kijken, waaronder een aantal blue-rays.

Waar moet ik op letten (qua specs, natuurlijk bekijk ik 'm nog in de winkel).
Wat hoofdvragen:

- is het erg als de tv geen 100hz heeft? (wat is het effect ervan?)
- is 8 ms responsetijd veel? Veel TV's hebben deze responsetijd, en vooral de duurdere hebben minder. Is dit erg?
- zijn er bepaalde merken waarvoor ik moet oppassen?
- hoeveel maken die contrastgegevens uit? Is een hogere contrastratio echt een enorm verschil?

Heel erg bedankt alvast!

Verwijderd

Voor games maakt het onbreken van 100Hz niet zo veel uit. Het is namelijk vaak het verstandigst om bij gamen alle "beeldverbeteraars" zoveel mogelijk uit te zetten. De beeldverbeteraars zorgen namelijk voor zgn input lag. De tv heeft tijd nodig om het beeld te verwerken voordat het getoond kan worden. Bij films en tv is dit, op potentieel out of sync geluid, niet zo erg. Maar bij games heb je het probleem dat deze input lag je controle in de game verslechterd. In een shooter zie je bijvoorbeeld pas een fractie later een tegenstander dan dat hij er eigenlijk al is. De input lag moet niet verward worden met response tijd (let op veel verkopers weten niks van input lag!!!) Input lag kan soms wel 200ms zijn.

100Hz betekend bij LCD tv's dat er tussenliggende frames berekend en getoond worden. Dit wordt gedaan omdat het beeld anders te statisch ervaren wordt en daardoor het beeld als schokkende ervaren kan worden. Itt bij oude crt schermen waar na elke frame een tel het beeld geheel zwart is blijft bij een lcd elke frame staan tot de volgende aangeboden wordt.

Of 8 ms te veel is moet je zelf gaan bekijken, iedereen ervaart het anders. Hoe hoger de response tijd hoe "lastiger" met name snelle bewegingen voor een tv worden.
Daarnaast wordt er steeds vaker creatief gerekend met response tijd. Bij 8ms is de echte tijd eerder iets van 25 tot 30ms. 8ms en ook alle andere waarden zijn namelijk van grijs tot grijs niet van zwart naar wit en weer terug naar zwart (of wit-zwart-wit).
Hogere response tijden worden doorgaans behaald door het signaal te oversturen en dan kort voor het eind doel af te kappen (overdrive). Het voordeel hiervan is dat sneller het "grijs" bereikt is, maar het echte wit f zwart is niet heel veel sneller bereikt.

Contrast waardes zijn net als de response tijd vooral reken kunstjes.
Persoonlijk zou ik je willen adviseren om alleen naar het statische contrast te kijken en dynamisch te negeren.
Dynamisch houdt nl in dat de achtergrond verlichting gedimt wordt bij donkere scenes.
Dynamische contrast waarden worden dus bepaald door bij een zwart beeld het backlight (bijna) volledig te dimmen en dan de zwart intensiteit te meten. Vervolgens wordt bij een wit beeld het backlight op max gezet en wordt de wit intensiteit gemeten.
Neem je nu een schaakbord patroon weet de tv niet of het backlight gedimt moet worden of juist niet en krijg je dus heel andere waardes.
Het idee achter dynamisch contrast is leuk, maar levert bij kijken naar mijn idee alleen maar ergernis op. Witte ondertiteling wordt op eens grijs. Details in donkere scenes wordt vaak minder en het dimmen van het backlight zelf is vaker ook merkbaar.

Judder is het niet goed kunnen tonen van de originele snelheid.
Films in Hollywood worden met 24 frames per seconde gefilmd. Deze worden met 50fps op dvd gezet. Dit wordt gedaan door de film te versnellen. Bij ons duren de films korter dan eigenlijk bedoeld.
In America worden de films met 60fps op schijfgezet. Dit doen ze door sommige frames vaker dan anderen op de schijf te zetten. Een NTSC dvd vertoond hierdoor al standaard een raar haperend effect.
Bij Blu-ray hebben ze dit ondervangen door deze gewoon 24fps te maken. Het probleem is nu echter dat niet alle tv's 24fps kunnen tonen. Sommige tv's accepteren simpelweg het signaal niet en anderen accepteren het wel maar moeten er dan toch zelf 50Hz of 60Hz van maken wat dan weer judder oplevert.
Sommige speler kunnen dit ook doen, de een doet dit beter dan de ander.

Belangrijkste is en blijft zelf de tv bekijken voordat je hem koopt en dan het liefst op de wijze dat je hem zelf wil gaan gebruiken. In jou geval dus met een PS3, DVD en Blu-ray.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie. Enorm informatief!

Ik had nog een klein vraagje over je reactie ivm judder.
Kan ik aan de specs van een tv zien of die 24fps accepteert en kan tonen? En zo ja, waar moet ik dan naar kijken?

Ik ga zeker kijken naar de TV's, maar ik wil van tevoren ook zo goed mogelijk geinformeerd zijn (zodat de verkopers me niet op het verkeerde been kunnen brengen, aangezien ik in Denemarken woon en de taal nog niet volledig beheers).

Nogmaals bedankt!

Verwijderd

Of tv's een 24p signaal accepteren kun je doorgaans aan de specs zien. Dit staat meestal gewoon als 24p vermeldt. Of ze het ook daadwerkelijk als 24p tonen is helaas vaak erg lastig uit de specs te halen. Elke fabrikant noemt en omschrijft het weer anders. Bij de duurdere toplijnen is het langzaam aan wel bijna standaard geworden maar bij de lager / goedkopere modellen durf ik dit echt niet zomaar te zeggen.
Sommige tv's kunnen het niet als 24p tonen maar weer wel als 48Hz of 96Hz.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alweer!

En is het zo dat een 50 of 60 hz tv altijd judder zal vertonen, of is dit typespecifiek?

(als het zo is, dan ga ik de 50/60hz tv's geeneens testen namelijk, zou een beetje zonde van de tijd zijn)

Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties, much appreciated!