Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:22
Hallo

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb 2x 750gb samsung spinpoint schijven in raid 0. Maar 1 schijf heeft bad sectors en mijn vraag is dus: Hoe kan ik het beste die vervangen.
Of is er een mogelijkheid dat ik de hele raid array clone naar een andere raid array van 2x1000?

Specs:
Asus Striker II formula
2x 750gb Spinpoint F1
1x 750gb spinpoint F1 (dataschijf)

Ik heb dus eventueel nog de mogelijkheid om er 2x 1000gb bij in te hangen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-07 15:23

Shuriken

Life is all about priorities

Je kan met programma's zoals Ghost of Acronis een duplicaat maken op een tweede Raid-0 set. Gezien Raid 0 feitelijk geen RAID is, is er geen mogelijkheid een hotspare in te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Shuriken op 01-03-2009 17:13 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Afhankelijk van je raidcontroller kun je er een 3e schijf bijzetten, de boel RAID5 maken, de slechte schijf er uit trekken en dan de array weer converteren naar RAID0. Moet je controller wel raid-level migration ondersteunen (aka geen onboard zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-07 14:04
Mr Alfabet schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:40:
Afhankelijk van je raidcontroller kun je er een 3e schijf bijzetten, de boel RAID5 maken, de slechte schijf er uit trekken en dan de array weer converteren naar RAID0. Moet je controller wel raid-level migration ondersteunen (aka geen onboard zijn).
Dat doen zonder backup zou ik nooit doen, veel te riskant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderxp
Helaas ondersteund mijn chipset inderdaad geen migrations, want ik gebruik de onboard nvidia controller. :+
Maar dat kopiëren was ook mogelijk, of moet ik daarna nog de mbr opnieuw instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Ik zou die twee schijven er 'los' bij hangen. Vervolgens de array 'uit elkaar halen' (dus beide schijven los benaderbaar maken. Vervolgens zou ik booten vanaf een LiveCD (Ubuntu) of USB-stick. Vervolgens zou ik de ene schijf block voor block kopieren naar de ene schijf en vervolgens op dezelfde wijze de andere. Gewoon met dd vanaf de commandprompt.

En vervolgens zou ik mijn raidcontroller vertellen dat die 2 1GB schijven de array moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door kalizec op 01-03-2009 19:44 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderxp
Is er nog een mogelijkheid om zoiets zonder linux of iets dergelijks te doen? want daar heb ik namelijk niet veel verstand van.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Je kunt hetzelfde geintje vanuit Windows doen, maar dan moet je vooral niet willen booten van die Raid-arrays. Verder kun je de arrays dan niet uit elkaar halen want dan zijn ze voor Windows niet benaderbaar. Maar als je geen ervaring hebt met *nix en niemand in je directe omgeving erbij zou kunnen helpen gaat een OS waar je wel ervaring mee hebt belangrijker zijn.

PS. Is alle data op die array 'even' belangrijk of onbelangrijk? Zo nee, eerst de moeilijk tot onmogelijk te vervangen data even 'weg' zetten. En dan pas voor een complete overzet gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door kalizec op 01-03-2009 23:19 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderxp
Ik kan de data in princiepe wel missen, maargoed de array boot nog en windows draait er ook nog op maar ik denk dat het met een paar uur ook wel afgelopen is met de schijf. Anders zet ik er gewoon vista op de nieuwe 1tb array en ga dan gewoon data kopieren en kijken hoever ik kom >:)
Pagina: 1