[SPDIF] Welk signaal vanaf PC voed ik mijn DAC ?

Pagina: 1
Acties:

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben sinds een maand of twee de gelukkige bezitter van een Beresford DAC. Het geluid is om te smullen, helemaal na het installeren van ASIO4All i.c.m. Foobar.

Mijn huidige opstelling is pc->digitaal(coax)->dac->analoog(interlink)->versterker

Aangezien het laatste eindje naar de versterker analoog is, zijn er dus veel veranderingen in het signaal.. als ik het vanaf de pc met de standaardwaarden (44k/16b) naar de DAC zend, upsamplet die het naar 96k/24b en gaat het analoog (44k/16b(?) weer naar de versterker.
Zo wordt het toch een zootje? :?

Nou vraag ik me af of ik het ding nog verder kan tweaken..?
De specs van de dac zijn 24bit en 96k. Nou ligt het voor de hand dat je vanaf je pc het met dit signaal moet voeden .
De maker van de DAC weet het niet zeker.. hij vermoed dat je het toch de standaard-invoer (16bit-441000khz) moet voeden.. maar goed, helemaal zeker weet hij het niet, en ik wil zekerheid.

Via de instellingen van Foobar, ASIO4all en Realteks controlpanel heb ik de keuze uit 16, 24 en 32 bit.. en met samplingrate: 44100,48000 en 96000 (192k geeft geen geluid, niet zo vreemd misschien)

Uiteraard heb ik zelf al geëxperimenteerd.. met 96000 focust het meer op het hoog, 44100 meer andersom..
Welke instelling geeft nou het meest 'ware' hifi-geluid?

Zouden 'dither' en een grotere/kleinere buffer nog iets uitmaken?

Ik heb ook ergens gelezen dat Foobar op Realtime priority de boel wat kan boosten :? dat lijkt mij meer nadelig effect te geven omdat ook andere processen die het geluid behandelen van belang zijn.

Wat zouden jullie me aanraden?

reakties als: "de instelling die het best klinkt" heb ik nu niet zoveel aan.. ik kan zelf niet beoordelen wat het meest realistische geluid is.. het gaat nu even niet om smaak maar om pure hi-fi.
Ik wil eens zwart op wit hebben wat de beste instellingen zijn met een DAC i.c.m. PC

spek pc, spek hifi, last.fm

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn mening: realistisch = zo dichtbij het origineel als mogelijk= zo min mogelijk postprocessing.

Volgens mij heeft die Beresford geen upsampler erin zitten, dus dit zal je op je pc moeten/kunnen doen (PPHS resampler in Foobar b.v.). Het meest realistische is in mijn ogen/oren met zo min mogelijk processing dus vaak 44.1/16 wav + asio/kernel streaming.

Zelf gebruik ik de 96K/24 resampler in foobar+bit perfect soundkaart (audigy2 value, zit een ander chipje op als andere audigy2's)+ een cheape dac uit het verre oosten. Denk ook niet dat er een algemene "beste" instelling is, kies wat jij zelf het beste vind klinken (oeps had de kleine lettertjes in je post vergeten te lezen, realistisch krijg je het thuis in je kamertje nooit, slechts een benadering van de realiteit. Ikzelf ga voor het "lekkerst klinkend" en niet voor zo realistisch mogelijk omdat dit in mijn ogen niet haalbaar is zonder een band in je eigen concertzaal te laten spelen).

[ Voor 29% gewijzigd door Stofnest op 01-03-2009 20:59 ]

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stofnest schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:53:
Mijn mening: realistisch = zo dichtbij het origineel als mogelijk= zo min mogelijk postprocessing.

Volgens mij heeft die Beresford geen upsampler erin zitten, dus dit zal je op je pc moeten/kunnen doen (PPHS resampler in Foobar b.v.). Het meest realistische is in mijn ogen/oren met zo min mogelijk processing dus vaak 44.1/16 wav + asio/kernel streaming.
De Beresford heeft een resampler aan boord.. zoals ik al schreef, eentje van 24 bit/ 96 k.. dat is dus totaal anders dan de standaard 16 bit / 44.1 k waar jij het over hebt..

Het gaat erom dat je vele manieren van streamen náár je DAC hebt.. op de pc is veel instelbaar.. vraag ik mij af wat mijn DAC het lekkerst vind om te verwerken.. ik kan dit nergens terugvinden !! :? Daar draait mn hele vraag om in dit topic
Zelf gebruik ik de 96K/24 resampler in foobar+bit perfect soundkaart (audigy2 value, zit een ander chipje op als andere audigy2's)+ een cheape dac uit het verre oosten.
Ik heb ook een tijd die ingebouwde upsampler gebruikt van Foobar. Maar na aanschaf van de DAC lijkt me dat totaal overbodig... (de Secret Rabbit upsampler schijnt een beter algoritme te hebben.. even googlen)
Mijn Realtek-controlpanel heeft een optie voor veranderen van signaal naar hogere samperate.. waarom zou je het dan nog software-matig doen? Op die manier krijg je een wel heel erg geknutseld geluid..

Ik heb zelf ook een Audig2 Value in de kast liggen.. maar ik hoor veel nare berichten over dit kaartje.. standaard zou ie de boel in 48000 (en 24 bit) versturen.. en digitaal signaal behandeld ie eerst als analoog.. beetje horror..

Die resampler in Foobar is toch een vorm van post-processing? Hij staat hier bij m'n DSP's
Denk ook niet dat er een algemene "beste" instelling is, kies wat jij zelf het beste vind klinken (oeps had de kleine lettertjes in je post vergeten te lezen, realistisch krijg je het thuis in je kamertje nooit, slechts een benadering van de realiteit. Ikzelf ga voor het "lekkerst klinkend" en niet voor zo realistisch mogelijk omdat dit in mijn ogen niet haalbaar is zonder een band in je eigen concertzaal te laten spelen).
Ik heb vroegah veel gerotzooid met verschillende geluidsinstellingen.. dan was ik er overtuigd van dat het lekker klonk.. maar als ik dan (na een tip van iemand anders) de instellingen weer terugzette en suffe enhancers uitzette, genoot ik eigenlijk veel meer van het geluid.
Dus wat ik zelf lekker vind klinken hoeft op de lange duur niet de beste keuze te zijn.. ik wil gewoon weten wat de standaard beste keuze-instellingen zijn met gebruik van een DAC.
Je kan zo veel instellen in Foobar.. dan is het haast zonde om je er niet in te verdiepen :)

spek pc, spek hifi, last.fm